Bouwverslag RBC Kits Polecat, een EF1 racer.

Goh, Emanuel, wat heb je er weer een lelijk gedrochtje van gemaakt... ;)

Nee, schitterend! En gewoon lekker mee racen. De Shoestring kan je als reserve kist meenemen, toch?

Ik heb weinig kunnen doen, lekker druk met gezin en werk. Wel gisteravond de laatste schuurwerkzaamheden gedaan, dus ik kan gaan folien. Verder heb ik denk ik alles aan besturing aandrijving en kleindelen in huis. Dus nu het schuurwerk klaar is kan ik het ding aan de eettafel afbouwen, da's laagdrempeliger dan in de (onverwarmde, gigantische puinhoop bevattende) schuur. Wie weet komt het toch nog allemaal goed. Later dan, hè?

Hugo

Tadaaaaaaaaaaa:

IMAG0001.jpg

IMAG0002.jpg

IMAG0003.jpg

Het zijn zelfgemaakte decals, maar ik ben nog niet zeker dat dit de juiste methode is. De stickers zijn erg groot voor een decal, en lijken nu nog een beetje rimpelig. Maar de boel is nog niet droog, morgen het resultaat maar eens bekijken.

In ieder geval is de eerste vleugel klaar, misschien morgen avond de tweede. Het zou toch wat zijn, echt klaar voor het seizoen...

Hugo

Dat ziet er niet verkeerd uit. De kleur lijkt wat flets op de foto, klopt dat?

De rest werd ook overwegend wit toch? Dat scheelt veel tijd met folien.

Klopt, de printer print nogal flets. Ik hoopte dat de sealer op de decals iets glans zou geven, maar nee. Op een mooie dure printer wordt het ongetwijfeld mooier. Het is overigens allemaal keurig strak getrokken nu het droog is.

Idd, de rest wordt ook wit met stickers, de onderzijde van de romp en de vleugels wordt / is doorzichtig rood gefolied. Goed contrast, en ik had er nog een restje van liggen.

Heb jij al gevlogen?

Hugo

Yes!, vandaag de maiden gevlogen. De Polecat heeft wat moeite om van z'n plaats te komen zonder op z'n neus te gaan staan, maar eenmaal op gang gaat het prima. Hij vliegt heerlijk strak. De snelheid was er nog niet echt met de 8*6 prop. Op de OS motor moet echt een 8*8 prop denk ik. De motor loopt verder erg mooi en stil. De Polecat zweeft erg goed, je hebt een flink landingscircuit nodig om de snelheid er een beetje uit te halen. Bij de landing ging hij steenvast op z'n neus staan. Daarbij hapt hij best wat gras in z'n luchthapper. Zag er erg grappig uit met een pluk gras erin. Ik moet er wel bij zeggen dat het gras vrij lang was op het veld.

Gefeliciteerd! Fijn dat'ie netjes vliegt, dat geeft de burger moed. Ik heb gisteravond de andere vleugel gefolied, nu is de romp aan de beurt. Misschien vanavond al. Met wat voor accu vlieg je? Ik heb 4S3000. Die is misschien wat aan de grote kant, maar fysiek past het.

...Het model viel op de vergadering goed in de smaak. Er gaan er nog minimaal 2 gebouwd worden! Dat wordt leuk het komende race seizoen:cool:

Als de bouwer(-s) hiervan meelezen, voel je vrij ook hier je voortgang te posten!

Hugo

Ik vlieg met Gens Ace 4S2500mAh die 283 gram weegt. Deze moet ik tegen de koolstof vleugelverbinder leggen om het zwaartepunt goed te krijgen. Ik denk dat jouw accu dus nog verder naar achter moet. Misschien is je Turnigy motor wat lichter dan mijn OS.

Langzaam maar zeker...

IMAG0012.jpg

IMAG0013.jpg

Roeren moeten nog gefolied, en gemonteerd. Hardware erin schroeven zou niet lang hoeven duren. Als het ooit weer mooi weer wordt, kan het ding misschien wel eens de lucht in!

Hugo

Ja, transparant. Had ik nog liggen, da's de voornaamste reden. De motorkap wil ik vandaag met schilderstape in elkaar gaan zetten. Ik ontdekte gisteren dat ik geen glasvezelband meer heb, allen nog heel zwaar en 50mm breed. Dus even wat lichter 20mm bestellen.

Hugo

Ik heb een strookje kunsstof gebruikt wat afval is van de kap. Ik heb dat aan een helft geplakt waarna het in elkaar lijmen van de 2 helften wat makkelijker ging. Er komt dan geen glasvezel aan te pas.

Oh, dat kan ik ook eens proberen. Afvalstukjes genoeg! Waar lijm jij mee? Ga jij ook de wielkappen doen? Ik twijfel. Het zal misschien snelheid schelen in de lucht, maar op ons veld kan ik er al niet mee uit de voeten, en dat zal op meerdere velden zo zijn, denk ik.

Net de papieren voor de KNVvL maar ingevuld en opgestuurd, dan ben ik tenminste lid als we gaan racen.

Net even in de voorraad montagemateriaal gekeken, ik ga de aansturing van de roeren iets anders doen. Wel met de stangetjes, maar met zo'n verstelbaar tonnetje op de servo, en een losneembaar klemstukje op het roer. Foto's volgen, als het lukt zoals ik wil.

[EDIT] Ik zie dat je de wielkappen er al op heb zitten, die vraag is dus beantwoord. Lukt dat een beetje op gras?[/EDIT]

Hugo

Hoi Hugo,

Ik heb de wielkappen van een Pogo eronder zitten. Kosten een paar euro en scheelt zoooo veel werk. Zonder wielkappen ziet er gewoon niet uit, dat is voor mij geen optie. De motorkap heb ik met secondenlijm gelijmd en met epoxy en microbaloons geplamuurd.
Opsteigen vanaf gras gaat redelijk mits het gras niet te lang is. Bij de landing ging hij steenvast op z'n neus. Ik heb het landingsgestel nu 13 mm naar voren geplaats (een gaatje naar voren, hoefde ik maar 2 gaatjes bij te boren in de romp). Ik hoop dat dit helpt bij het opstijgen en landen. Vanwege de kou heb ik niet meer gevlogen.
Ik heb de roeren ook aangestuurd met een standaard kunststof roerhoorntje dat met drie schroefjes vastzit. De tonnetjes waar jij het over hebt zitten bij mij aan de roer kant, een z-bocht aan de servo kant. Andersom kan natuurlijk ook.

Aha, van de Pogo! Da's makkelijk! Waar haal je die los? Ik wil misschien ook een glasvezel landingsgestel erop van KHK. Daar heb ik al meerdere van, en ik vind ze erg prettig. Die zal ik dan verder naar voren brengen zoals je zegt.

Hugo

Zo, langzaam maar zeker komt het allemaal goed. Nog te doen:
Prop en spinner erop.
Richtingsroer aansluiten.
Wielomkasting monteren.
Accutray maken.
Maiden!
Staartschaats maken.

Ik had helaas niet genoeg lengte stang om de sturing van het richtingsroer klaar te maken, ik moet dus nog even langs een winkeltje.

De wielomkasting komt later wel, ik wil ook nog steeds liever een KHK landingsgestel.

De accu past precies op de bedoelde plek, maar het zwaartepunt is dan geheel verkeerd, zeer neuszwaar. Dat was te verwachten, gezien Emanuels ervaring en het feit dat ik een zwaardere accu heb. Maar terwijl ik de accu op z'n plaats schoof, dacht ik: "Ik kijk of de cockpit kap er overheen krijg als de accu nog maar half op z'n plaats geschoven zit." En ja hoor:

IMAG0040.jpg

IMAG0041.jpg

Ik moet even een accubakje maken van wat balsa, maar dat doe ik liever dan dat ik lood achterin het toestel moet toevoegen.

De rest van de puntjes zijn simpel en het materiaal ervoor is in huis. Helaas morgen geen maiden want ik moet dus nog een staal stangetje kopen, maar verder wil ik de kist morgen wel afmaken.

Hugo

Hoi Hugo,

Eindelijk de maiden in zicht ;-)

Mijn pogo wielkapjes komen van de lokale modelbouwwinkel. De meeste winkels leveren E-Flite en kunnen ze zo voor je bestellen. Ik heb er meteen de wieltjes en assen van de pogo bijbesteld. Ik meen dat ik rond de 20,- kwijt was voor deze set.

Hij ziet er goed uit overigens, lekker racy, een heel andere kist geworden dan die van mij. Wat een kleurschema doet met een toestel.

Die van mij heeft gisteren nog 4 vluchten gemaakt. Met het landingsgestel 13mm naar voren geen last meer gehad van neusstandjes bij het opstijgen en landen. Wel bij taxiën omdat ons veld niet echt glad is en op lage snelheid de wieltjes blijven steken in kuiltjes.

De O.S. motor houdt zich tot nu toe erg goed. De kist is heerlijk stil, je hoort enkel de prop en de lucht die langs het toestel fluit.

Contact Emanuel.

Emanuel, ik heb je een PB gestuurd i.v.m. de flymentor.
Kan u mij een antwoordje bezorgen?
Bob.

Back