"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

De Ailerons om hoog remt ook. (denk bijvoorbeeld aan modellen met 2 ailerons en geen welfkleppen, die rem je door de ailerons omhoog te zetten).
Juist door het verschil van de welfkleppen veromlaag en de ailerons een stuk omhoog creeer je nog meer weerstand, oftewel kun je nog sneller dalen.
Als je aan de welfkleppen volledig omlaag voldoende remwerking hebt, super, maar eventueel kun je de remwerking verhogen door de ailerons omhoog te zetten.

Groet,
Gerben

Met mijn bonito gebruik ik ook de optie van Ailerons omhoog. Meer dan 45 graden. Dit in combinatie met een flink stukje down op je hoogteroer zorgt voor een zeer gecontroleerde en vertraagde glijhoek waarbij de zwever in grote mate verticaal naar beneden zweeft en je als een helicopter bijna vlak land ipv een hele glijvlucht. Toch mis ook ik dan een beetje de luxe van flaps om nog meer controle te hebben en precies voor de voeten te kunnen landen.

Bedankt voor de info.
Ik ga het op m'n gemak allemaal eens uittesten.
Deze week had ik de butterfly zo ingesteld:
Flaps ca. 80 graden naar beneden, ailerons 22mm. naar boven en hoogteroer 7mm. naar beneden.
Dit remt behoorlijk krachtig, maar zoals Lyckele al had gezegd is dan de controle niet meer zo groot om dat ik de ailerons nog maar 6mm. naar boven kan laten uitslaan.
Vooral met zijwind vind ik dat niet zo heel fijn.
Ik ga het volgende week eens met ailerons 10mm. naar boven proberen en de ailerons helemaal weg laten en dan de flaps op 90 graden zetten.

Groetjes,

Jordy

Waarschijnlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar met mijn Climaxx heb ik precies hetzelfde gedaan: minder uitslag naar boven op de rolroeren en nog iets meer uitslag op de welving naar beneden. Het geeft mij nu duidelijk meer autoriteit in de landing op rolroer. Vliegt beter en geeft meer vertrouwen in de landing.

Groet,

Jacob

even wat vermelden! het is beslist ;)

ik ga me ook een super ava pro bestellen! kheb eens met de vrouw des huizes (ook pilote) gesproken, en ze ziet zo'n kist voor ons beiden wel zitten!

toevallig iemand een idee welke kleuren ze allemaal hebben?

enkel rood, wit en blauw??? of meerdere?
kvind de rode er wel nice uitzien!

Dat zijn volgens mij de kleuren. De blauw-witte is een heel rustige kleur, de rode ( die ik heb) is wat nadrukkelijker aanwezig. Paars vond ik te somber

Joris

even wat vermelden! het is beslist ;)

ik ga me ook een super ava pro bestellen! kheb eens met de vrouw des huizes (ook pilote) gesproken, en ze ziet zo'n kist voor ons beiden wel zitten!

toevallig iemand een idee welke kleuren ze allemaal hebben?

enkel rood, wit en blauw??? of meerdere?
kvind de rode er wel nice uitzien!

Hoi Fireforx309

Gefeliciteerd met je besluit.
Het is een heeeele mooi kist en ik ben er heel tevreden mee.

De kleur combinaties kan jij zelf bepalen.
Je hebt de kleur: Rood, Wit, Blauw en Paars.
Je kan daar zelf in combineren zoveel je maar wilt.

Ik had eerst aan blauw (middenvleugel), wit, rood (buitenvleugels) gedacht.
Een Nederlandse vlag dus ;)
Een week later heb ik rood, rood, wit gekozen en vlak voordat Vladimir de AVA ging bouwen heb ik de kleur op wit, blauw, wit veranderd.
Ik heb er geen spijt van en vind het blauw heel erg mooi.
Ook qua zichtbaarheid is het heel erg goed (bij een blauwe hemel)

Groetjes,

Jordy

Zo, na een uurtje "knippen en plakken" en nog eens een half uurtje uploaden (1080p = 520MB;)) staat de video op youtube.

[URL="
AVA Pro 4 Flaps[/URL]

Ik heb de laatste 3 dagen in een klein filmpje bei elkaar geschneden.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden.
Vergeet niet het op HD te kijken.

Groetjes,

Jordy

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben absoluut geen liefhebber van blauw....

ofwel wit int midden met rode tippen, ofwel de wit/zwart opbouw, maar ik vrees bij deze kleuren voor de zichtbaarheid....

ik heb al verschillende" toestellen die rood(doorzichtig) zijn, en de zichtbaarheid daarvan vind ik wel goed.

nog een nachtje of 20 twijfelen... (moet toch wachten op de tussenpersoon uit vakantie trug is om eentje te bestellen)

Ach so ja......prins Bernhard :mrgreen:

;)

Hehe, ik heb al een hele tijd lopen overleggen wat je nu bedoelt met Prins Bernhard :D
Nu begrijp ik hem.
Ik verwissel graag de lange ij en de korte ei en m'n Nederlands is (helaas) ook niet meer zo best.

@Fireforx309

Dat klopt. Rood was zeker de beste kleur geweest als het om de zichtbaarheid gaat, maar ik vond dat blauw gewoon zooooo mooi.
Ik moest het hebben ;)

Groetjes,

Jordy

Dat klopt. Rood was zeker de beste kleur geweest als het om de zichtbaarheid gaat, maar ik vond dat blauw gewoon zooooo mooi.
Ik moest het hebben ;)

Groetjes,

Jordy

ik moet gewoon een super ava pro hebben! :p

en overal op het forum wordt gezegd dat rode toestellen het beste vliegen! ;) haha
het startte bij de kwakzalvers van het HLG/DLG gedeelte ;)

dus ik wil een rode! zodat hij past bij al men andere super toestellen :)

Ik rij eind maart naar Karlsruhe voor de "Faszination Modellbau Messe".
Dat is nog steeds een stuk van Nederland vandaan, maar dichterbij als Friedrichshafen.
In ieder geval is Jiri Kukulj van FVK Modell --- F3J, F3B, F5B, GFK, CFK, AFK, Kunstflug, Modelle, Hotliner, Segler, Elektrosegler, D-Box, Verkauf, Hochleistungsmodelle, Hangsegler, Scale, HLG,.... daar aanwezend.
Als je met hem (per email of telefoon) handelt krijg je er zeker een "Messe-Rabat" (korting) uit.
Ik heb daardoor €100.- gespaard op de Super AVA en €850.- betaald ipv. €950.-
Ondertussen is de prijs al naar €990.- gestegen.

Groetjes,

Jordy

Waarom plaatst men de servo's toch achterin. Voorin zou makkelijker zijn voor het CH en volgens mij wil je ook graag een lichte staart (net zoals lichte tippen, ben nu eenmaal een vrijevluchter). Koolstof staafjes als aansturing en je hebt geen last van verloop oid.

Waarom plaatst men de servo's toch achterin. Voorin zou makkelijker zijn voor het CH en volgens mij wil je ook graag een lichte staart (net zoals lichte tippen, ben nu eenmaal een vrijevluchter). Koolstof staafjes als aansturing en je hebt geen last van verloop oid.

ik vermoed dat je nog slaapt? :) aangezien je dit postte om 8u :)

de elektro versie krijgt servo's achterin! dit om het CG goed te krijgen (een lichte staart, en een motor met lipo voorin)

de zweefversie krijgt zijn servos voorin! dit net om het CG te bekomen zonder veel lood in zijn neus te moeten steken.

je kan dit duidelijk zien op de link van FVK
daar zie je de 2 soorten staan

En weer een kleine update.

Vandaag was het bij ons in het noorden van Zwitserland 21 graden.
Lekker warm met een straalend blauwe hemel en veel zon.
Er was ook bijna geen wind, dus heb ik 's middags de AVA ingepakt en ben lekker de heel middag gaan vliegen.

Ik heb vandaag een zwaardere Lipo (ca. 130 gr. zwaarder) ingebouwd om eens te testen wat de AVA dan doet.
Dit op aanraden van een paar vlieg-collega's op de club
Tsja, wat zal ik zeggen.
De AVA vliegt (voor mijn gevoel) een stuk beter zo.
Er zit nu een 3s 3900mAh Lipo in en de Super AVA Pro weegt nu iets meer als 2 Kilo, 2014 gram om precies te zijn.
De vleugelbelasting ligt nu op ca. 21,60 gr/dm2 wat nog steeds heel erg goed is.
Het zwaartepunt heb ik naar 102 millimeter terug geschoven.

De AVA ligt beter in de lucht, glijd mooier en heeft door de "enorme" capaciteit van de Lipo een motortijd van iets meer als 6 minuten.
Dat is natuurlijk heel veel en ik kan makkelijk een hele dag met 1 Lipo vliegen.

Het was vandaag dan ook echt heerlijk om te vliegen.
Aan het eind van de dag had ik 3:12:xx op m'n vliegtimer staan, dus meer als 3 uur gevlogen.
De motortijd stond op 03:07 (minuten) en ik moest 1920mAh in de Lipo naladen.
Ik had een hele boel starts en landingen
Daartussen had ik een mega bel te pakken en ben bijna 2 uur boven gebleven.
Dat was natuurlijk helemaal te gek.
Ik heb nu een knalrode linker gezichtshelft en een behoorlijke stijve nek.
Wat een fantastische dag!

Ik laat de 3s 3900mAh als de standaard accu in de Super AVA Pro 4 Flaps zitten en houd de lichtere 2700mAh als "nood" accu bij me.
Het is wel erg krap geworden in de romp, ik maak er nog een foto van.

Groetjes uit het zonnige Zwitserland,

Jordy

Back