A
Arvid
Guest
Ik moest nog even terug komen op het veilig stellen van de cockpit kap zodat deze tijdens het vliegen niet open zou gaan. Bij deze.
Men neme een stukje paperclip. En verbouwen dat een beetje. Per toeval en geluk is het dubbelgevouwen stuk (met een klein beetje terugbuigen aan de bovenkant) precies 2mm. Dat is mooi, want ik had nog zo'n buisje liggen van dat formaat. Hier nemen we dus ook een klein stukje van.
Door al het schuren, was de markering van de cockpitkap op de achterlijst verdwenen, die moest er even weer opnieuw op en daarmee ook meteen het midden gemarkeerd.
Om het stukje metaal mooi sluitend te maken achter de cockpit kap, is het nodig om het voorste stangetje op de lijn te markeren, niet er achter (de lijn zelf was immers al achter de cockpit kap gezet bij het markeren). Het gat wat er nu in moet komen, heeft als centrum het midden tussen de dubbelgevouwen stangetjes.
Op deze foto kan je een beetje zien dat het messing buisje dus voor de lijn uitsteekt, onder de cockpit kap. Dat is goed, want dan komt het stangetje precies er tegen aan.
Met een 1mm boortje (diameter van de paperclip), wordt een gaatje geboort. Maar omdat mijn boor niet 1mm aan kan, even wat tape er omheen gedraaid. Nu houdt'ie ut wel.
Gaatje er doorheen boren en vervolgens de boor terugduwen naar boven zodat we de dikte van het hout te weten komen. Vervolgnes even met wat tape afplakken zodat we een markering hebben. Ik wil namelijk niet een vol gat ter groote van het buisje in het hout maken. Dit is wel het makkelijkst, maar dan krijg je een relatief groot gat aan de bovenkant. Aan de bovenkant komt een sleufje waar de paperclip precies in kan.
De dikke boor voor het buisje wordt nu afgemeten zodat het niet tot aan boven komt, maar wel genoeg diep gaat dat het dubbel gevouwen deel er helemaal in past. Maar omdat het op een plek zit waar je niet meer bij komt met je vingers of een boor, is het nodig om even wat anders te verzinnen. De boor wordt in een net iets grotere messing buis gestoken. Het afplakdeel voor de diepte markering wordt zo dik gemaakt dat deze dezelfde dikte krijgt als de buitenkant van de buis. Vervolgens wordt de boor met pakband aan de buis geplakt.
En nu kunnen we er wel bij.
De bovenkant maken we het gat nog net iets groter (sleufje maken) zodat de paperclip er in past en dan krijgen we het volgende resultaat
Men neme een stukje paperclip. En verbouwen dat een beetje. Per toeval en geluk is het dubbelgevouwen stuk (met een klein beetje terugbuigen aan de bovenkant) precies 2mm. Dat is mooi, want ik had nog zo'n buisje liggen van dat formaat. Hier nemen we dus ook een klein stukje van.

Door al het schuren, was de markering van de cockpitkap op de achterlijst verdwenen, die moest er even weer opnieuw op en daarmee ook meteen het midden gemarkeerd.

Om het stukje metaal mooi sluitend te maken achter de cockpit kap, is het nodig om het voorste stangetje op de lijn te markeren, niet er achter (de lijn zelf was immers al achter de cockpit kap gezet bij het markeren). Het gat wat er nu in moet komen, heeft als centrum het midden tussen de dubbelgevouwen stangetjes.

Op deze foto kan je een beetje zien dat het messing buisje dus voor de lijn uitsteekt, onder de cockpit kap. Dat is goed, want dan komt het stangetje precies er tegen aan.

Met een 1mm boortje (diameter van de paperclip), wordt een gaatje geboort. Maar omdat mijn boor niet 1mm aan kan, even wat tape er omheen gedraaid. Nu houdt'ie ut wel.

Gaatje er doorheen boren en vervolgens de boor terugduwen naar boven zodat we de dikte van het hout te weten komen. Vervolgnes even met wat tape afplakken zodat we een markering hebben. Ik wil namelijk niet een vol gat ter groote van het buisje in het hout maken. Dit is wel het makkelijkst, maar dan krijg je een relatief groot gat aan de bovenkant. Aan de bovenkant komt een sleufje waar de paperclip precies in kan.


De dikke boor voor het buisje wordt nu afgemeten zodat het niet tot aan boven komt, maar wel genoeg diep gaat dat het dubbel gevouwen deel er helemaal in past. Maar omdat het op een plek zit waar je niet meer bij komt met je vingers of een boor, is het nodig om even wat anders te verzinnen. De boor wordt in een net iets grotere messing buis gestoken. Het afplakdeel voor de diepte markering wordt zo dik gemaakt dat deze dezelfde dikte krijgt als de buitenkant van de buis. Vervolgens wordt de boor met pakband aan de buis geplakt.

En nu kunnen we er wel bij.

De bovenkant maken we het gat nog net iets groter (sleufje maken) zodat de paperclip er in past en dan krijgen we het volgende resultaat

