Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Dat is goed te horen. Dat wordt dus denk ik maar maiden voor het mooi maken.

Arvid zei:
Het glassen is helemaal afgerond en dan hier de cijfers:

Vleugel was 1290, is nu 1345. Een toename van 55 gram. Voor de hele vleugel geldt dit dus ongeveer als een toename van 110 gram

Romp was 1240, is nu 1310. Toename van 70 gram, maar hier zijn de kielvlakken niet bij meegenomen. Zal dus ongeveer toename van 85 gram zijn.

Wat is dat (ong.) per dm2?

Oppervlak van de vleugel is ongeveer 45 dm2. Toename is 110 + 85 = 195 gram. Dus wordt de extra belasting net iets meer dan 4 gram per dm2. Maar dit is natuurlijk nog niet alles. Straks komt het plamuren en het verven hier nog bij. Dus zal de belasting toename ongeveer (ruim genomen) uitkomen op 10 gram per dm2.

Een stukje hout er achter en nu past het beter. Het valt nu alleen iets te ver naar binnen

Bouw_Corsair_642.jpg

De flaps staan te drogen van het glassen. Tussen de twee bladen van de werkbank heb ik spelden geklemd. Omdat de flaps van bals zijn, kan je deze er mooi op spelden. De achterste twee hebben echter dun triplex op de einde zitten en moesten dus op een andere manier omhoog gehouden worden.

Bouw_Corsair_643.jpg

Van het weekend bezig geweest met de dummy motor. Deze moet natuurlijk ondersteund worden door een stuk hout. Hiervoor heb ik dun (1,5 mm) triplex gebruikt. Na veel dremelen en passen het volgende schotje gekregen. Probleem met de RCV motor is dat de motor heel moeilijk in te passen is.

Bouw_Corsair_644.jpg

En zo past deze dan voor de motor. Even een vraagje aan jullie, denken jullie dat dit kan zo? Ik bedoel, de uitlaat van een 4-takt wordt bijzonder heet. Heeft dit geen invloed op het houd er omheen of is het beter om deze toch iets verder te ruimen?

Bouw_Corsair_645.jpg

En zo is de dummy voorbereid. Het gat in het midden moest extra groot omdat de "neus" van de RCV motor wat dikker is dan een conventionele (jemig, wat een woord) 4-takter.

Bouw_Corsair_646.jpg

Hee dat ziet er allemaal weer mooi uit Arvid :yes:

Wat betreft de warmte van de uitlaat zo dicht bij het hout denk ik niet dat dit problemen op gaat leveren zolang deze maar niet tegen het hout komt (en dan nog niks aan de hand).

Bij mijn Stinson Reliant liep het gebogen deel van de uitlaat net tegen de plastic kap aan, je zag hier dat er een klein stukje gesmolten was maar dat stelde weinig voor.
Nadat ik iets meer ruimte om de uitlaat heen heb gemaakt komt smelten nu niet meer voor.
Dit was bij een dunne plastic motorkap dus ik denk dat je met hout helemaal geen problemen hoeft te verwachten.

Na heel veel proberen en testen en nog meer proberen en buigen en testen en terug brengen en weer doen en (worden jullie al verveeld?) ga zo maar door. Maar uiteindelijk had ik de juiste positie. De deuren aan de andere zijde van de vleugel hadden me kopzorgen gegeven, maar zijn nu dan toch nog goed gekomen. Wat wel nodig was, is een stukje hout om de langste stang naar beneden te houden.

Bouw_Corsair_647.jpg

Jemig, wat is folien butt werk, geef mij maar glassen.

Bouw_Corsair_648.jpg

Test stand om de wielen uit te proberen.

Bouw_Corsair_649.jpg

En zo wordt het toch nog wat.

Bouw_Corsair_650.jpg

Flaps in de laagste positie

Bouw_Corsair_651.jpg

En toen sloeg het noodlot toe. Bij het terug brengen naar boven, stootte ik met het richtingsroer tegen de deurpost

Bouw_Corsair_652.jpg

En tot overmaat van ramp viel de vleugel ook nog eens een keer.

Bouw_Corsair_653.jpg

Toen heb ik de kamer maar dicht gedaan om nog grotere ongelukken te voorkomen. Dus vandaag/weekend, even repareren en dan verder. Februari moet zeker haalbaar zijn voor de maiden, misschien zelfs januari.

Hee Arvid, dat lijkt wel op een warbird! 8) Jammer van die transportschade :| .

En ook ik vind folien een @#%& klus.

Hee Arvid het begint echt al wat te worden.

En ja die transportschades zijn meestal erger dan de "gewone" vliegschades maar tegenhouden doe je het niet (jammer genoeg :( ).
Zker als je net een kist "af" hebt zul je zien dat zoiets altijd gebeurt :evil:

jummie, that's looking good. zo'n foto van een in elkaar gezet vliegtuig... succes met het repareren en het voltooien! (en heel houden tot de meeting he?!!)

@Iwan, je zou het bijna zeggen, niet? :wink:

@Berto, ik was inderdaad lekker op dreef, gebeurt er dit, maar goed, het is weer gerepareerd

@Peter, Dat doet inderdaad bijzonder goed, zo'n moment. En ja, als deze de maiden goed overleeft, zal ik probren het tot de meeting uit te houden.

Zoals hierboven gezegd, de reparaties zijn inmiddels geschied en ik kan weer verder. Het richtingsroer heeft een pleister en het balsa is gelijmd. Ik had niet genoeg spul meer over om een heel richtingsroer opnieuw te bespannen, vandaar de pleister
Lang leve balsa! Balsa nat gemaakt en even in laten trekken. Daarna nog een keer nat gemaakt en met de bout er overheen. Deur is weer als vanouds. Later zal ik nog even hier een foto van maken.

Iedereen een bijzonder goed nieuwjaar toegewenst! Zal dit het jaar worden voor de maiden? Ik ga er in ieder geval van uit :D

Hoi Arvid,

Voor de temperatuur van de uitlaat hoef je niet zo bang te zijn. Voordat hout gaat branden moet het toch behoorlijk heet worden. 2-3 mm speling moet genoeg zijn.

De koeling van de motor wordt denk ik het grootste probleem. De dummy en de ondersteunende plaat houden veel lucht tegen. Ik kan niet zien hoe je het bevestigd hebt, maar ik ben bang dat je meer koellucht nodig hebt.

Groeten Huib

Zoals het er nu uitziet, kan de motor helemaal niet gekoeld worden. Een RCV motor is conisch en moet anders gekoeld worden dan een "conventionele"; vanaf de zijkant. In het gecreeerde gat ga ik een helft van een plastic fles doen die als airscoup gaat dienen. Op die manier leid ik de lucht om en zal deze over de koelribben gaan blazen.

Heee Arvid,
Eerst nog de allerbeste wensen (trouwens aan iedereen natuurlijk :D ), verder gaat het er echt goed uitzien.

Ga zo verder man.

Groet,
Jaap

hoi arvid ,

heb net van een vriend van onze vliegclub dit gegeven gekregen omdat hij weet dat ik net dezelfde bouwdoos gekocht had , en dit zonder enige bouwervaring ,? !
ik moet toegeven dat ik het heb onderschat , maar ja het zij zo , ik ben nu aan de vleugel begonnen en was bijna aan het toeleggen begonnen totdat ik las dat jij de wielen o.a. al voormonteerd
dat staat bij topflite natuurlijk niet beschreven
wat ben ik blij dat ik jou bouwproces kan nalezen !
als jij je maidenvlucht maakt zal ik zeker aanwezig zijn

groetjes

peterke

Peterke, allereerst welkom op het forum.

Ik vind het fijn te horen dat je wat aan dit draadje hebt. En ja, ik ben eigenlijk met een soortgelijke hoeveelheid ervaring aan dit project begonnen en dan valt het best tegen. Maar gewoon rustig blijven en de tijd er voor nemen, dat is het enige wat ik je kan aanbevelen.

Een tip voor het plaatsen van de wielen. Hoewel het natuurlijk jeukt om de wielen compleet in de vleugel te passen, kan je het beste wachten totdat je de vleugel helemaal af hebt. De inkeping die je moet maken, verzwakt de vleugel, dus is het beter dat die niet te diep is. Ik heb nu een te diepe inkeping die ik weer ga opvullen en verstevigen, maar dat is eigenlijk zonde van het werk en de tijd. Achteraf had ik die inkeping dus eigenlijk later moeten maken, als je de wielen echt gaat passen en meten in de vleugel.

In ieder geval veel succes met het bouwen!!! :D

arvid

bedankt voor de tip , eigenlijk dus toch top flite volgen ...
of ,niet ?

groetjes
peter

Nu weet ik het weer. Het probleem zit er in dat je de retracts (het mechanisme, niet de wiel met de strut) er in wilt hebben voordat je de beplating er op doet. Daarvoor moet de stang op maat gemaakt worden die aan de retract zit. Om dit te kunnen doen, moet je passen en meten. Wat je kan doen, is in eerste instantie de staaf zo klein maken dat deze in het voorste compartiment past en pas later alles pas maken.

Let er even op dat je de balken voor de retracts versterkt, deze zijn vanuit de doos niet sterk genoeg. Dat is wel belangrijk.

Wel of niet de handleiding volgen. Tja, ten eerste, niet alles staat goed beschreven en moet je dus je eigen koppie gebruiken om het goed te krijgen. En natuurlijk ten tweede, wil je meer schaal, dan zal je zelf veel moeten uitzoeken en bedenken. Hopelijk heb je dan wat aan dit draadje en kan je je kist wat mooier maken dan zo uit de doos.

Groet,
Arvid.

Vol goede moed gaan we verder. Het is meer en meer detail werk/afwerken. De maiden is dus nabij. Als ik dan een dag zoals deze in het weekend kan krijgen, heel graag :D

De ontvanger ingepakt. Ik heb hier een touwtje gebruikt, omdat een elastiek na verloop van tijd vervangen moet worden vanwege ouderdom. Een touwtje heeft dat stukken minder

Bouw_Corsair_654.jpg

En dan een prachtig plaatsje, past precies. En vanaf deze plek kan de antenne precies in de romp blijven, zonder moeilijkheden

Bouw_Corsair_655.jpg

De luchttank "verankert". Het uitstekende hout houdt de bus naar beneden, de tierap naar voren.

Bouw_Corsair_656.jpg

Bijna een probleem. De bruislijm was iets te ver naar boven gekomen. Gelukkig was het scharnier ingesmeerd en is deze niet vast komen te zitten.
Even een kleine uitleg hoe ik het aanpak.
Eerst wordt de steel van het Robart scharnier geolied en weggelegd op een stukje wc papier (keukenpapier voldoet ook). Tijdens het olieen, houd ik een kleine knik aanzodat de olie niet over de stelen naar beneden kan lopen. Na het olieen even goed heen en weer bewegen zodat het overal in komt te zitten.
Daarna wordt het gat opgevuld met de bruislijm. Maar omdat het gat diep zit en het scharnierpunt verzonken in het hout, wil je niet dat dit gedeelte ook lijm krijgt. Omdat het gat enorm klein is, is het moeilijk om lijm in het gat te krijgen, er hangt altijd een bubbel aan het stokje. Dus heb ik de zwaartekracht het werk laten doen. Doe lekker wat lijm aan het stokje en houdt het boven het gat. Een vaste hand is handig en het hout biedt ondersteuning. Laat de druppel vallen in het gat en ga door naar de volgende zodat de lijm alvast wat weg kan zakken.
Als je alle gaten hebt gehad, doe dan nog een heel klein beetje aan het stokje en begin weer van voren af aan. Alleen probeer je nu wel de lijm te verdelen. Duw het stokje er niet meteen helemaal in, de lijm zal meteen aan de bovenkant er uit proberen te komen. Langzaam en steeds een stukje verder verwerk je de lijm in het gat. Je zal elke keer kleine plopjes horen van de lucht die ontsnapt. Als je er helemaal in zit, goed draaien en op en neer bewegen om de lijm goed te verdelen. Je hoort nu een zacht soppend geluid.

Bouw_Corsair_657.jpg

Nog een bijna fout, jemig wat bruist dat spul! Dit is de aansturing van de aileron. Gelukkig was ik nog net op tijd en heb de boel aardig schoon kunnen maken. Vanmorgen werkte alles nog, dus zit het niet vast. Ook hier heeft de olie me grotendeels geret.

Bouw_Corsair_658.jpg

Tijdens het uitlijnen en testen, kon ik het roer niet naar stuurboord bewegen als het staartwiel uit stond. En jawel de oorzaak was dat de stang om de deuren open te houden, tegen een schroefje kwamen. Na wat buigen en testen werkt alles nu weer als behoren.

Bouw_Corsair_659.jpg

Back