Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. Arvid

    Arvid Guest

    Ik moest nog even terug komen op het veilig stellen van de cockpit kap zodat deze tijdens het vliegen niet open zou gaan. Bij deze.

    Men neme een stukje paperclip. En verbouwen dat een beetje. Per toeval en geluk is het dubbelgevouwen stuk (met een klein beetje terugbuigen aan de bovenkant) precies 2mm. Dat is mooi, want ik had nog zo'n buisje liggen van dat formaat. Hier nemen we dus ook een klein stukje van.

    [​IMG]


    Door al het schuren, was de markering van de cockpitkap op de achterlijst verdwenen, die moest er even weer opnieuw op en daarmee ook meteen het midden gemarkeerd.

    [​IMG]


    Om het stukje metaal mooi sluitend te maken achter de cockpit kap, is het nodig om het voorste stangetje op de lijn te markeren, niet er achter (de lijn zelf was immers al achter de cockpit kap gezet bij het markeren). Het gat wat er nu in moet komen, heeft als centrum het midden tussen de dubbelgevouwen stangetjes.

    [​IMG]


    Op deze foto kan je een beetje zien dat het messing buisje dus voor de lijn uitsteekt, onder de cockpit kap. Dat is goed, want dan komt het stangetje precies er tegen aan.

    [​IMG]


    Met een 1mm boortje (diameter van de paperclip), wordt een gaatje geboort. Maar omdat mijn boor niet 1mm aan kan, even wat tape er omheen gedraaid. Nu houdt'ie ut wel.

    [​IMG]


    Gaatje er doorheen boren en vervolgens de boor terugduwen naar boven zodat we de dikte van het hout te weten komen. Vervolgnes even met wat tape afplakken zodat we een markering hebben. Ik wil namelijk niet een vol gat ter groote van het buisje in het hout maken. Dit is wel het makkelijkst, maar dan krijg je een relatief groot gat aan de bovenkant. Aan de bovenkant komt een sleufje waar de paperclip precies in kan.

    [​IMG]

    [​IMG]


    De dikke boor voor het buisje wordt nu afgemeten zodat het niet tot aan boven komt, maar wel genoeg diep gaat dat het dubbel gevouwen deel er helemaal in past. Maar omdat het op een plek zit waar je niet meer bij komt met je vingers of een boor, is het nodig om even wat anders te verzinnen. De boor wordt in een net iets grotere messing buis gestoken. Het afplakdeel voor de diepte markering wordt zo dik gemaakt dat deze dezelfde dikte krijgt als de buitenkant van de buis. Vervolgens wordt de boor met pakband aan de buis geplakt.

    [​IMG]


    En nu kunnen we er wel bij.

    [​IMG]


    De bovenkant maken we het gat nog net iets groter (sleufje maken) zodat de paperclip er in past en dan krijgen we het volgende resultaat

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Arvid

    Arvid Guest

    Eindelijk heb ik ze dan binnen, de concealed actuators of ook wel swingbee genoemd. Ik zal binnenkort nog wel een fotootje van deze zeer bijzonder mooi gekleurde onderdelen er bij zetten, het is maar goed dat ze in de vleugel gaan komen. Maar nu de gedachten om ze aan te gaan sturen. Ik was al bezig om de stuurstang die op pagina goed te zien is (een van de eerste foto's, met een knietje en een witte plastic buis in een grijze huls), te veranderen naar een heftige constructie die ik nog wel ga posten.

    Maar dan nu de vraag, hoe veel kracht komt er op een rolroer te staan. Eigenlijk wil ik die hele constructie vergeten en die actuators (iets naar beneden scrollen op de pagina) aan te sturen met een flexibele stuurstang. Heeft iemand hier enig ervaring mee?
     
  3. Arvid

    Arvid Guest

    Oja, ik ben bezig met J&J modelbouw te Amsterdam om te kijken of we deze handige dingetjes ook hier in Nederland aan de grond kunnen brengen, want ze zijn errig handig. :)
     
  4. Muxje

    Muxje Guest

    Grappige dingetjes, maar ze zien er wat fragiel uit. Het is op de foto's niet echt goed te zien hoe stevig ze al dan niet zijn... hoe voelen ze aan?

    Ik wil voor mijn huidige project ook ailerons maken zonder lelijke servoheveltjes die uit de vleugel steken. Ik was van plan het rotary driver system te gaan gebruiken. De setjes om de torsie-as op je servo te monteren zijn te krijgen bij Tower hobbies, $5 voor 2. Ik heb ze inmiddels binnen, dus zal eens wat gaan experimenteren. Het systeem schijnt erg soepel en spelingsvrij te lopen, als je het goed maakt, en is ook voor flaps geschikt, ook op wat grotere toestellen.
     
  5. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Hou ons even op de hoogte, of start even een nieuw draadje met je bevindingen over dat rds systeem. Ik overweeg ze zelf ook.. maar eerst wel eens wat meer horen over iemand die ze daadwerkelijk heeft geprobeerd..

    Peter
     
  6. Muxje

    Muxje Guest

    Zal ik doen in mijn eigen draadje (Bouwverslag Miles Hawk Major in ditzelfde forum)... ik ben net aan de ailerons toe gekomen, dus meer nieuws binnenkort :)

    Maar nu weer on topic! Ik ben wel benieuwd hoe die Swingbees werken, en of ze een beetje geschikt zijn voor wat grotere stuurvlakken.
     
  7. Arvid

    Arvid Guest

    Ik kende dat RDS systeem inderdaad ook, maar was om twee redenen niet gecharmeerd van het systeem.

    1) de servo's zitten in de vleugel. Bij herstel werkzaamheden is het vervelend

    2) wat doet dat stangetje met het sleufje in de aileron? Dat aileron hout is vrij zacht hout. Bij grote krachten en/of veelvuldig gebruik leek het me dat het hout wat uitgehold gaat worden. Dat vond ik persoonlijk wat mindere gedachten.

    Ik moet zeggen dat ik het wel een heel mooi systeem vind en als die actuators er niet waren, ik waarschijnlijk ook hier voor had gekozen.

    Een bijkomend voordeel van die actuators, is dat ze zelfs voor het richtingsroer gebruikt kunnen worden. Hoogteroer is helaas bijna niet te doen.

    Over de stevigheid. Dat valt alles mee. Het voelt solide aan en heeft bijna geen speling. Morgen zal ik nog wat fotootje plaatsen over de "oude" methode waar ik mee bezig was en de "nieuwe" met de flexibele stuurstang, dat maakt het allemaal een stuk duidelijker denk ik.
    Hoe veel krachten ze aan kunnen, zal ik eens een balletje voor opgooien. Hobby-lobby doet nogal moeilijk over de leverancier en op die dingen staat het ook al niet en ook niet op het zakje waar ze in zaten. Ik probeer het te achterhalen voor je.
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    Zoals beloofd hier wat foto's van het leuke speeltje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Maar nu dus de constructie. Op de foto zie je drie mogelijkheden. De eerste is van de kit zelf. De grijze buis met stuurstang gaan naar de vleugeltip, zit daar aan een knietje vast die de aileron met een stangetje aan de buitenkant van de vleugel bestuurd, zoals vele vliegtuigen hebben.
    De tweede methode, is die met een hefboom. De grijze buis wordt dan ingekort en ook de stuurstang. Deze worden gemonteerd op de hefboom en aan de andere kant wordt de hefboom aan de swingbee gemonteerd. Op deze manier krijg je een goede besturing van de aileron. Alleen, die hele constructie van de hefboom weegt 15 gram.
    Dus ik dacht, waarom niet met flexibele stuurstang. Dit is de derde optie. De stuurstang is op de vleugel gelegd en met de klemmen in de juiste bochten gehouden. Hiermee kan je de swingbee ook aansturen en de stuurstang zelf gaat vrij soepel door de buis heen. Vandaar mijn vraag, zal dit een optie kunnen zijn?

    [​IMG]
     
  9. Kan je niet de kabel recht langs de achterlijst (-aileron) leggen? Servo in het midden moet dan meer naar achter, maar dit is niet zo'n probleem denk ik? Had je zelf waarschijnlijk ook al bedacht, wat zit er in de weg :lol: .

    Zou je voor de zekerheid niet beter 2 van die actuators per aileron gebruiken? Gewoon voor de zekerheid, wat het is toch een zwaar model voor zo'n plastic systeempje..

    Niels
     
  10. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.553
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @arvid... Dat zijn toffe dingen, waar komen die vandaan ? , Ik vind die dingen ook interessant voor m'n P-38.

    Cor
     
  11. Arvid

    Arvid Guest

    @Niels, er zit inderdaad wat in de weg, de servo voor de flaps. Verder dacht ik om de ailerons differentieel aan te sturen zodat in een bocht de neus wat minder omhoog steekt. Dus dat worden er al weer twee. En dan als laatst bijkomend effect is de hoogte. Als je een servo op zijn kant gebruikt, past deze achterin. Twee lukt al weer niet. Dus vandaar deze oplossing.

    Ik heb net even wat krachten op los gelaten, maar er zit geen speling in en schat dat ik er toch zeker 5kg op heb geduwd. Dat zou wel genoeg moeten zijn, denk ik.

    @Cor, bij Hobby-Lobby (http://www.hobby-lobby.com/balllink.htm). Ik ben er nog niet uit wie ze eigenlijk maakt. Ze komen uit Zweden, dat is al duidelijk, maar waar en wie? De zoektocht gaat verder.
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Ik ben nog steeds niet uit over de methode te gebruiken voor het aansturen van de ailerons. De flexibele stuurstang geeft wel iets wrijving, maar dat doet de constructie met het knietje ook. Ik ga het verder afbouwen en voordat de beplating er op gaat even testen met een servo en kijken hoe het reageert (ook met "handmatige" luchtweerstand). Omdat ze afzonderlijk aangestuurd worden, denk ik dat de servo genoeg zal kunnen leveren om de flexibele stang te gebruiken. Ik ben er voor om zo weinig mogelijk bewegende delen te hebben in de vleugel.

    Maar dan nu weer het bouwen zelf. Eerst maar even een proefje gedaan met het maken van een gat voor die swingees.

    [​IMG]


    En dan maar overzetten op de vleugel zelf. Eerst even een boxje maken. Hierbij gebruik ik weer een geodriehoek zodat het gecentreerd op de vleugel komt. De stip in het midden is voor de controle dat de box in het midden van de achterlijst zit zoals op de tweede foto te zien is.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Voor degene die dit rode gevalletje nog niet kennen, dit is een klein gereedschapje van Robart voor het maken van gaten voor de Robart scharnieren. Niet echt nodig, maar wel lekker makkelijk voor het boren van de scharnierpunten (moet je alleen wel een 3,2 mm boor hebben, dit is ook de maat van de kleine scharnieren).

    Na het aftekenen, komt het meest vervelende werk: het uithollen van de box. Langzaam steeds dieper snijden en meer uithollen. Op een gegeven moment kan er een vijl in voor het laatste beetje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De plaats van het scharnier wordt nu overgebracht op de aileron. Eerst markeren waar het scharnier zit, vervolgens met een kleine blokhaak de lijn recht over naar de andere kant zetten en als laatste met een geodriehoek de lijn over het hard plaatsen.

    [​IMG]


    En dan maar weer uithollen. Alleen deze keer moet het meer taps lopen. :cry:

    [​IMG]


    Maar dan zijn we er nog niet. Het scharnier moet zo ver de aileron in, zodat de buitenkant van de aileron samenvalt met de hartlijn van het scharnierpunt. Op de eerste foto van deze post kan je zien dat het blauwe gedeelte in het midden een opstaande rand heeft. Deze moet er ook nog uit. Eerst even opmeten.

    [​IMG]


    En dan de achterkant gebruiken voor de controle op de diepte van de gemaakte uitholling.

    [​IMG]


    En dan als laatste de overige scharnieren. Voor het gemak, maak ik een van de drie scharnieren klaar, vervolgens plaats ik de aileron op zijn plaats en ga met een boor vanuit binnen de vleugel naar de aileron om de markering te maken. De drie blokjes, zijn voor de scharnieren, rechts zit er al een in, links steekt de boor uit voor het markeren van een volgende.

    [​IMG]


    Ik heb helaas nog geen foto's hoe de aileron werkt, omdat ik de rondingen nog niet heb gemaakt voor het kunnen bewegen. Maar dat komt wel op een later tijdstip. Nu ben ik met de flaps bezig en met een constructie om ook hier de bedieningselementen te verbergen in de vleugel. Later meer. :D
     
  13. Delcam

    Delcam Guest

    Arvid,

    Ga je alle scharnierpunten gebruiken om het roer aan te sturen? Hoe plan je dan de uitslag precies gelijk te houden? Indien je maar op een punt het roer wenst aan te sturen, waarom plaats je dan drie van deze scharnieren? "Just currious"

    Hans Delemarre
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    Hans,

    In totaal zijn er 4 scharnieren, 3 normale en een bestuurbare. De overige drie (de robart hinges) zijn voor het normaal kunnen gebruiken van de aileron.

    Zie het als dat je de aileron met die drie robart hinges uitvoert en de aileron aanstuurd met de externe verbinding. In de laatste foto zie je nog de besturing zitten van die externe verbinding (volgens de bouwtekeningen die er origineel bij zaten) die met een hevel op de aileron hem op en neer beweegt. Deze externe besturing is nu verwisseld door een interne, maar dat moet kunnen bewegen, vandaar dat vierde speciale scharnier.
     
  15. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

     
  16. jacques

    jacques Guest

    @Arvid

    Mooi systeem dat RDS , waar heb je dat gekocht?
     
  17. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Arvid.
    Ik vond het een zeer bewerkelijke kist om te bouwen MAAR het was wel de moeite waard.
    Vliegt trouwens uit de kunst met de 15 cc 4tact van OS.
    En hier doe je het allemaal voor.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Groet Ger Kovacs
     
  18. Arvid

    Arvid Guest

    @Jacques: bij hobby-lobby (http://www.hobby-lobby.com/balllink.htm). Ze worden compleet geleverd zoals op het plaatje te zien is.

    @Ger: Wat je zegt, het is veel bouwen, maar zeker de moeite waard als het af is. Inderdaad, het is makkelijker om de ailerons aan te sturen zoals je het bij jouw Corsair hebt gedaan. Ik ben alleen een pietlut en wil graag niets buiten de kist uit hebben steken wat er "niet hoort". Daarmee haal ik me natuurlijk weer meer op m'n hals. Maar ja, je moet toch wat, niet?... :wink:

    Ik ben wel benieuwd hoe je die flaps dan hebt aangestuurd, alle afzonderlijk (3 op 1 servo). Heb je nog foto's gemaakt tijdens het bouwen? Ook ben ik benieuwd naar de deuren van het hoofdlandingsgestel. Dat wordt nog een projectje op zich. Die deuren zitten net vervelend, in de bolling van de vleugel. Wat voor materiaal heb je er voor gebruikt en hoe stuur je ze aan?

    En dan nog twee vraagjes, ik zie dat je de antenne ook in het vliegtuig houdt, dat gaat gewoon goed met het bereik en zo?
    Ook zie ik dat je een drie blads prop hebt, is dat voor statisch display of vlieg je hier ook mee? Ik zelf ben van plan om een 16x13 te gaan gebruiken op een 15cc RCV motor. Wat voor prop heb jij en hoe zwaar is je kist?
     
  19. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Arvid

    Had ik inderdaad maar een paar plaatjes geschoten, dat zegt meer dan duizend woorden, maar helaas (heeft Ton v Munsteren al diverse malen tegen me geroepen "MAAK FOTO'S")
    Ik heb deze kist onder andere
    dus verkocht om de jet die ik aan het vliegklaar maken ben, te bekostigen.
    De servo's voor de flaps in de F4U stonden naast elkaar onder het vlakke gedeelte in het center section van de vleugel, dus niet in het afhangende gedeelte richting onderste knik, van hieruit had ik de éérste flap gewoon met een stuurstang (2mm piano draad) aangestuurd, met behulp van een umlenk (90grd hevel), aan deze hevel zat de stang richting 2e flap ook aan een umlenk, en van daaruit met een stang richting 3e flap, aan één zijde dus 3 umlenk's gebruikt en 3 stuurstangen naar de flap,s en hier moet je ook wel een beetje pietluttig voor zijn om het netjes en spelingsvrij in te bouwen, maar goed het werkte perfect en ziet er vele malen beter uit dan wat de tekening aangeeft.
    Wieldeuren? had ik gemaakt van 0.6mm triplex (nat maken en met een strijkbout modeleren) en aan 3 zijden met een smal balsa stripje aan de binnenzijde verstevigd, aan de buitenzijde van de wieldeuren een teflon buisje (2mm uitw 1mm inw) verlijmt waar het deurtje op moest scharnieren, en na montage alle 4 de deuren simpelweg met een staaldraadje van 1 mm met behulp van die witte teflon/nylon buisjes aan gestuurd vanuit het midden met één HS81 servotje, moet je dus ook een beetje pietluttig voor zijn, maar dit maakt het dus wel AF als je de kist voorbij ziet vliegen met z'n pootjes volledig opgeborgen.
    Antenne in de kist problemen? geen last gehad van storing in ieder geval, uiteraard WEL de nodige aandacht geschonken aan mogelijke storings bronnen, en deze elimineren, (pietluttig dus)
    Ontvanger MPX micro 5/7 PPM zat erin en uiteraard alle kanalen gebruikt.
    Gewicht met een 15cc 4 tact van OS, nog van de serie met de nokkenas achter de motor, en met een eigenbouw uitlaat, 4,6 kilo en dat op 1,55 meter spanwijdte, MAAR de vleugel van deze kist heeft zo,n grootte koorde dat tie van dat gewicht weinig last heeft, althans dat vond ik, dat ding vliegt namelijk als een Charter met de flaps op 40grd en langzaam in de landing heb je met weinig gas toch veel controle ondanks dat je toch de up-stick behoorlijk hebt aangesproken.
    De prop die hierop staat is een 12,5 X 7 van Graupner en hier vloog ik mee, alleen met starten/opstijgen moest ik oppassen om niet te veel gas te geven want dan ga je merken dat de romp toch wel aan de korte kant is, hij wil dus graag de bocht om.
    Ik wil je verder niet ongerust maken, maar die RCV die jij dus wil inbouwen, ik ben niet zo weg van deze motor, wat ik hiervan heb gezien tenminste, een clublid heeft zo'n 15cc gehad op een Chipmunk CG en dat was niet zo'n sukses achteraf, maar goed, het kan een slechte zijn geweest.

    Hopende je hiermede van dienst te zijn geweest, Groet Ger Kovacs.
     
  20. Arvid

    Arvid Guest

    Hé Ger,

    Dank voor je uitgebreide uitleg. Je hebt de flaps dus meer aangestuurd zoals dat ook in het echt gebeurt, elk afzonderlijk. Prachtig.

    Waren die 0,6 mm deuren sterk genoeg voor de wind die er langs liep? Lijkt me zo fragiel. Blijkbaar werkt het, want het heeft gevlogen. Maar wat je zegt, een Corsair waar je de wielen in opgetrokken situatie nog ziet zitten is minder mooi. Dus bij mij "moeten" ook van die luiken komen. Dat was al het plan. Alleen nu nog de uitwerking. Ik denk dat ik het mechanisch maak die reageert op de wielen en niet aanstuurbaar met een servo. Dit laatste is wel het mooiste, maar is weer meer gewicht. Er komt dan een soort van lichte veer die de luiken naar buiten duwt en een stang waar de wielen tegenaan gaan duwen als ze binnen gaan komen.

    Ontstoring, dat onderdeel is nieuw voor mij in het vliegtuig. Wat en hoe heb je zoal ontstoord?

    Wat ging er voornamelijk dan mis met die motor? Ik heb de mijne nu een paar tankjes laten lopen, maar moet zeggen dat het ut prima doet. Geen problemen zover, nooit uitgevallen, starten meteen bij de eerste poging en zo. Ook in Amerika wordt er veel mee gevlogen in Warbirds. Ben benieuwd wat er bij dat clublid mis ging.
     

Deel Deze Pagina