"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Ik zag vandaag die van Lyckele (welliswaar een andere versie) vliegen.. Man man wat een bizar mooi vliegbeeld heeft die kist! Om over de zweefprestaties nog maar te zwijgen!

Heel veel succes met de maiden!

De maiden, die ik eigenlijk dit weekend had willen doen is helaas niet doorgegaan.
Maar laat ik maar bij het begin beginnen.

Zo, het gaat weer verder....

Vorige week donderdag heb ik de achterromp met de voorromp aan elkaar gelijmt met 24h epoxy.

sava-75.jpg

Klik hier voor een grote foto!

Ook dit moest weer heel precies worden gelijmt zodat het hoogteroer en de vleugel precies horizontaal staan.

sava-74.jpg

Met behulp van een waterpas, een lineaal en 3 paar ogen (mijn vrouw, een vriend en ik) waren we het er alle drie over eens dat dit wel goed was.

sava-73.jpg

Voor de zekerheid heb ik om de naad nog een stukje plakband gewikkeld zodat er niks meer kann verschuiven.
En toen heeft alles 24 uur staan te drogen/hard te worden

sava-72.jpg

De volgende dag heb ik de ESC en de 8 Kanaals ontvanger ingebouwd.
De ESC heb ik aan de zijkant van de romp met een paar druppels uit mijn hete lijm pistool vastgezet.
De 2 antennes van de ontvanger heb ik aan de onderkant en aan de zijkant van de romp met een stukje plakband vastgemaakt.
Ik kon de antennes niet achter in de romp leggen omdat daar te veel CFK zit en dat werkt niet zo goed met 2,4 GHz .

sava-76.jpg

En zo ziet het met de lipo erin uit.
Niet echt veel plaats, maar toch genoeg om er een klein beetje lucht aan te laten komen.

sava-77.jpg

Er is ook nog genoeg plaats om de accu naar voor of naar achter te schuiven ivm. de CG.

sava-78.jpg

Toen moest ik de CG nog eens een keer uitmeten.
Dat doe ik met m’n Multiplex „Schwerpunktwaage“

sava-79.jpg

In de bouwinstructies wordt aanbevolen dat de CG tussen tussen de 100 en 108 millimeter moet zitten.
Dus heb ik maar het gemiddelde genomen en de CG weegschaal op 104 millimeter gezet.

sava-80.jpg

De bedoeling is, het model zo uit te wegen, dat de neus licht naar voren „valt“

sava-81.jpg

Dat is me gelukt.

sava-82.jpg

De accu ligt bijna in het midden, zoals op de voorgaande foto was te zien.
Ik ben dus best tevreden over de CG en ik heb nog plaats genoeg over om met de CG te experimenteren.

sava-83.jpg

Ik wou ook nog eens het eindgewicht weten.
Omdat ik maar een kleine weegschaal heb, moest ik de MacBook Pro van m’n vrouw als onderzetter misbruiken (hopelijk leest ze hier nooit mee ;-))

sava-84.jpg

En dit is dan het eindgewicht met alles erin.
Met 1887 gram ben ik heel tevreden.
Ik had iets lichter bouwen kunnen, vooal de 2 servo’s in de staart hebben mij ca. 90 gram zwaarder laten worden, maar ik laat het zo als het is.

sava-85.jpg

Na het uitwegen moest ik nog eens ruder, flaps, hoogteroer en ailerons uitmeten.
Dat doe ik met behulp van dit kleine dingetje van graupner.
Daarmee kan ik het heel precies uitmeten.

sava-86.jpg

Nadat ik dan ook nog eens de zender (Futaba T8FG) had geprogrameerd ging alles in de speciale hoesjes/tassen zodat er tijdens het transport niks kapot gaat.

sava-87.jpg

Zondag zou het dan zover zijn.
Aangekomen op de vliegclub heb ik eerst maar een paar herinneringsfoto’s gemaakt,

sava-88.jpg

Je weet nooit of het de laatste keer is......

sava-89.jpg

....dat alles nog in één stuk voor je ligt

sava-90.jpg

Hier ligt de AVA samen met een paar andere modellen

sava-91.jpg

Ik krijg er maar niet genoeg van dit model te fotograferen.
De vormgeving van de vleugels, de strakke lijn.... Ik ben er „verliefd“ in.

sava-92.jpg

Toen was het aan de tijd een foto met de „bouwer“ te maken

sava-93.jpg

Trots als een pauw presenteer ik de Super AVA Pro 4 Flaps

sava-94.jpg

Er stond die dag een mooi windje, maar de windstoten waren niet zo goed.
Ik kon de AVA tijdens de foto shoot bijna niet vasthouden, zo heftig waren de windstoten.
Ik heb toen besloten die dag geen maiden te doen.
Het zou ewig zonde zijn zo’n model kapot te vliegen vanwege de ongeduld.
We hebben nog wel een range test gemaakt en dat was met meer als 200 meter perfect.

Er zijn nu nog 2 dingen die ik aan de AVA moet veranderen.
- Zodra de RFM spinner (38/5) komt gaat die er met een RFM 16x10 CFK klapschroef erop.
De neus moet ik dan een beetje afschuren/vijlen zodat het perfect zit.
- Zodra mijn Graupner MC-32 word geleverd moet de Futaba ontvanger eruit en de nieuwe HOTT ontvanger erin.
Dat zal wel weer een programeer sessie worden ;-)

Nu ist het wachten op een mooie dag met niet te veel wind en dan gaat de AVA in de lucht.
Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte en als het kan maak ik ook een filmpje van de maiden.

Hier nog een korte samenvatting van het model.

Super AVA Pro 4 Flaps

Vleugelspan: 3,75 meter
Lengte: 1,82 Meter
Gewicht: 1887 gram
Kosten: ca. € 1800.-
Bouwtijd: ca. 22 uur

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy

Laatst bewerkt:
wat een schiterende zwever
mag hopen dat je er heel veel plezier van heb
maja daar twijfel ik niet aan .....jij trotse pauw :D:D

komt er nog een video ?

grtz lip

Goeden Avond.

Vandaag was eindelijk de Maiden van mijn Super AVA Pro 4 Flaps.
Het beloofde een mooie dag te worden, dus heb ik de zwever inclusief alles wat je om te vliegen nodig hebt vanmorgen in de auto mee naar m'n werk genomen.
Om 14:00 was er een stralend blauwe hemel en de Webcam van onze club liet me een nauwelijks bewegende windzak zien.
Omdat ik een pauze van 14:00 tot 18:00 had, en de vliegclub 20 auto minuten van mijn werk is, ben ik gelijk daar naartoe gereden (gescheurd!! nu of nooit!! ;))

Op de Club aangekomen toch nog een beetje wind met hier en daar een klein stootje.
Naja, daar moet de AVA maar tegen kunnen.
Alles lekker rustig opgebouwd.
Alles nog 2 keer gecontroleerd.
De GoPro HD Hero 2 op m'n hoofd "vastgebonden" en toen de AVA voor de eerste keer in z'n element vrij gelaten.

Wat een droom van een kist.
Dat vliegt echt lekker.
Ik had 2 Trim-klikjes down elevator nodig en dat was het.
De kist lag gelijk goed in de lucht.
Langzaam of toch een beetje sneller, alles geen probleem.
Alleen de Butterfly moet ik nog beter afstellen, maar ook landen zonder butterfly is heel eenvoudig.
Wel is de AVA gevoelig voor windstootjes, en dat merk je vooral vlak bij de grond.
Maar met een beetje aileron en zijroer laat zich dat snel corrigeren.
De Motor trekt de AVA uit m'n hand en de AVA gaat (als je dat wil hebben) bijna loodrecht naar boven.
Heerlijk!

Hier hoop ik dus echt lang van te kunnen gaan "smullen"
In ieder geval is er nog een hoop af en in te stellen en daar heb ik (na vandaag) ontzettend veel zin in.

Hier nog de beloofde video (youtube HD 1080p).
Niets speciaals, alleen maar een paar momentjes samengevoegd.
Het (vlieg) seizoen 2012 kan van mij part nu beginnen!

[URL="
Flight Super AVA Pro 4 Flaps[/URL]

Jordy

Laatst bewerkt door een moderator:
Yeeeeeah!!! gefeliciteerd met je maiden Jordy. Hier ga je zoveel plezier aan beleven ;)

Dat hij gevoelig is voor wind laag bij de grond (turbulentie) klopt, maar kijk even naar het gewicht, spanwijdte en V-stelling van de vleugels. Het is een echte floater en de minste thermiek bellen spoort hij op en geeft hij goed aan.

Een tipje nog: Gebruik geen butterfly maar alleen je flaps, hierdoor heb je nog steeds volledige uitslagen op de ailerons voor correctie tijdens het landen. Vol flaps en beetje down bij gemixed komt hij als een parachute naar beneden en kan je hem spot-on landen of vangen.

Succes met je bellen vanger en meer filmpjes ;)

Gt Lyckele

Gefeliciteerd met de maiden Jordy!

Fraaie kist!

Ga je een boel belletjes mee doorprikken!!:rolleyes:

grt, Louis

Hee gefeliciteerd met een prachtkist waar je ongetwijfeld nog een heel fijn seizoen mee gaat beleven, en vele meer naar ik hoop.

Dirk.

Jordy,

van harte met de maiden, mooi vliegbeeld! (ook een mooie stek om te vliegen overigens ;))

Ik wens jouw héél veel plezier en vlieguren met de AVA Pro. maar dat gaat wel lukken met zo'n kist.

vloog je op 1min 20 een belletje in? :)

prachtkistje... door jouw draadje krijg ik meer en meer zin in een ava... een rode weliswaar! anders vliegt het niet half zo goed! ;)

vooral de weerkaatsing op de vleugel van het avondzonnetje vind ik geweldig mooi!

Bouwverslag Super Ava

M.b.t. CG: ik heb bij mijn Electro Pike Superior het CG uitgewogen met de batterij in de voorste en achterste positie. Op de batterij een streepje gezet, en op de romp de corresponderende CG uitgezet met een viltstiftje (naast de batterij dus). Zo valt er makkelijk van vlucht tot vlucht te experimenteren met CG. Succes!

Goeden Avond,

Bedankt voor de leuke feedback.
Ik heb er inderdaad al heel veel plezier van.
Nu is het ijs tussen de AVA en mij ook gebroken ;)

Een tipje nog: Gebruik geen butterfly maar alleen je flaps, hierdoor heb je nog steeds volledige uitslagen op de ailerons voor correctie tijdens het landen. Vol flaps en beetje down bij gemixed komt hij als een parachute naar beneden en kan je hem spot-on landen of vangen.

Bedankt voor de Tip Lyckele.
Dat ga ik zeker eens uit proberen.

Ik heb Donderdag middag en vandaag (Vrijdag) lekker de tijd gehad om te vliegen.
Het weer was hier ook heel erg goed met veel Zon, een blauwe hemel en weinig wind.
Vandaag was ook mijn vrouw mee gekomen en ze heeft een hele hoop foto's gemaakt (192 om precies te zijn, mijn vrouw is nog foto gekker als ik ;)).
Ik heb een "kleine" selectie uitgezocht en wil ze graag met jullie delen.
De opnames zijn ontstaan in de buurt van Zürich, vlak bij Adliswil, op de Felsenegg.
De grote rood-witte Antenne die een paar keer op een foto verschijnt is de Uetliberg

superava-s-01.jpg

superava-s-02.jpg

superava-s-03.jpg

superava-s-04.jpg

superava-s-05.jpg

superava-s-06.jpg

superava-s-07.jpg

superava-s-08.jpg

superava-s-09.jpg

superava-s-16.jpg

superava-s-17.jpg

superava-s-18.jpg

superava-s-19.jpg

superava-s-20.jpg

superava-s-21.jpg

superava-s-22.jpg

superava-s-23.jpg

superava-s-24.jpg

superava-s-25.jpg

superava-s-26.jpg

superava-s-27.jpg

superava-s-28.jpg

superava-s-29.jpg

superava-s-30.jpg

superava-s-32.jpg

superava-s-33.jpg

Ook hebben we aardig wat Filmmateriaal bij elkaar gekregen, inclusief een paar minuten met een "onboard" Camera.
Dat ga ik van het weekend eens op m'n gemak bekijken en ik maak er dan nog een leuk filmpje van.

Jordy

Ja, het is inderdaad heel erg mooi daar.

Ik had ook nog een mooi belletje.
Dat zie je echt heel erg goed aan de AVA.
De rechter vleugel ging heftig naar boven dus was het tijd om eens lekker naar rechts in te draaien.
Een beetje met het zijroer sturen en de flaps 2 mm. naar beneden gezet.
Dat gaat zo snel naar boven.
Ik wil wel eens weten hoe het dan in de zomer gaat als er veel thermiek is.
Veel zonnecréme en tijgerbalsam (voor de stijve nek) zal wel nodig zijn :D

Groetjes,

Jordy

zow mooi gelukt :)
deze flap configuratie is bijna perfect voor thermiek trouwens, en mocht je ooit nét niet in een bel passen, mag het best even wat meer, midden iets meer dan buiten.
en bij windstil weer. de liftverdeling over de spanwijdte is dan wsl nog nét wat mooier te vijlen dan alles in strak. en daalt nóg langzamer dan.

mooi nogmaals :)

ziet er mooi uit hoor, ook de omgeving daar.

Ligt er al helemaal geen sneeuw meer?

groet en vele uren zweef en thermiekplezier toegewenst

Terence

De sneeuw is op de hoogte waar ik gisteren heb gevlogen (ca. 800 meter) al bijna helemaal weg.
Alleen waar nog veel schaduw is ligt er nog wat.
Op het filmpje van de "on-board" Camera kan je nog een beetje sneeuw achter de boom zien liggen.
Het filmpje is al voor de helft klaar en ik hoop het nog zondag avond te kunnen "presenteren".

Ik heb nog een vraagje aan jullie vanwege het idee van Lyckele.
Het is toch zo, dat bij de Butterfly de flaps voor het remmen zorgen en de beide ailerons ervoor zorgen dat er toch noch een beetje snelheid in het vliegtuig komt, toch?
De ailerons zelf remmen het vliegtuig niet af, of lig ik hier fout?
Het zou dus beter zijn de flaps maximaal te laten uitklappen, bij de AVA is dat 90 graden.

Ik wil namelijk de maximale "remkracht" hebben zodat ik hele precieze landingen kan maken.

Groetjes,

Jordy

Als ik me niet vergis is het effect van de ailons omhoog dat je meer downforce creeert.
Icm je flaps, die als je ze naar benenden klapt hij lift genereert. Door de flaps gaat je kist omhoog (zonder elevetor) en met je ailerons wil hij omlaag (zonder elevetor)
Dus in theorie helpt het een de ander.

Zelf vlieg ik met mn f3j alleen op flaps (remmen) zo hou ik alle ruimte over op de ailerons
Voor eventuele correctie.
En als je je flaps vol uitklapt met down bij gemixed kan je hem
Spot on landen of uit de lucht grijpen ( veel oefenen )

Je moet het doen en proberen wat je zelf fijn vind.

Grt Lyckele

Back