Bouwverslag Tamiya Tiger I (Schwere SS-Panzer-Abteilung 101)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door jaaps, 5 dec 2011.

  1. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram

    Is ook zo, Droop ligt in het ziekenhuis vanwege zijn prostaat
    Thx voor je advies inzake de sludge, ik gaat dit binnenkort eens een keer uitproberen.

    groeten jaap
     
  2. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap, en, nog geëxperimenteerd met de sludge??
    Groeten,

    Bram
     
  3. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Nee, nog niet aan toe gekomen, heb net van de week mijn gecrashde helicopter gerepareerd. Deze kreeg een zogenoemde bladetwist. Bovenste en onderste rotorbladen zijn in elkaar gehaakt tijdens het vliegen. Gevolg een neerwaartse vlucht van een meter of 50 hoog. Kon aardig wat onderdelen nieuw bestellen ;). Maar hij loopt nu weer als een zonnetje
    Zoals je ziet, van alle markten thuis op radiografisch gebied.

    groeten jaap
     
  4. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Wat een pech! Ik heb zelf wel een kleine- 43 cm-indoor helicopter wat natuurlijk heel wat anders is dan een volwassen outdoor heli, maar 2 setjes (dubbele) rotorbladen kosten hier ook al snel 50 euri dus wel een dure hobby...maar goed dat een Tiger I niet neerstort met een "track twist" :)
    Net kwam de Graupner JR D4 SSM 27 Mhz zender binnen via Ebay.de, dan kan ik mijn Tamiya Fire Dragon 4WD RC buggy en Marui Hunter 2WD weer eens loslaten (had de vorige zender verkocht bij mijn 2 Tamiya Hotshot 4wd buggy's)
    Is een antiek zendertje maar wel onmisbaar gezien de ingebouwde Graupner ontvanger en servo's...gelukkig na lang zoeken weer op de kop kunnen tikken voor...LOL...10,99 euri!
    Maar ok het bloed kruipt....en buggy's zij best geinig hè zeker offroad! Zelfde accupacks als de tanks dus da's een makkie....
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2012
  5. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Ha die Bram,

    Ook van alle markten thuis zie ik. Voor 11 eurie een zender, wat een koopie man, ongeloofelijk. Ik heb ooit ook een buggy gehad, maar die heeft het na een aantal incidenten, zoals van de tafel vallen en onder een auto terecht komen, de geest gegeven.
    Ik wil nog wel eens een nieuwe, maar ja een vliegtuig lijkt mij ook wel leuk.
    Man, waarom heb ik van die dure hobby's uitgekozen?:(

    gr jaap
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG] Het kan nog erger, hiervoor investeerde ik ca 5000 euri in Märklin Digital HO, maar doe hier nu ff niks mee...geen ruimte voor een treinbaan. Enfin zo blijft 't in nieuwstaat LOL.
    Wel mooi systeem, 85 locs op 1 spoor apart aansturen incl. functies zoals rookgenerator, lampen, koppelen, fluiten etc. gezien 1:87 een veel grotere prestatie dan die 1:16 tanks die dan wat mij betreft veel meer met veel compactere elektronica zouden moeten kunnen tegen een veel betere prijsstelling dan een Elmod of Tamiya neerzetten....maar ok.
    destijds ook het eerste systeem om zonder dradenzooi via decoders de wissels aan te sturen die ik uiteraard ook zo uitvoerde LOL.
    Hier de S3/6 die ook in Nl reed voor de Trans Europa express in de uitvoering van de Kön. Bayerische Staatsbahnen ( later overgenomen door de deutsche Reichsbahn Gesellschaft) waar al mijn materieel van is, simpelweg, het mooiste matrieel uit het stoomtijdperk...het loopwerk van een stoomloc is ook erg veel mooier dan zo'n saaie diesel of el. loc (ja toch, nee dan?). De S 3/6 wordt door velen als de mooiste stoomloc überhaupt gezien, maar da's weer een kwestie van smaak...enfin heb ook nog een zwarte in de DRG uitvoering, dit is de Ludwig II uitvoering (de laatste koning van Bayern dus die zo snugger was om een aantal onvergetelijke kastelen te realiseren waar tot heden nog horden toeristen op af komen, niet te vergeten de Oper in Bayreuth voor Richard Wagner).
    Is ook een goede film over gemaakt, moet je echt eens bekijken..heet dus Ludwig II.
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Een tijdje geleden dat ik actief was op het forum. Erg druk met werk en andere bezigheden. Had de laatste tijd een groot probleem met mijn Tiger.
    De trackspanners van Tamiya voldeden niet, dus overgegaan op die van Henntec. Die voldeden prima, totdat ik de rechter track wilde aanspannen. Helaas draaide ik de inbusschroef over de kop. Deze kreeg ik er met geen mogelijkheid meer uit. Uitboren was de enige optie. Maar dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Kreeg het uitendelijk niet voor elkaar, duidelijk gehard staal. De enige optie die ik nog had was de Dremelflex er op. Ik was genoodzaakt een deel van de omhulsing weg te flexen. Zie het resultaat.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Vorige week de nieuwe spanners van henntec gekregen vanuit Duitsland en deze gemonteerd. Heb er wel steviger inbusschroeven ingezet en nu rijd mijn Tigertje gelukkig weer vrolijk rond. Je bent helaas wel weer 50 euro armer.

    [​IMG]

    De nieuwe spanners extra vast gemonteerd


    [​IMG]

    De binnenkant

    [​IMG]

    De tracks en spanwiel er weer op, nu alleen nog even opspannen en rijden maar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Probleem opgelost! :p

    Ik zou enkel nog dat open gezaagd deel van de behuizing met een stukje styrene terug dichtmaken. ;)
     
  10. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Droop,

    bedankt voor de tip. Ga ik zeker nog even doen. Ga binnenkort ook beginnen met het weatheren van de tank na aanleiding van jou tips.
    Ben erg benieuwd

    gr Jaap
     
  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Als je in verband met dat weatheren vragen mocht hebben, stel ze dan maar gerust. ;)
     
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Pech, maar mooi dat-ie weer rijdt!
    Groeten,

    Bram
     
  13. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    is mooie tiger bram kijk uit naar het vervolg
     
  14. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Afgelopen zondag eens even flink geraced met de Tiger op het grasveld voor mijn huis. Kreeg heel wat bekijks uit de buurt. Zag diverse mensen voor de ramen staan of op balkons om te kijken waar die herrie vandaan kwam ;).
    Het geluid van de tamiya is super, maar wel enigzins eentonig, vraag mij af of je de soundmodule ook kan upgraden, iemand een idee?
    Daarnaast helt de koepel enigzins voorover door het gewicht van de aluminum loop, eens kijken of ik er een contragewichtje in kan plaatsen en ook een sterkere veer waardoor de loop minder schommelt tijdens het rijden.
    Bram, hoe is jou ervaring met de rookmodule van Henglong, RX18 toch?
    werkt ie een beetje goed, ook in verhouding met het gas geven?
    Zit er over te denken om er een rookmodule in te zetten.

    Kwam op youtube nog twee leuke filmpjes tegen van het opstarten van een Tiger en KingTiger met de cranck, wat een werk, je zou het maar moeten doen onder vijandelijk vuur:(
    ROnb5ouBjNc[/media] Tank Hand Crank Inertia Engine Start Up. - YouTube
    en
    ub4VKXpuZds[/media] Roar of the Tiger" Maybach Engine "Long version"
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Ik zou er geen Hl module in zetten veel te gevoelig 1 drupje teveel en einde feest..er zijn wel veel betere versies maar dan zit je al snel op 50 euro...groeten, hoe is het et WOT?

    Bram
     
  16. mikeman

    mikeman

    Lid geworden:
    11 jun 2004
    Berichten:
    249
    Locatie:
    sittard
    Hoi mannen,
    ik zit na te genieten van dit verslag.
    Ik heb ze vanaf het begin gevolgd en ben net klaar met (weer) eens terug lezen.
    Nu heb ik een vraag...begrijp me niet verkeerd.
    het is geen kritiek en ik zit niet te muggeziften maar omdat ik n tiger tank aan het restaureren ben, ben ik mij wat beter aan het inlezen.
    Ok...dan nu de vraag...
    Waarom heb je jou Tiger eers panzergrau gemaakt en daarna darkgelb?
    Ik dacht dat het geel ook een soort van grondlak was net als het rood.
    Rood wanneer ze als reserve werden ingezet. Geel wanneer ze naar actieve dienst gingen en blauw ook naar een actief regiment.
    Nogmaals...tis maar een vraag en zeker geen kritiek!
    Schitterend project en een voorbeeld voor mij!
    Gr Mike
     
  17. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Mikeman,
    sorry voor mijn late reactie. De grijze verf die ik erop heb gespoten is een primer van Tamiya. Deze zorgt er voor dat de latere verflaag beter hecht op het model en minder snel gaat vloeien tijdens het spuiten.

    groeten Jaap
     
  18. mikeman

    mikeman

    Lid geworden:
    11 jun 2004
    Berichten:
    249
    Locatie:
    sittard
    Hoi Jaap,

    Geen probleem.
    Dank voor je uitleg!
    Ik snap nu de kleurkeuzes.
    Nogmaals, mooi verslag en ik heb er veel aan gehad bij het spuiten van mijn KT.
    Thanks!
     

Deel Deze Pagina