Dag Danny,
Ik zit niet zo veel op het forum, maar ontdekte vandaag jouw verslag over de FW190D van TF en dat trok direct mijn aandacht, omdat ik er zelf ook een heb gebouwd. Ook van TF. Niet schaal hoor dus een aantal dingen kloppen niet helemaal (spinner, retracts etc). Ik wil wel een paar foto's plaatsen, maar help me dan even hoe ik dat moet doen.
Gezien je leeftijd krijg je van mij alle complimenten om aan zo'n kist te bouwen, want ik weet welke uitdaging je bent aangegaan. Ik vlieg nu 12 jaar en dit is mijn laatste bouwwerk en daar heb ik lang over gedaan (twee jaar).
8 Juli 2006 heb ik mijn eerste vlucht gemaakt en die verliep buitengewoon voortreffelijk. Ik had er alleen een FS91S op staan van negen jaar oud, maar die trok het gewoon niet voldoende. Mijn totale gewicht ligt rond de 4,7 kilo en misschien is dat wel het probleem. De tweede vlucht bleek ik gewoon onvoldoende startsnelheid te hebben, alhoewel ik dacht dat ik wel voldoende snelheid had. Dat kostte me dus bijna de kist. Ik kreeg 'm niet vlak, doordat ie steeds van links naar rechts tolde door het continue overtrekken. Uiteindelijk toch in de lucht kunnen houden. Ik heb er nu een Saito 125a op staan en man, man, man wat vliegt dat heerlijk. Ook het geluid is voortreffelijk.
Ik zie dat je retracts met verestaal gebruikt. Heb ik ook, van Robart zonder struts 5mm. Probleem wat ik heb is dat ze toch wat instabiel zijn door die enorme lengte. Ze zwabberen snel. Bij de eerste landingen gebruikte ik de flaps nog niet om eerst maar eens gewend te raken, maar de landingssnelheid was daardoor iets te hoog wat niet goed is voor de pootjes. Die bogen na een aantal vluchten steeds verder naar achter door de te harde klappen. Komt misschien ook weer door het gewicht hoor. Ik ben uiteindelijk de flaps gaan gebruiken, nadat ik aan de kist gewend was en dat was een wereld van verschil. Ik kan 'm nu met zeer lage snelheid heel gemoedelijk aan de grond krijgen.
Ik ben uiterst tevreden over het vliegtuig en vlieg met heel veel plezier. Je hebt wat mij betreft dan ook een heel mooi apparaat in bezit. Wees er maar zuining op.
Als je vragen hebt hoor ik het wel.
Groet Barney