Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

  • Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Muxje zei:
Nadeel is wel dat het mengsel naar kattepis stinkt.

Zal de hond leuk vinden. :D

Overigens verder een goede tip, tot nu toe af en toe wel water gebruikt met de plantenspuit, maar ik zal eens proberen met wat ammoniak toegevoegd
 
Wat een vliegtuig!... wat een project!... wat een details!... wat een geduld!... wat een durf!... wat een... WOW! :thumbsup: Keep it up!
 
Hmmmm, was net te laat. Hoewel ik geen ammoniak zo maar in huis heb (als een van de weinige..... :wink: ), is het de volgende keer wel het proberen waard. Dan maar hopen dat de hond het ook aan kan en dat de katten niet denken, hé, openbaar toilet?.....

Nu maar eens zo proberen. En inderdaad, zoals Stevo al zei, met witte houtlijm, spelden en veel geduld......

afb10882.jpg


Van het weekend maar eens kijken wat hier de uitkomst van gaat worden.

@Leipieo, thanx! Kost me overigens wel veel moeite om niet te snel te willen en soms is dat zeer frustrerend: je wil zo graag, maar het kan niet sneller....... Ik zal proberen je (jullie) niet teleur te stellen. :D
 
Arvid,

Zoek de gelijkenis :

afb10891.jpg


Dat ziet er een beetje als Clive Baker's Hellraiser uit maar komt helemaal goed zeker weten, nauwe aansluiting, dat wordt de max!

Stevo
 
:lol:

Ik denk dat ik vanavond de spelden er uit ga halen, we zullen zien. Ik heb er nu in ieder gevan een goed gevoel over. :)
 
Het heeft weer even geduurd, hier dan de resultaten na de prikbehandeling.

afb11001.jpg


afb11002.jpg



De naadaansluiting is nu mooi gelukt, maar tijdens het drogen zijn de verschillende plankjes toch ten opzichte van elkaar verschoven. Eens kijken of we dat er uit kunnen schuren. :(
 
Laat ik zeggen, het is een goede oefening.... :lol:

Misschien had ik deze review van de TF Corsair eerst moeten lezen:

The intention of this review is not to deter anyone from building it but to inform prospective builders that this model requires skill, patience, and attention to detail. Every kit has bad points and this one is no exception but this is a good kit that is highly recommended to anyone who is up to the challenge. Those who have the experience to complete the kit will find it enjoyable.

Of toch niet. Het is zeker de uitdaging waard en ik leer er weer veel van. Toch fijn dat mensen er vertrouwen in hebben :D
 
Inderdaad. Het is de tweede kist die ik aan het bouwen ben, de eerste was een Taxi II ergens 15 jaar geleden of zo. En ik moet zeggen, het is inderdaad een lastige kist om te bouwen, voor mij dan. En ik betrap me de hele tijd er van te snel te willen en dat wordt bij dit model meteen weer afgestraft. Rustig aan en goed nadenken is het motto.

Het gat is gedicht. Eerst het gat wat groter en netter maken. Om het stukje er in te krijgen, is het nodig om de beplating tot half op het spant weg te halen. Het stukje gereedschap op de foto is hierbij een uitstekend hulpmiddel!

afb11630.jpg



Dit hele setje, zwarte markt Beverwijk voor 5 euro, is zeer bruikbaar. Heeft het toch nog zin om zulke markten eens af te struinen.

afb11631.jpg



En het eindresultaat

afb11632.jpg



En dan kunnen we nu beginnen aan de flaps.Maar hier heb ik meteen een vraag. Is dit normaal? Er zit een gat tussen. Er staat niets in de handleiding.

afb11633.jpg


afb11634.jpg
 
Heel mooi kist Arvid. Ik heb zo eentje van Top Flite die nog in de dos ligt. Ik zie dat jij luiken gaat gebruiken voor je landingsgestel. Daar ben ik ook van plan. Daarvoor heb ik een 'Landing Gear Controller' net ontwikkeld. Die kan je op mijn website bekijken : http://www.thomson-automation.com/rc/rchome.aspx Ik ben ook van plan om bewegende cowl flaps en opklapbare startwiel erop te zetten. Heel spannend voor mij maar wij zijn net verhuist en ik mag nog niet beginnen tot dat het verbouwen klaar is. :cry:

De 'Landing Gear Controller' is tegenwoordig in beta testing. Als het interessant is voor jou kunnen wij iets regelen. :)

Jon
 
Jon, voorlopig lekker tussen de verbouwingen door met je mooie DC-3 vliegen. Dat model vliegt werkelijk fantastisch. En als je die nieuwe topflite kist net zo mooi bouwt als die DC-3 vliegt hij als een zonnetje.
 
Jon, dank je! Dat is een bijzonder leuk apparaatje. Ik denk dat ik de luiken toch met veren uit ga voeren. Eerder in dit draadje is al verteld dat gewicht niet zo veel uitmaakt, maar wil toch zo veel mogelijk uitsparen omdat ik de vleugels in de matten wil gaan leggen. Op grotere toestellen zou dit een mooie uitkomst zijn. Dacht namelijk al een keer om iets te ontwikkelen (mijn achtergrond is (ook?) elektronica :)). Ook wordt het dan makkelijker om de hevels te plaatsen en de krachten overbrenging goed te regelen. Natuurlijk wordt het achterwiel wel intrekbaar :D

De cowl laten bewegen. Heb daar een mooi mechanisme van gezien. Ook hier heb ik aan gedacht maar uit gewichtsbesparingsoogpunt achterwegen gelaten.

Er zijn nog zo veel leuke dingen aan te brengen, alleen is dan de grootte wat aan de kleine kant. Zoals bijvoorbeeld de cockpit kap die op afstand open en dicht kan en de vleugels die opklappen (rijdt je naar het beginpunt, doe je de vleugels naar beneden, stijg je op, low pass en doe je de cockpit dicht, landing, cockpit open en meteen de vleugels weer op). O, o, o zo mooi, maar ja, dat is allemaal weer gewicht.

Tja, het is inderdaad spannend. Elke keer weer een aanpassing op het model en dan nog de vraag, gaat het nog vliegen? Ik weet wat je bedoelt. de eerste vlucht zal wel met knikkende knieen zijn. Misschien toch maar een stoeltje meenemen zodat we ook niet om kunnen vallen.... :D


Bijna vergeten. Ik ben gister nog over een paar mooi gedetailleerde tekeningen gestruikeld op het net. Als je wil, kan ik je die toesturen, ongeveer 2,5 MB (even een pb-tje sturen met je mail adres). De bijschrijvingen zijn alleen in het Russisch, maar daar moet je je weinig van aantrekken. Wat je bijvoorbeeld heel mooi kan zien, zijn de lijnen met potnagels en overige vlakken en details.
 
@ jthomson of ieder ander die mijn vraag kan beantwoorden.

Misschien iets :offtopic: maar het moet even.

Het gaat even over die 'Landing Gear Controller'.

Ik heb het even doorgenomen en het lijkt mij een geweldig stukje electronica om schaal wieldeuren toe te passen.

Maar.....

Nu even over een P-51d, deze binnenste seuren gaan na het uitlaten van het landingsgestel weer dicht.
Ik kon dit er niet zo uit halen of de 'Landing Gear Controller' dit ook kan, volgens mij niet namenlijk.

Is dit wel te realiseren met dit stukje elektronica of moet er dan een andere opbouw zijn :?:
En zo ja waar kunnen wij die vinden :?: :?:

Ik ben namenlijk bezig geweest met uitdokteren van deze binnenste deuren voor mij TF P-51 met micro switches, het kan wel maar dit is een stuk eenvoudiger en lichter.

Dus alle info hierover is welkom.
En bij veel posts hierover gaan we gewoon verder met een nieuw draadje.

Nu weer volledig :ontopic:

Zoals als alle WWII fighters een schitterend bouwwerk waar ik (en denk velen met mij) nog veel van kan leren en op de voet blijf volgen.

Greetingz,
Berto
 
@Paul, bedoel je het binnen werk? Nee, dat was een vacuum gezogen cockpit van Great Planes. In het volgende model denk ik dat ik het wel zelf ga maken. De bewegende cockpit kap is wel gedeeltelijk zelbouw. De kap zit bij de kit, het beweegbaar maken, is het knutselwerk.

@Bert, jij doet het anders ook niet verkeerd..... ;)


-----------
Eerst nog een stukje repareren. Bij het leggen van de beplating was ergens nog een klein stukje niet meegenomen. Deze upgevuld met wat afval balsa. Gewoon te groot er in lijmen, bijsnijden en als laatste de schaaf er voorzichtig overheen.

afb12009.jpg



De originele flaps van de corsair zijn net anders. De middelste flap is namelijk kleiner dan die in de kit wordt aangegeven. In totaal moet aan de binnenkant 1,5 cm er af en toegevoegd worden aan de binnenste flap. Alleen, de binnenste flap is gebogen, volgens de knik van de vleugel, en daarom hol van binnen. De flap wordt opgebouwd uit een voorkant, driehoekige wigjes en bekleding. Maar omdat deze flap doormidden moet, moeten hier twee schotten dicht bij elkaar komen. En dat niet alleen, de flaps worden met elkaar verbonden omdat de eerste aangestuurd wordt en de andere twee meeneemt. In het echt worden alle flaps afzonderlijk aangestuurd en wordt het gat tussen de eerste en tweede flap opgevuld met een soort schot dat vast zit aan de eerste en in/uit de middelste schuift (het licht grijze gedeelte)

afb12015.jpg


Dus kunnen deze extra schotten niet van alleen bals zijn. Dus pakken we hiervoor 1,5 mm triplex en zagen het ruim uit om het langzaam tot de goede maat te vijlen. Zelf doe ik dat het liefst, groter maken dan je nodig hebt en net zo lang bijwerken totdat het past. Op die manier hoef je minder weg te gooien als je net uitschiet en het te klein maakt of iets anders.

afb12010.jpg



Vier stukjes triplex en een stukje balsa

afb12011.jpg



De stripjes zijn met een druppeltje lijm vastgezet zodat ze later weer te verwijderen zijn.

afb12012.jpg



De driehoekjes worden haaks op het voorste gedeelte gezet.

afb12013.jpg



En hier staan ze dan te drogen. De twee dicht bij elkaar staande driehoekjes, zijn een driehoekje van triplex en van balsa op elkaar gelijmd. De triplex hoekjes zijn de binnenste, de balsa de buitenste (gezien van de twee naast elkaar).

afb12014.jpg
 
Na het drogen, kwam iets lelijks om de hoek kijken. Als je in de lijn kijkt van de flap, zie je dat de tussenschotjes niet goed uitgelijnd zijn. Stom, maar goed, dat moet dus verandert worden.

afb12077.jpg



Een klein stukje bals er op plakken en daarna afschuren naar de gewenste dikte, eventueel ook aan de andere kant omdat daar nu teveel zit. Op de volgende foto zie een ander schotje dat ook scheef stond. Het gaat hier om het achterste (meest linker) schotje. Als je goed kijkt, zie je nog een zwarte lijn lopen, hier links van zit een stukje balsa.

afb12078.jpg



Voordat de beplating er op gaat, eerst een dun stukje bals tussen deze twee. Op deze manier zorg ik er voor dat de afstand overal gelijk is. Dit is moeilijk te corrigeren nadat de hele flap ingepakt is in balsa. Bij het doorsnijden zal ik hier geen hinder van vinden. Het stukje is van zacht balsa en zit niet vast.

afb12079.jpg



Hier de onderkant in de stijgers

afb12080.jpg



De bovenkant zit er inmiddels ook op en moet nu drogen. De rolroeren waren nog niet klaar. De afronding aan de voorkant moet nog gedaan worden. Alleen om dat goed te krijgen over de gehele lengte heb ik even een malletje gemaakt. Omdat ik niet meer weet waar mijn passers liggen, een metaalpasser gebruikt.

afb12081.jpg



En om het wat zichtbaarder te maken even met pen bijgewerkt.

afb12082.jpg



Eerst wilde ik het net zo doen als bij de flaps, met gebruik van lijmklemmen. Maar helaas, die heb ik niet zo in mijn voorraad. Dus heb ik de malletjes met een klein druppeltje lijm vast gelijmd aan de rolroer en staat nu te drogen voor bewerking.
 
Eerst wordt het overgrote deel weggeschaafd. Houtbouwen is leuk, maar stoflongen creeeren vind ik zelf het minst leuke deel van de bouw. Vanaf dit punt wordt de rest weggeschuurd.

afb12155.jpg



En het eindresultaat

afb12156.jpg



Foutje! Damn, maak je een flap, vergeet je de blokjes er in te lijmen voor de scharnieren...... Hoe stom kan je zijn. Geloof me, ik heb me aardig voor de kop geslagen. Gelukkig met wat voorzichtig breek werk en veel voorzichtig snijden het afvalhout kunnen creeeren. Meervoudig :hammer:

afb12157.jpg



Blokjes er in en weer in de klemmen. Geloof me, dit keer zitten ze er in...... :wink:

afb12158.jpg
 
@Arvid!


Het kost even wat tijd, vallen en opstaan, bloed zweet en tranen, maar dan heb je ook wat! :D

Hang in there! :wink:

(= hou vol!)


jan
 
Zeker, even een misstap, maar daar laten we ons niet uit het veld slaan..... :D
 
Back
Top