Bouwverslag Tamiya Tiger I (Schwere SS-Panzer-Abteilung 101)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door jaaps, 5 dec 2011.

  1. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Welke spanners heb je?
    Zoals ik het nu zie moeten je tracks strakker gespannen worden, de track moet ongeveer op het 3e loopwielen vallen. Probeer het anders 1 voor 1, opspannen en dan vastzetten.

    [​IMG]

    Je Tiger ziet er goed uit trouwens!
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Als echte Tigerfanaat kan ik niets anders doen dan een applaus geven voor dit model. Dit heb je echt prachtig gedaan, Jaap.

    Misschien nog eventjes dit:
    Tiger 222 van sSSPz.Abt.101 -onder het commando van Unterscharführer Kurt Sowa- had rond de rode cijfers een witte omlijning. ;)

    Maar zoals ik reeds zei, het is een pracht van een model.


    Droop
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet hoe lastig cijfers aanbrengen op zimmerit is, dat heb je erg perfect gedaan!
    Oeff dus er moeten ook nog witte randjes om de rode cijfers...nasty job!
    Leuk ook dat je er daadwerkelijk buiten mee rijdt (alleen mijn Köti en späte Tiger I hebben een keer buiten mogen spelen, de rest heeft nog helemaal niet gereden na hun remake LOL, enfin met weer zoals vandaag....)
    Groeten weer,

    Bram
     
  4. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Heren bedankt voor het compliment,

    Wouter, het klopt de tracks staan op dit moment te los, kan nu bijna handmatig de track er af halen, niet goed dus. Maar niet getreurd, dat lossen we wel op door er een schakel tussen uit te halen.

    Droop, je hebt aboluut gelijk, er moeten nog witte randen om, maar dat is zulk ****werk dat ik daar nog niet aan begonnen ben. Zoals Bram ook al schreef het verfen op zimmerit is een hel. Heb je trouwens nog tips voor eventuele veroudering van het model?

    Bram, buiten rijden is gewoon erg leuk, alhoewel je wel veel bekijks hebt van o.a kinderen die dan ook wel graag even willen spelen met de tank, maar daar is ie nu net iets te duur voor!! Het is geen speelgoed:) (althans niet voor kinderen) Big boys with litlle toys!
    Bij ons is de straat open gebroken en er liggen veel zandhopen, erg leuk om in te rijden.
     
  5. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Leuk dat jouw gemeente zo met je meedenkt Jaap, dat zie je wel eens anders bij overheden! :rolleyes:
    De kinderen zullen waarschijnlijk niet snappen wat voor tank dit is...hebt dan nog veel te vertellen denk ik?
    Groeten,

    Bram
     
  6. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ja hoor:
    Eerst zou ik met panzergrijs een chipping aanbrengen.
    Dit kan je goed doen door gebruik te maken van een sponsje dat je eerst lichtjes in de verf doopt en waarmee je dan daarna de verf op de tank aanbrengt. Gewoon deppen, niet wrijven!
    Ik doe het zo: schud eerst goed met je potje verf, verwijder daarna het dekseltje, leg het ondersteboven op een stukje papier en de verf die zich dan door het schudden op het dekseltje bevindt gebruik je om je sponsje in te deppen.
    Vervolgens rond de boutjes van de loopwielen en sprockets her en der sporadisch wat roest aanbrengen en daarna de gehele tank afwerken met een zwarte sludge!

    Succes gegarandeert.

    Ik weet nu niet of je al enige ervaring hebt in het weatheren, anders raad ik je aan om dit eerst eens op een oud modelletje te oefenen. ;)

    Opgepast, jouw model is geen 1/6. Dus: less is more! ;)


    Droop
     
  7. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    misschien heb je hier iets aan!?

    [URL="[/URL]

    Gr Wouter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    en deze..

    [URL="[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dat bedoel ik nu. :D


    Droop
     
  10. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Dat ziet er wel heel nice uit zeg,is dat spul duur?
     
  11. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Dat chipping dan hé
     
  12. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Rick,
    bij chipping wil je het idee krijgen dat de bovenste verflaag beschadigd is en dat je dus de onderste laag ziet.
    Er zijn meerdere methodes om te chippen. Enkele voorbeelden:
    met een sponsje dippen in de verf en dit aanbrengen. De verf heb je mogelijk al dus dit is niet duur.
    Met Humbrol maskol, dit is een siliconen achtig goedje wat je aanbrengt op de basislaag. Daarover heen komen de kleuren die je wilt. Vervolgens verwijder je de maskol waardoor je de basiskleur te zien krijgt op die plekken waar je de maskol had zitten. Een flesje kost ongeveer eu.
    Of gewoon met een dun fijn kwastje aanbrengen!
     
  13. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Maar dat wat op het sponsje zit is toch speciaal spul?Of niet?
     
  14. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Nope, gewoon verf.
     
  15. rick007

    rick007

    Lid geworden:
    1 feb 2012
    Berichten:
    964
    Locatie:
    sneek
    Huh,nu snap ik het niet meer,je wilt toch die verf weghalen?Dat lukt toch niet met verf???
     
  16. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Je haalt nu 2 methodes door elkaar.
    1: basis laag dan humbrol maskol en daarover verf je je gewenste kleuren. Vervolgens haal je de maskol weg. Dan is 1 manier.

    2: je verft je voertuig in de gewenste kleuren. Daarna pak je een stukje spons en dat doop je in de verf, overtollige verf er af halen en dan dep je het sponsje met dat kleine beetje verf op het voertuig.

    Via YouTube kan je ook veel vinden hierover.
    Mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn, laat maar weten. Dan stuur ik je een pm met een uitgebreidere beschrijving.
     
  17. wouter78

    wouter78

    Lid geworden:
    3 feb 2012
    Berichten:
    126
    Locatie:
    Holten
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Heren,

    hartelijk dank voor de jullie reactie. Weer wat geleerd, nooit te oud om te leren ;)
    Ik ga hier zeker mijn voordeel mee doen. Vooral de filmpjes spreken boekdelen. Ik zal de tip van Droop eerst maar even opvolgen door op een oud model te oefenen en dan los op de Tiger.

    gr jaap
     
  19. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Droop,

    Nog een vraagje, je schrijft dat je naast het dippen met een spons de gehele tank kan afwerken met zwarte sludge, wat bedoel je met dat laatste en wat voor spul is dat sludge eigenlijk?

    gr jaap
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Aangezien Droop momenteel opgenomen is in het ziekenhuis, hij gaf mij al eens eerder deze tip: "Stap 4 (de sludge): In een klein potje doe je wat water met daarin een klein scheutje afwasmiddel. Voeg daarbij dan wat zwarte plakkaatverf totdat je een zwarte smurrie krijgt. Dit is de sludge.
    Waarom het afwasmiddel? Wel, dit dient om de oppervlaktespanning van het water te breken zodat de wash zich goed overal kan zetten.
    Met een grof zacht penseel breng je de sludge overvloedig aan op de eerder geweatherde uitlaat. Als dit droog is kan je de overtollige opgedroogde sludge nu met een klamp (geen nat!) doekje terug afvegen. Je kan dit ook eventueel met een droog doekje doen. Dit heb ik bij m'n Tiger toegepast.
    Je zal nu merken dat er zich over de eerder aangebrachte roestkleuren nu een zwarte waas heeft gevormd. De plaats waar de rook uit de uitlaat komt kan je zelfs op die manier nog wat meer accentueren.

    Stap 5 (de vernis): als alles naar je tevredenheid is, dan hoef je enkel alles met een blanke lak (mat!) te verzegelen. "

    Groeten,

    Bram
     

Deel Deze Pagina