Bouwverslag Top-Flite Focke Wulf FW190D-9

Danny, al nagedacht waar je de antenne wil plaatsen? Bij mijn [rul=http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7259]Corsair[/url] heb ik het binnen de romp weten te houden. Ik heb de antenne weggewerkt in een smalle buis. Als ik hier eerder over na had gedacht, dan was de installatie makkelijker geweest. Nu je romp nog open ligt, kan je overal makkelijker bij.

Hier een paar foto's. De ontvanger zit in het roze schuime, de antenne is weggewerkt in de grijze buis die tegen de romp aangeplakt zit.

Bouw_Corsair_655.jpg

Bouw_Corsair_660.jpg

Bouw_Corsair_661.jpg

Bouw_Corsair_662.jpg

Han zei:
O die crash die ken ik.
Da's de SBD-5 Dauntless van Tom Pierce
Hebben jullie dat bouwrapport wel eens gelezen?
De beste weather- en schildertechnieken die ik ooit gezien heb!, en ook gelijk het meest complete en best verzorgde bouwverslag wat ik ooit op het net tegengekomen ben.
Lezen die boel, zeer leerzaam (niet vergeten tijdens het lezen je mond weer dicht te doen!)
De crash was tijdens de maiden, zeer spijtig,

Frank

:offtopic:

En wederom denk ik, als ik de 'Epitaph' lees: wat dom en wat jammer. :evil:

Maar daar hebben we het al eens eerder over gehad. :?

:ontopic:

jan.

Een heel typisch en gelijk in het oog springend detail van de Dora is het verlengstuk dat vlak voor de staart zit, om van de originele 190 romp en D-9 te maken.
Er zit als het ware een dubbele knik in de romp: de romp word smaller naar achter tot het tussenstuk, loopt een stuk parallel en gaat na het tussenstuk verder met smaller worden.
FW-3tussenstuk.jpg

Het is een typische beginnners fout om bij de D-9 de romp gewoon vloeiend te schuren, maar ik neem aan dat Danny dit o zo kenmerkende detail exact over neemt / heeft genomen? :wink:

Frank

Zou je het goed willen doen, dan zou je dus eigenlijk eerst een 190 romp moeten maken, die bij de staart doormidden zagen en daar een recht stuk tussenzetten?

Frank,

Leuk detail en denk jij dat Topflite daar aangedacht heeft :bye: .

Is ook niet zomaar even aan te passen.

Gaat trouwens lekker zo Danny :worship:

Ton

Dat aanpassen is denk ik nog wel te doen, met een beetje valsspelen. Gewoon aan de voorzijde het geheel aan beide kanten iets inschuren en aan de achterzijde aan beide kanten van de knik iets materiaal opbrengen.

Dan zal het geheel gemiddeld dikker zijn, maar heb je wel die knik. Dat dikker zijn zal (als je het subtiel doet) niemand zien, die knik wel.

Hezik,

Het zou kunnen, maar eerlijk gezegd is dat nu te laat of wordt veel te zwaar.

Vandaar dus eerst controleren, evt aanpassen en dan pas de volgende stap.

Bij een kit ook niet echt praktisch dit kun je beter doen bij een model vanaf tekening.

Heb dit zelf met een Pica Bucker Jungmeister 133 gedaan en heb daardoor 80% van de kit weggegooit.

Nee lekker doorgaan zo, het echte werk komt later wel, ja toch Danny :wink: .

Ton

Frank Hartog zei:
Een heel typisch en gelijk in het oog springend detail van de Dora is het verlengstuk dat vlak voor de staart zit, om van de originele 190 romp en D-9 te maken.
Er zit als het ware een dubbele knik in de romp: de romp word smaller naar achter tot het tussenstuk, loopt een stuk parallel en gaat na het tussenstuk verder met smaller worden.
FW-3tussenstuk.jpg

Het is een typische beginnners fout om bij de D-9 de romp gewoon vloeiend te schuren, maar ik neem aan dat Danny dit o zo kenmerkende detail exact over neemt / heeft genomen? :wink:

Frank

Dat detail is bij de Dora mee verwerkt in het Topflite model. :wink:

Topflite is op dat gebiet wel aardig scale.
Heb zelf de Cessna half klaar en er zitten heel veel ABS delen bij om hem scale te bouwen.
Over de vorm van het model hoeft Danny zich geen zorgen te maken.

Mvg Johan

Als je het goed doet, zou het gewichtsneutraal moeten zijn, immers je plakt er een een kant bij wat je er aan de andere kant afschuurt.

Maar snap wel wat je bedoelt en denk ook dat je wel gelijk hebt.

De vraag is alleen of dat extra gewicht in dit geval kwaad kan.. ik weet niet of er een 'algemene' tendens te bespeuren is voor deze kist, maar stel nu dat ze meestal neuslastig zijn, dan zou dat extra gewicht in de staart er toch wel gekomen zijn..

hezik zei:
Als je het goed doet, zou het gewichtsneutraal moeten zijn, immers je plakt er een een kant bij wat je er aan de andere kant afschuurt.

Hé Hezik,

Dat klopt niet helemaal, want dan vergeet je de hefboomwerking, maar het zal inderdaad niet echt veel uitmaken.

Grt,
Jaap

dank allemaal 8)
ik heb juist gelezen dat dit toestel nog al eens staartlastig uit wil komen....de antenne wil ik gwoon los in de staart hangen eigenlijk, zo heb ik het bij al mijn toestellen ( op de harvard na, die heeft een zilveren bespanning) en nog geen problemen mee gehad.

hezik schreef:
Nou . . . :?

Knappe knaap die kans ziet er aan de binnenkant evenveel af te schuren, als wat je er aan de buitenkant bijplakt . . . 8O

Maar gelukkig hoeft dat dus allemaal niet. :D

jan.

eerlijk gezegd twijfel ik nu een beetje over wel of niet een intrekbaar landingsgestel...
niet intrekbaar is minder mooi, maar retracts zijn heel erg duur ( bijna te duur...) en als dit toestel crasht heb ik er heel veel geld aan uitgegeven.. en dan zit ik met retracts waar ik niks mee kan....

Ja Danny,

retracts zijn een must op deze kist.

Mocht je crashen dan maak je een neiuwe of je gebruikt je retracts op een andere kist ;-)

een nieuwe word moeilijk aangezien de kit discontinued is.....

en het landingsgestel kan op bijna geen enkele kist hergebruikt worden, 't is een 75 degree unit, en alle ander top-flite kisten hebben 85 of 90 degree units...

Back