Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Als ik het goed zie zitten de ribben er al op.
Wat vaak bij plastic modellen toegepast wordt is het volgende.
Zwarte verf heel sterk verdunnen en aanbrengen op de ribben, daarna met een doekje het overtollige zwart afvegen (in de dieper liggende delen blijft het zwart zitten). Na droging de hoger liggende delen (ribben) met een lichtere tint van de cilinder drybrushen en voila :!:

Als de ribben ontbreken kun je inderdaad eerst aanbrengen op de manier die Ton beschrijft.

succes maar weer, ik wou dat ik zo'n vrouw had...

Je kunt het ook drybruschen. Dit is een techniek waar je weinig verf op je kwast neemt en het overtolige met de tip op een keukenpapier afveegt. Dan de kwast zacht met weinig kracht over de oppevakte te laten gaan. Deze techniek wordt veel gebruikt in warhammer (schilderen van tinnen soldaatjes). Alleen oppervaktes die hoog liggen worden zo geverfd. In jou geval de ribben.

Groetjes Rob

Een mogelijkheid is om twee verschillende rondjes te maken, net zoals je ribben in een ribbenblok maakt.

Die rondjes maak je van 0,4 mm sperholz. 8)

(Afhankelijk van de schaal van het model kan dat ook 0,6 of misschien zelfs nog meer zijn. :teacher: )

Iets te groot prik je ze aan een lange stang, aluminium oid. malletjes doe je aan de uiteinden, en dan slijpen maar! :P

Vervolgens de kleinsten zilver verven, en de grootste (donker-)grijs, en dan om en om op elkaar plakken. :wink:

Et voila! :D

Het duurt iets langer, maar dan heb je ook wat! :yes:

jan.

Klinkt inderdaad erg mooi, maar ik denk dat ik maar het drybrushen ga proberen.

Dummy moet ik even wat tijd in gaan steken, dus dat is waarschijnlijk voor het weekend. Ondertussen even wat kleine klusjes tussendoor. De cockpit moest er toch maar eens op. Maar omdat het zo lastig schilderen is onder de vaste voorruit, eerst dat maar doen. Beginnend met het schuren van het deel dat geverfd moet worden.

Bouw_Corsair_670.jpg

Dan het schilderen zelf. Omdat ik geen primer heb gebruikt, kon je de glasmatten toch nog behoorlijk zien. Hmmm, dus maar een extra laagje verf er op. En daar kwam iets moois bij kijken. Door dat extra laagje verf en omdat het niet perfect wilde vloeien, is het nu niet perfect glad. Ideaal, was het vroeger ook niet. Als verf heb ik een graniet kleur genomen omdat zwart wel heeeeeel zwart is.

Bouw_Corsair_671.jpg

Eerst nog een keer de juiste lijn gezet, toen een geultje gegraven om de ruit iets verder in de romp te laten vallen. Een randje mag wel, maar niet zo dik als het zou zijn geworden. Daar twee componenten lijm in en 10 minuten kramp in de vingers krijgen.

Bouw_Corsair_672.jpg

Bouw_Corsair_673.jpg

Ziet er zeer gelikt uit Arvid. Als ik mijn spit half zo mooi krijg ben ik al tevrede.
PS: probeer eerst wat drybrush techniek op iets onbelangrijks zo dat je de techniek leert kennen. Als je eenmaal weet hoe wil je niks anders meer. En had je mischien de cockpit ook gedrybrushed. Je kunt namenlijk ook door deze techniek simpel verouderingen cq slijtage aanbrengen.
Voorbeeld (warhammer)
40ksla_drd.jpg

Eerst basis kleur opbrengen en zo per kleur de lagen opbouwen. Soms is het een tint lichter of donkerder al een gigantisch effect. Zie het voorbeeld dit is maar 4 a 5 cm hoog.

Groetjes Rob

Dat ziet er inderdaad bijzonder mooi uit. Vanochtend heb ik inderdaad even de uitgesneden cylinder voorzien van een laagje verf en daar ga ik de techniek eerst eens op uitproberen. Dan weer verder met de dummy zelf. Bedankt voor de tips!

En natuurlijk wordt jouw kist net zo mooi of misschien wel mooier. Dit is pas de tweede kist die ik bouw, de eerste heb ik ooit eens 20 jaar geleden gebouwd. Dus als ik het kan, kunnen anderen het ook 8)

Hee Arvid,

Gaat helemaal mooi worden die Corsair :thumbsup:

Ik neem aan dat jij en Huib toch ook de 20ste aanwezig zijn met zowel de Corsair als de DC-3.
Statisch of zelfs vliegend maakt niet uit maar jullie moeten erbij zijn.
(dus vul dat aanmeldings formulier even in dan ben ik ook gerust :wink: )

We blijven het proberen.

Dat is grappig, was het net aan het invullen. De DC-3 zie ik nog niet vliegen in mei. De Mosquito wel. Ben jij ook weer gerust..... 8)

Dat we de DC-3 niet vliegend zien dacht ik al wel maar statisch mag ie er ook wezen, dus ik zou hem gewoon meenemen, gaan we een mooie "static line" maken :D

Wordt de Mosquito gelijktijdig met de Corsair en de Nomad ingevlogen :?:

@Berto en Arvid.

Natuurlijk ben ik er de 20e bij. Alleen ik moet kiezen welke kist zal vliegen, want ook als de Dakota klaar is; ik maar twee wankelmotoren. Ben wel op zoek naar een leuke aanbieding, maar heb nog niets in mijn prijsklasse gevonden. Voorlopig zet ik dus in op de (semie scale) Mosquito.

Die Corsair ziet er overigens mooi strak uit Arvid.

Groeten Huib

Dank u, het is toch net iets minder strak dan gehoopt. Ik was er al bang voor dat het niet helemaal mooi zou worden. Nadat ik dacht dat het goed gedroogd was en even weg was geweest, kwam ik terug en was een groot deel los geschoten. De lijm was nog niet helemaal hard, dus weer kramp in de vingers gekweekt. Helaas toch niet helemaal weten te herstellen. Daar zit nog iets werk aan. Wil het wel iets beter dan dit zien te krijgen, weet alleen nog niet precies hoe.

-Edit- Zie het hoogteverschil, de rand, aan de linkerkant

Bouw_Corsair_674.jpg

Hier even wat gespeeld met drybrush en potloodslijpsel. De onderste vindt ik persoonlijk niet zo goed gelukt, maar dat is ook oefenen. De ondergrond is alleen te donker. De andere is met een penseel potloodslijpsel aangebracht. Ziet er een stuk beter uit, alleen glimt het nu.

Bouw_Corsair_675.jpg

Terwijl ik de donkere onderste overgeverfd heb met een iets lichtere onderkleur en daar drybrush weer op ga proberen, even verder met de cowl.
Eerst had ik besloten om een soort van sluiting aan de binnenkant te maken, maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik ga gewoon voor de schroefjes. Vastlijmen aan de ring die aan de romp zit, is geen optie omdat je dan nooit meer de cowl er fatsoenlijk af krijgt.
Er komen zes schroefjes in en dat wilde ik even netjes doen. Met Word een ster gemaakt, de lijnen kan je onder een vaste hoek zetten zodat de ster een ster wordt waarvan de hoeken allen gelijkwaardig zijn. Daarna de binnenkant van de cowl opgemeten en daar de helft van genomen. Met deze waarde weet je de afstand van de binnenkant van de cowl tot het midden van de ster. Deze lengte afgetekend op het papier en de cowl er over gezet. Ik heb de binnenkant genomen, omdat je dan meteen alle punten kan overzien.

Bouw_Corsair_676.jpg

Aan de buitenkant de positie overgenomen.

Bouw_Corsair_677.jpg

Eerst even een testje gemaakt. Met een 1mm boor geboord en met een 2,5mm verzonken. Het verzinken met de hand gedaan omdat als de boor in een boormachine eenmaal hapt, je meteen een gat hebt. Met de hand heb je de juiste controle. Dit is natuurlijk wel op een plek gedaan waar straks geen gat komt.

Bouw_Corsair_678.jpg

En de kap zit er op.

Bouw_Corsair_679.jpg

Canopy glue is bijzonder vloeibaar spul. Om wat gaten op te vullen, ben ik langs de rand gegaan. Gelukkig alleen hier wat. Was natuurlijk te verwachten want hier was de canopy los gekomen. Ik denk er over om de rand wat af te vlakken door weg te snijden. Maar dan moet er onder wel de gaten opgevuld zijn met lijm, vandaar deze actie.

Bouw_Corsair_680.jpg

Vandaag maar weer eens aan de slag met de dummy en kijken hoe we die mooi kunnen krijgen.

Arvid,

Weet niet of het al genoemd is maar dat cockpitlijm wat is dat voor spul.

Heb zelf namelijk iets dat wit is en transparant wordt na het drogen.

Voor het drogen is het met water nog te verwijderen jammer is dat het grogen nog al lang duurt.

Kun je de motorkap niet met een binnenring aan het motorschot vastzetten, vind die schroefjes aan de buitenzijde nooit zo mooi en met een neusstand geeft dat soms schade.

Ton

Hoi Ton,

het is genoemd:

Formula '560'
The World's Best
Canopy Glue

Het wordt inderdaad transparant na opdrogen. Ze zeggen het volgende:

- Clear, Fast Drying
- Bonds Canopies and Plastic Parts to almost Anything
- Flexible - Non-Toxic

Het tweede punt ben ik alleen niet helemaal mee eens. Toen ik de metalen strips op de canopy aan het lijmen was, kwamen deze met weinig kracht er al vanaf. Vandaar dat ik de canopy nu met twee componenten lijm aan de romp heb gezet. Alleen dat spul krijg je niet in een spleetje geduwd, de canopy lijm weer wel. Dus omdat het niet het hele scherm te houden had, heb ik deze er in gespoten. Heb jij andere ervaringen? Was het misschien omdat ik het op messing heb geprobeert waar het nu net niet op hecht?

Die neusstand, daar zeg je wat. Inderdaad, ik wilde ook eerst iets van binnenuit, maar weet niet goed hoe dit te doen omdat de motor niet echt een standaard vorm heeft. Wat bedoel je met een binnenring? Heb je daar een foto of een tekening van?

Om je alweer even lekker te maken Arvid, een film van de echte Corsair, misschien ken je hem nog niet:

Corsair 8mb

Arvid zei:
De andere is met een penseel potloodslijpsel aangebracht. Ziet er een stuk beter uit, alleen glimt het nu.

Drybrushen moet met een lichtere kleur om het diepteverschil te accentueren. Donker over licht is niet realistisch.
Probeer het eens met de verdunde zwarte verf in de dieper liggende delen zoals eerder aangegeven.

m.b.t. de cowlbevestiging: lijm gewoon 6 stukjes alu hoekprofiel aan de binnenzijde van de cowl zoadat de achterzijde van deze profieltjes gelijk met de voorzijde van het motorschot ligt. kun je de boel vanaf de voorzijde onzichtbaar bevestigen. Volgens mij bedoelt Ton dit ook.

@Berto
Dat is zeker een mooi stukje vliegwerk en wat een geluid. Wordt tijd dat ze dit ook voor moddelen maken......

@Wouter
Nop, gaat niet lukken. De ring die er nu op zit heeft die bevestiging al. Dus in principe zou ik het daar mee kunnen doen. Alleen, ik heb die RCV motor. De koelribben staan niet in de luchstroom. Om deze motor te koelen moet ik een luchschep maken precies na de inlaat en zo de lucht ombuigen over de motor heen. Zie je meteen het probleem. De opening die gebruikt wordt voor de luchtinlaat is meteen weer dicht gemaakt door de luchtschep en kan dus via deze opening geen schroef of moer meer vast of los gedraaid worden.

Wat betreft de opmerking over drybrush, dat is inderdaad wel het geval, alleen werd dat niet zo mooi. Misschien omdat de onderkleur te donker was of de bovenkleur niet licht genoeg (zie de foto hier ergens boven)

Back