Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

• Topicstarter Topicstarter Arvid
  • Startdatum Startdatum
Han zei:
Slaat nergens op.
...
Mijn ervaringen zijn anders. Hikkende regelaar, regelaars die uitvallen, storingen. Afgelopen twee weken twee maal een dure grote Castle Creation regelaar naar de haaien zien gaan in een heli bij een clubgenoot. Ben niet tegen electro, einde dit jaar zal ik een 2m F3A electro kist vliegen, maar ben mij er terdege van bewust dat electro evenveel 'kopzorgen' als brandstof genereert alleen dan van een andere aard. Verder zal ik het draadje niet meer 'kapen'

Ach ja, Frank zoekt dan ook wel de uitersten op van z'n spullen.. en heeft een typische vorm van pech.

Zodra ik het mij budgettair kan veroorloven, ga ik geheel over op electro. Als ik kijk naar wat het vliegen op brandstof mij het afgelopen jaar heeft gekost aan brandstof, schade, en slijtage, wint electro de vergelijking brandstof/electro met gemak, althans, wel in het formaat waar ik mee vlieg (.50 size kistjes).

Als je naar dit vliegtuig kijkt (om het on-topic te houden) zou ik er niet eens over peinzen om er een brandstofmotor in te zetten. Afgezien van de naar mijn mening veel grotere kans op storingen (maar dat is een persoonlijke mening, niet iedereen denkt daar zo over en die dicussie moeten we hier niet voeren) blijf je bij brandstof toch het gesmeer houden, wat toch zonde is van dat schitterende schaalmodel waar je zoveel tijd in gestoken hebt. Maar ja, dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.. het geluid en het gerommel spreekt natuurlijk ook wel tot de verbeelding..

Ik denk dat ook voor jou uiteindelijk electro toch de doorslag gaat geven. Hoewel je laser een schitterende loopcultuur heeft en weinig problemen kent, je constateerde zelf ook al dat de brandstof-meuk toch wel overal komt..

Lijkt mij geen goed idee om de kwastplamuur met thinner er weer af te halen om de volgende redenen.
- Je zal heel wat litertjes nodig hebben;
- de PS100 lost ook gewoon op in thinner, dus komt je glasmat ook los.

Tenzij je goede bescherming hebt lijkt mij het spuiten van thinnergedragen lakken erg ongezond.

Verder is Createx op waterbasis, dus dat bijt niet met de kwastplamuur.

Createx ken ik niet, is dat ook brandstofbestendig? Of is dat zuiver de kleurlaag?

In alle gevallen zul je met die uithardtijd komen te zitten zuiver omdat onder alles toch die PU100 zit. Het aflakken zal dan ook moeten gebeuren met een PU lak, en die moeten inderdaad zo lang uitharden..

Of het zou een optie moeten zijn om bv. die Createx te gebruiken als kleurlaag en dan daarover toch gewone 2k lak. Als die Createx de thinner zou kunnen verdragen, zou dat een soort van 'schild' kunnen zijn.

Ben het voor de rest met WV eens, ik zou zeker niet beginnen met het verwijderen van de laag plamuur. Ik denk dat dat een gebed zonder eind wordt waar je kist niet beter van wordt.

Die 4 tot 6 weken is even naadje, maar dan weet je wel dat het goed voor elkaar is.

Kleuren mengen doet de man erg goed.. de Oracover Blauw RAL kleur klopt niet en hij heeft voor mij de juiste kleur blauw gemengd, en, het moet gezegd, dat heeft hij verschrikkelijk netjes en goed gedaan. De man heeft er inderdaad verstand van, dat was ook de reden dat ik 'm aanraadde.. het was mij ook erg goed bevallen om bij hem te winkelen..

ik gebruik createx (autoair, funtana is er oa mee gedaan) en er moet (volgens createx) nog een blanke lak gevonden worden waar createx niet tegen kan. en die kun je, zoals Gerhard zegt heel prima zelf mengen. je kunt die dus aflakken met een lak die met de onderlaag samen gaat. Of createx als een sealer kan werken zou ik niet uitproberen. Stel dat het niet werkt dan gaat al je kostbare verf en tijd die je erin gestopt hebt zo naar de knoppen. Het is dan beter denk ik om gewoon de juiste verf combinaties uit te zoeken.

Zoek even op "Sparrowhawk" en/of Createx in "de spuitcabine"
Daar is veel info te vinden.

Over Createx moet een 2k-lak gespoten worden, dat volgens de kenners prima gaat.

[edit]
Ik zie dat Christiaan me net voor is.

pfoe, ben ik effe blij dat er hier in oss een winkel zit die alle kleuren createx in voorraad heeft. :)
gaat dus ook gebruikt worden op de fw190 :yes:

Als ik het nu even zo goed zie, zijn er 7 opties.

Optie 1:
plamuur er af halen met thinner en opnieuw beginnen, alles op basis van thinner

Optie 2:
Humbrol gebruiken en aflakken met Glitsa

Optie 3:
Humbrol gebruiken en aflakken met Simprop

Optie 4:
Createx gebruiken en aflakken met Glitsa

Optie 5:
Createx gebruiken en aflakken met Simprop

Optie 6:
Createx gebruiken en aflakken met 2K lak

Optie 7:
Spuiten met het spul van Savelkous

Optie 1 valt af wat mij betreft onder andere om wat er ook door anderen wordt gezegd.

Optie 2 en 4 vallen ook af. Glitsa brengt een dikke laag met zich mee (volgens mij) in verhouding met lak spuiten. Dit is dus extra gewicht en de kist is al aan het gewicht, dus nee.

Optie 3
Mogelijkheid als Simprop brandstof bestendig is. Ik neem aan dat het advies van Gerard_nl om geen enamel te gebruiken, slaat op het niet samengaan van enamel met 2K lak (water <-> thinner). Vraag, is onderstaande lak brandstof bestendig en kan deze samen met enamel?

Simprop_lak.jpg

Optie 6
Createx in combinatie met 2K lak houdt (zie bijvoorbeeld de kap van Christiaan). Maar kan createx dus gewoon op een waterbasis ondergrond? Nadeel, eerst zelf de kleur combinatie vinden.

Optie 7
Waarschijnlijk de lichtste optie als de lak tegen de brandstof kan omdat hier niet meer afgelakt hoeft te worden. Nadeel, lange droogtijd (wachttijd)

Optie 3
Mogelijkheid als Simprop brandstof bestendig is. Ik neem aan dat het advies van Gerard_nl om geen enamel te gebruiken, slaat op het niet samengaan van enamel met 2K lak (water <-> thinner). Vraag, is onderstaande lak brandstof bestendig en kan deze samen met enamel?
Ik weet dat deze lak bestand is tegen de brandstof, uit eigen ervaring (en staat ook vermeld op de bus ;-) )

Maar ik geloof ook dat deze lak niet glashelder is, althans ik heb een keer een bus gehad van Simprop voor onze Nomad en na het spuiten van de lak was het helder wit gebroken wit geworden, het was echt een duidelijk verschil.

Tegenwoordig gebruik ik voor het lakken: blanke lak (glossy Clear) is van Protech en wel de RC Finish/RCF 400.
Heb hier tot nog toe goede ervaringen mee en is glashelder, geen verkleuringen voor zover.

Nadeel: kleine spuitbusjes :-(

die simprop verf is polyurethaan en dus redelijk chemicalien bestendig (zoals olieen en methanol = methyl alcohol). ik heb ook wel de ervaring net als Berto, dat deze niet gehele kleurloos is. Goed schudden is erg belangrijk bij dat soort lakken uit de spuitbus, maar nog zijn ze vaak iets gelig, of vergelen ze op den duur door UV straling (zonlicht dus).

createx gaat op ongeveer iedere onderlaag heel prima. en nog beter als je er een zogenaamde basecoat op spuit. die zorgt voor een betere hechting.

Hoe wilde je de boel opbrengen?

Ok, dat is goed te weten.

Ik heb zelf een airbrush, maar als de verf bijvoorbeeld door een verfzaak gemengd in een spuitbus gedouwd wordt, hoor je mij niet klagen. Ik wil dus zoveel mogelijk spuiten om het gewicht laag te houden.

Als je gewicht laag wilt houden, dan ben je met een airbrush veel beter af dan met een spuitbus denk ik...je kunt met een airbrush de hoeveelheid verf regelen, een spuitbus niet...

Een airbrush is veelal alleen voor wat kleinere oppervlakken en wordt bij grote al snel niet meer egaal.

heb je gelijk in...al denk ik dat je het met een spuitbus evemin egaal krijgt. beste is dan een spuitpistool..maar om die nog weer aan te schaffen....kost allemaal geld :)

Arvid zei:
Vraag, is onderstaande lak brandstof bestendig en kan deze samen met enamel?
Simprop_lak.jpg
Volgens de opdruk wel. Echter er is een verschil tussen olie een aantal uurtjes op de lak hebben en dan goed schoonmaken en olie laten zitten, bijvoorbeeld binnen in de motorkap. Als olie er weken of maanden blijft zitten gaat deze lak er zeker aan.

Ik heb net besloten dat deze lak er niet op gaat komen doordat Berto en Christiaan al aangeven dat deze lak gelig is of snel vergeeld.

Hoi Arvid,

Heeft "oracover" niet de goede kleur voor je? Die hebben nu ook brandstof bestendige lak passend bij alle kleuren van deze folie. Dit stond in de laatste krant van Hobby-in.
Het zou dan mooi zijn als er net je kleur bij zit, dan ben je van het probleem af.

Gr. Teus

Volgens mij speelt de hoeveelheid nitro in je brandstof ook een grote rol vwb. de brandstofbestendigheid. 8)

(Of is dat al gezegd?) :oops:

jan.

Back