Het heeft even geduurd, maar hier dan toch eindelijk weer een update met foto's. De foto's op de voorgaande pagina's blijven helaas even onbereikbaar totdat ik daar ook een plaatsje voor vind.
@ Berto, dat is zeker een mooie dienst. Heb er op dit moment alleen even het geld niet voor over
@Gert-Jan, die van Berto is net even goedkoper. Toch bedankt!
------------------
De cowl, past
De diepte meten om te kijken of het geheel klopt en de motor niet te ver of niet te weinig uitsteekt.
Niet helemaal mooie foto, maar de informatie is duidelijk. De motor op het blok gezet en in de firewall geplaatst. Precies genoeg ruimte over zodat de propellor aan stuurboord kant niet tegen de cowl aan komt.
Het uitlijnen van de scharnieren, in dit geval voor het hoogteroer. Met twee stukjes tape het hoogteroer vast gezet. Daarna een lijntje getrokken waar de scharnieren moeten komen. Op deze manier worden de scharnierpunten op dezelfde plek gemaakt zonder moeilijk te doen nadat je bijvoorbeeld eerst het hoogteroer boort en daarna de gaten over moet brengen op de andere kant.
En dan het uitlijnen van de staart. Als eerste wilde ik de vleugels waterpas hebben. Alleen op die manier is het dan mogelijk om dit over te brengen op de staart. Onder de bakboord vleugel zie je een klein stukje hout, dit zorgt er voor dat de vleugel horizontaal komt. Als ik dit niet had gedaan, had ik nooit geweten of de staart goed uitgelijnd zou zijn.
Zonder aanpassing bleek dit goed uit te pakken.
Weer zo'n moeilijke foto, sorry. Wat ik hier doe, is het midden bepalen op de neus die ik daarna gebruik voor het uitlijnen bij de staart. Ik gebruik hier dezelfde methode als het uitlijnen van de vleugels een paar pagina's terug:
- Zet twee spelden aan het het einde van de vleugel (in dit geval de laatste rib omdat de vleugel uiteinden geschuurd zijn en dus nooit betrouwbaar zijn als meetpunt)
- Zet een speld in het midden
- Span een draad op tussen de twee buitenste spelden
- Haal de twee buitenste spelden er uit, met draad, laat de middelste staan
- Bepaal het midden van de draad door de spelden vast te houden (bij elkaar zodat het draad langs elkaar loopt en in een lus komt te hangen) en het draad op te spannen
- Markeer het midden
- Plaats de spelden weer terug
Je ziet dat het midden, niet het midden was. De speld is verplaatst naar het midden
- Plaats nu twee spelden op het staartvlak
- Span een draad tussen de spelden en langs de speld in het het midden
- Bepaal het midden
- Plaats de spelden terug en bij het lijmen, lijn het vlak uit
Top Flite denkt echt dat je op deze manier het kielvlak er netjes in krijgt. Ik denk van niet
De voorkant iets bewerkt en de randen afgeschuind zodat het beter in de sleuf past
Een klein beetje passen en meten en dan de 90 graden behalen.
Maar deze blijft zo natuurlijk nooit zitten. Met een touw de romp in bedwang houden en het kielvlak aan de andere kant. Als bouwtafel heb ik maar weer eens een deur uit de sponningen gehaald. Ideaal .