Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
@Gert Jan, jammer dat die kist niet wat lager kwam verder wel mooi gevlogen.

Dat instructiefilmpje ken ik inderdaad. Super zoals ze alles uitleggen en ook zeker de moeite waard om het toestel beter te leren kennen.

Ik heb ze gekocht bij J&J Modelbouw in Amsterdam. De retracts zijn Robart retracts samen met het luchtsysteem van robart.

Gert Jan Bastiaans zei:

Cool filmpje! 8) Alleen jammer van de 'geweldige fantasie' van de presentator met z'n '9 cylinder R2800' :roll: Ook wel typisch dat er altijd kinderen zoek raken tijdens het voorvliegen van zo'n schitterende warbird :wink:

Maarre, als je meer spektakel wil zien moet je eens naar Flying Legends airdisplay gaan op het IWM Duxford nabij Cambridge das pas echt vét!! 8O 8O

Mzl,

Tjen

Hee Arvid,

Dat ik op vakantie ben wil natuurlijk meteen zeggen dat ji ook niet hoeft te bouwen :(

Ik had toch wel weer een aantal mooie bouwfoto`s verwacht van hoe je project verloopt maar het valt mee een beetje van je tegen.

Of... ben je stiekum weg al toch een eind verder :?

Je zal het wel druk hebben met je huisje, ik spreek je over een goede 1,5 week wel weer even.

Greetingz,
Berto vanuit zonnig en winderig Tarifa........ :D

Ik wilde al net zeggen, ben jij niet op vakantie?.......

Wat zal ik zeggen, verhuizen sucks. Niet echt bevorderlijk voor het bouwen. Daarbij komt nog dat ik 3 avonden en de zaterdag ochtend les geef op dit moment, ook niet bevorderlijk. De weinige tijd overgebleven wordt dus nog in het huis gestopt. Maar goed hoop dat daar toch binnenkort een einde aan komt. :thumbsup:

Tot over korte tijd!

Er is zowaar weer wat beweging in dit project (alleen is het dataverkeer op de server overschreden, dus dat is even deze maand afwachten voordat de foto's weer beschikbaar komen). Afgelopen weekend de motor weer een keer laten draaien. Start als een zonnetje. Ik was de speciale imbus vergeten die je op de startmotor kan gebruiken. De RCV motor wordt gestart van achter de propellor. Dus dat werd met de hand (stok) proberen. En boven mijn eigen verwachting was dat geen probleem! Dat is dus weer een plus punt. Eerst choken en dan een goede slinger geven en pruttelen. Hoef ik oog geen gat te maken in de cowl voor de verlengstaaf.

Verder ben ik bezig met de cowl verder op maat te maken, althans, de romp op maat aan het maken voor de cowl. Ik heb hier foto's van, maar dat heeft op dit moment dus geen zin :(
Na het weekend hoop ik weer een update te hebben, met foto's :wink:

Hee Arvid,

dat weekend is al ruimschoots voorbij en nog geen nieuwe foto`s :?:
Je bent toch geen andere dingen aan het doen he :?:

De Corsair moet als het kan nog wel dit jaar vliegen hoor dan hoop ik ook m`n Warhawk af te hebben kunnen we nog even oefenen voor we van de zomer mee doen met de show in Ede :yes:

mhhh, ik gellof dat ik het weer eens druk ga krijgen deze winter 8O

Greetingz,
Berto.

Laatst bewerkt door een moderator:
He Berto,

heb even gesproken met de man achter Herejezus. De 5 Gb is een hard limiet en geen maandelijks limiet :(
Moet even op zoek gaan naar een alternatief. Nu kan ik het hier op het modelbouwforum posten, maar ik vind ftp zo lekker (Robert?....).

De cowl heeft de goed maat en heb deze gepast met de motor er in. Ondertussen verder met de staart gegaan. Hier zitten de vlakken er ook op en zijn uitgelijnd. Ben nu de onderkant verder aan het dicht maken.

Lijkt me wel een mooi plan om deze dit jaar nog de lucht in te krijgen. Twee jaar is lang genoeg lijkt me....

En inderdaad een beetje oefenen is wel zo fijn, anders krijg je alleen maar rondjes vliegen.

Da`s best lastig als het geen limiet per maand is :(

Anders gewoon net als ik via topservers.nl kost 22 euries per jaar incl. domeinnaam en tot nog toe werkt het prima.

Wie weet heb ik ook wel voor de komende zomer m`n P-51 weer af dan staan er 3 warbirds klaar (en als ik me heel druk maak misschien ook nog wel mijn Corsair :roll: maar reken er niet op)

Ik spreek je weer.

Grt,
Berto.

Het heeft even geduurd, maar hier dan toch eindelijk weer een update met foto's. De foto's op de voorgaande pagina's blijven helaas even onbereikbaar totdat ik daar ook een plaatsje voor vind.
@ Berto, dat is zeker een mooie dienst. Heb er op dit moment alleen even het geld niet voor over

@Gert-Jan, die van Berto is net even goedkoper. Toch bedankt!

------------------
De cowl, past
Bouw_Corsair_500.jpg

De diepte meten om te kijken of het geheel klopt en de motor niet te ver of niet te weinig uitsteekt.
Bouw_Corsair_501.jpg

Niet helemaal mooie foto, maar de informatie is duidelijk. De motor op het blok gezet en in de firewall geplaatst. Precies genoeg ruimte over zodat de propellor aan stuurboord kant niet tegen de cowl aan komt.
Bouw_Corsair_502%7E0.jpg

Het uitlijnen van de scharnieren, in dit geval voor het hoogteroer. Met twee stukjes tape het hoogteroer vast gezet. Daarna een lijntje getrokken waar de scharnieren moeten komen. Op deze manier worden de scharnierpunten op dezelfde plek gemaakt zonder moeilijk te doen nadat je bijvoorbeeld eerst het hoogteroer boort en daarna de gaten over moet brengen op de andere kant.
Bouw_Corsair_503.jpg

En dan het uitlijnen van de staart. Als eerste wilde ik de vleugels waterpas hebben. Alleen op die manier is het dan mogelijk om dit over te brengen op de staart. Onder de bakboord vleugel zie je een klein stukje hout, dit zorgt er voor dat de vleugel horizontaal komt. Als ik dit niet had gedaan, had ik nooit geweten of de staart goed uitgelijnd zou zijn.
Bouw_Corsair_504.jpg

Zonder aanpassing bleek dit goed uit te pakken.
Bouw_Corsair_505.jpg

Weer zo'n moeilijke foto, sorry. Wat ik hier doe, is het midden bepalen op de neus die ik daarna gebruik voor het uitlijnen bij de staart. Ik gebruik hier dezelfde methode als het uitlijnen van de vleugels een paar pagina's terug:
- Zet twee spelden aan het het einde van de vleugel (in dit geval de laatste rib omdat de vleugel uiteinden geschuurd zijn en dus nooit betrouwbaar zijn als meetpunt)
- Zet een speld in het midden
- Span een draad op tussen de twee buitenste spelden
Bouw_Corsair_506.jpg

- Haal de twee buitenste spelden er uit, met draad, laat de middelste staan
- Bepaal het midden van de draad door de spelden vast te houden (bij elkaar zodat het draad langs elkaar loopt en in een lus komt te hangen) en het draad op te spannen
- Markeer het midden
- Plaats de spelden weer terug
Je ziet dat het midden, niet het midden was. De speld is verplaatst naar het midden
Bouw_Corsair_507.jpg

- Plaats nu twee spelden op het staartvlak
- Span een draad tussen de spelden en langs de speld in het het midden
- Bepaal het midden
- Plaats de spelden terug en bij het lijmen, lijn het vlak uit
Bouw_Corsair_508.jpg

Top Flite denkt echt dat je op deze manier het kielvlak er netjes in krijgt. Ik denk van niet
Bouw_Corsair_509.jpg

De voorkant iets bewerkt en de randen afgeschuind zodat het beter in de sleuf past
Bouw_Corsair_510.jpg

Een klein beetje passen en meten en dan de 90 graden behalen.
Bouw_Corsair_511.jpg

Maar deze blijft zo natuurlijk nooit zitten. Met een touw de romp in bedwang houden en het kielvlak aan de andere kant. Als bouwtafel heb ik maar weer eens een deur uit de sponningen gehaald. Ideaal .
Bouw_Corsair_512.jpg

Verder met de achterkant. De achterkant wordt vol gebouwd met rechte planken en balken om deze daarna rond te schuren. Maar als je deze er zo opgooit, dan past dat natuurlijk nooit lekker. Dus maar even de rand afgesneden om ruimte te maken voor het schuin te plaatsen hout.
Bouw_Corsair_513.jpg

En het dekseltje zit er op
Bouw_Corsair_514.jpg

Voordat de deksel bewerkt wordt, heb ik het gat waar het staartwiel in zit afgeplakt zodat daar niet veel rotzooi naar binnen gaat.
Bouw_Corsair_515.jpg

En het begin gemaakt van de bovenkant. De inkepingen van de achterste wiggen zijn dieper gemaakt dan Top Flite aangeeft. Omdat ik ronde voorkant gebruik en daardoor het scharnierpunt naar achter verplaats, is dit nodig. Standaard van Top Flite wordt de voorkant afgevlakt en ligt het scharnierpunt direkt op de voorkant van het hoogteroer.
Bouw_Corsair_516.jpg

Als eerste heb ik de achterste wig geplaatst, daarna de voorste. Zo kan je de voorste uitlijnen op de achterste. Aan bakboord zijde is het perfect gelukt. Aan stuurboord zijde iets minder hoewel de vorm van de romp wel gevolgd is.... ?? Klein beetje schuren en dat moet verder op te lossen zijn.
Bouw_Corsair_517.jpg

Ha, na een lange stilte eindelijk weer progressie in de bouw. Ziet er goed uit.

Goed bezig Arvid :yes:

Maar ga jij een Dummy stermotor installeren, hoort wel op deze kist vindt je ook niet.....

Grt,
Berto.

Inderdaad, heeft even geduurd en moet zeggen dat opstarten weer even moeilijk is. Wat alles in je hoofd zat, moet er weer in.

Er komt zeker een dummy in. Ligt al klaar, nog niet geprept. Een dummy is net zo belangrijk voor het uiterlijk als intrekbaar landingsgestel en een piloot, vind ik. Verder moet het ook eigenlijk bij de Corsair. De cowl is namelijk een enorme luchtzak waardoor het toestel bagger vliegt als je de cowl niet afsluit.

Back