"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Mooi dat het nog goedgekomen is. Beter nu wat meer werk dan straks een teleurstellende eerste vlucht na de werkzaamheden.
En je bent niet de eerste die in deze "valkuil" stapt en je gaat ook zeker niet de laatste zijn.

Tip van het jaar wat mij betreft. Had me nooit gerealiseerd dat motordraden inkorten dit kan veroorzaken. En prachtig dat dit forum zijn nut weer bewezen heeft.

Groet,

Jacob

Als een fase geen/slecht contact maakt dan zal hij niet gaan draaien maar stotteren. In de fik vliegen, dat geloof ik niet zo. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord maar als iemand dat mee heeft gemaakt....

Je loopt kans dat je ESC het begeeft - is mij een keer overkomen toen (bij een AXI buitenloper) een van de 3 fases los was gekomen. Sindsdien zet ik de 3 draden steeds vast in de romp met wat smeltlijm.

Klapschroef

.... en alweer een kleine update.

Ik vind het altijd lelijk als een kapschroef half naar beneden hangt of niet mooi aan de neus ligt.
Doordat de AVA heeeeeeel erg langzaam kan vliegen, is er ook niet genoeg "tegenwind" om de schroef weer te doen terug klappen.
Dat kan je aan deze foto zien:

klap-1.jpg

Er zijn zelfs nog momenten waar de schroef kompleet naar beneden hangt.
Niet mooi dus.

Gisteren avond was ik op de club, een beetje met de nieuwe zender aan het "spelen" en lekker aan het raggen met de FunCub toen een nieuw lid van ons een Supra als F5J machine had gebouwd en de schroef automatisch met een duidelijk geluid inklapte.
Ik stond erg verbaasd naar te kijken.
Na de landing heb ik hem gevraagd wat hij nu precies heeft gedaan aan de spinner zodat de schroef inklapt.
Zijn methode is heel eenvoudig en ook heel goedkoop.
Ik vind het een geweldig idee.
Dus heb ik vandaag hetzelfde geprobeerd met mijn AVA en wat zal ik zeggen.
Het is me gelukt.

Hier een klein filmpje van het "klapmechanisme"

Gefilmd met de GoPro Hero 2 op m'n hoofd. ;)
Kijk op YuoTube in HD voor de details bij de spinner.

Eigenlijk is het met een simpel elastiekje makkelijk.
Mijn Collega had het met een rubber afdichtingsringetje gedaan.
Dat is stabieler en gaat niet zo snel kapot.
Belangrijk is dat het niet te los en ook niet te strak zit.
Je moet er een beetje mee experimenteren.

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha die Jordy, hoe simpel sommige oplossingen zijn he ;)

Bij nurflugels met duwprop wordt dit ook vaak toegepast.

Volgens mij ben je een tevreden man met deze pracht kist!

Grt Lyckele

ja werkt super, reisenauer middendelen (o.a. iig) hebben zelfs een soort gootjes buitenaan ter geleiding voor zulk een toepassing.

idd een prachtige en uitstekende kist wauw :)

@ jordy, ken het systeem al een tijdje, het is een kwestie van niet te veel spanning, anders wringt het...
het is iets dat zo effectief werkt dat je mss zelfs NOOIT een nieuwe elastiek zal moeten steken.
ik ben er niet van overtuigd dat een rubberen afdichtring beter is... omdat deze niet goed rekt kunnen er scheurtjes in ontstaan.
elastiek is dus iets fantastisch denk ik...

ik ben ook steeds verwonderd dat de vleugeltippen zoveel Vstelling hebben (MET ailerons) , maar zulke oortjes blijven een mooier vliegbeeld geven bij het draaien vind ik!

ps, nog +- 3 weken wachten tot mijn kist binnen is!

deze layout is ideaal, om stabiel (en afgezien van externe verstoringen) en met statische roeruitslagen, normaliter gecoordineerd te cirkelen. omdat dit model enerzijds ailerons heeft, en tevens een flinke v-stelling welke het model waarschijnlijk net als de niet-aileron ava's spiraal stabiel maakt (wellicht kan JdeRooij dit verifieren).
die bocht gaat net als bij andere 3 as kisten; richting ín de bocht richting, en een heel klein beetje rol tegen. dit rol tegen zal de slip hoek, in de juiste mate toegepast, tot minimaal reduceren. en als het goed is kan ook deze AVA dan gelijk een vrijevlucht model, zelfstandig cirkelen. een fijne eigenschap voor lange thermiekvluchten :)

Ik wist niet eens dat er zoiets geniaals en eenvoudigs bestond.
Dat de Reisenauer spinner extra zo'n sleuf erin hebben vind ik perfect.

Ik ben nu tevreden met dit "klapmechanisme"
Wel ga ik toch een zwarte rubber afdichtringetje erop zetten.
Dat hoeft maar minimaal spanning te hebben en zal wel niet zo snel kapot gaan.
De reden waarom ik toch een "zwakker" rubber ringetje wil hebben is simpel weg de kleur.
Een zwarte klapschroef en (nu nog) een wit elastiekje bevalt me ook niet, maar das is zeuren op hoog niveau.

lecraM heeft gelijk m.b.t. het cirkelen van de AVA in een belletje.
Das gaat geniaal makkelijk door de dubbele knik in de vleugel.
Ook ik heb leren vliegen met zijroer en een beetje tegendruk van het rolroer.
Bij m'n Cularis heb ik dat toen in een mixer gezet, maar door de overstap op de Epsilon (en nu de AVA) wou ik het toch weer zelf sturen en nu doe ik het dus zonder mixer.
Het verlangt wel naar heel nauwkeurig sturen, anders gaat de zwever schuin hangen, en dat wil je voorkomen.

Maar laten we eerlijk zijn, de AVA is een hele simpele "Kist" om te vliegen die eigenlijk geen rolroeren nodig heeft.
Maar juist door de rolroeren en de remklappen word het vliegen ermee interessanter en kan je er hele goede landingen mee maken
De daalsnelheid en vliegsnelheid is zo langzaam dat je met een beetje oefening de AVA uit de lucht kan opvangen (wat ik overigens nooit zou doen!).

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt:
Maar laten we eerlijk zijn, de AVA is een hele simpele "Kist" om te vliegen die eigenlijk geen rolroeren nodig heeft.
Maar juist door de rolroeren en de remklappen word het vliegen ermee interessanter en kan je er hele goede landingen mee maken
De daalsnelheid en vliegsnelheid is zo langzaam dat je met een beetje oefening de AVA uit de lucht kan opvangen (wat ik overigens nooit zou doen!).

Groetjes,

Jordy

ik pluk haast elke kist uit de lucht ;) maar meer dan 2kilo moeten ze niet wegen... dat is me toch net wat te veel.

stel je de ava eens voor op de wasserkuppe, een mega zachte 2bft bries, bij zonsOP- of zonsONDERgang.... dat moet zalig zijn!
gewoon met je kont in het gras, zender op de knieën...

;)

Ook ik heb leren vliegen met zijroer en een beetje tegendruk van het rolroer.
Bij m'n Cularis heb ik dat toen in een mixer gezet, maar door de overstap op de Epsilon (en nu de AVA) wou ik het toch weer zelf sturen en nu doe ik het dus zonder mixer.
Het verlangt wel naar heel nauwkeurig sturen, anders gaat de zwever schuin hangen, en dat wil je voorkomen.

Jordy, dat zal dan wel alleen voor de AVA opgaan, mijn (met andere toestellen) ervaring is anders. Zoals je zelf al aangeeft is de AVA een simpele kist om te vliegen, die weinig rol-input nodig heeft. Dat wil niet automatisch zeggen dat je ieder toestel moet vliegen mét tegendruk van je rolroer...

is het ok als ik dit toelicht? Jordy je mag het van mij later weer weghalen als het begrepen is, hoor.

maar, per definitie miniem, als men de slip tracht te reduceren. mij AVA (zonder rol) had continu richting ín de bocht nodig, anders ging ie rechtdoor. zelfs dan kwam de stroming op de romp en vleugel, vanuit de binnenbocht zeg maar. dit geeft een minimaal maar zeker weerstand nadeel (wel een paar procent van de weerstand iig geloof ik). en deze AVA met rol, kan door meer of minder miniem rol tegen te geven, dezelfde hogere invalshoek in de binnenbocht, en kleiner in de buitenbocht genereren. een statische offset. daarbij, is het effect van v-stelling, op de zijdelingse aanstroming, als de "bank angle" door verstoring niet meer bij de bocht radius klopt, nog steeds stabiel en zal de kist zelf de allerminiemste turbulentie die niet eens zichtbaar en stuurbaar zijn tot ze een groot cumulatief effect hebben, uitsturen. (ik maak vleugel gebaren voor hoeken en stroming met mijn handen maar helpt niet op een forum natuurlijk :P)

vooral bij kisten zonder of met weinig v-stelling stuur je meer continu, en best veel roeren (zoals ik met de ariane) maar dan nog, zul je als je het gemiddelde van alle uitslagen ziet, zien dat men zelfs dan, gemiddeld miniem maar zeker rol tegen geeft.
dit moet wel, anders spiraalt zo'n kist naar binnen. (AVA niet)

is het ok als ik dit toelicht? Jordy je mag het van mij later weer weghalen als het begrepen is, hoor.

maar, per definitie miniem, als men de slip tracht te reduceren. mij AVA (zonder rol) had continu richting ín de bocht nodig, anders ging ie rechtdoor. zelfs dan kwam de stroming op de romp en vleugel, vanuit de binnenbocht zeg maar. dit geeft een minimaal maar zeker weerstand nadeel (wel een paar procent van de weerstand iig geloof ik). en deze AVA met rol, kan door meer of minder miniem rol tegen te geven, dezelfde hogere invalshoek in de binnenbocht, en kleiner in de buitenbocht genereren. een statische offset. daarbij, is het effect van v-stelling, op de zijdelingse aanstroming, als de "bank angle" door verstoring niet meer bij de bocht radius klopt, nog steeds stabiel en zal de kist zelf de allerminiemste turbulentie die niet eens zichtbaar en stuurbaar zijn tot ze een groot cumulatief effect hebben, uitsturen. (ik maak vleugel gebaren voor hoeken en stroming met mijn handen maar helpt niet op een forum natuurlijk :P)
ben ik de enige die kop nog staart krijgt aan de uitleg ? :)
maar ik begrijp waar je heen wil. (denk ik)

als ik de ava 2asser zie, dan ben ik verwonderd dat je zoiets nog heel kunt houden in de landingen...
in de lucht zal het wel goed vliegen, aangezien je het vleugelprofiel niet verstoord (flaps, ailerons etc)

ik ben me er zeer bewust van dat ik me maar beperkt uit kan drukken, en meer met handen of voorbeelden uit kan beelden.
(maar, er zit diepe en zeer reeele logica, en veel zorg en discipline in.
het is meestal grafisch wat ik probeer uit te beelden)
als het lukt zegt men weleens dat ik precies zeg wat iemand moet horen.

en, mijn AVA is inderdaad door landing uit de roulatie :( (bijna geland, een plotselinge onstuimige windvlaag waarvan ik het effect niet meer kon herstellen voor de grond bereikt was, was met rolroeren wel gelukt)

ik moet daarbij wel zeggen dat de AVA op richtingroer erg goed reageert, een ode aan de Drela'sche invloeden.
maar, de koppeling richting/rol kost gewoon tijd. maar met anticiperen is de kist in kleinste belletjes te houden.

deze 4 kleppen met directe rol besturing, erbij zelfs, helemaal. ik heb geen ervaring met AVA lieren maar met startwelving moet je een enorme druk op kunnen bouwen.
ik weet wel dat iig de standaard AVA een volle f3b, en 2 man f3j start uit houdt.

Laatst bewerkt:
@LecraM,

Ik snap we wat je bedoelt met jouw verhaal, alhoewel ik 'm een paar keer moest lezen. ;) Het enige wat ik in het hele verhaal mis is het hoogteroer wat totaal niet aan bod komt tijdens het vliegen in de thermiek..... (of in het hele verhaal). Vandaar mijn reactie.

ja dat is inderdaad nog een heel onderdeel van vlieg afstelling van een kist. de AVA heeft als voordeel dat je best vrij bent met de zwaartepuntligging, door het pendelroer.
het zwaarte punt en daarmee trim indirect, heeft wel wat invloed op voorgaande inderdaad; als het zwaartepunt iets verder naar achteren/neutraler is, is bovengenoemd effect van spiraalstabiliteit op zich iets sterker. (maar dan op hoog/laag natuurlijk minder stabiel, een tussenweg lijkt het best).
ik had mijn zwaartepunt en trim persoonlijk zo gesteld, dat de kist vanuit langzame trim aangedoken, licht maar zeker afving. in de thermiek moet er dan vaak wel gehoogteroerd worden als het hectisch is, maar veelal hoog in een ruim stijgwindgebied, draait ie dan zelf heel stabiel de rondes.

@ lecram, over het lieren maakte ik me wel wat zorgen , aangezien het zo een fragiele lichte ribbenbouw kist is...

ik heb nooit een AVA aan de lier omhoog zien gaan, dus ik had al wat angst in het hart.

ik wou hem zowiezo voorzien van een sleepkoppeling, dit omdat je dan haast op elk treffen even omhoog kan. (zonder het gewicht van de elektro stuff).

Jordy, dat zal dan wel alleen voor de AVA opgaan, mijn (met andere toestellen) ervaring is anders. Zoals je zelf al aangeeft is de AVA een simpele kist om te vliegen, die weinig rol-input nodig heeft. Dat wil niet automatisch zeggen dat je ieder toestel moet vliegen mét tegendruk van je rolroer...

Hoi Douglas,

Eerlijk gezegd wist ik dat niet!
Tot nu toe heb ik ervaring met een Cularis, Epsilon en een AVA (en een grote Salto, maar die telt nog niet echt mee).
Bij alle 3 Kisten gebruik ik meer of minder zijroer met rolroer om de kist zo horizontaal mogelijk te laten draaien in een belletje.
Ik dacht dat het bij elke zwever zo zou zijn.
Bij de één een beetje meer als bij de andere.

Graag, laat maar staan.
Ik kan er alleen maar van leren!

en, mijn AVA is inderdaad door landing uit de roulatie :( (bijna geland, een plotselinge onstuimige windvlaag waarvan ik het effect niet meer kon herstellen voor de grond bereikt was, was met rolroeren wel gelukt)

Dit heb ik ook bemerkt.
De AVA is heel erg gevoelig voor (grond?) turbulentie.
Ik had er bij de maiden op 29.02 eventjes moeilijk mee (zie mijn maiden video, de laatste landing) toen er een kleine windvlaag de AVA dicht bij de grond naar beneden en opzij drukte.
Maar zoals je al had gezegd, kan de AVA met rolroeren dit heel snel opvangen, mits je zelf ook snel genoeg reageert.

Het enige wat ik in het hele verhaal mis is het hoogteroer wat totaal niet aan bod komt tijdens het vliegen in de thermiek..... (of in het hele verhaal). Vandaar mijn reactie.

Vraagje Douglas.
Ik vlieg de AVA met een rustig windje of het liefst als het windstil is.
Als ik een bel heb dan draai ik er mooi in en gebruik de trimfunctie op het hoogteroer om de AVA (beetje down) op snelheid te houden.
Dat is toch de goede methode toch?
Ik ga omhoog en hou er genoeg snelheid in (als je het snel mag noemen bij een AVA ;)) om niet te gaan "pompen"
Ik vind dit het makkelijkst om eerlijk te zijn, maar misschien is er een betere methode, of heb ik hier een denkfout?

ik wou hem zowiezo voorzien van een sleepkoppeling, dit omdat je dan haast op elk treffen even omhoog kan. (zonder het gewicht van de elektro stuff).

Waar jij lood hebt zitten, heb ik een motor ingebouwd ;)

Groetjes,

Jordy

Waar jij lood hebt zitten, heb ik een motor ingebouwd ;)

Groetjes,

Jordy

waar jij servo's hebt zitten, zal ik lucht hebben! ;)
waar jij de motor(+lipo) hebt, zal ik 3 servo's, een accu en ontvanger hebben zitten.
al verwacht ik nog wel wat lood te moeten gaan steken...

als er 1 ding is wat ik goed kan, dan is het mikken en passen om zo min mogelijk lood te gebruiken ;)

hij zal met andere woorden nog lichter en gevoeliger worden aan wind/turbulentie dan die van u.

toch blijf ik het een ferm toestel vinden!

Dat jouw AVA lichter gaat worden verwacht ik ook wel.
Ik heb 'm best wel zwaar gebouwd en nu met de 3900mAh Lipo weegt de AVA nog zwaarder (net iets meer als 2 Kg.).
Ik ben er wel tevreden mee en ik hoop dat het eindelijk weer eens goed weer gaat worden zodat ik lekker kan gaan vliegen met de AVA (als ik aan de MC-32 gewend ben).

Groetjes,

Jordy

Back