Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

de zin om te bouwen is zelfs zo erg dat ik al aan de vleugel begonnen ben...

ik heb me een week in kunnen houden maar toen begon het toch te kriebelen :oops:

wat betreft retracts, de vleugel moest toch eerst ( voor een deel) gebouwd worden wil je de ribben fatsoenlijk op maat kunnen maken voor de retracts. als je in de ribben gaat vijlen/zagen/schuren voordat ze op hun plek zitten kun je de kans lopen dat ze niet goed uitgelijnd staan en dat de geleidingsrails voor de retracts er schuin in komen te liggen. nu kun je tenminste zien hoeveel er weggehaald moet worden, en anders is het maar giswerk...

Niets zo frustrerend als een verzameling balsalatjes en -plankjes in een doos hebben liggen, weten dat dat een mooi vliegtuig kan zijn, maar niet verder kunnen bouwen omdat er iets niet is..

Dat neemt niet weg dat je verantwoording een beetje smoesjes zijn, Danny, sorry :)

Iets van te voren op maat maken werkt altijd makkelijker dan het op maat maken als het al is samengebouwd, zie dan bv. je figuurzaag er nog maar eens goed tussen te krijgen.

Niet dat je geen gelijk hebt, je hebt groot gelijk, gewoon bouwen en problemen zijn er om op te lossen, maar kom dan niet met smoesjes aanzetten ;)

@ Frank en Danny,

Even nog een kleine aanvulling op het, overigens heel mooie, onwerp van de veerpoot.

Voor mijn retract van de Mosquito heb ik de geleiding van de pen bewust omgekeerd; het gaatje in de buitenbuis en het sleufgat in de binnenbuis. Dit om inslag van vuil en zand zo veel mogelijk te voorkomen.

Groet Huib

Huib zei:
@ Frank en Danny,

Even nog een kleine aanvulling op het, overigens heel mooie, onwerp van de veerpoot.

Voor mijn retract van de Mosquito heb ik de geleiding van de pen bewust omgekeerd; het gaatje in de buitenbuis en het sleufgat in de binnenbuis. Dit om inslag van vuil en zand zo veel mogelijk te voorkomen.

Groet Huib

klopt helemaal, bovendien is de poot nu ook minder knikgevoelig op de plaats van de sleuf!

groetjes,
Jan.

inderdaad wel slim :)

ik zal binnenkort wel een paar fotootjes schieten van hoe het toestel er nu bij staat.

ik heb vandaag van johan het staartwiel gekregen en ik moet zeggen dat het een heel mooi ding is, er zitten mooie details op het wiel, alleen jammer dat er USA op het wiel staat, even kijken of ik dat mooi wegkrijg...

bedankt johan!!!

zoals ik al zei, binnenkort foto's.

Dag Danny,

Geweldig om te zien hoe snel jij kunt bouwen, ik ben nog bezig met de elevator's en jij hebt hem al bijna af!

Op de website www.tompierce.net is te zien hoe hij er ook een aan het bouwen is. Geweldige site.

Succes!

Die Tom Pierce is volgens mij van die vreselijk gecrashte SBD Dauntless bij de maiden.
Maar bouwen kan hij iig. :!:

hey specrecce,

ben jij ook de top-flite focke wulf aan het bouwen, of die van een ander merk? ( had je de laatste van hobbyin :lol: )
en heb je al een kleurenschema gevonden? ik zelf zit te twijfelen over degene van jagdverband 44 ( met rode onderkant) of een schema wat lijkt op het schema wat op de doos staat...

als ie verder afgebouwd is mag je in dit draadje wel wat foto's plaatsen als je wilt :wink: .
of ga je zelf een bouwverslagje openen? ook interessant om gedachten uit te wisselen en te kijken hoe een ander bepaalde dingen oplost :wink:

ik heb zojuist de bouwtekening van de struts ontvangen die frank me met de post had gestuurd, de envelop ging open en mijn mond viel open van verbazing...

wat een detail zit er in die tekening zeg, er staan zelfs templates op waarmee ik de scissorlinks kan maken, compleet met de hoek erbij geschreven waarin ze moeten staan, prachtige tekening gewoon 8O

frank, bedankt :worship:
op de schaalmeeting krijg je een colaatje van me :wink:

verder heb ik nog twee foto's voor jullie, de eerste is het geraamte van de vleugel, en de tweede is een van de dummy uitlaten die beschilderd is op de ton van munsteren manier.

dsc00427lb9.jpg

dsc00429uq4.jpg

edit: even de foto's verkleind, het keek niet echt lekker...

Die Ton toch, maakt menig model er mooi uit zien. Uhhhh, in ieder geval de uitlaten tot nu toe :D

ik heb alvast wat spul uitgezocht op towerhobbies wat besteld gaat worden over een paar maanden:

de piloot, na wat rondegekeken te hebben op internet lijkt mij dit de beste keus, alleen ben ik niet geheel tevreden over het hoofd...
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXKLE0&P=0

bij towerhobbies hebben ze de cockpit gelukkig nog wel :)
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUL53&P=0

de wielen die toegepast gaan worden, ik twijfel tussen deze twee, van de eerste zullen sowieso de velgen er af gehaald worden, dat is ook gedaan bij de fw van topflite bij hun in het boekje, en dat ziet er wel strak uit. bij de tweede laten we dan gewoon de velg zitten.
http://www.williamsbrothersmodelproducts.com/smooth.jpg
http://www.williamsbrothersmodelproducts.com/goldenage.jpg

zeggen jullie maar welke jullie mooier vinden 8)

nog even een vraagje over wat betreft de cowlflaps..
ik heb zojuist op google een foto gevonden waarbij de flaps dicht zijn...
Fw190-9.jpg

nu is mijn vraag, wanneer staan de cowlflaps eignlijk open?want anders laat ik ze gewoon dicht...

Geweldige winkel voor top-flite bouwdozen hè, ik heb ook al m'n extra's voor mijn p-47 bij towerhobbies besteld. :wink: Wel rekening houden met importkosten en lange wachttijden!

De cowl flaps zijn de kleppen die je open doet om je motor te koelen, hoe meer ze open staan hoe meer koeling, tijdens het vliegen stonden ze dus open.

robart wielen is geen optie... de velgen kloppen niet, en er zit een profiel op de banden wat er niet thuishoort...

ik ben van plan om het profiel wat veel op duitse kisten werd gevonden na te maken, een beetje als de banden op deze top-flite focke wulf ( de banden zijn van hetzelfde merk als ik heb uitgezocht..)
topa0150a-rcm-33.jpg

Back