Bouwverslag San Francisco II (Artesania Latina)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Prutsertje, 7 apr 2019.

  1. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Weer een stukje verder. Volgende stap is de kiel. 20190609_223543.jpg 20190609_223437.jpg
     
    Hoosterw, Jaques en SjorsZ vinden dit leuk.
  2. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Je model van de SAN FRANCISCO ziet er goed en heel mooi uit.
    Om zoiets geheel van hout te maken daar gaat heel veel geduld, werk en tijd inzitten.
    Het is een leuke en mooie hobby.
    Dit zal zeker een heel mooi model zijn als deze tzt klaar is....

    groetjes: Hans
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Gaat mooi zo Opperpruts:thumbsup:
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  4. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dank voor de leuke complimenten! :)
    Verf vraag. Welke soorten verf zijn geschikt voor het hout werk?
    Ook zie ik dat er een coating nodig is voor het metaal beslag maar weet niet welke ik daar voor nodig heb.

    Ik heb nog vele kleine potjes verf van Revell (op terpentine basis) voor plastic modelbouw (die na meer dan 10 jaar stil liggen nog goed zijn).
     
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er allemaal netjes uit, en dit is echt geen prutswerk meer:):)
    Voor de metaal onderdelen zou ik een metaal primer nemen, en voor de rest voldoet de verf van Revell prima,
    Succes verder,
    Koos.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  6. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    De Revell is prima, zeker voor metaal. Duurt alleen langer voor het droog is.

    Verf op waterbasis droogt sneller, dus als je niet zo geduldig bent (zoals ik) is dat een alternatief keuze.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  7. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    En de coating die op de metalen delen komen zoals de wapens? Dat is voor mij nog onbekend.
     
  8. bert kok

    bert kok

    Lid geworden:
    14 apr 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Tilburg
    Ik ben het helemaal eens met de vorige "sprekers". Behalve Revell kun je ook Humbrol gebruiken maar dit laatste merk is helaas moeilijker verkrijgbaar.
    Ook heb ik nog een opmerking over het schilderen van houten onderdelen op zo'n kleine schaal.
    De houtnerf van het gebruikte hout is soms te grof om een realistisch uiterlijk te krijgen zodat plamuren en schuren nodig is voordat je gaat schilderen.
    Alabastine witte autoplamuur is ideaal voor plastic- en houtmodelbouw. Droogt snel en is na 20 a 30 minuten schuurbaar en veel goedkoper dan die speciale modelbouwplamuren.

    Die Ouwe uit Tilburg.
     
    Prutsertje vindt dit leuk.
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nog even als aanvulling op de metalen delen,

    de delen die van messing of koper zijn, kun je ook nog met een bruineringsmiddel of een patineermiddel behandelen, dat geeft ook mooie effecten, en je schildert de details van bijvoorbeeld kanonnen niet weg.
     
    Prutsertje en pietsan vinden dit leuk.
  10. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Ik ben bezig met de 2de laag beplanking en merk dat dit behoorlijk moeilijk gaat bij de boeg omdat de latjes horizontaal en verticaal moeten buigen. Is er een manier voor om dit makkelijk te doen zodat het latje volledig op de scheepshuid plakt zonder lucht/ kieren?
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Wil je eventjes een foto tonen? e.a valt samen met op tijd verjongen. Ik neem ook aan dat je tweede beplanking uit fineer bestaat? Mogelijk zal je verloren gangen moeten gaan toepassen. Maar ook de keuze van Lijm kan gaan meespelen denk ik.
     
  12. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    00010.jpg

    Bij deze een foto. Zoals je kunt zien gaat het latje horizontaal de boeg om maar buigt verticaal ook af.
    Ik gebruik Bison D3. Ik heb de eerste latjes goed gekregen met de strijkboutmethode die ik toepas bij het fineren van luidsprekers maar dat is met latjes lastig.
     
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Ik heb bij de boeg altijd gebruik gemaakt van 2 stappen. Eerst een geweekt latje op maat (en verjongt) zo goed en zo kwaad als het gaat opspannen en laten drogen in de juiste vorm. Daarna (na een dag drogen) nogmaals passen en meten en desnoods nog wat schuren en dan de tweede stap lijmen en opspannen.
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Klopt helemaal. Op tijd verjongen! dit kan eenvoudig door het fineer te snijden. Het buigen en voorweken met fineer is lastig vermoed ik maar dat is zeker te proberen. Maar ook het toepassen van een verloren gang of insteker is mogelijk. Met de lijm is niets mis mee. Je zal een iets langere open tijd moeten hanteren zodat de lijm goed gaat pakken. Ook zijn er mensen die met secondelijm aan de gang gaan.
     
  15. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Verjongen is het latje verticaal in snijden?
    Ik ben nog niet bekend met alle termen. Insteker is een passend stukje als de lat niet helemaal uitkomt als ik het goed heb. Die probeer ik te voorkomen.
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat betekend dat je de strook fineer naar het einde toe smaller gaat maken. Zo creer je ruimte. Ik begrijp dat je helemaal nog niet hebt verjongt? Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat je de huidgangen er niet op gaat krijgen.
    Zoek maaar via dit forum maar eens op verjongen. Er zal een scala aan voorbeelden komen waar dit wordt uitgelegd. Ik ben nu aan het werk anders had ik je wat meer op weg geholpen. romp bepla.jpg
     
  17. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Verjongen is de lat naar de boeg toe smaller maken.

    En dan zijn er 2 methodes rond die tijd in zwang. Of gangen voortijdig laten eindigen of alles verjongen.
    Ik heb een combi gebruikt, goed verjongen en sommige slapers. Ik weet niet welke methode voor jouw schip geld.

    Wat je zou kunnen doen is op het breedste stuk van de boeg meten hoeveel gangen van de breedte maat die je gebruikt er op moeten.
    Dus als je planken van bv 6mm breed gebruikt kun je met onderstaand blad meten hoeveel gangen er op het breedste stuk passen.
    Dat aantal planken heb je ook nodig tot aan de boeg als je geen gangen verloren gaat laten zijn. Met de tabel kun je dus meten wat de breedte moet zijn van de planken bij de boeg.

    Ik heb het blad meerdere malen uitgeknipt en op de boeg streepjes gezet. zie foto

    20170815_130911.jpg


    planking raster.jpg
     
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Misschien ook even een foto van je eigen model om met je mee te kijken hoe je huidgangen nu lopen.
     
  19. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Dank voor de hulp. Heb een foto gemaakt.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    SjorsZ vindt dit leuk.
  20. Prutsertje

    Prutsertje

    Lid geworden:
    2 apr 2019
    Berichten:
    1.190
    Locatie:
    Amstelveen
    Als ik het goed begrijp moet ik verder (langere stukken) verjongen om het dan strak te krijgen? De beplanking is tot nu toe exact volgens de bouwbeschrijving gedaan. Het beitsen heb ik voor de zekerheid gedaan mocht er een kiertje ontstaan.
     

Deel Deze Pagina