"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

Tja naast de ava komt is er nog een Avelon onderweg en een Elektra dus ze zijn al weer gepland kom zelfs te kort.

de ava(e)lon is toch dezelfde kist als de super ava pro 4flaps?

een D47 op de rudder? ik weet het zo niet... ik heb een naar gevoel .... zoals als "dit gaat zowiezo mislopen"...

maar als je het niet probeert, weet je het niet...

we spreken over een toestel van om en bij de 1600-1800 gram... en niet over een toestel van 260 gram.
mijn gevoel zegt dat dit echt niet sterk genoeg is... (maar wie ben ik om koppige modelbouwers te doen nadenken?) ;)

Volgens mij zijn er zat met een D47 op rudder. Het is in ieder geval niet de eerste keer dat ik het hoor. Bij F5J zijn de maximale krachten veel kleiner dan bij F3J, omdat je de lierstart mist.

daarom zat ik er ook aan te denken omdat de SSL het ook heeft.
De Avelon is inderdaad ook een Ava super alleen dan van Hyperflight ik wil ook geen 3 verschillende modellen de avelon is mijn spare.

net besloten om toch een 65K op hoogte te zetten

Ok, maar wat is de reden dat je nu toch een 65K i.p.v. een 6100 erop zet?

Sorry.. ik ben nieuwsgierig en vraag best wel ééns veel, maar omdat ik pas 2 jaar ervaring heb met deze hobby ben ik dankbaar om iedere input die ik krijg.
Van mensen zoals jij (die al veel meer ervaring hebben als ik) kan ik namelijk nog veel van opsteken.

Groetjes,

Jordy

ps. Herr Pfister heeft me vanavond een mailtje gestuurd dat de servoraampjes onderweg zijn. Ben benieuwd.

Ok, maar wat is de reden dat je nu toch een 65K i.p.v. een 6100 erop zet?

Sorry.. ik ben nieuwsgierig en vraag best wel ééns veel, maar omdat ik pas 2 jaar ervaring heb met deze hobby ben ik dankbaar om iedere input die ik krijg.
Van mensen zoals jij (die al veel meer ervaring hebben als ik) kan ik namelijk nog veel van opsteken.
.

Ik zet er nu wel een 65k op omdat ik het erop ga gokken:( één van mijn motto's is als je het niet probeert dan weet je het niet. Ik zal de eerste vluchtjes voorzichtig testen en bevalt het me dan niet dan zet ik er als nog een 6100 in.

Robert, probeer voor je hoogteroer een goede betrouwbare servo te nemen.
Ondanks dat er misschien niet veel krachten op die servo komen met F5J is het wel de belangrijkste servo van je kist.

... bevalt het me dan niet dan zet ik er als nog een 6100 in.
Als de servo niet bevalt ga jij er geen andere servo in zetten. Daar ben ik zeker van!

Die MKS-servo's zijn nl. allemaal akelig precies. Dus daarom gaat hij niet 'niet bevallen'.
De enige overblijvende reden resulteert in een volledige crash, want zoals gezegd: hoogte is de belangrijkste functie op je zwever. :confused:

Dirk.

Als de tandwielen eraan gaan, is het 99 vd 100 keer de laatste, die aan de uitgaande as zit.
Hoe dikker een servo hoe groter de diameter van dat laatste tandwiel. Aangezien we het altijd over moment (draai) krachten hebben, geldt dat als de diameter groter wordt de kracht dus kleiner (bij gelijke momenten).
Bij een dikkere servo zijn de krachten op het laatste tandwiel dus kleiner.

De DS6100 is 10 mm dik, de 65k 8,5 mm. De DS6100 heeft dus 17,6% meer diameter, dus (1/1,176) 15% kleinere kracht op het tandwiel.

Ik vind 8,5 mm voor zo'n kist klein, maar dat is subjectief. Ik weet het.

Dirk.

Als de servo niet bevalt ga jij er geen andere servo in zetten. Daar ben ik zeker van!

Die MKS-servo's zijn nl. allemaal akelig precies. Dus daarom gaat hij niet 'niet bevallen'.
De enige overblijvende reden resulteert in een volledige crash, want zoals gezegd: hoogte is de belangrijkste functie op je zwever. :confused:

Dirk.

Dan ken je mij niet Dirk ik wissel echt wel ik heb namelijk het probleem als is het perfect streef ik het nog beter te maken wat meestal in het tegenovergesteld resulteert :(. Ik ga de servo's bovendien op 6V aansturen tja en mocht hij crashen was het een dure les.

Voor het vliegen zonder meer!
Maar ik kijk ook altijd naar de landing. Een ongelukkige tik, een graspolletje, ...

wel, dit is nu de reden waarom ik sterke en degelijke servo's neem... nooit op het randje van ....

ik wil echt niet meemaken dat ik wat bruut land, er iets stuk gaat... niet gezien heb, en bij de eerst volgende vlucht een 1000 tal euros de grond in zien gaan...

ik neem altijd het zekere voor het onzekere... beter 100gram meer aan gewicht, en zeker weten dat het elke keer goed loopt (zie maar hoe de S3150 gebruikt wordt in F3J's die piekeren.... of als een gek aanduiken)

nenee, ik heb hier geen goed gevoel over :)
maar ik kan niet meer dan dit melden...

We praten hier over het hoogteroer.
Dat ligt vrij ver boven de grond als je gaat landen.
Ik snap niet hoe je dit hoogteroer ergens kan aanstoten als je niet op een hang vliegt.
Dan moet je wel een hele rotte landing hebben, maar dan kan er ook van alles kapot gaan.
Ik ga het gewoon proberen.

Vandaag zijn de Servoraampjes gekomen.
Mooi spul en vooral de 65K raampjes zijn heel erg klein en filigraan.

65k-s-1.jpg

Klik hier voor een grote foto!

65k-s-2.jpg

65k-s-3.jpg

65k-s-4.jpg

65k-s-5.jpg

65k-s-6.jpg

65k-s-7.jpg

65k-s-8.jpg

De inbouw gaat hiermee wel lukken.

Groetjes,

Jordy

Hoi Robert,

Het DS6100 raampje weegt 1,3 gram met schroefjes en kost SFr. 9,80 (ca. €8,10)
Het 65K raampje weegt 0,9 gram met schroefjes en kost SFr. 13,80 (ca. €11,40)

Groetjes,

Jordy

Back