Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Hallo Martin,
Ik heb net je draadje door zitten lezen. (Heel erg mooi, mijn complimenten)
Even over de hangar 9 retracts die onder mijn corsair van hangar
(arf ovrigens) heb zitten.
Heb is het gewoon net niet blijft speling op zitten, na drie landingen alweer af moeten stellen. Mijn laatste landing was nogal ruig, hierdoor brak er een bal-link en dat gun ik jouw niet na zo lang bouwen( de schade viel gelukkig erg mee)

Laatst bewerkt:
@Robke, ja, dat is ook weer zo. Ik vind mat toch wel fraaier ogen, maar was verder niet van plan om veel vuil aan te brengen. Mij gaat het vooral om het beeld van de Corsair in de lucht, ik vind het silhouet al erg mooi, en natuurlijk ook om het vliegen. Dat vuil komt vanzelf ;-)

@Edwin, dank voor je opmerkingen; ik overweeg nog steeds om alsnog Robart retracts in te bouwen. Voordeel is dan ook dat ze niet onder de vleugel uitsteken als ze ingeklapt zijn, zodat die luiken vooraan er ook mooi op kunnen, dat kan nu namelijk niet.

Wat voor speling heb je dan precies, en welke ballink is gebroken? Die ballink die ervoor zorgt dat hij 90 graden draait? Het lijkt mij allemaal wel stevig, al kreeg ik van CorsairJock (rcuniverse.com) ook de opmerking dat Hangar 9 retracts niet bepaald stevig zijn.

Overigens: dik 1 jaar is (net als bij Jan Brilman's Strega) doorlooptijd, geen bouwtijd. Aan de andere kant is het wel zo dat er al met al de nodige uren werk in zitten inderdaad, het is wel even wat meer dan een SIG FourStar, de vorige kist die ik van bouwdoos heb gebouwd. Wat dat betreft wil ik het ook wel goed, stevig en mooi hebben...

Laatst bewerkt:
Afgelopen week eerst nog even de wing saddles afgemaakt.

De tip om plakband te gebruiken ipv bakpapier sprak me wel aan. Had geen inpakplakband liggen, maar wel tapijtband, dat kleeft prima.

Corsair0218.jpg

En dan de wing saddles nog een keer ingesmeerd met een mengsel van Epoxy en glasbolletjes.
Corsair0219.jpg

Corsair0220.jpg

Na het aandrukken en opdrogen zag het er zo uit - lekker vlak dit keer, geen ribbels van de kreukels van het bakpapier.

Corsair0221.jpg

En na het bijsnijden en schuren was het vandaag af.

Vanochtend verder gegaan, nog een paar butsjes en kieren glad gemaakt met wat balsaplamuur, en toen was het zover.

:thumbsup: Klaar voor het GLASSEN!

Lang tegenop gezien, maar het viel me enorm mee. Gewoon niet teveel G4 gebruiken, en steeds goed met de kwast uitsmeren naar de randen toe, het was bijna altijd meteen mooi mat, en niet te dik.

25 grams doek, G4, een schaar en de dikke kwast - de dunne kwast en roller heb ik niet gebruikt. De roller komt wel bij de volgende lagen.

Ik dacht slim te zijn, en eerst maar eens de ailerons te doen, om te oefenen. Op zich wel goed gegaan, maar wel wat geklieder met zo'n klein onderdeel. Je moet het vast kunnen zetten of vasthouden - het kwam bij mij op het laatste neer. En dan typ je dit verslag dus met een laagje G4 op je vingertoppen... ;)

Corsair0222.jpg

Ik vond de vleugel eigenlijk gemakkelijker gaan - lekker groot oppervlak, geen gekke randjes behalve de trailing edge, en het belangrijkste: hij ligt op tafel en je hoeft hem niet vast te houden...
Corsair0223.jpg

En zo ziet het er uit na het eerste laagje - prima toch? Er glimt niets.
Corsair0224.jpg

De romp was ook niet zo moeilijk, het is een beetje spelen met de delen en hoe je die op elkaar aansluit, maar een beetje overlap kan prima, dat valt zometeen allemaal weg. Het lastigste stuk was het staartdeel, met stabilo en vin. Hier heb ik regelmatig wat moeten aanduwen tijdens het drogen. Maar ook dat kwam uiteindelijk met toch relatief weinig moeite tot een mooi resultaat.
Corsair0225.jpg

En aan het eind van de middag resteerden deze twee plaatjes, nu lekker laten doordrogen.
Corsair0226.jpg

Corsair0227.jpg

Volgende week zaterdag opschuren en een 2e laagje erop, en dan schuren en een 3e laagje, dan moet het klaar zijn om te spuiten. Ik overweeg om hem te laten spuiten - MrHobby (Martin) in Ridderkerk kent iemand die regelmatig boten, helicopters en soms ook vliegtuigen spuit. Dan gaat het zeker goed. Maar misschien doe ik het toch zelf ook wel, geeft toch het beste gevoel als je dan alles klaar hebt (en als het dan goed is gelukt natuurlijk...).

Laatst bewerkt:
Niet een week laten drogen, NU schuren.. of tenminste binnen 24 uur. Als je G4 langer laat uitharden, is het niet goed meer schuurbaar.

Met 3 laagjes ben je er lang niet, denk eerder in de richting van 7 a 8 lagen, tenminste, als je dunne lagen opzet. Makkelijker is het om na deze laag nog 1 keer te rollen/schuren met G4 en daarna met een plamuur (bv. verdunde balsa-filler) af te werken.

Niet een week laten drogen, NU schuren.. of tenminste binnen 24 uur. Als je G4 langer laat uitharden, is het niet goed meer schuurbaar.

Met 3 laagjes ben je er lang niet, denk eerder in de richting van 7 a 8 lagen, tenminste, als je dunne lagen opzet. Makkelijker is het om na deze laag nog 1 keer te rollen/schuren met G4 en daarna met een plamuur (bv. verdunde balsa-filler) af te werken.

Ik had het idee dat schuren met dit eerste laagje niet zo snel hoeft, omdat het er nergens dik op zit en teruggeschuurd moet worden; het lijkt vooral opschuren. Zou ik dat ook toch beter binnen 24 uur moeten doen?

Op zich klopt je idee wel dat je bij die 1e laag niet veel hoeft te schuren.. dus als je het nalaat zal het geen ramp zijn.. maar als je aan G4 wil schuren, is het het verstandigst om dat binnen 24 uur te doen, weet ik uit ervaring.

Klopt, als je langer wacht zal G4 moeilijker te schuren zijn dan wanneer je dat binnen 24 uur doet. Als je langer wacht zul je dus wat meer schuurwerk hebben.
Waarom doe je er meerdere lagen op? Bij mijn P-47 had ik maar één laag glasmat en G4.

Dan zal ik morgenochtend toch nog wel even een paar plekken alvast schuren die ik wat dikker heb gedaan, bijvoorbeeld bij de staart.

Ik volg de Ton van Munsteren methode; dan zou je met 3 lagen PU/G4 de gaatjes in de glasmat ook netjes gevuld hebben. Dan is het helemaal glad en lekker stevig, en qua gewicht maakt het naar ik begrijp erg weinig uit of je die 2 (of met dunne laagjes misschien wel meer) extra lagen nou met G4 of met plamuur doet.

Hoi Martin,

Je bent lekker op dreef met het glassen, ziet er strak uit:).
Inderdaad niet te lang wachten met het schuren. Eventuele zakkers aan de randen zijn daags er na nog makkelijk met een afbreekmesje weg te snijden.
Zou er zeker 3 a 4 lagen G4 er op smeren, met lichtjes schuren tussendoor om het glas niet te beschadigen.
M'n mustang heb ik indertijd maar 2 keer in de G4 gezet, naderhand veel met plamuur moeten werken op de weefselstructuur weg te krijgen. Met het Spitje is het met meer laagjes beter gegaan.

Succes,
Gr. Ronald

3 lagen is toch zeker wel het minimum en dan ook niet te dunne lagen.

Zelf doe ik ook maar 3 keer lakken met PS100, anders wordt het me teveel werk en het resultaat is voor mijn eisen voldoen ;-)

Hoi Heren,

Ik zie en hoor jullie over G4? wat is dit voor soort materiaal?

O ja Martin, ik zou hem lekker zelf spuiten, ik neem aan dat hij donker blauw wordt? dekt snel, hoeft niet veel op te zetten heb je minder kans op zakkers, eerst een laagje op zetten even wachten tot dat hij plakt( even een proef stukje er bij) en je kunt de af werk laag er op zetten.
Spuiten is een kwestie van meer doen waardoor je op een gegeven moment weet hoeveel je op kunt zetten voor dat hij gaat zaken.

Groet Jan.

Laatst bewerkt:
Dank voor de tips weer, allemaal.

Het is gisteren alleen gekomen van het schuren van mijn vingertoppen, het vliegtuig komt vanavond weer. 48 uur na het aanbrengen van de laag, zal wel wat steviger werk worden dan, maar ik had gisteren nu eenmaal andere dingen te doen. De volgende lagen wil ik op een zaterdagochtend opbrengen en (na misschien tussendoor even lekker vliegen) 's middags weer schuren, dus met 5-6 uur tussentijd.

Er zitten nu ook nog geen zakkers in, dat komt misschien met de volgende lagen. Het viel me erg mee hoe gemakkelijk het was om de laag zo dun op te brengen. Dat is meteen een voordeel van G4 (is vergelijkbaar met PS100) boven epoxy. En het wordt wel keihard, harder dan epoxy, daarmee wel wat minder flexibel naar het schijnt, maar dat nadeel weegt mij wel op tegen het dun opbrengen.

Over dat schuren binnen 24 uur, ik weet niet of G$ harder wordt dan PS100 maar dat heb ik vaak zat na 24uur geschuurd en dat verliep bij mij prima.

Heb dus geen vergelijking met G4.

Hoi Martin,

Nice job, ik heb een vraag.

Als jij de G-4 erop brengt, werk je dan vanuit het midden naar de tip???

Gr Ton

Laatst bewerkt:
25 grams doek, G4, een schaar en de dikke kwast - de dunne kwast en roller heb ik niet gebruikt. De roller komt wel bij de volgende lagen.
Bij de eerste laag heeft ie de roller blijkbaar niet gebruikt.

Ikzelf rol het geheel, met in de wat minder bereikbare hoekjes een kwast erbij.

Hoi berto,

Volgens mij had ik iets overgeslagen met lezen.

Maar de een zegt rollen en de ander weer met de kwast...

Ik ga gewoon beginnen en zie wel wat het wordt, thanks.

Gr Ton

Ik zie en hoor jullie over G4? wat is dit voor soort materiaal?

Corsair0222.jpg

Hoi Jan,
G4 is een 1-component lak op polyurethaanbasis (bruin transparante kleur)
Ideaal spul om ook je brandstofcompartiment mee in te smeren (om dit brandstof bestendig te maken ;) )
Meurt behoorlijk maar werkt lekker en droogt snel

Groeten, Ralf

Strikt genomen is het een 2 componentenlak, de 2e component is het vocht in de lucht.

Ik heb inderdaad alleen een kwast gebruikt tot nu toe, en dan van binnen naar buiten gesmeerd, om zo het glasvezeldoek een beetje op te spannen. En G4 is van fabrikant Voss Chemie, en kan je onder meer bij HobbyIn kopen.

Vanavond anderhalf uur geschuurd, ik heb er geen last van gehad dat G4 onschuurbaar zou zijn, ook al was het al 48 uur gedroogd. Zal wel komen omdat het het allereerste en erg dunne laagje was. Ik ben er zelfs op een enkel punt doorheen gegaan...

Op een paar plekken op de romp moest ik iets meer schuren omdat de doekdelen elkaar een klein beetje overlapten en daar soms een wat dikkere sliert G4 was blijven zitten. Maar praktisch overal ziet het resultaat er na die eerste laag (en met bijna geen schuren) zo uit:
Corsair0228.jpg

En op een enkele plek ben ik er net doorheen geschuurd - een keer op de zijkant van de romp naast zo'n dikkere sliert (die nu ook weg is), en een keer op een vleugeltip, waar waarschijnlijk de glasmat ook niet goed vastzat (luchtbelletje). Hoe kan ik dat het beste repareren - een klein stukje glasdoek pas maken, of met een beetje overlap, en weer met kwast aanbrengen?
Corsair0229.jpg

Ik moet zeggen dat ik het resultaat tot nu toe wel fraai vind, juist ook bij die vleugeltips en dat soort plekken. Glasvezeldoek drapeert mooi om de vorm heen, veel mooier dan krimpfolie, veel minder last van kreukels (lees: geen last van kreukels).

Laatst bewerkt:
Back