Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

Tjen il-Vec zei:
plotterwelt zei:
Kisten waren gebouwt om te vechten niet voor het "goed" vliegen.

Wou je hem ook om te vechten?

Denk eerder dat hij goed moet vliegen.

Mvg Johan

Heu?.... die volg ik niet helemaal ben ik bang.... :?

2WW waren gebouwt om te winnen.

Extra´s , Cessna´s , Pipercup´s enz. zijn gebouwt met het oogmerk op het vliegen.

2WW kisten vliegen gewoon moeilijker als de meeste zivile vliegtuigen.

En als je dan ook nog geen vliegervaring hebt word het nog moeilijker.

Mvg johan

Hmmzz... aparte benadering ...

Het vergelijk van bijvoorbeeld een P47 met een Cessna of Piper kan ik niet helemaal plaatsen maar goed. Mijnsinziens haal het eea door elkaar en vergelijk je zaken met elkaar die eigenlijk niks met elkaar gemeen hebben behalve vleugels en een prop.
Verder, het 'goed' vliegen is zo snel niet nuanceren laat staan wat 'vechten' inhoudt. Dat is van zoveel factoren afhankelijk.

Nou, ik denk dat het vooral te doen was om het strategische belang van de inzet van bepaalde squadrons. De ene een air-to-air taak, de ander ground attack. De ene kist had weer betere bepantsering, de ander meer vermogen.... etc..

De zaken die speelden waren meer wendbaarheid, stijgvermogen, duikvermogen, firepower noem maar op. Hell yeah! dat deze kisten goed moesten vliegen. Dat had niet zozeer meer iets te maken met winnen maar met overleven en stukje bij beetje veroveren.

2WW waren gebouwt om te winnen.

Nu wel ja, kijk maar eens naar de Reno air races... :wink:

En als je dan ook nog geen vliegervaring hebt word het nog moeilijker.

Logisch..... :?

En dat WW2 kisten moeilijker zouden zijn te vliegen als civiele is niet te vergelijken.
Het landen en starten met sommige jachtvliegtuigen dienen aandacht te krijgen omdat deze bij lage snelheden kritischer kunnen zijn dan andere hedendaagse kisten met hetzelfde aantal PK's voor de neus..... maar in de lucht :? ik weet het niet hoor....

En wat het modelvliegen betreft mag het natuurlijk duidelijk zijn dat een trainer een stuk vergevingsgezind is dan een zwaar jachtvliegtuig met een dikke 4t erin om maar wat te noemen. Maar het aanbrengen van schaaldetails hoeft niet onherroepelijk te betekenen dat dat ten koste zou gaan van de vliegeigenschappen. Sterker nog, denk maar eens aan een schaaldetail zoals de tipverdraaiing in de vleugel van een spitfire. Is ook een toevoeging wat wel degelijk werkt op een schaalmodel. Of flaps... een schaalitem, wel degelijk functioneel op een schaalmodel en soms zelfs belangrijk!

Maar goed, ieder zijn idee :wink:

Het is offtopic, maar volgens mij is het nonsense om te beweren dat de WW2 kisten niet gebouwd zijn om goed te vliegen.

Die dingen zijn juist gebouwd om goed te vliegen, om echt te vliegen. Dus geen zelfcorrigerende zaken; het ding doet wat de piloot 'm aangeeft. Wendbaarheid en snelheid waren van belang, veiligheid minder.

Bij burgertoestellen gaat het juist niet om wendbaarheid en snelheid, geen passagier zal het leuk vinden als je een hoge-G manouvre gaat doen terwijl hij/zij zit te eten ofzo.

Je kunt niet zo simpel praten in termen van 'goed vliegen' of 'slecht vliegen'. Vanuit mijn perspectief zou zo'n warbird juist beter vliegen dan een trainer. De termen goed/slecht zou je moeten vervangen door wendbaar/stabiel (of andersom, wat je wilt) en dan kom je al meer in de buurt, denk ik.

@Danny: Wil je schaal bouwen en zit dat richtingsroer je dwars, haal er gewoon een stuk vanaf en kijk wat het doet. Er zijn nog steeds massas piloten die praktisch niets doen met het richtingsroer. Ik denk niet dat je er veel problemen mee zult krijgen.

een taildragger (en dus ook een ww2 jager) heeft tijdens de start heel wat roeruitslag nodig om hem recht vooruit te houden.

Om ervoor te zorgen dat het roer zo effectief mogelijk is vergroten veel fabrikanten het roer tov hun grote 1:1 broeder.

Kans is dat als je hem schaal maakt dat hij niet effectief genoeg is, maar ik denk dat dat wel meevalt zolang je er maar op let tijdens de start.

Als het je nu dwars zit dat het roer te groot is, zou ik hem nu vernaderen.. kans is groot dat als je straks klaar ben en vliegt met dat ding.. je direct weer naar dat te grote roer gaat zitten kijken en denkt.. "had ik hem maar meteen verkleind" :)

Peter

tsja, nu zit ie al in de oratex....

gelukkig heb ik een hoop van dat spul over dus ik kijk het nog even aan tot de kist volledig spuitklaar is... misschien dat ik hem dan toch nog verander...

de linker retract is ondertusen ingebouwd en zit mooi recht en stevig vast 8) morgen de andere...

enig probleem wat ik heb gevonden is dat ik niet echt een veilige inbouwmanier voor de servo kan vinden zonder dat óf de servo, óf de aansturing in de weg zitten voor het wiel... de wielen zijn trouwens ook uitgezocht, zijn alleen nog niet besteld... wel vrij prijzig trouwens, bij SIG zijn ze 15 dollar per wiel en dan zijn ze zelfs nog goedkoper dan de adviesprijs van williams brothers... maar ze zijn de prijs meer dan waard 8) want zeg nou zelf, zijn dit geen juweeltjes ?:
goldenage.jpg

in tegenstelling tot wat top-flite zelf aanraad zeker....:
http://www.williamsbrothersmodelproducts.com/smooth_wheels.jpg

oh, en om toch een tipje van de sluier op te lichten, hier komt een spoiler :lol: : [spoil:7e00a0a305]ik ben van gedachten veranderd qua schema en ik denk toch dat ik hem niet zelf ga spuiten, meer zeg ik op het moment niet... :wink:[/spoil:7e00a0a305]

heb zojuist het materiaal gehaald voor de struts... ( weer geld weg wat eigenlijk ergens anders voor was bedoeld :oops: )

het enige wat ik nog niet heb zijn de veren.... ik zou ook echt niet weten waar ik die dingen vandaan moet halen...

maar goed, dadelijk ga ik beginnen, straks misschien foto's :wink:

Als je nou gaat zeggen wat voor veren. :wink:

Trekveer, drukveer,lengte, dikte veer, dikte draad.

Heb een hele doos vol met veren voor de modelbouw , zal vast wel wat passendes bij zijn. 8)

Mvg Johan

Danny Mulders zei:
want zeg nou zelf, zijn dit geen juweeltjes ?:
goldenage.jpg

Als je voor schaal gaat zou ik nog wat meer onderzoek doen.
Golden Age style wielen zijn vaak van die hele smalle bandjes.

@plotterwelt
zal dalijk eens meten :wink:

@WV
smalle banden mogen wel, anders krijg je ze nooit ingetrokken...
goldenage_wheels.jpg

de echte FW190 had trouwens ook heel smalle banden...

De echte FW190 had smalle banden, maar zo smal.................
Denk het niet :roll:

Denk dat voor de schaalgetrouwheid deze banden te smal zijn.

En voor het intrekken hoeven de banden niet zo smal te zijn en zullen wat dikkere ook nog volledig in de vleugel vallen denk ik zo.

Ik denk toch dat het de door mij aangegeven wielen worden..

of de door top-flite aangegeven wielen die van dezelfde fabrikant zijn, evenveel kosten, en "meer band en minder velg" hebben, zijn alleen minder mooi vind ik.. oordeel zelf...
smooth.jpg

De spinner heb ik in ieder geval net wel besteld, toch handig die direct debit van je bankrekening die een paar dagen terug is geintroduceerd door paypal :D

spinner verwacht ik in de komende weken te ontvangen, samen met een postbode die zijn handje ophoud vanwege de douanekosten... ( ongeveer 4 euro denk ik, spinner was €20,20...)

mooi spinnertje, 8.4CM breed en 8.5CM lang, aardig aan de maat dus :wink: :
fw190a4.jpg

Deze zijn te groot Peter. Dat ik zo weet moeten top flite wielen ongeveer 90 mm zijn.
Voor mijn spit is dit 3,5 in en die staan niet tussen de leverbare maten.

Groetjes Rob

Back