Vol goede moed gaan we verder. Het is meer en meer detail werk/afwerken. De maiden is dus nabij. Als ik dan een dag zoals deze in het weekend kan krijgen, heel graag
De ontvanger ingepakt. Ik heb hier een touwtje gebruikt, omdat een elastiek na verloop van tijd vervangen moet worden vanwege ouderdom. Een touwtje heeft dat stukken minder
En dan een prachtig plaatsje, past precies. En vanaf deze plek kan de antenne precies in de romp blijven, zonder moeilijkheden
De luchttank "verankert". Het uitstekende hout houdt de bus naar beneden, de tierap naar voren.
Bijna een probleem. De bruislijm was iets te ver naar boven gekomen. Gelukkig was het scharnier ingesmeerd en is deze niet vast komen te zitten.
Even een kleine uitleg hoe ik het aanpak.
Eerst wordt de steel van het Robart scharnier geolied en weggelegd op een stukje wc papier (keukenpapier voldoet ook). Tijdens het olieen, houd ik een kleine knik aanzodat de olie niet over de stelen naar beneden kan lopen. Na het olieen even goed heen en weer bewegen zodat het overal in komt te zitten.
Daarna wordt het gat opgevuld met de bruislijm. Maar omdat het gat diep zit en het scharnierpunt verzonken in het hout, wil je niet dat dit gedeelte ook lijm krijgt. Omdat het gat enorm klein is, is het moeilijk om lijm in het gat te krijgen, er hangt altijd een bubbel aan het stokje. Dus heb ik de zwaartekracht het werk laten doen. Doe lekker wat lijm aan het stokje en houdt het boven het gat. Een vaste hand is handig en het hout biedt ondersteuning. Laat de druppel vallen in het gat en ga door naar de volgende zodat de lijm alvast wat weg kan zakken.
Als je alle gaten hebt gehad, doe dan nog een heel klein beetje aan het stokje en begin weer van voren af aan. Alleen probeer je nu wel de lijm te verdelen. Duw het stokje er niet meteen helemaal in, de lijm zal meteen aan de bovenkant er uit proberen te komen. Langzaam en steeds een stukje verder verwerk je de lijm in het gat. Je zal elke keer kleine plopjes horen van de lucht die ontsnapt. Als je er helemaal in zit, goed draaien en op en neer bewegen om de lijm goed te verdelen. Je hoort nu een zacht soppend geluid.
Nog een bijna fout, jemig wat bruist dat spul! Dit is de aansturing van de aileron. Gelukkig was ik nog net op tijd en heb de boel aardig schoon kunnen maken. Vanmorgen werkte alles nog, dus zit het niet vast. Ook hier heeft de olie me grotendeels geret.
Tijdens het uitlijnen en testen, kon ik het roer niet naar stuurboord bewegen als het staartwiel uit stond. En jawel de oorzaak was dat de stang om de deuren open te houden, tegen een schroefje kwamen. Na wat buigen en testen werkt alles nu weer als behoren.