Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
De uitstroom moet minimaal 2 keer de instroom zijn, dat probeer ik aan te houden.

Dat van de CG had ik gelezen, maar wilde toch wat praktijk informatie van mensen die konden beamen dat de informatie van TF goed is of juist dat je dat niet moest doen. Dat je bijvoorbeeld al hetzelfde aangeeft als ik, CG bepalen zoals je vliegt, is het toch vreemd dat TF zegt om dat niet te doen. Mijn vraag dan meteen: waarom niet? En daar kwam dan uit, dat het misschien komt omdat de landing en het opstijgen het meest kritisch is waardoor je het beste het zwaartepunt voor deze kritische momenten af kan stellen dan voor de normale vlucht.

Zo maar weer even een kleine update. Veel werk, nog een midweekje er tussen uit geweest dus dat gaat hard. Het hout wat bloot gesteld kan worden aan uitlaat gassen en andere invloeden, zijn geschildert.

Bouw_Corsair_712.jpg

Bouw_Corsair_713.jpg

Ook is de uitsnede in de vleugel versterkt

Bouw_Corsair_714.jpg

Toespoor is vermindert en de motor heeft nog een keer gelopen om er zeker van te zijn dat deze met de hand gestart kan worden. Wat een geluid, bijzonder mooi :D

Bouw_Corsair_719.jpg

Ziet er een potente kerel uit jouw Corsair. Mooi hoe je dat landingsgestel hebt aangepakt. Knap werk, het moet gezegd worden.

Stevo

@Huib,
inderdaad :D

@Stevo,
dank. Het idee is overigens van Jon Thomson. Heb een filmpje geschoten over de werking, maar putfile ligt er even tijdelijk uit.

-------------
Zoals Berto al aangaf was de planning om vandaag de maiden te hebben. Alleen de wind wilde niet meewerken. Toch nog even bezig geweest. De motor draaiende gehad om te kijken of de koeling deugde. Heb het alleen nog niet helemaal uit kunnen testen. Om brandstof bij de carb te krijgen, kan ik de carb niet dichthouden, maar moet de druk in de tank opbouwen via de uitlaat. Nu luistert dit alleen best nauw. Omdat de carb volledig openstaan bij deze actie stroomt de brandstof vrij snel weer terug. Ik was ergens op een veldje om even wat te taxi-en, maar kreeg de motor niet aan en natuurlijk had ik net de schroevedraaiers thuis laten liggen die hier voor nodig zijn. Dus thuis gekomen ben ik hier achter gekomen, best vervelend. Maar dat weten we nu ook weer. Ook blijkt het plastic van de cowl niet tegen de brandstof te kunnen, dus daar moet nog even een laagje verf over heen.

Ik was niet tevreden met de bevestiging van de magneetjes, dus die zijn even anders gemonteerd. Afwerken komt na de maiden.

Bouw_Corsair_720.jpg

Bouw_Corsair_721.jpg

Corsair is af voor 99,5%
Als volgend weekend goed weer is, dan maiden.

Hoi Arvid, ziet er allemaal wel heel goed uit. Ik weet niet wat voor verf je gebruikt hebt, maar houdt er rekening mee dat grondverf (erg) poreus is en dus olie opneemt.

Van de cowl zou je een mal kunnen trekken en deze dan in polyester uitvoeren.

Groeten Huib

Het is brandstof bestendige verf, twee maal behandeld.

Een kopietje trekken van de cowl is zo slecht nog niet, voor het geval er een crash voordoet.

Een kopietje trekken is misschien niet allen handig voor een crash. De cowl ring begint nu al in te scheuren. Niet echt goede kwaliteit dat van Top Flite. Moet even iets aan gedaan worden.

Vandaag op zich een prima dag voor een maiden, maar toch is het er niet van gekomen. Wel nog even op het veld geweest en de motor aan het brullen gezet. Maar wat tot mijn grote schrik? Als de motor draait, verdwijnt de lucht uit het systeem. Als de motor niet draait, dan is er niks aan de hand. Het moet dus door de trillingen van de motor komen. Iemand enig idee wat hier lekt? Is het misschien de controle staaf of de vulnippel?

Als ik de kist opberg, worden de wielen opgeborgen en de luiken gesloten. Ik ben lui, dus wilde ik het systeem dat laten doen. Dus haal de schakelaar over om het landingsgestel in te trekken, gebeurt er niets. Na 30 seconde zoeken, bleek er geen luchtdruk meer te zijn.

Hoi Arvid.

Wees iets duidelijker.
Weet niet, maar wat ik wel weet is dat er niet eeuwig lucht in het systeem blijft.
Na een uur is eer veel lucht ontsnapt uit je systeem.
Bij mijn dakota idemdito.
Het is toch zo'n robart systeem.

Han.

Hoi Han,

Het is inderdaad een Robart systeem, met de standaard vulnippel/aansluiting en zo'n staafje dat omhoog komt bij meer druk zodat je dat van buiten kan zien. Ik had de tank op druk gebracht tot 7 bar, ongeveer 5-10 minuten de motor aangehad, toen stil gezet en inderdaad ongeveer een uur later terug komen. De naald bleek na de controle tot nul te zijn gedaald.

Dus Arvid.

Voor je gaat vliegen even je lucht op peil brengen,
voor het beste resultaat.
Nu vlieg ik electro, maar voor de start breng ik de lucht altijd op peil.
En dan vertrekken.
O ja en succes met de maiden.

Groeten Han.

Voor het vliegen was ik zeker van plan om de druk op peil te brengen. Dit keer was ik alleen bijzonder verbaasd omdat het landingsgestel niet 1 keer was gebruikt. Alle lucht is dus weggesijpeld. Nu moet ik alleen uitvinden hoe snel dit gebeurt. Ik vroeg me alleen af of dit normaal was. Ja dus, is blijkbaar het antwoord. De snelheid waarmee vond ik wat minder. Maar de volgende keer dus eens tank op druk brengen, motor laten lopen en dan kijken hoe ver de druk is gezakt. Mocht dit dus vrij ver zijn, dan is er toch ergens lekkage, waarschijnlijk door de trillingen (in de testsituatie, thuis, heeft de tank wel meerdere uren op druk gestaan zonder verlies of minimaal verlies).

Hee Arvid,

Long time no see.

Zaterdag was het pet, we zijn niet wezen vliegen en zondag kwam er weer niks van want we zijn voor de 2de keer (eigenlijk 3de maar da`s een lang vehaal) oom geworden dus vliegen zat er niet in ondanks dat het weer goed was.

Wat betreft het leeg lopen van je luchtsysteem dat zou niet mogen, althans niet zo snel.

Mijn P-51 had hier nooit last van (ook Robart destijds).
Ik wist toenertijd het aantal keer dat ik het gear kon cyclen en hoefde tussen de diverse vluchten door op een middag niet het systeem weer op druk te brengen.

Ik had er toen ook geen metertje tussen zitten zoals jij wel hebt maar als blijkt dat er hierlangs lekkage ontstaat dan ga ik deze meter niet monteren in m`n P-40, als dat het is althans.

Ik zou toch nog eens op zoek gaan naar de mogelijke oorzaak, leeglopen van het systeem als de motor loopt is niet een goede uitgangspositie.

Succes.

Was het maar waar. We (oa Berto en ik) hadden het laatste weekend van februari gepland. Het waaide toen alleen te hard. De weekenden er na was het al niet veel beter. En nu ben ik de trotste eigenaar van een nieuw huis en de dus de trotste bezitter van weinig tijd :(

Niet getreurd, hoe sneller dit af is, hoe sneller ik de maiden zal doen, als het weer dan weer mee zit. Ook wil ik eerst het luchtsysteem controleren. Nu ga ik de lucht nog niet in.

Ha die Arvid
Ik heb een liedje voor je het gaat als volgd. :music:

Lang zal hij verbouwen lang zal hij verbouwen lang zal hij verbouwen in zijn nieuwe huis in zijn nieuwe huis In zijn nieuwe huis.

Succ6 met verbouwen en veel plezier met je nieuwe onderkomen.

Groeten Onno

ik kan zelfs niet wachten om het resultaat vliegend te zien, heb met veel interesse je draadje gevolgd. jeuken je vingers niet? :P

Back