Ik zag vandaag die van Lyckele (welliswaar een andere versie) vliegen.. Man man wat een bizar mooi vliegbeeld heeft die kist! Om over de zweefprestaties nog maar te zwijgen!
Heel veel succes met de maiden!
De maiden, die ik eigenlijk dit weekend had willen doen is helaas niet doorgegaan.
Maar laat ik maar bij het begin beginnen.
Zo, het gaat weer verder....
Vorige week donderdag heb ik de achterromp met de voorromp aan elkaar gelijmt met 24h epoxy.

Klik hier voor een grote foto!
Ook dit moest weer heel precies worden gelijmt zodat het hoogteroer en de vleugel precies horizontaal staan.

Met behulp van een waterpas, een lineaal en 3 paar ogen (mijn vrouw, een vriend en ik) waren we het er alle drie over eens dat dit wel goed was.

Voor de zekerheid heb ik om de naad nog een stukje plakband gewikkeld zodat er niks meer kann verschuiven.
En toen heeft alles 24 uur staan te drogen/hard te worden

De volgende dag heb ik de ESC en de 8 Kanaals ontvanger ingebouwd.
De ESC heb ik aan de zijkant van de romp met een paar druppels uit mijn hete lijm pistool vastgezet.
De 2 antennes van de ontvanger heb ik aan de onderkant en aan de zijkant van de romp met een stukje plakband vastgemaakt.
Ik kon de antennes niet achter in de romp leggen omdat daar te veel CFK zit en dat werkt niet zo goed met 2,4 GHz .

En zo ziet het met de lipo erin uit.
Niet echt veel plaats, maar toch genoeg om er een klein beetje lucht aan te laten komen.

Er is ook nog genoeg plaats om de accu naar voor of naar achter te schuiven ivm. de CG.

Toen moest ik de CG nog eens een keer uitmeten.
Dat doe ik met m’n Multiplex „Schwerpunktwaage“

In de bouwinstructies wordt aanbevolen dat de CG tussen tussen de 100 en 108 millimeter moet zitten.
Dus heb ik maar het gemiddelde genomen en de CG weegschaal op 104 millimeter gezet.

De bedoeling is, het model zo uit te wegen, dat de neus licht naar voren „valt“

Dat is me gelukt.

De accu ligt bijna in het midden, zoals op de voorgaande foto was te zien.
Ik ben dus best tevreden over de CG en ik heb nog plaats genoeg over om met de CG te experimenteren.

Ik wou ook nog eens het eindgewicht weten.
Omdat ik maar een kleine weegschaal heb, moest ik de MacBook Pro van m’n vrouw als onderzetter misbruiken (hopelijk leest ze hier nooit mee ;-))

En dit is dan het eindgewicht met alles erin.
Met 1887 gram ben ik heel tevreden.
Ik had iets lichter bouwen kunnen, vooal de 2 servo’s in de staart hebben mij ca. 90 gram zwaarder laten worden, maar ik laat het zo als het is.

Na het uitwegen moest ik nog eens ruder, flaps, hoogteroer en ailerons uitmeten.
Dat doe ik met behulp van dit kleine dingetje van graupner.
Daarmee kan ik het heel precies uitmeten.

Nadat ik dan ook nog eens de zender (Futaba T8FG) had geprogrameerd ging alles in de speciale hoesjes/tassen zodat er tijdens het transport niks kapot gaat.

Zondag zou het dan zover zijn.
Aangekomen op de vliegclub heb ik eerst maar een paar herinneringsfoto’s gemaakt,

Je weet nooit of het de laatste keer is......

....dat alles nog in één stuk voor je ligt

Hier ligt de AVA samen met een paar andere modellen

Ik krijg er maar niet genoeg van dit model te fotograferen.
De vormgeving van de vleugels, de strakke lijn.... Ik ben er „verliefd“ in.

Toen was het aan de tijd een foto met de „bouwer“ te maken

Trots als een pauw presenteer ik de Super AVA Pro 4 Flaps

Er stond die dag een mooi windje, maar de windstoten waren niet zo goed.
Ik kon de AVA tijdens de foto shoot bijna niet vasthouden, zo heftig waren de windstoten.
Ik heb toen besloten die dag geen maiden te doen.
Het zou ewig zonde zijn zo’n model kapot te vliegen vanwege de ongeduld.
We hebben nog wel een range test gemaakt en dat was met meer als 200 meter perfect.
Er zijn nu nog 2 dingen die ik aan de AVA moet veranderen.
- Zodra de RFM spinner (38/5) komt gaat die er met een RFM 16x10 CFK klapschroef erop.
De neus moet ik dan een beetje afschuren/vijlen zodat het perfect zit.
- Zodra mijn Graupner MC-32 word geleverd moet de Futaba ontvanger eruit en de nieuwe HOTT ontvanger erin.
Dat zal wel weer een programeer sessie worden ;-)
Nu ist het wachten op een mooie dag met niet te veel wind en dan gaat de AVA in de lucht.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte en als het kan maak ik ook een filmpje van de maiden.
Hier nog een korte samenvatting van het model.
Super AVA Pro 4 Flaps
Vleugelspan: 3,75 meter
Lengte: 1,82 Meter
Gewicht: 1887 gram
Kosten: ca. € 1800.-
Bouwtijd: ca. 22 uur
Groetjes uit Zwitserland,
Jordy
Laatst bewerkt: