@Paul, bedoel je het binnen werk? Nee, dat was een vacuum gezogen cockpit van Great Planes. In het volgende model denk ik dat ik het wel zelf ga maken. De bewegende cockpit kap is wel gedeeltelijk zelbouw. De kap zit bij de kit, het beweegbaar maken, is het knutselwerk.
@Bert, jij doet het anders ook niet verkeerd.....
-----------
Eerst nog een stukje repareren. Bij het leggen van de beplating was ergens nog een klein stukje niet meegenomen. Deze upgevuld met wat afval balsa. Gewoon te groot er in lijmen, bijsnijden en als laatste de schaaf er voorzichtig overheen.
De originele flaps van de corsair zijn net anders. De middelste flap is namelijk kleiner dan die in de kit wordt aangegeven. In totaal moet aan de binnenkant 1,5 cm er af en toegevoegd worden aan de binnenste flap. Alleen, de binnenste flap is gebogen, volgens de knik van de vleugel, en daarom hol van binnen. De flap wordt opgebouwd uit een voorkant, driehoekige wigjes en bekleding. Maar omdat deze flap doormidden moet, moeten hier twee schotten dicht bij elkaar komen. En dat niet alleen, de flaps worden met elkaar verbonden omdat de eerste aangestuurd wordt en de andere twee meeneemt. In het echt worden alle flaps afzonderlijk aangestuurd en wordt het gat tussen de eerste en tweede flap opgevuld met een soort schot dat vast zit aan de eerste en in/uit de middelste schuift (het licht grijze gedeelte)
Dus kunnen deze extra schotten niet van alleen bals zijn. Dus pakken we hiervoor 1,5 mm triplex en zagen het ruim uit om het langzaam tot de goede maat te vijlen. Zelf doe ik dat het liefst, groter maken dan je nodig hebt en net zo lang bijwerken totdat het past. Op die manier hoef je minder weg te gooien als je net uitschiet en het te klein maakt of iets anders.
Vier stukjes triplex en een stukje balsa
De stripjes zijn met een druppeltje lijm vastgezet zodat ze later weer te verwijderen zijn.
De driehoekjes worden haaks op het voorste gedeelte gezet.
En hier staan ze dan te drogen. De twee dicht bij elkaar staande driehoekjes, zijn een driehoekje van triplex en van balsa op elkaar gelijmd. De triplex hoekjes zijn de binnenste, de balsa de buitenste (gezien van de twee naast elkaar).