Vervolg bouwverslag.
Inmiddels is het al weer enige tijd geleden dat ik hier iets over de bouw gepost heb.
Niet omdat er in die tussentijd niets gebeurd is maar gewoon omdat datgene wat ik in die weken gedaan heb, vaak kleine en loshangende karweitjes die veelal vooruitlopend waren en - ondanks mijn ruim 100 gemaakte foto's in die tussentijd - soms niet direct actueel of interessant genoeg voor publicatie waren.
Maar toch maar eens even kijken wat ik zo ondertussen weer kan plaatsen

.
Bij de laatste keer heb ik de romp gespoten en ben daarna - in afwachting van het rustig uitharden van de lak - verder gegaan met de machine en de condensor tank te beplanken.
De plankjes t.b.v. de ketelisolatie waren eerder al een keer op maat gemaakt en gelakt en kunnen nu rond de ketel en condensortank geplaatst worden.
Voor de ketel was het hout en de messing klembanden wel bij het pakket aanwezig maar voor de condensor niet en moesten deze zelf gemaakt worden.
Tijd om weer verder met de romp en het roer te gaan.
Plaatsen van de messing roersteun onder de hak van het schip.
Om het roer met de servo te kunnen verbinden moet er achter in de romp een gleuf-vormige opening gemaakt worden.
Dit komt vrij nauw omdat bij te klein het roer niet voldoende kan functioneren en bij te groot loop je - tijdens woelige zeegang en het achteruit varen - kans op binnendringen van water in je schip.
Boven aangezicht. In het gat boven op het roer komt later nog een messing beslagdeel voor de vlaggenstok.
Er is buiten de stuurrad bediening ook rekening gehouden met een helmstok, deze moet ik - ondanks dat ik nog niet weet of ik deze zal plaatsen - nog een keertje maken.
Inmiddels staat de machine met beplanking en zijn componenten weer in het schip maar zal er i.v.m. nog een aantal werkzaamheden zoals bijv. het isoleren van de leidingen en nog wat andere werkjes toch nog een keer er uit moeten.
Eerder in dit verslag stond de kajuitopbouw al een keer - bijeengehouden door schilderstape - half in elkaar en om zodoende de panelen naar elkaar op maat te maken.
Daarna is alles weer los gehaald om e.e.a. alvast een aantal laklagen te te geven. Zodoende hoefde ik later (nu) bij het definitief in elkaar zetten van de kajuit alles alleen nog maar licht op te schuren en af te lakken.
Nu zijn de panelen weer via tape met elkaar verbonden maar dan om de boel aan elkaar te lijmen.
De tape langs de naden en de papiertjes er onder dienen om de lak tijdens het lijmen schoon te houden.
Nu de panelen aan elkaar zitten kan als laatste de ronding voor het dak verder op maat gemaakt worden.
Het gebruik van fineliner tape is voor het aftekenen hiervan ideaal en daarna maar weer schuren, passen, vijlen en schuren tot alles naadloos (aan)sluit.
Op de foto is het nut van de losse houten latjes waarschijnlijk niet zo goed te zien maar ik gebruik deze bij het plaatsen van het bovenste verbindingsstuk van de kajuit. Hiermee creëer ik wat extra zichtlijnen om de juiste hoogte en ronding te bepalen en zo nodig bij te werken.
Verder naar achter komt ook nog een (dak)spant maar daar is - in dit stadium - helaas geen foto van.
Volgens de bouwbeschrijving zou het dak vast op de spanten van de opbouw gelijmd moeten worden en zodoende zijn ronde vorm verkrijgen.
Omdat ik later graag nog wat makkelijker bij een en ander bij wil kunnen heb ik besloten het dak afneembaar te maken.
Hiervoor heb uit afvalmaterialen 3 extra dakspantjes gemaakt. Deze geven het dak zijn ronde bolling en vallen mooi - licht klemmend - tussen de andere dakspanten.
De binnenkant straks blank en de bovenzijde in wit aflakken.
Tot zover weer even
(en deze post plaatsen voor er hier iets mee gebeurt).