Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. Arvid

    Arvid Guest

    U vraagt, wij leveren :D

    Ik noem het maar het Wouter effect. En ik had er nog wel zo veel op gedaan. Toch komt de structuur mooi naar voren.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De ergste punten heb ik nog een likkie gegeven, maar dan nog krijg je dit
    [​IMG]


    De TE en de voorkant van de flaps en rolroeren zijn hier aan de beurt
    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik heb gisteren een goed "gesprek" gehad met Gerard_nl. Hij geeft aan op basis van ervaring dat de synthetische lak niet 100% dicht is. 2K lak wel. En omdat je de Createx heeeeeeel dun kan aanbrengen, zal het gewicht nagenoeg gelijk zijn. Maar jij, Hezik, hebt andere ervaringen. Je geeft aan dat je op basis van ervaring zegt dat die synthetische lak wel 100% dicht is. Maar je hebt in principe nog maar 10 vluchten of zo gemaakt. Hoe weet je nu zeker dat deze 100% dicht is?

    Hoe de gewichtstoename is, tja, ben vergeten de kist te wegen voor het verven. Moet dus afgaan op een eerder gewogen gewicht van 4,8kg als uitgangspunt.

    [Edit] Naald ligt bij die ene foto er bij om de camera te kunnen scherpstellen.
     
  2. hezik

    hezik Guest

    Ik vlieg met het basislaksysteem van Savelkouls op de Cessna, en dat blijft tot nu toe prima zitten. Heeft in totaal zo'n 10 vluchten gemaakt inderdaad, maar is nog niet schoongemaakt sindsdien en de cowl wordt best vet.

    Dat is echter 2k lak, op basis van thinner.

    Ik vertrouw op de ervaring en kennis van Savelkouls in deze. Die man is verfboer en heeft het verkopen van verf als beroep en heeft daar ervaring mee. Met alle respect voor Gerard_nl en zijn kennis, als er met betrekking tot verf en lak een discussiepunt zou zijn tussen Gerard_nl en Savelkouls, vertrouw ik op dat punt op de professional (Savelkouls).

    Wat betreft de plamuurwerkzaamheden.. dat de structuur naar boven komt, hoeft niet erg te zijn, als overal maar plamuur zit. Als jij een gehavend oppervlakte overal van dezelfde dikke laag plamuur voorziet, zul je het gehavende ook terugzien in het plamuur. Totdat je gaat schuren.

    't zit er wel erg dik op allemaal.. je had misschien beter met hele dunne lagen kunnen werken en dan meerdere lagen. Dit is zwaaaaaaar. Maar goed, je gaat nog schuren als een gek, neem ik aan ;)
     
  3. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Jaja een hele klus zo.

    Gewoon die pruttel rollen.
    En dan dunne laagjes.
    Dat verminderd aanzienlijk het "woutereffect".
    En bepaard uren schuren.

    Succes verder.
    Han.
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    Schuren, zeker. Wist ook dat dit een lange klus zou gaan worden en heb dat er dus ook voor over. Het "Wouter" effect, zoals je beschrijft, zal grotendeels verdwijnen na het schuren. Die kleine gaatjes die gaatjes blijven ook na nog een klodder toch niet. Heb het vermoden dat daar een gaatje onder zit en zolang die holte nog niet opgevuld is, zal dat gaatje er blijven.
    Maaruh, je denkt toch niet dat het zo blijft?...... :?

    Kijk maar:
    [​IMG]

    En dit is slechts de eerste schuursessie. Ik heb eerst grof schuurpapier gebruikt voor het werkwerken van de dikke laag. Nu ga ik over op 280. Totdat het super glad is. Dan spuitplamuur er over en met een 600 korrel of zo naschuren voordat de verflaag er op komt. Moet wel zeggen dat je met het groffe schuurpapier erg moet uitkijken. Je gaat snel te diep. Het schuren gebeurt overigens lekker buiten. Moet er niet aan denken hoeveel stof dit in het huis zou brengen. Nu de vleugel ook in de plamuur staat, is bijna een halve pot er op gegaan. Gelukkig dat Histor wel waar maakt wat ze er op hebben geschreven: "Goed schuurbaar".

    @Han, een roller had misschien wel een oplossing kunnen zijn. Maar goed, had in mijn gedachten toch al gepland dat ik uren zou moeten gaan schuren en vind het dan ook niet erg. Het is geen moeten, het is een keus. :D
    Misschien dat ik volgende keer het met een roller zal aanbrengen.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    arvid, zoals hezik aangeeft is zijn cessna gelakt ook met een 2K lak, niet met een synthetisch 1K systeemlak !!
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    @Gerard_nl
    Jep, las het net.

    @Hezik
    Je schreef dat je eerder afgaat op de ervaring van een verf specialist dan op de ervaring van iemand die met de verf heeft gewerkt. Ik ga dan toch liever af op de ervaring van degene die met de verf heeft gewerkt. Weet de verfspecialist bijvoorbeeld dat naast de methanol en nitro die in de brandstof zit ook wat de restproducten zijn na de ontbranding en wat deze voor schade kunnen aanrichten? De restproducten zijn minstens zo vervelend.
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Daarnaast heeft de verfboer waarschijnlijk zeker geen ervaring met "zijn" verf en de brandstof die wij gebruiken.
    Dus in hoevere mag je zijn "ervaring" dan als ervaring beschouwen?

    Je kan pas van ervaring spreken als je die verf hebt toegepast op ons "vak"gebied en hiermee tig vluchten hebt gemaakt en nog steeds tevreden bent.


    Gaat er verder goed uitzien Arvid, en ja het is heel veel werk om het strak te krijgen, ben met de Drijvers voor mijn S. Decathlon ook veel bezig geweest met schuren, schuren en nog eens schuren (en dan kan het nog netter ;-) )
     
  8. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gaat lekker zo Arvid.
    Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk kwastplamuur eraf schuurt - totdat je de glasmat er weer doorheen gaat zien.
    Verder voor het spuiten tot korrel 600 schuren, anders zie je 'schuursporen' er doorheen.

    Succes maar weer!
     
  9. hezik

    hezik Guest

    De man mengt al langer verf voor de clubleden van MVC Midden Nederland. Ja hij weet welke producten wij als brandstof gebruiken en ook wat de restproducten van de verbranding zijn. Je gaf zelf al aan dat hij er verstand van had.

    Daarnaast zijn er allerlei soorten synthetische lak. Gerard heeft ervaring met een bepaalde lak en kennelijk beviel hem dat niet. Is dat dan dezelfde lak als diegene die Savelkouls aanbied?

    Hoe dan ook, ik staak deze discussie bij deze, ik heb er zelf geen verstand van, ga af op meningen van anderen. Mijn verantwoording waarom ik voor een bepaalde mening ga in deze, heb ik al gegeven. Dat is een afweging die ieder voor zich moet maken, zo ook jij nu. Welke informatie vertrouw je en welke niet. Lastige keuze altijd. Succes ermee ;)
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Ahhhh, maar nu vertel je een zeer belangrijk detail:


    Dat is een verschil met iemand die gewoon een verfspecialist is. Als hij DE specialist is voor MVC MN, dan zal ik hem dat voorleggen. Eens kijken hoe hij reageert. Zoals je ziet, sta ik nog steeds open voor veranderingen. Ga, voor zover mogelijk, alleen wel voor de volle 100%. Dus vandaar dat de discussie nog ze lekker aan de gang blijft. Gerard_nl heeft in ieder geval een methode die werkt, maar bewerkelijk is.
    Je zegt dus dat hij meer mengt voor meer leden. Heb je voorbeelden?

    @Wouter
    Zeker, na de spuitplamuur gaat alleen nog korrel 600 er overheen en dan ook weer terug schuren tot het hout zichtbaar wordt om zo weinig mogelijk gewicht van het plamuur mee te krijgen.

    @Berto
    De ervaring van Savelkous kan dus voortkomen uit andere leden van MVC MN, dan is die ervaring wel weer relevant. Binnen kort dus even een telefoontje en dan zal ik het hier posten wat hier de uitkomst van is.
    En ja, het is best wat werk, maar heb dat er zeker voor over :D
     
  11. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    En dan krijg je weer het "woutereffect"

    Han.
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Niet als alle gaatjes inmiddels gevuld zijn, dat bedoel je toch, niet?
     
  13. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Je schuurt er gewoon weer nieuwe erbij als je tever door schuurt.

    Spereek uit ervaring met de beech.
    Spuit er maar eens een dunne neveltje van een grondverfje over.
    Dan weet je wat ik bedoel.

    Han.
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee, het "woutereffect" (Goh, wordt ik toch nog bekend :roll: :wink: ) onstaat als de ondergrond (onder het glas) blijft zuigen (naadjes, open nerven) of wanneer je de plamuur niet in (tussen) het glasweefsel krijgt door te dikke plamuur of te sterke oppervlaktespanning (ofzoiets) van de lak.
    Als de gaatjes dicht zijn, kun je schuren tot op het glas.

    Wat ik me sinds zaterdag ook nog afvraag is of de kwastplamuur wel goed hecht op de PS100.
    Na het "prop-incident" bij mijn Sparrowhawk was op een paar plekjes langs de snee de verf incl. de kwastplamur er gewoon afgesprongen en zag ik weer een glasmat
    met PS-100 :?
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Dat idee heb ik dus inderdaad ook. Als de holletjes zich opvullen met plamuur, kan je dit toch niet houden? Tenzij je natuurlijk door de glasmat gaat, dan krijg je weer nieuwe holletjes.

    @Wouter
    Je hebt de glasmat van te voren ook gewoon geschuurd?
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    @Hezik, slecht nieuws
    Net contact gehad met Savelkouls. Hij vertelde mij dus dat synthetische lak aardig tegen brandstof kan zolang je het maar niet gaat soppen. Maar op lange duur kan hij het niet garanderen en alleen de verwachting uitspreken dat het zal houden.

    Op de vraag of hij mensen van MVC MN helpt, kon hij niet zeggen van welke club ze kwamen, maar wel dat deze mensen altijd 2K lak (op basis van thinner) bij hem weg halen.

    Op de vraag wat het doet met Createx, dit gaat goed, maar is gevaarlijk. Dekt de Createx niet volledig af, dan heb je p(r)et.

    Advies van Savelkouls: haal alles er af en begin opnieuw op basis van thinner. Duidelijke taal dus.

    Is er eigenlijk wel een goed schuurbare plamuur die 2K lak aan kan?
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    tuurlijk een goede 2K vullende epoxyplamuur.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Die keuze heb je toch sowieso niet meer, daar PU ook geen thinner verdraagt? Je zou dan ook je glas eraf moeten halen?

    Ik zou dan anders denken.. eraf halen kan altijd nog. Als je toch al weet dat dat het alternatief is, dan kun je nu veilig experimenteren. Dus Verf erop (enamel, createx, wat je wilt) en dan gewoon afspuiten met 2k lak.

    Gaat het bijten.. dan kun je alles er af gaan halen.

    Kan je een hoop werk besparen als blijkt dat het goed gaat, kan je hooguit het geld voor de lak en verf kosten als het fout gaat..
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Begin het schuren leuk te vinden!!!! :lol:

    De romp is grof geschuurd en ben nu met 280 aan het naschuren. Dan zie je opeens een heel andere kist voor je ogen verschijnen en wordt de romp zijdezacht. Dat gevoel geeft je gewoon weer meer energie om door te gaan. Ik zal binnenkort eens een fotootje schieten van het huidige resultaat.

    Maar verder vroeg ik mij af of de tip van Danny in het draadje Bouw van een Nakajima KI-84 "Hayate" niet ook voor ons van toepassing is. Ik heb in ieder geval nog geen reactie mogen zien. Zijn tip van Fine Scale Modeler is:

    Dit maakt het leven een stuk aangenamer en makkelijker om mooi te kunnen weatheren.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.818
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Arvid,

    gelukkig heb je er nog zin in :)

    Oss nog haalbaar? of geeft dat je te weinig tijd :-(

    Zie je zowiezo daar :D
     

Deel Deze Pagina