Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Prutsertje, 7 apr 2019.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Jaques vindt dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.731
    Locatie:
    Tilburg
    Ach, ”Hans” de leeftijd hee:D:D
     
  3. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Weer verder aan het beplanken van de dekken en wanden met gelijk een vraag. Wanneer beginnen met lakken van de dekken en wanden? Als de grote zijwanden erop komen wordt het op sommige stukken nogal 0010.jpg lastig denk ik.
     
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als de dekken er nu knap bij liggen, dan zou ik ze nu gaan lakken, en de wanden verven.
    Je kunt er nu goed bij, en plekjes repareren kan altijd na plaatsing van de scheepshuid.
    Ik zou zelf denk ik met de buitenste randen van de dekken nog gewacht hebben tot de scheepshuid erop zit, om het mooi aan te laten sluiten, maar dat is eigen mening.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  5. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    De Dekken staan in de warm wenge beits en vind het een realistische look geven.
    Hoe kan ik de scheepshuid (26) het beste bevestigen zonder dat er kieren ontstaan? Punaises in de spanten werken niet goed omdat ze kunnen splijten en heb nog geen ervaring met zo'n groot gebogen oppervlak.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 0011.jpg
      0011.jpg
      Bestandsgrootte:
      123,9 KB
      Weergaven:
      228
  6. SjorsZ

    SjorsZ

    Lid geworden:
    28 jan 2015
    Berichten:
    353
    Ik heb zelf o/a punaises gebruikt en ook vervloekt ! Als ik ze precies in het midden van het spant drukte splijt deze niet. Je zou ook een spijker drukker kunnen gebruiken en ze tot de helft in kunnen drukken. En ik gebruik klemmen en houten cocktail vorkjes van de action. Kosten heel weinig en werkt prima. Succes
     
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik kan me voorstellen dat je dit niet makkelijk vind om zo'n groot oppervlak, wat ook nog licht gebogen moet worden, op je spanten te lijmen. Wat je kan doen om het een stukje makkelijker te maken is; de plaat in delen aan brengen, twee of drie delen. Je moet dan de plaat precies in het midden van een spant doorzagen en er op die manier dus een aantal delen van maken. je zult zien dat het dan een heel stuk eenvoudiger gaat worden. Daar er later toch nog beplanking overheen komt ga je de snijkanten niet meer zien.

    Daarna de plaat deel voor deel (of de hele plaat als je dat aandurft) dry-fit op de spanten zetten met bijv. een paar elastieken of lijmklemmen dat moet je even bekijken en boor gaatjes voor in de plaat en spanten. Nadat je op voldoende plaatsen de gaatjes hebt geboord, de plaat verwijderen en op je snij-mat spijkertjes in de gaatjes steken, dan insmeren met houtlijm en vervolgens de plaat op de spanten zetten door de nageltjes gedeeltelijk in de voorgeboorde gaatjes in de spanten te tikken. Als de lijm droog is haal je de spijkertjes weer weg. De spijkergaatjes zijn dan na het beplanken ook niet meer zichtbaar.

    ps, de gaatjes die je voorboort, moeten net iets kleiner zijn dan de dikte van de nageltjes. Bijv. als de nageltjes 0,7 mm dik zijn dan mag je boortje maximaal 0,6 mm dik zijn.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2019
    Hansa vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Kijk, niks meer aan toe te voegen
     
  9. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dank voor de heldere uitleg. Ik ga het in stukken zagen. Alles wordt inderdaad beplankt zie ik :)
     
  10. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    De bouw lag even stil ivm het afbouwen van de luidsprekers waar ik een x-aantal maanden mee bezig was ( voor de geïnteresseerden: http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewt...sid=9733c9ac2a2c9bf72b72fa692bec14c4#p1915177 ) Nu dus tijd voor veel muziek en het verder bouwen aan de San Francisco.


    @pietsan dank voor de hulp. Ik heb de scheepshuid in 2 stukken gezaagd en werkt nu prima. Tijdens het drogen begonnen aan de reddingsboot.

    De dekken heb ik donker gebeitst en m'n best gedaan om het een geleefde look te geven. 0012.jpg 0013.jpg 0014.jpg
     
    Scyllar, SjorsZ, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Kort vraagje,
    Kan ik als beginner beter houtlijm of superlijm (zap-a-gap) gebruiken voor de beplanking van de romp?
    Hout is 2x5x300mm en zal ook de plankenbuiger gaan gebruiken.
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Gewone houtlijm is het beste. Zap is voor ornamentjes, messing etc.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  13. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    En wat ik er nog aan toe kan voegen:
    D2 houtlijm is niet watervast, dus wanneer je latjes die je hiermee gelijmd hebt onder een nat doekje houdt zullen deze gemakkelijker weer los kunnen komen.
    D3 houtlijm is wel watervast, dus dit zit dan definitief vast.
     
  14. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Heb ook een grote bus D3 vanuit de luidsprekerbouw. Net wel een kleine ontploffing met een keiharde knal van de (Artesania) elektronische plankenbuiger. De kop is van de pen afgeknald.
    Schrok me een ongeluk. Komt dit vaker voor bij dit model? Hobby&Co gebeld en krijg hun laatste 2 gratis toegestuurd. Uitstekende service daar :)
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ziet er leuk uit Prutsertje, maar dat van die plankenbuiger, daar heb ik nooit eerder iets over gehoord. Verder niemand gewond geraakt??:)
     
  16. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Nee gelukkig niet. Een brandplek in het MDF werkbord maar dat is niet erg. Het gaat volgens mij een lange klus worden om de 2mm dikke planken krom genoeg te krijgen om aan de boeg te kunnen bevestigen. Heb een aantal plankjes in een emmer heet water gezet. Hopen dat het daarna beter gaat.
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    Met geduld het geëxplodeerde buigijzertje erop, en geen haast hebben met buigen,
    Gelukkig maar dat het bij een brandplekje gebleven is:):)
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  18. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik wacht even op de nieuwe buig bout. De koperen kop is van de koperen pin afgeknald. Daar durf ik niet mee te rommelen. Ik merk dat het hout wel makkelijker te buigen is na een tijd weken. 1 plankje ligt onder spanning te drogen in de mal en een ander plankje om een lege pot gebogen.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Leeuwarden
    een wijs besluit prutsertje, en zo wil het ook.
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Explosief buigen. Wordt met metalen platen ook wel gedaan.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina