Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

90565D72-7282-4C76-9E59-22B67DC14FAF.jpeg

Ik heb nog een oude foto gevonden waarop te zien is dat ik ook met visjes bezig was. Ze is verdwenen, maar ik vond het toch leuk om het even te laten zien. Zijn niet zo mooi als jij ze maakt Stephan. Daar lijkt de fortuining veel groener dan op de huidige foto’s te zien is. Al het zichtbare snijwerk is echt handwerk!

Leuk om te zien. Visjes zijn moeilijk, loop al de hele ochtend te stoeien. Het probleem is dat de klei te zacht is voor het te kleine visje. Ieder mogelijk detail dat ik probeer resulteert aan de tegenoverliggende zijde in een vervorming. Ik ga nu met buxus proberen een basis vorm te maken en dat met de klei te combineren. Net als bij de leeuw.
Ik probeer ook de tips die ik hier hoor mee te nemen, maar het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Het is erg klein allemaal. Het deurpostje op de onderstaande foto is net zo groot als de nagel van mijn wijsvinger.

Vandaag heb ik ook 1 zijgalerij aangepast met sierlijsten boven en onder en het oude portiek verwijdert en een nieuwe van kers gemaakt met wat weelderige vormen. Dat is een klus op zich.

IMG_1198.JPG

je ziet dat ik bovenlangs nog even met een polijstborsteltje erlangs moet.

De fortuining is inderdaad mooier op jouw foto. Bij mij is hij zo blauw als op de foto.
Ik ben erover na aan het denken om hem toch groen te maken of zo te laten. Dat hemelsblauw heeft ook wel wat.

Dank je Jan, die eerste vond ikzelf tot nu toe ook het meest geslaagd. De staart moes iets slanker en korter en wellicht een lichte kromming erin.

In het verslag van Wappen von Hamburg van Robert op pagina 32 legt hij uit dat hij het fimo tussendoor ook even in de oven doet. Hierna gaat hij weer verder met het ornament. Ik denk dat hij ook tegen jou probleem aanliep wat de slapheid van de klei aanliep. Het begint onderaan de pagina.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/wappen-von-hamburg-i-corel-1-50.190512/page-32
Mooi verslag. Had het op de site van Steadler gelezen van tussendoor bakken, maar was nog onzeker erover hoe dit met kleine onderdelen uitpakt. Maar heb het verslag gelezen en volgende stap is dat ik dat ga proberen. Thanks :thumbsup: :)

Nou met alle adviezen heb ik 1 kant klaar. Ook heb ik de deurpost nog eens onderhanden genomen en dat resultaat is ook een stuk beter.

Wel ga ik de fortuining opnieuw schilderen. Deze is verkleurd en helemaal blauw geworden. Persoonlijk vind ik groen daarvoor een mooiere kleur die ook mooi kleurt bij het kersen en perenhout.

IMG_1200.JPG

IMG_1201.JPG

Misschien ga je me dit niet in dank afnemen, want ik begrijp heel goed dat dit niet eenvoudig is om te maken, maar zou het niet nog mooier zijn als de staartvin ietsie kleiner zou zijn en het achterlijf wat slanker?

ik was er zelf ook naar aan het kijken op de foto. Ik denk dat ik er als ze goed afgekoeld zijn met de dremel langs ga. Kijken of ik inderdaad die staart iets smaller krijg.
Een staart is ook niet rond in doorsnede maar meer een soort ruitvorm.
Ze zijn idd niet makkelijk te maken. Deze zijn in drie fases gebakken.

Maar toch al bij al een zeer goed resultaat, iets wat mij niet lukte met fimo
tussen door een paar minuten in de koelkast / vriezer
in etappes bakken
in etappes opbouwen
gereedschap in ijswater
Vooral bij dit soort kleine onderdelen die rondom te bekijken zijn. De ornamentjes op de boeg die waren op een vlak plaatje gemaakt en zijn dat iets eenvoudiger.

Lijkt mij een goed plan :)
Als ze nog warm zijn maar ook afgekoeld kan je ze met een mesje nog hier en daar bijsnijden. Even in de oven als dit niet meer lukt. Heb al veel ontdekt hoe je ermee om moet gaan.
Maar al met al best leuk en makkelijk om iets te vormen. (met uitzondering van zo'n visje dat simpel lijkt)

Back