Bouwverslag Robbe Norderney (revisited) 2017

Hoi Frank.
Ik neem aan dat je een of meerdere loodaccu's in de Norderney gaat leggen, anders krijg je 'm nooit op de waterlijn. Ik heb er een 12V, 17 Ah gel-accu in liggen. Die vaar ik nooit leeg, of ik moet bijna zo ongeveer 13 uur aan de waterkant zitten... Ik laad 'm met 1,7A gedurende 12 uur. Dan zie je op de display van de lader dat hij in het begin inderdaad een laadstroom heeft van 1,7A, maar vrij snel gaat dat zakken. Ik zou je daar niet al te druk om maken. Kabels van voldoende dikte plaatsen, dan ben je al een aardig eind op weg.
Zekeringen in je schip: zeker doen, in ieder geval in de stroomkring(en) van je motoren. Ik gebruik daar kleine auto-zekeringen voor in houders van Halford's. Maar ja, die keten is failliet, dus kort geleden naar een andere zaak gegaan en voorraadje gekocht.
 
Ja Klaas, alles LED is de bedoeling. Al heb ik nog een bos losse gloeilampjes liggen ook. Misschien dat ik die toch nog ergens kan gebruiken (waar ik makkelijk bij kan om tzt te vervangen bij falen) vanwege de kleur van het licht.

Accu's heb ik nog genoeg, en ik heb idd nog niet gerekend met wat e.e.a. verbruiken zal en hoe lang dat dan duurt voor de accu's aan laden toe zijn. Dank voor je ervaring Roel.

Auto zekeringen heb ik meer dan genoeg, meen me te herinneren dat er ook van die houders zijn waar er een stuk of wat op een rijtje in passen. Beetje zoals in een auto maar dan veel minder exemplaren natuurlijk.
 
Mooi schema, dankjewel. Herinnert me eraan dat ik hier en waar wel zekeringen in moet voegen... Heb je daar een centrale zekeringen houder voor?

In deze opstelling kun je dus of laden of varen.

Als ik nou tijdens het laden een (beperkt) deel van bijv. de lampjes wil laten werken, zou dat veilig kunnen door er iets tussen de zetten dat de pieken opvangt? bijv een transformatortje (of hoe heet het, buck oid) dat 12v-6v maakt (met wat verlies maar dat maakt niet uit). Zal eens meten wat er gebeurd als de voedingsspanning stijgt. Oftewel: afregelen om van 12v 6v te maken lukt wel maar wat gebeurd er dan als 12v naar de 13,5 gaat bij het laden, stijgt dan de 6 naar 7,5 of zou dat meevallen... meten is weten. Als dat eenvoudig te realiseren is kan misschien ook de rest van het boordnet veilig aan het werk blijven.

Want: dan kan ik de boot aan de 'kade' laten liggen met dekverlichting aan tijdens het laden. Of op de kant bij een vaardag.

-Zekeringen heb ik inderdaad bij elkaar zitten. Ik maak hiervoor een printplaatje met daarop printplaatzekering houders voor glaszekeringen. Voordeel is dat ze veel minder plaats innemen dan een zekeringenblok voor autozekeringen.
-Inderdaad. Door het relais kan ik OF varen OF opladen.
-Laden aan de kade met verlichting aan. Als je iets van 12Ah accu's in je boot hebt staan, is er geen reden om die op een vaardag bijv. op te laden. Ook de (LED) verlichting kun je gewoon de hele dag gebruiken. Bij mij is de verlichting zo geschakeld, dat als het reed contact is gesloten de navigatie verlichting, dit is de verlichting die tijdens normale vaart wordt gevoerd, altijd brandt. De rest van de verlichting wordt middels een switchmodule op de zender geschakeld. s'Avonds bij thuiskomst worden de accu's dan weer opgeladen. Ze zijn dan nog iets van half vol. Opladen aan de kade is volgens mij zeker niet nodig. Wil je het schip aan de kade, tijdens het stil liggen, toch verlicht hebben ( navigatie verlichting) laat je gewoon het reed contact gesloten staan.
 
lekker nuchter, dank voor de tips. met voldoende capaciteit aan boord kunnen een paar leds lang zat branden dus.
 
Heb zitten rekenen dat op mijn Smit Finland de dekverlichting (7 leds) 5 weken blijft branden. Staan 2 12 Volts 7Ah accu's in. Staat bij mij net andersom geschakkeld dan bij Sjoerd. Bij stil liggend schip brandt deklicht en ankerlicht. Varend gaat de dekverlichting uit en navigatieverlichting aan. Wordt nog aan geknutseld/gemodificeerd. Stroomverbruik van led's is amper te meten, dus kun je gevoeglijkverwaarlozen. Gr. Klaas.
 
vandaag een mini motortje met vertraging binnen gekregen. Had ik meebesteld met wat kleinmateriaal uit het verre Oosten waar de smogwolken tot in de hemel reiken.

100 omwentelingen per minuut bij 6 volt. Bij 3 volt lijkt het beter op een radar. En weinig geluid, prettig. Kijk nog even naar eentje die het meteen met 30 (ongeveer) doet op 6v maar er zijn heel veel varianten van dus dat lijkt me wel wat voor de kraan.
De N2 heeft nog een klont motor met tandwielen aan de mast hangen waar je u tegen zegt, dit dingetje is 2x1,5 cm ongeveer en veel stiller. (ok, moet het koppel nog wel testen). En dat voor een paar euro, kun je nog eens wat testen.

Verder geen voortgang en nu sneeuwt het ook nog: naar buiten dus!
 
Voorbereidende werkzaamheden gestart. Eerst de motoren er uit (er komen nieuwe bokken in) en een aardige verrassing:

IMG_1539.jpg
23 januari 1987 had ik deze motorbok gemaakt

Verder de bouwstappen doorgelopen en op twee dingetjes na alles destijds op volgorde gedaan. Houten spantjes zelfs gelakt tegen vocht.

Denk wel dat ik de binnenkant van de romp een licht kleurtje ga geven, zijn de restjes gelige stabilit weg en met een ledje hier en daar is het dan nog goed te bekijken en bereiken allemaal. Bij de N2 is alles zwart en dat is niet erg handig.

Daarna de roeren er af en de romp met kwast en wasmiddel grondig schoongemaakt. 30 jaar oud stof, vettigheid en rommeltjes weggespoeld en de romp te drogen gezet:
IMG_1540.jpg
 
Die Decaperms, 12V, zijn die te smeren en zo ja met wat is verstandig? Ze staan al zo lang stil, draaien wel maar af en toe een tikje alsof er wat aanslag op een anker zit of zo.

edit. ze kunnen dus inderdaad uitelkaar. nou ja, de bok/tandwielhuisje dan. Dikke vette drab eruitgehaald. Schoongemaakt en de tandwielen ingevet met een klein kloddertje melkvet.
Elektromotor beetje Kontakt 61 (smeer en korrosiebescherming voor elektronica) ingespoten.

Staan nu mooi synchroon te draaien op de werkbank. Ze zingen mooi nu. Wel nog een tikje tandwielgeruis (onbelaste toestand, dat maakt uit).

De ongebruikte hebben ook die klodder vet, dus dat is een originele Marx klodder uit 1987 :)

foto's volgen.
 
Laatst bewerkt:
Elektromotor beetje Kontakt 61 (smeer en korrosiebescherming voor elektronica) ingespoten.
Koolborstels (grafiet) hebben geen smering/olie nodig. Dat werkt zelfs averechts.
En spullen als Kontakt 61 werken een even goed, daarna trekken ze extra rommel aan.
 
Laatst bewerkt:
Kleine stapjes gemaakt. Een dekplaat gepast: vreemd, past niet lekker. Uitgebreid nameten en ja hoor: een paar mm niet haaks. Balen want hoe krijg je dat nou nog los.

maar dat viel mee; enig gericht toegepast geweld deed de stabilit breken en nu kan ik de boel recht zetten zodat ik niet met de opbouw allerlei corrigerende acties hoef te verzinnen.

Bij het zoeken naar zoiets bekijk ik de tekeningen en de N2, merk je opeens dat er op die hier en daar wel eens wat gesmokkeld is met een opening, een bolder, iets te ver doorgesneden en dan maar doorgezet :) voordeel van zo'n grote boot: valt het niet op.

Nu nog motorsteunen bedenken die ik kan richten en dan gedempt in flexibele kit kan monteren....

En dan nog de vraag of ik er een boegschroef in ga maken. De echte heeft er een, dus de buis zal er in moeten. Dan ook maar werkend maken eigenlijk. Moet ik wel rekening mee houden bij de montage van het voordek, anders kan ik er niet meer bij.
 
En dan nog de vraag of ik er een boegschroef in ga maken. De echte heeft er een, dus de buis zal er in moeten. Dan ook maar werkend maken eigenlijk. Moet ik wel rekening mee houden bij de montage van het voordek, anders kan ik er niet meer bij.

Ik heb vroeger de Norderney van Herman Busman gezien. Hij had 'm verkocht aan een clubgenoot van me, Ruud Petersen. Daar zaten twee dwarse schroeven in: een in de boeg en een iets achter de motoren.
Ondanks dat die Norderney mooi op de waterlijn lag, hadden die dwarsstuwers weinig tot geen effect. Met name de boegschroef zat zó dicht onder de waterlijn dat hij meestal lucht hapte: aan de zuigkant ontstond een "kuil" in het water en aan de andere kant kwamen er alleen maar luchtbellen boven....
Natuurlijk, als het schip bouwt zoals bedoeld, moet je er wel een boegschroef in zetten, al was het maar een dummy.
Maar als je goed wilt kunnen manoeuvreren, is het effectiever om de motoren apart aan te sturen.
 
Frank, Zie dat je enkele kruiskoppelingen gebruikt en dan lijkt het me niet gewenst om de motoren in kit te monteren. Dat gaat bij beweging wringen op de koppeling. Zou de motoren star monteren en een dubbele kruiskoppeling nemen. Van zichzelf schudden elektromotoren niet en is het ook niet nodig om ze flexibel op te stellen. Meestal vervormen kunststof rompen een beetje en dat wringt gauw op de koppelingen. Afvangen door de motoren dan maar flexibel op te stellen ontlast de koppelingen niet echt. Als het wat wringt moet je de zware motor steeds een beetje verplaatsen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Leuk, het bouwverslag van hem heb ik nog als een heel oud kopietje (tegenwoordig ook online vinden bij de haagse club als ik me goed herinner) maar dat detail van die schroef achter wist ik niet.

De boot is zó vlak, kan me voorstellen dat die de boegschroef niet nodig heeft. Apart aansturen ga ik zeker, met mixer ook.


Dank voor de tip Klaas, dacht eigenlijk om dat met die kit te doen om de trillingen te minimaliseren: stiller werken dus.
De N2 heeft dubbele maar die staan fors uit het lood dus dat ding rammelt behoorlijk.
 
Frank, Als er niet teveel kracht op komt lukt het ook wel met een passend stuk(je) rubber slang. Moet de boel wel zoveel mogelijk in lijn liggen. De oude plastic Marx koppelingen wilden zich nogal laten horen. Vooral die met het schuifstuk erin. De latere zwarte van Graupner of Robbe zijn een stuk rustiger. Dacht dat Krick die weer levert onder de naam Romarin. Heb nog 2 van die oude Marx dingen in gebruik. Een met en een zonder schuifstuk. Hebben het manco dat ze breken op de klemmen, waarmee ze op de as worden vastgezet. Ingepakt met glasweefsel en epoxylijm en weer wat gestroomlijnd. Pat wel bij het 55 jaar oude scheepje. Het buitenlopertje is wel van recentere datum en de accu ook. Gr. Klaas.

IMG_0537a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de tip Klaas, dacht eigenlijk om dat met die kit te doen om de trillingen te minimaliseren: stiller werken dus.
De N2 heeft dubbele maar die staan fors uit het lood dus dat ding rammelt behoorlijk.[/QUOTE]

Kijk eens in mijn bouwverslag, ik heb zelf sen motorsteun gemaakt van alu profiel. Verstelbaar, hangt in rubber, en is een rubberen koppeling. Echt super stil en soepel
 
oja, met die blauwe buis. Van de Weser. Goed idee was dat maar vond het niet recht genoeg, danwel de setup van toen was er niet helemaal geschikt voor. Maar nu ik vanaf niks (nou ja, de schroefas zit er) kan beginnen kan ik het meteen met motorsteunen doen zoals je laat zien. Moet er meteen ook voor de N2 maken dus dat wordt nog productie werk...

f8c9MEyAmvZbp8RTCD1n5S5Cs9Q8Q8mXxloBDXMeYb01L8oIvbaHcCSY45IMfakNWAbB2TY-c_6fkf2P1tlC_FlWxAqxpPuF2Bm2lzakK4pyoIKyu_DMCRad4uIphtxPpxdrLDQxT8tnI_kkoxQR11yg3TImpYgL1b6gYwwMJRAk-FmT2ydXyz3FBTA9iXdZNrJnDwIOlMW8LIcc37BrpEFsHZbUWMsY-uzkoBqXZb2VQZ0u4NKNfczC-WR4ApkUGnJItUxmqTLKbx9qupWrkdICnAJmYxjCJJ-DzhvJc4HEACWmBkT5-l_tTlaz-DRz2XD8umJTe6eC0kJSdv9piafIMR1Hc_OVQpp_W7P-ZUZQxWMwY-QEXAXKNPPZ_yVOmOzgdkoCqx3z9fViw44Pah5Uv_ZRx_Uf1qB4n39zQNjs6qq68zCXjU3otFIiwEvqSWNxRw5J1KICUhlp15TKfmK5-qOYaUvy3QDAJv4VdSw98ZyPNl6tp0S5gsWQfOGhbzxRWsR3NEasHeG1Q_e9fQ50B4bxUMFuh6gOr1pGeB4=w938-h1250-no
 
vandaag een mini motortje met vertraging binnen gekregen. Had ik meebesteld met wat kleinmateriaal uit het verre Oosten waar de smogwolken tot in de hemel reiken.

100 omwentelingen per minuut bij 6 volt. Bij 3 volt lijkt het beter op een radar. En weinig geluid, prettig. Kijk nog even naar eentje die het meteen met 30 (ongeveer) doet op 6v maar er ......?

Hoi Frank, was laatst op een modelbouwbeurs in Urk en zag deze opstelling.
Wellicht een idee een spanningsregelaartje van 2,5 euro ertussen te plaatsen. Kun je je radar met elke gewenste toeren aftrimmen. Ook die vind je bij je vrienden uit china :-)
IMG_20171227_193433.jpg

Groet Dennis
 
zo eentje (maar dan nog simpeler zelfs) heb ik ook maar vind ik eigenlijk wat groot voor zoiets simpels. De radar zal (bij mij, in het echt niet) met een vaste snelheid draaien dus ik moet kunnen volstaan met een vaste weerstand.

De overbrenging is één, daar was ik naar op zoek en er zijn er nog veel meer dan die ik gekocht heb. (deze komt wel van pas bij bijvoorbeeld een deur of luikje openen) Het inbouwen is twee, het liefst zou ik het motortje in de voet van de radar hebben, dan is het echt 'clean' dus zonder aandrijfas door de mast/naast de mast.

Gelukkig zag ik dat er op de echte N een extra versteviging zit onder de radarmotor, dus ik heb wat speling. En er zijn nog veel kleinere motortjes uit de drone vliegerij die er wel in passen. Alleen het vinden van de juiste voor deze toepassing is nog even een uitdaging.
 
Back
Top