Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

steviger ontvanger pack (1700mAh 6V NiCd) en servo's voor het genereren van de benodigde kracht.
Gewoon 4 cellen en standaard servo`s zijn meer dan voldoende op deze kist.

Ik heb niet alles gelezen, maar het standaard advies is:

Als je mechanische retracts hebt (met servo's en op stroom, dus): altijd een aparte accu nemen om die servo's aan te sturen. :teacher:

Mocht er wat fout gaan (denk aan Murphy!), dan trekken die servo's in ieder geval niet je ontvanger-accu leeg! :p

jan.

Gescheiden circuits vind ik ook wel een mooi idee.

Ik heb wel gewone standaard (kogelgelagerde) servo's trouwens, maar Quartel raadde mij een enorme accu aan. Capaciteit zou minimaal 500mAh per servo moeten zijn - aangezien ik 8 tot 9 servo's voorzie (1 gas, 1 richtingroer, 1 hoogteroer, 2 aileron, 1 of 2 flaps en 2 retracts) zou je dan 4500mAh nodig hebben. :confused: Dat leek me wel erg veel van het goede, maar ze hebben me meegekregen in de gedachte om in ieder geval wat ruimer te gaan dan een standaard 4 cellen NiMh of NiCd pakketje van 1000mAh zoals ik op andere vliegtuigen met 4-5 servo's gebruik. Het zijn overigens ook Sub-C cellen geworden i.p.v. penlites; 5 NiCd cellen, 1700mAh dus. Gooi ik er nog een apart accupackje bij voor de retracts, die heb ik ook nog wel liggen ;)

Voor het gemak even een schematische tekening, had ik toevallig laatst al eens geplaatst op Rcu.

Gr. Teus

Fd92806.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Gescheiden systeem voor het gear, nooit eerder aan gedacht maar ja met een pneumatisch gear heb je dat ook niet echt nodig ;-)

Wat betreft de ontvangerakku is 4500 erg ruim, ikzelf vlieg met alleen maar 4 cellen en niet meer dan 2700 mAh.
Dit gebruik ik op de grotere kisten van ons (op de gewonere modellen gaat 1000 of 1500 mAh) en dan kun je best een hele dag vliegen zonder problemen.

Ik heb niet alles gelezen, maar het standaard advies is:

Als je mechanische retracts hebt (met servo's en op stroom, dus): altijd een aparte accu nemen om die servo's aan te sturen. :teacher:

Mocht er wat fout gaan (denk aan Murphy!), dan trekken die servo's in ieder geval niet je ontvanger-accu leeg! :p

Of je koopt gewoon een goede retractservo die je accu's niet leegtrekt.. beter dan nog eens 150 gram aan accu-gewicht meesleuren in je waarschijnlijk toch al zware schaalkist.. ;)

Ik heb wel gewone standaard (kogelgelagerde) servo's trouwens, maar Quartel raadde mij een enorme accu aan. Capaciteit zou minimaal 500mAh per servo moeten zijn

Laat mij raden, de marge voor die accu was hoger? 500mAh per servo is een regel die niet echt ergens op slaat.

Als ik met m'n Cessna (8 servo's) 3 vluchten van 10 minuten maak, moet ik iets van 300mAh laden, als ik 'm tussendoor ook aan laat staan. Dat is een 2m schaalkist met rondom 3001-tjes en dat vliegt prima.

Zonde van het gewicht zo'n zware accu. Eruit gooien en een gewoon standaard 4 cellen 2500mAh pakketje pakken, oid. Minder mag ook. Niet Sub-C maar gewoon AA. Een 5 cellen sub-c pakket in je 1m60 kist is gewoon zonde. Ik zeg niet 2500 mAh omdat je dat nodig hebt, maar omdat dat standaard cheap-ass pakketjes zijn die elke modelbouwwinkel wel heeft liggen.

Dit is een .60 size kist. Met de accu die Quartel je aangesmeerd heeft en de extra retract accu die men je hier probeert aan te smeren, heb je al 200~300 gram teveel aan gewicht bij je. En dat ga je echt wel merken op zo'n kist..

Stel nu even je retract servo blokkeert. Dan zal hij iets van 2A trekken. Stel je hebt een 2500mAh pakketje. Dan moet je dus al je retracts langer dan een uur geblokkeerd laten, wil je accu leeg zijn.

'nee man, die servo trekt veel meer'. Nee hoor. Als ik een 10kg servo (futaba BLS) blokkeer, trekt ie 2,6A... lijkt mij dat je geen 10kg retract servo hebt, tenzij je toestel betonnen voeten heeft oid..

Dat is gelijk ook mijn hele tip; ook wat betreft 2 servo's voor je retracts, let op dat je het ding niet te zwaar maakt. Als het inderdaad zo is dat e.e.a. niet goed locked, zul je iets moeten, maar bedenk je wel dat jij op de grond waarschijnlijk al veel meer kracht op die retracts uitoefend, dan dat er in de lucht ooit zal gebeuren..

Hezik,

dank voor je kritische noot en adviezen! Het leek mij ook nogal ruim gedimensioneerd allemaal. Die Sub-C cellen gaan er dan denk ik maar niet in, neem ik lekker 1 of 2 AA 4cel pakketten. Het is een 4.6Kg retract, ik zal de stroom eens meten; jouw argument klinkt ook niet gek. Je vliegt meestal 15-20 minuten, dan moet je heel wat stroom trekken. Maar ik kan me wel voorstellen dat bij een dergelijke hoge stroom de spanning ook gaat dalen, en dat lijkt me ook niet voordelig voor de ontvanger...

En ik kan ook eventueel de stuurstangen vervangen door aluminium profieltjes, en dan toch met 1 servo werken. Die servo is sterk zat, die draait wel door (op 4 cellen getest trouwens). De stuurstangen zijn meer het probleem, evenals het hierboven geschetste probleem met draaicirkel versus lineaire beweging. Zou ik dat met ball-links kunnen oplossen? Moet ik wel hele kleine ball-linkjes hebben, het stangetje tussen umlenk en retract is maar 1 cm o.i.d. Of ik moet er heel precies met een Z-tang Z-jes in buigen, en dan alleen afstellen tussen lange stuurstang / aluminium profiel en umlenk.

Twijfel, twijfel... :p

Tsja.. natuurlijk is het altijd beredeneerbaar veiliger om voor je retractservo een losse accu te gebruiken. Echter.. dat geldt voor elke servo.

Van 2 of 3 ampere gaat de spanning nog niet echt dalen, dan moet er echt veel meer aan de hand zijn. De vraag is dan of je met een separate accu gered bent. Immers, als je al zoveel stroom gaat trekken met je retract-servo, wat gaat er dan gebeuren als dat in het begin van je vlucht begint en jij ondertussen lekker doorvliegt want alles werkt nog gewoon? Het eindresultaat zou dan ook best eens kunnen zijn dat je toestel in vlammen de grond ingaat omdat je retract-accu kortsluiting gehad, warm is geworden, enzovoort.

Veiligheid voor alles hoor, maar het moet wel vliegbaar blijven. Je giet je landingsgestel ook niet uit gietijzer, ook al weet je dat dat mogelijk het stevigst is ;)

Hezik,
je maakt een kleine denk fout wanneer de servo de meeste stroom trekt. Op de grond staan de retracts in lock positie. Dit is volgens mij nu net juist een positie waarbij de servo de klappen niet krijgt, maar het mechanisme het opvangt.
Het inklappen vergt ook geen kracht omdat de luchtweerstand meehelpt. De meeste kracht moet geleverd worden bij het uitklappen omdat de wielen van achter naar voor gaan bij de Corsair, dus tegen de luchtstroom in. En niet alleen de luchtstroom werkt tegen, ook eventueel het kleine deurtje die aan de strut zit en ook dat het wiel haaks op de luchtstroom begint helpt niet echt mee.

En waar concludeer je nu uit dat ik een denkfout maak dan? Als je kijkt naar het frontaal oppervlakte van een wieltje en dan rekening houdt met de luchtsnelheid die er overheen stroomt, KAN dat gewoon domweg geen grote kracht zijn.

Je kunt het uitrekenen, doe maar, heb ik ook gedaan, en dan kom je echt niet op een grote kracht uit.

Is ook logisch.. als je wieltje al zulke grote krachten zou opvangen, dan zou je toestel al helemaal niet meer willen vliegen, omdat die nog een veel groter frontaal oppervlakte heeft.

Ja een wieltje ondervind een kracht en remt het geheel. Bij m'n Derwisj maak ik daar zelfs gebruik van.. het laatste figuur uit het C programma is een spin, waarbij het toestel dus gestalled moet worden. Ik probeer dat stallen te versnellen en beter te plaatsen door m'n gear uit te doen op dat moment..

Spreek je uit ervaring Jan ???
Ik heb diverse toestellen gehad met Mechanische retracks soms twee servos (een voor de neus poot en een voor de hoofd wielen) en heb nog nooit een aparte accu gebruikt en ook nog nooit problemen gehad :p
De meeste retracts hebben een up en een down lock en dan kan de servo (als deze een keer goed is afgesteld) geen stroom meer trekken.:confused:

En als je overal en altijd aan Murphy moet denken dan moet je alles dubbel uitvoeren en alle servos hun eigen voedings bron geven.

@herzik als er dan toch zo weinig krachten=weerstand op die wieltjes komen waarom ze dan toch intrekbaar maken met alle extra gewicht een "problemen" of er stroomlijn kappen op zetten???

Aangezien je de wielen niet bij stall snelheid in / uit doet denk ik dat die krachten zeker niet verwaarloosbaar zijn, Daarbij komt dat bij de F4u de wielen ook nog eens 90°draaien tijdens het intrekken , haaks op de vliegrichting.(dan is het frontaal oppervlak bijna het hele oppervlakte van het wiel + de evt wieldeurtjes die er nog boven zitten)
Hou je hand maar eens uit het raam als je 80km/u rijdt (ik geef maar een snelheid welke volgens mij in de buurt komt van de gemiddelde snelheid van dit type vliegtuig)

Dit is mijn mening.
(zonder dat ik iemand persoonlijk wil aanvallen of wil gaan discussiëren)

Heren de servo kan het makkelijk aan, maar door de veer punten en de lange aansturing, zoals Martin heeft, kan het voor problemen zorgen dat de poot niet in z'n lock positie komt.

De servo zal echt je accu niet direct leeg trekken maar kan wel je spanning laten dalen als je boven de maximale ontlaad stroom komt. Elke accu heeft een maximale ontlaad stroom. Voor een AA cel is dit ongeveer 3 a 4 A. Bij C-cellen is dit wel tot 8 A.
Dus als de servo geblokkeerd wordt zal er een stroom lopen van ongeveer 2,6 A. dus heb je nog 0,4 tot 1,4 A over tot dat bij een AA cel de spanning inzakt. En het inzakken van spanning kun je wel merken. De servo's werken met minder kracht, het toestel reageert langzamer. Het kan zelfs zover komen dat je even geen ontvangst hebt door de spanningsval.
Dus let hier wel op. Met 4 tot 5 servo's zal dit nog geen groot probleem zijn, maar met 8 a 9 wordt het een ander verhaal.

Test van Eneloop cellen

Groetjes Rob

Spreek je uit ervaring Jan ???

Nee.

Maar ik heb ongeveer 5 - 7 boeken over RC schaalmodelbouw Sommige wat ouder al), en die zeggen allemaal hetzelfde.

Komt op mij erg plausibel over. :)

Hoe vaak is het niet voorgekomen dat een wiel na het opstijgen van een knollentuin net niet meer in z'n well past?

Niks lock, alleen maar een brommende servo . . . :mad:

jan.

En als je overal en altijd aan Murphy moet denken dan moet je alles dubbel uitvoeren en alle servos hun eigen voedings bron geven.

Tot zover ben je het dus helemaal met mij eens ;)

@herzik als er dan toch zo weinig krachten=weerstand op die wieltjes komen waarom ze dan toch intrekbaar maken met alle extra gewicht een "problemen" of er stroomlijn kappen op zetten???

Dat is een goede vraag. Bij schaalmodellen hoef ik 'm niet te beantwoorden, tenzij jij wilt gaan pleiten dat men bij schaalmodellen met retracts werkt vanwege vliegeigenschappen.

Als we nu eens kijken naar de tak van sport waarbij dit soort invloeden tot in den treure getest en uitgewerkt worden, de F3A, dan zien we dat retracts een tijd lang in zwang zijn geweest, maar tegenwoordig niet meer gebruikt worden. Dit omdat het meer nadelen had dan voordelen.

Aangezien je de wielen niet bij stall snelheid in / uit doet denk ik dat die krachten zeker niet verwaarloosbaar zijn, Daarbij komt dat bij de F4u de wielen ook nog eens 90°draaien tijdens het intrekken , haaks op de vliegrichting.(dan is het frontaal oppervlak bijna het hele oppervlakte van het wiel + de evt wieldeurtjes die er nog boven zitten)

Als dat nu eens 20 vierkante cm is, dan is de kracht die er op staat 2kg. Dat moet je constructie kunnen hebben. Ik denk dat we een beetje langs elkaar praten omdat we niet in exacte waardes praten, maar in termen als 'grote kracht' etc. Wat jij een grote kracht vind, vind ik misschien geen grote kracht. Een mechaniek met umlenkhevel moet zo'n kracht gewoon kunnen hebben, ongeacht of het wiel nu naar boven, naar links, naar rechts of naar onder uitklapt.

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Als de krachten daadwerkelijk zo groot zouden zijn dat een umlenksysteem in de problemen komt, dan gaat je bevestiging (bv 4 kleine parkertjes) ook voor problemen zorgen. Dan zou je poot gewoon uit de vleugel gerukt worden bij uitklappen. Dat is niet het geval.

De enige zorg is dat de handel wel moet locken, dus je aansturing moet spelingsvrij genoeg zijn. Volgens mij is het gewoon prima mogelijk om met een umlenkhevel een spelingsvrije aansturing te maken die bv. 5kg aan kracht kan leveren.

hezik zei:
Dat is gelijk ook mijn hele tip; ook wat betreft 2 servo's voor je retracts, let op dat je het ding niet te zwaar maakt. Als het inderdaad zo is dat e.e.a. niet goed locked, zul je iets moeten, maar bedenk je wel dat jij op de grond waarschijnlijk al veel meer kracht op die retracts uitoefend, dan dat er in de lucht ooit zal gebeuren..

Ik heb het niet over of een servo het wel of niet aan kan, ook heb ik het niet exact berekend. Je hebt het hier alleen over wat je zegt wanneer de meeste kracht op de retracts uitgevoerd wordt in combinatie met de servo, dat was volgens mij niet waar omdat het mechanisme dan in lock staat. Ja, voor de bevestiging in de vleugel heb je helemaal gelijk, dan moet je rekening houden dat de klappen op de grond (waarbij de landing waarschijnlijk de hardste klap zal zijn) voldoende opgevangen kunnen worden. Voor de keuze van welke servo voor het in- en uitklappen, is het dus handig om te weten dat het uitklappen tijdens de vlucht de zwaarste belasting is die de servo zal krijgen. Het was ook niet om je tegen te spreken, alleen maar om Martin te helpen bij het ordenen variabelen waar hij rekening mee moet houden.

Als dat nu eens 20 vierkante cm is, dan is de kracht die er op staat 2kg. Dat moet je constructie kunnen hebben. Ik denk dat we een beetje langs elkaar praten omdat we niet in exacte waardes praten, maar in termen als 'grote kracht' etc. Wat jij een grote kracht vind, vind ik misschien geen grote kracht. Een mechaniek met umlenkhevel moet zo'n kracht gewoon kunnen hebben, ongeacht of het wiel nu naar boven, naar links, naar rechts of naar onder uitklapt.

Inderdaad wordt er een beetje langs elkaar gepraat, want er wordt alleen gekeken naar de kracht op (de plaats van) het wiel.

Waar het werkelijk om gaat is de kracht op en in het mechaniek en de ophanging. Afhankelijk van de constructie zijn deze factoren groter dan die op het wiel. Zo kan de 2 kg van Hezik door hefboomwerking met gemak krachten van 6 tot 10 kg in het mechaniek geven. En dan heb ik het nog niet eens over de krachten bij een landing. De Graupner retractservo levert overigens 64 Ncm bij 4,8 V. Gegevens bij 6 V staan niet op de site, maar blijken uit ervaring behoorlijk meer te zijn.

Om die reden zijn de meeste retracts dan ook voorzien van een lock-down mechaniek en natuurlijk ook van een lock-up om het zaakje binnen boord te houden in een korte bocht of duikvlucht. Dat mechaniek zorgt er ook voor, en dat is eerder in dit draadje ook al gezegd, dat de servo in eind posities geen kracht hoeft te leveren.

Het grootste probleem zit hem dan ook niet in de kracht van en op de servo, maar in de constructie en bevestiging van het landingsgestel. Vast of intrekbaar maakt hier geen verschil. Bepalend hierbij is de (voor-achterwaardse) lengte van de bevestiging. Die moet uiteindelijk het moment dat bij de landing optreedt op kunnen vangen. Dat het daar vaak aan mankeert zien we allemaal regelmatig op het veld. De kracht die op de bevestiging optreedt = de lengte van de poot / door de afstand tussen de bevesigingsschroeven * de kracht op het wiel.

Op de volgende foto was weliswaar sprake van een belasting op knik, maar de kracht op de stang was zelfs minder dan 2X die op het wiel.

normal_MainGear_342_W%7E0.jpg

Huib en Arvid, ik bedoelde het minder naar hoor. Het gaat mij ook niet om krachten tijdens landing etc, daar is het locken al voor.

De stelling van sommigen hier, was dat het mechanisme met de umlenkhevel niet toereikend zou zijn omdat de wind op het wiel tijdens het vliegend in/en of uitklappen teveel kracht zou uitoefenen. Daarom praat ik over krachten op het wiel. Dat dat transleert naar andere krachten in het mechaniek,begrijp ik ook, echter dit zijn allemaal duw-en trekbelastingen.

Dat de uiteindelijke retractservo geen 100kg servo is (om het overtrokken te stellen), geeft ook al iets aan. Die heeft immers een korte arm, dus die krijgt zo ongeveer de maximale kracht te verwerken welke er door wind op het wiel in het mechaniek kan ontstaan, tenzij je ergens in je mechaniek nog kleinre hefboompjes hebt, maar dat is hier niet aan de orde. Kennelijk denkt Graupner dat 64Nm daarvoor genoeg is.

Hoe dan ook.. meningsverschil en zo te zien komen we er niet uit ;).. Mijn mening is, dat als het al zo ingebouwd is en die inbouw redelijk overeenkomt met de handleiding, dat ik het zo zou laten en proberen. Je kunt altijd nog gaan breken om e.e.a. te vervangen/veranderen, mocht dat echt nodig zijn.

Back