Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

350 dollar voor een setje wieltjes?! da's geen geld teveel, da's een nieuwe hypotheek :lol:

en ze komen me wat 'onaardig' over als ik de FAQ van hun eens doorlees...

maar goed... kent iemand hier toevallig een amerikaanse schaalbouwer genaamd Michael Beaulieu?
schijnt al 40 jaar bezig te zijn maar heb er nooit van gehoord? bij hem heb ik namelijk mijn spinner besteld...

nou, dan nog maar een melding tussendoor over de voortgang, anders is het zo stil hier :wink:

Dora is nu bijna helemaal ontdaan van verf en de vleugel is bijna klaar om helemaal dichtgemaakt te worden waarna die ook in de glasvezel en spuitplamuur kan...

dan is het nog een kwestie van de roeren afmaken, de motorkap en gunhoodcover schaal maken ( ongeveer zelfde bouwwijze als de KI84 die hier op het forum gebouwd word...) en een nieuwe canopy bestellen ( op de oude zit een lijmvlek :( )

de spinner die ik besteld had kon niet meer geleverd worden waardoor ik hem bij de fabrikant moest bestellen... kost me alleen 40 euro meer :evil:

en misschien gaat er toch een lading warbirdcolors besteld worden als de prijs niet al te duur is...

maar het is het op het einde allemaal waard :roll:

het word dus toch een volwaardige schaalkist 8)

daar staan geen schema's :wink:

eigenlijk wil ik het schema geheim houden totdat het zover is... maar dat lukte me weer eens niet :roll:

Fw-190D-9_Dortenmann_JG26s.jpg

maar het kan zijn dat ik me WEER bedenk... dus pin me nergens op vast :wink:

Dag Danny,
Ik zit niet zo veel op het forum, maar ontdekte vandaag jouw verslag over de FW190D van TF en dat trok direct mijn aandacht, omdat ik er zelf ook een heb gebouwd. Ook van TF. Niet schaal hoor dus een aantal dingen kloppen niet helemaal (spinner, retracts etc). Ik wil wel een paar foto's plaatsen, maar help me dan even hoe ik dat moet doen.
Gezien je leeftijd krijg je van mij alle complimenten om aan zo'n kist te bouwen, want ik weet welke uitdaging je bent aangegaan. Ik vlieg nu 12 jaar en dit is mijn laatste bouwwerk en daar heb ik lang over gedaan (twee jaar).
8 Juli 2006 heb ik mijn eerste vlucht gemaakt en die verliep buitengewoon voortreffelijk. Ik had er alleen een FS91S op staan van negen jaar oud, maar die trok het gewoon niet voldoende. Mijn totale gewicht ligt rond de 4,7 kilo en misschien is dat wel het probleem. De tweede vlucht bleek ik gewoon onvoldoende startsnelheid te hebben, alhoewel ik dacht dat ik wel voldoende snelheid had. Dat kostte me dus bijna de kist. Ik kreeg 'm niet vlak, doordat ie steeds van links naar rechts tolde door het continue overtrekken. Uiteindelijk toch in de lucht kunnen houden. Ik heb er nu een Saito 125a op staan en man, man, man wat vliegt dat heerlijk. Ook het geluid is voortreffelijk.
Ik zie dat je retracts met verestaal gebruikt. Heb ik ook, van Robart zonder struts 5mm. Probleem wat ik heb is dat ze toch wat instabiel zijn door die enorme lengte. Ze zwabberen snel. Bij de eerste landingen gebruikte ik de flaps nog niet om eerst maar eens gewend te raken, maar de landingssnelheid was daardoor iets te hoog wat niet goed is voor de pootjes. Die bogen na een aantal vluchten steeds verder naar achter door de te harde klappen. Komt misschien ook weer door het gewicht hoor. Ik ben uiteindelijk de flaps gaan gebruiken, nadat ik aan de kist gewend was en dat was een wereld van verschil. Ik kan 'm nu met zeer lage snelheid heel gemoedelijk aan de grond krijgen.
Ik ben uiterst tevreden over het vliegtuig en vlieg met heel veel plezier. Je hebt wat mij betreft dan ook een heel mooi apparaat in bezit. Wees er maar zuining op.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.

Groet Barney

bedankt voor de complimenten :)

ikzelf ben van plan hem te vliegen met een 12,5cc tweetakt, maar nu ik jouw verhaal lees twijfel ik er over....

de landingspoten maak ik uit aluminium buis tot een dikte van een centimeter, met een verenstalen kern van 5 mm, is hopelijk voldoende :P

foto's plaatsen kan door naar www.imageshack.us te surfen en daar de foto's die je wilt uploaden te selecteren uit de lijst. zorg alleen wel dat ze kleiner of gelijk zijn aan 800X600 pixels....

daarna op host it klikken en wachten.

daarna de link nemen die helemaal onderaan staat en tussen IMG tags zetten, dus
.

kijk er naar uit, een focke-wulf is altijd mooi :D

Foto's zijn wel een beetje klein. Ik heb ze resized naar 800x600, maar doe kennelijk nog iets niet goed. Hoe kan ik ze groter krijgen?

Groet Barney

mooi ding inderdaad :D

er zijn zoiezo dingen die bij mij anders gaan zijn dan bij jou....

de uitlaten heb ik een iets minder dan een centimeter diep verzonken in de romp en ook naar beneden verplaatst, net als bij de echte....

de gunhood cover gaat bij mij ook een andere vorm worden net als de motorkap..

al zie ik dat bij jou de motorkap beter uitkomt dan bij mij.... bij mij is ie iets te klein namelijk...

ook ga ik de kanonnen in de vleugel namaken en de pitotbuis aan de rechtertip. ook komt er een blister op de vleugel waar bij de echte een kanon onder zit, zijn ze bij top-flite effe vergeten...

klinkt goed! Maar hoe ga je dat oplossen met de motorkap, dat van de uitlaat is erg mooi maar als de motor er uitsteekt verpest dat een hoop. :cry: Ik hoop dat je hem nog een beetje mooi weg kan werken :wink:
Barney, ziet er strak uit, erg mooi gespoten!

Ruben Jansen zei:
klinkt goed! Maar hoe ga je dat oplossen met de motorkap, dat van de uitlaat is erg mooi maar als de motor er uitsteekt verpest dat een hoop. :cry: Ik hoop dat je hem nog een beetje mooi weg kan werken :wink:
Barney, ziet er strak uit, erg mooi gespoten!

ik bedoel niet de echte uitlaat hè, maar de die plastic frutsels :wink:

Danny,
Leuk dat je zo ver gaat met schaalbouw, maar ja daar is het schaalbouw voor. TF heeft inderdaad bezuinigd op een aantal details, de gunhood zoals je al aangaf, maar vooral ook de charger inlaat. Deze heb ik van iemand op de club gekregen; die crashte met een TF model van een flink aantal jaren geleden en die charger was toen wel mooi gevormd.
Misschien een leuke tip, ik heb de kruitsporen en uitlaatgas-sporen gewoon gespoten door een airbrush potje voor de helft te vullen met verfverdunner en daar tien druppels matzwarte verf aan toe te voegen. Zeer sterk verdund dus. En dan maar spuiten. Steeds één keer en dan met een föhn drogen, weer spuiten en dat zo'n 20 keer. In het begin zie je nog niets, maar na verloop van tijd begint er een zwarte waas te verschijnen die steeds donderder wordt. Ben ook heel benieuwd hoe het ook anders kan. Maar feit is, het geeft een subliem resultaat.

Ben heel benieuwd naar jouw eindresultaat Danny en vooral hoe het vliegen je zal bevallen. Ik blijf je draadje volgen.

Groet Barney

oeh! bedankt! heb hem gedownload 8) staan een paar heel erg mooie foto's tussen 8O

het wachten is nu op de spinner, die schijnt zaterdag uit amerika vertrokken te zijn, komt denk ik morgen of overmorgen, tenzij de douane weer gaat zitten kl*ten.... ( dan komt er nog 12 euro bovenop de al betaalde 50 euro :? )

nou, vandaag de spinner opgehaald bij het postkantoor!!!!!

mooi ding hoor, schaalvorm klopt PRECIES met een 3-view die ik heb!

gelukkig hoefde ik geen belasting te betalen want skyshark heeft als waarde 20 dollar opgegeven ( ding was 39 dollar...) en pas vanaf 25 euro word er belasting afgehouden :D
zat zelfs een stempel op met "vrij van belasting, Inkl. Schiphol"!

nu maar eens gekeken naar de schaalvorm van de cowl, blijkt dat er niet aan de buitenkant iets omheen gemaakt moet worden, maar dat er aan de binnenkant aan de voorste helft wat vulbalsa ingelijmd moet worden waarna hij wat afgeschuurd en gevijld word.

spinner past in ieder geval wel mooi in de opening van de kap, met een mooie luchtopening van 1,3 centimeter rondom :)

Back