Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Knap werk! Daar ga je later ook plezier van hebben, dat je gekozen hebt om het open te maken ipv. dicht. Ik vind dat in het Engels altijd zo mooi, dan zeggen ze; he is going the extra mile!

bezig met de berghouten. 1 kant zit erop. Wederom met de strijkboutmethode. Walnoot kan goed tegen hitte, gaat alleen een beetje glanzen, maar met een schuurpapiertje erover en het is zoals het hoort.

IMG_0078.JPG

Daarvoor was ik bezig met opmeten tussen spant. (weet nog steeds niet hoe je dat noemt, op de 7P zit het ook. Balkon?)

IMG_0075.JPG IMG_0076.JPG

Ik vond het nagelbankje erg hoog.
Dit is beter.

IMG_0077.JPG

Ik heb wat verslagen bekeken. En realiseer me dat dat donkere fineer tegen dat schot eigenlijk perfect zou zijn. Dus dat wordt het.

Deense olie cq Danish oil, hoe breng je dat op? Doekje, kwastje? En in de gleufjes?

IMG_0083.JPG IMG_0084.JPG

En op de computer de geschutpoorten ontworpen. onderste komen luiken voor en die zijn volgens de vele boeken, foto's en tekeningen vierkant. Maar vanaf het hoofddek zitten geen luiken en dan zie ik overal die Arabische invloeden terug. Dus dan krijgen de poorten boven een Arabisch raam vorm. Iets wat je ook op tekeningen en foto's terug ziet. Dat is gelijk ook een stukje moeilijker om te doen. Maar ik hou wel van uitdagingen.
istockphoto-1131951578-1024x1024.jpg

Maar moet ik eerst die geschutpoorten erin maken alvorens ik aan de binnenkant de huid verdik en aan de buitenkant de 2e huid aanbreng. Of pas als alles compleet is? Hoe is dit het beste te doen?

Maar moet ik eerst die geschutpoorten erin maken alvorens ik aan de binnenkant de huid verdik en aan de buitenkant de 2e huid aanbreng. Of pas als alles compleet is? Hoe is dit het beste te doen?

Als je een sponning wilt maken aan de buitenkant waar de poorten invallen, dan moet je ze eerst uitsnijden en dan de buitenkant een 2e laag geven waarbij je dan rekening houdt met de sponning. Wat de binnenkant betreft is een eigen keus, als je eerst de poorten uitsnijd dan moet je er omheen beplanken. Zelf vind ik het makkelijker om eerst te beplanken en dan buiten en binnenkant gelijk uitsnijden.

Als je een sponning wilt maken aan de buitenkant waar de poorten invallen, dan moet je ze eerst uitsnijden en dan de buitenkant een 2e laag geven waarbij je dan rekening houdt met de sponning. Wat de binnenkant betreft is een eigen keus, als je eerst de poorten uitsnijd dan moet je er omheen beplanken. Zelf vind ik het makkelijker om eerst te beplanken en dan buiten en binnenkant gelijk uitsnijden.
Ik was al flink aan het dubben, en jouw manier had ik ook aan gedacht binnenkant eerst en dan uitsnijden en dan buitenkant met de sponningen. Top zo ga ik het ook doen. Lijkt mij idd het makkelijkst.
Maar wat een werk nog voordat..... Want iedere keer denk ik, oh eerst dat en dan dat pas. Tja zonder handleiding is wel een ding.

Weer aan het beplanken. Nu aan de binnenzijde en het dek van het galjoen.
Maar ook het tussenschot of hoe het mag heten geverfd om dat ongemonteerd dit makkelijker gaat.

IMG_0001.JPG

En nu ga ik stoppen met knutselen en stoeien met half vergaan hout. Lijken wel plankjes van de Batavia in Lelystad. :p:D Soms zitten er stukken tussen die je zo verpulverd tussen je vingers. Ik gebruik de goede stukken en heb wat reserve uit een pakket van de Pinta van Billing Boats. Die had ik gratis gekregen. Was niet compleet. Bleek later alleen het beslag en touw te ontbreken. Hout kunnen we goed gebruiken.

Back