Bouwverslag Sig Wonder, goed gegokt door: Peter-Jan

beoordeel dit draadje:

• Total voters
    26
Oeps, nou, eh, sorry hoor! :p

't lijkt me toch wel een optie, meteen ook een mooi spinnertje erop. En ik geloof dat er diverse F5nogiets racers zijn met klapprops, dus veel slechter zal't nie wezuh...

Hugo

F5B bedoel je waarschijnlijk, maar ook al gaan die kisten 'als de brandweer' volgens mij draaien die nog niet de helft van de toeren die Erik gaat draaien. De snelheid bij F5B komt door het gebruik van een erg grote prop met veel spoed.

Leuk project trouwens!!
Ik ben in het bezit van een Wonder met een 3,5 MVVS en dat gaat best leuk.
Tevens bezit ik een laagdekker van bijna 2Kg met een 4250/700 met een 11x5 op 5S Lipo.
Als ik in gedachten die combi maak van toestel en motor, Ai Ai Ai... :-)

Laatst bewerkt:
is de kans op geplooide asjes dan niet groter( het is waarschijnlijk al serieze as)....

Er zit al een adaptor op van 8mm. Daardoor heb ik de aszijde van de motor niet nodif. De as is 5mm en die kan nooit krom worden (tenzij de bel op een of andere manier een harde klap kriijgt waardoor ook de hele lageropname vervormd is)

Theoretisch komt er dus 17000rpm uit. Op de Fotos de 8.5x7 sprop die van mijn Jepe spitfire afkomt. De hele kist is zwaar overgedimensioneerd.

Marcel,
Mijn Spitfire woog 2300gr met NiCd en de motor met vertraging. Die is 90cm dus is zeer lijkend op de wonder qua afmetingen ;)

grtz! Erik

Klapprop is voor electrozwevers:D

Wat vliegt Derk met een mooie Integral electrozwever dan ;)

Dit ding gaat straks als een raket.. als ie heel blijft.. volgens mij vliegt straks je motor weg en heb je romp en rest nog in je handen :P

een echte mannenmotor VROEM!!!

Die gasten die me een 10 hadden gegeven wisten van tevoren dat er iets aan de hand zou zijn, zonder te weten wat ;)

Tussenstand:

Alles nu gefolied. Oracover light blauw/lila,oracover fluo geel en oratrim ferrarirood.
Op de fotos lijkt het meer blauw dan blauw/paars overigens. Het rode biesje is een leuk detail, zag er een beetje kaal uit zonder.

Rest nog de kielvlakken vast te lijmen en de spullen inbouwen met stuurstangen op maat maken.

Batterij zal nog wel een week of 2-3 duren voor ik die heb. De langere levertijd komt doordat de Shulze balanceerkabel bij Hoelein besteld moest worden. Daarna is die naar de LiFePo boer in Duitsland gestuurd. Als hij hem heeft kan het pakket gemaakt worden en krijg ik de faktuur. De bank doet er dan ook nog een dag of 4-5 over voordat die is overgemaakt en dan wordt die verzonden.
Het wordt dan ook tijd om een ander modellen op te gaan tuigen met deze setup zodat de lader maximaal benut kan gaan worden. Betekent dus dat zeer waarschijnlijk de Calmato 40 ook naar 9S toe gaat. De upgrade naar 9S is dan ook slechts een andere motor dus relatief eenvoudig. Zou zelfs eroe kunnen leiden dat de KORA motor uit de Hoelein folder later in de Wonder zou kunnen komen want een 3s pakket is bijna 4s LiFe waar ik nog een pakket van heb en dan is de hele kist toch nog een stuk lichter. Die kans is wel klein overigens ;)

Laterrrrr!

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Een calmato 40 op 9s.. waanzin haha. Op 3S (lipo) vliegt het al prima :P

Op 9s zit ik maar rond de 30A, dus thermisch zeer conservatief wat het mogelijk maakt om na de vlucht iedere keer op 18A vol te laden. Zit dan volgas op ongeveer 750W. De extra cellen geven me wel een gezonde vliegtijd van een minuut of 7 ;).

Door de kleine spoed op de Calmato genereer ik wel gigantisch veel statische trekkracht, wat de korte baanlengte en het vette klimmen verklaard. Daarom heb ik geen 1000+W nodig.

Lila is donkerpaarse folie. Zal binnenkort nog eens wat fotos proberen.

grtz! Erik

Een calmato 40 op 9s.. waanzin haha. Op 3S (lipo) vliegt het al prima :P

Het is niet snel goed bij mij LOL!!

Net even aan het LiFePo draadje toegevoegd de setup die voor de Wonder bedoeld is maar dan in de Calmato.40sport. Nu met 11x4 prop maar op de Wonder met een 8.5x7prop.
Dit waren testvluchten om de motor en pakket thermisch te testen. Videos zijn bewust superkort gemaakt. Langere vluchten lieten een lauwe motor en pakket zien. Dit is belangrijk om ver onder de thermische limiet te zitten want met 16-18A laden zit toch ook een stukje warmte in. Clamato weegt toch bijna 2.5kg nu.

Setup staat thermisch zo vast als een huis.

videos hier:
[47835] lifepo-draadje-27

Nog wat testwerk gedaan met de Calmato en de 1200W lader. Thermisch is alles nu rond en de motor is nog heel ;). Nu kan ik aanstalte gaan maken om de Wonder verder op te bouwen. Het nieuwe 9S pakket kan ku ook ergens in de romp komen en dat kan het balanceren beginnen. Zit alleen even te twijfelen om de motor van de calmato af te halen of meteen een andere erbij te halen. Mischien morgen dus eerst lekker vliegen en maandag de ombouw starten.

full

Het is dus een nieuwe motor erbij geworden.
Het kostte me 6 uur om de motor, regelaar en pakket stevig in het model te krijgen met het zwaardtepunt op de goede plaats. De motor moest verder naar voren mbv moeren tussen de motorschot en montagekruis. de motordomp kan dan ook makkelijker veranderd worden dus was geen probleem.
Vliegklaar weegt hij 1700 gram. Vanmiddag ingevlogen. De bunghee doet zijn werk super!
De aandrijving is in topkonditie. De 8x7 prop draait zo hard dat je de wonder liever niet meer wilt gooien. Toen ik de motor volgas liet draaien met het model in de hand deden de clubleden een paar stappen achteruit dus een vrijwilliger om te gooien zit er niet tussen LOL!!
Met de standaard uitslagen is hij eerder tam, maar dit ligt ook aan de tippen van de rolroeren en hoogteroer die erg smal zijn (1cm) wat wel volgens tekening is. Dit heb ik ook overgenomen om flutter te voorkomen en dat werkt in ieder geval uitstekend!

Heb 5 vluchten gemaakt waarvan ik bij de 2e en 3e de motordomp heb gewijzigd. Bij het klimmen had hij de nijging om achterover te vallen. Wel heb ik bij alle vluchten behoorlijk down moeten trimmen. Dit lijkt me nu nog op een instelhoekprobleem. Het CG is precies goed wat zich laat zien ineen heel licht zwabberen. Verder naar achteren lijkt me niet gezond. Ook is de differentiatie van de rolroeren niet 100% identiek. Weet nu nog niet of de wokkel in een rechter rol en de strakke rol naar links te wijten is aan het motorkoppel of de uitslagen ( dacht dat ze toch hetzelfde waren maar ga dit nog eens nameten)
Hij vliegt nu best hard met vliegtijden van 6-7 minuten. Laadtijden van 10 minuten door wijzigingen in de laadparameters, maar ook doordat ik het pakket maar 75-80% leegvlieg.

Met wat rusiger weer kan ik hem beter afstellen. Het vermogen is goed te horen!
Vlucht 4 en 5 begonnen bij de start met een gigaklim. denk dat ik binnen enkele vluchten de expo van slechts 40% ga halveren want hij vliegt superstrak en laag over het veld. Het lompe raggen doe ik voorlopig op een wat veiligere hoogte totdat hij wat beter is uitgebalanceerd. Vanuit zweven ineens volgas geven laat een vliegbeeld van een missle zien. echt lomp vermogen in accelleratie. Denk wel dat ik nog met een apc 8x9 ,8x10, en 9x9 een rondje ga maken. Thermisch moet dat kunnen. De Roxy is voor maximaal 450W opgegeven maar dat zou je volgens mij makkelijk kunnen verdubbellen.

Meetgegevens en fotos post ik later als mijn vriendin het toestel weer thuisbrengt.
evven geduld aub ;)

Nou, ik heb effe de Wattage meter ertussen gehangen en krijg best leuke waarden:
Wil ik er bij opmerken dat dit dus statische metingen zijn. Met mijn Seagull telemetrie heb ik ondervonden dat in de lucht de stromen 20-30% lager kunnen zijn.

Ingevlogen met Aeronaut 8.5x7 prop: 820W/33A. Dat is dus een theoretische 3.81 minuten volgas motorlooptijd. Leek meer op 6 minuten gisteren, maar heb dit niet in de gaten gehouden. tijdens het vliegen was de motor koud.

met APC 8x9 meet ik 37A/950W. Na een minuut volgas leek het er op dat de lagers een hele lichte oliegeur vrijgeven, maar kan ook de warmte zijn die misleid. De bel was lekker handwarm. De windingen hebben nog de orginale kleur. Hiermee wil ik vanmiddag wel eens een rondje maken. Als het pakket warm is verwacht ik wel dat ik net over de 1kW ga.

Met een APC 8x10 (die zijn er ook ;) ) meet ik dus statisch 43A en 1050W. Geen flauw idee of de motor dit aankan. die is opgeven op 450W maximaal. Mischien een andere keer eens proberen. Goed kans dat dit een te korte vliegtijd zal geven en daardoor wat minder geschikt.

Betekent dus dat ik straks met 950W/200gr= 4.75W/gr onderweg ben. Ben alleen even helemaal de vuistregels vergeten. maak ik me nu ook helemaal geen zorgen om. Of de lagers heelblijven is iets wat me nu wat twijfel geeft. Is best vreemd want die motor is voor een 12" prop uitgelegd en de 8x9 prop is een heel stuk lichter.

doei!

Back