Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

R4137.jpg

Het gaat om deze vissen. foto onderdeel van het rijksmuseum

Naamloos-1.jpg

Ben bang dat ik het daarmee moet doen.
Of iemand moet mooiere afbeeldingen hebben van andere schepen met vergelijkbare vissen.

En zover ik tot nu toe heb kunnen vinden staat de vis symbool voor geluk. Maar schiet me niet dood als ik ernaast zit.

Mischien dat Admiraal Kolderstok er meer van weet
De katvis was vroeger een veel voorkomende soort (net als de erop lijkende zeehaan - ook wel knorhaan of poon ), en het konden best ook grote vissen worden (tot 70 cm). Maar waarom deze nu juist voor beeldhouwwerk gebruikt werden weet ik eigenlijk ook niet.

Die ornamenten heb je mooi gemaakt Stephan, misschien dat ik dat in de toekomst ook eens ga proberen.
Leuk Piet. Ik keek er eerst als een berg tegenaan. Maar na het zien van een paar filmpjes toch begonnen. Ook door het op te bouwen zoals ik liet zien is het erg simpel.
Wel doe ik een dag minimaal denken (inspiratie opdoen noemen ze dat in de kunstwereld) aan het model middels foto's en afbeeldingen. Dan zit het wat je gaat maken in je gedachten en is het makkelijker om het in vorm te brengen.
Nu ben ik met die visjes aan het stoeien. En daarvan zijn voorbeelden genoeg te vinden op de 7P, want daar zitten ze ook op.

Het moet met jouw kwaliteiten niet moeilijk zijn een visje te maken. Ik heb destijds ook met Fimo een paar visjes gemaakt voor op de galerieën. Ze hebben het niet overleefd want toen ze uit de oven kwamen waren ze iets gekrompen waardoor ze niet meer op het dak pasten. Als voorbeeld gebruikte ik gewoon de tekeningen van Corel. Succes!

Eerste poging, moeilijk omdat het dakje niet vlak is.

Ook een foto gemaakt van mijn inspiratiepapiertje waar ik vaak naar kijk om de vorm en handelwijze mee voor de geest te halen.

IMG_1187.JPG

IMG_1188.JPG

IMG_1189.JPG

IMG_1190.JPG

Ik ben nog niet tevreden met dit resultaat.

Nog een tip als je met polymeer klei werkt. Deze wordt bij hogere temperaturen zachter dus in je handen is hij zachter dan bij kamer temperatuur. soms te zacht en dan kan je met zulke kleine dingetjes bijna niks. Ik leg model wat ik dan heb tussendoor in de koelkast om het weer wat stijver te maken, zo kan je weer iets meer druk uitoefenen zonder dat de hele boel vervormt

Bijzonder mooi man,:worship: kleien op hoog niveau zo te zien,:rolleyes:

ik zou net als Peter al zei, het achterlijf ietsje slanker maken of het midden wat boller.

nieuw probeersel

IMG_1192.JPG

IMG_1194.JPG

IMG_1195.JPG

IMG_1196.JPG

en nu zie ik ook wat ik fout doe. De eerste is beter, alleen het staart gedeelte te lang en te dik. Dit moet korter omdat ik geen rekening heb gehouden met de afwerking rondom het dakje. Daardoor kreeg ik niet de visjes uit post #282
Het bekje is bij deze wel beter.

En je kan zien dat we een hondje hebben met zwart pluizig haar :mad:, gelukkig wordt het geverfd.

Back