Hallo iedereen
Ervaringen met de Cumulus,
Mijn eerste ervaringen met de Cumulus waren gewoon slecht. Moeilijk te vliegen, onvoorspelbaar gedrag en daardoor al snel schade. Rompje doormidden, vleugel licht beschadigd. Na reparatie weer gevlogen, zelfde narigheid. Uiteindelijk raakte ik hem even geheel kwijt, zender omhoog gehouden en gelukkig weer terug kunnen vliegen. Op de zender was te zien dat de ontvangstkwaliteit heel slecht was: 10 tot 20 procent.
De zender en ontvanger opgestuurd naar de reparateur van Mouwerik, die geen afwijking kon constateren. Zender en ontvanger gecontroleerd!
Weer de boel ingebouwd en weer vliegen. Er was niets veranderd, de kwaliteit was slecht. Op 40 meter in het gras was de ontvangst 20 procent!
Ik heb de antenne door een buisje buiten de romp, dus dat was volgens het boekje correct.
Ik heb toen de antenne zo ver mogelijk uit de romp getrokken, ongeveer 8 cm. En zie daar! De ontvangst was ineens 100 procent. Daarna gevlogen, steeds prima ontvangst en het belangrijkste: het vliegtuig was niet te herkennen, hij vloog zo mak als een Easy Glider, voorspelbaar.
Ik denk dat de koolstof romp de antenne buiten ook kan afschermen, maar misschien kan iemand mij daar meer over vertellen.
Ik kan nu eindelijk gaan vliegen en oefenen met de Cumulus zoals ik me dat voorgesteld heb.
Laurens Beerendonk