Bouwverslag U-552 Type VIIc Trumpeter 1:48

Gespoten met primer

Waarna met Model air 71.096 (Olive Grey)
Motor 3.jpg
Motor 3a.jpg
 
@Ginny,

Als je niet anders te doen heb, kruip dan weer achter het stuur, en rij even lekker verder..


@marc 2

Tja, als de instructies de kleuren aangeven , en je vind pas later de kleuren foto, ik weet niet wat jij zou gaan doen, ik vind het mooi zo


Positieve opmerkingen worden gewaardeerd, maar bovenstaande vervuiling maken wel dat je afvraag voor wie je hier wat post, en of je op deze manier wel weer mee door wilt gaan


Op dit moment denk ik van niet ik denk er nog over na
 
is altijd een lastige keus als je moet kiezen tussen een foto en de handleiding en inderdaad groen is zeker niet lelijk.
en het is natuurlijk heel goed mogelijk dat de kleur per boot verschilt. waarschijnlijk waren er geen 2 hetzelfde.
 
@Ginny,
Als je niet anders te doen heb, kruip dan weer achter het stuur, en rij even lekker verder..
Beste Henk, mijn comment was zeker niet als kritiek bedoeld, maar een oprisping van beroepsdeformatie.
Als je wellicht weet werk ik (deels) als troubleshooter op zeeschepen in de machinekamers, en een zuiger trekken is voor mij routine. (een link naar mijn werkzaamheden staat nog wel ergens op het forum)
Gezien de overgebleven hoogte boven de motor op de foto om 10.31 was mijn eerste gedachte, hoe moet je daar de zuigers uit krijgen?
En die oprisping ventileerde ik.

Dat je mijn naam foutief spel, soit..
 
Henk,
Ik heb in dit topic nog niet veel gepost. Maar volg het wel. Ik vind het ongelooflijk knap, en getuigen van lef, hoe je de zaag en mes in de onderdelen zet. Met een prachtig resultaat. En je weathering met je air-brush werk is ontzettend knap. Het zou jammer zijn als we niet verder zouden kunnen genieten van je werk.
Gr. Peter
 
God man ik was hier al even niet geweest maar wat een mooi werk!
En dat groen, wel dat werd ook overal gebruikt ik ben er bijna zeker van dat je ook groene versies gaat zien, die bouwverslagen bij de dozen zijn ook op feiten berust he, eerlijk ik heb nog niet veel van deze mooie bouwwerkjes gezien, zelf de "vettige" olie en het "zweten" van de motor komt naar voor. En die discussie over onderhoud, wel die Duitsers weten echt wel verdomt goed waar ze mee bezig zijn, toen en nu nog steeds en als wij niet zien hoe dan iets moet, ligt het altijd aan ons, geloof me maar.

Wat veeeeeeeeeeel belangrijker is hier is dat er weer een meester modelbouwer bij is, ik hoop dat hij gewoon verder gaat want deze gasten zijn er minder en minder op het forum!

Ik blijf volgen want dit is ook een meesterwerk in wording!
 
Over de kleuren wil ik toch nog een duit in het zakje doen.

Persoonlijk zou ik mij hier niet te druk over maken.
Ik heb ooit een stukje schrijven gehad van iemand die hier uitvoerig onderzoek naar had gedaan, helaas ben ik het schrijven en de naam kwijt.
Maar de inhoud weet ik nog wel.

Dit stukje ging weliswaar over Amerikaanse voertuigen maar ik denk dat je gerust aan kan nemen dat dit voor alles geld uit die periode.

Aan het begin van de oorlog werd er overal nog netjes aan de voorgeschreven regeltjes gehouden, immers alles was er nog in overvloed.
Echter in de loop van de oorlog werd de productie enorm opgevoerd en grondstoffen werden schaarser.
In die tijd kon je nu eenmaal niet op je fietsje even naar de DHZ zaak gaan om een paar blikken verf netjes op kleur gemengd te gaan halen.

Fabrikanten kregen voorgeschreven formules om zelf de verf te mengen, en dit was toch vaak natte vinger werk, immers de productie ging in hoog tempo door.
Het schijnt dat er zelfs tegen het eind van de oorlog Sherman tanks de fabriek uit rolden die bijna mat zwart waren en waar de verf al van af viel omdat ze niet geweldig ontvet waren.
En dan waren er nog de fabrikanten die er een eigen stempel op drukten.

Uiteraard waren er ook verf fabrikanten, echter ook hier het zelfde verhaal.
Er is verf nodig, veel en het liefst gister, en ook hier een gebrek aan grondstoffen.

Als voorbeeld een quote uit de geschiedenis van Amerikaanse sub camouflage.

Despite Bureau instructions there were always cases where patterns or colors were applied outside the range specified. Sometimes this was caused by a particular color not being available at the time the boat was painted. In other cases, the commander of the boat decided to make a change. One example of this behavior was Harder (SS-257). Her Measure 9 was replaced with a 'light grey job' in December, 1943. But her skipper became convinced that a touch of red would induce Purkinje effect and make his boat harder to see. When she left Australia in early 1944 her light grey was reported to have a decidedly pink appearance.

Voor de geïnteresseerden, het hele artikel staat hier: http://www.navsource.org/archives/08/08492.htm

En het zal bij de Duitsers niet anders geweest zijn.
In de loop van de oorlog kregen ze ook te maken met grote tekorten.
Het is dan ook goed mogelijk dat de officiële kleur voor de motor grijs groen is, zoals in dit bijzonder mooie model.
Echter het is ook heel goed mogelijk dat door de tekorten motoren grijs werden geschilderd zoals op de foto.
Beter verkeerde verf dan helemaal geen verf.

Kortom naar mijn mening is beide niet fout of verkeerd.

Dus blijf zo door bouwen, zoals JaFa al zegt: het is een meesterwerk.
En blijf verslagen schrijven, ik vind het altijd geweldig om te zien hoe creatief anderen zijn.
Het komt inderdaad helaas steeds minder voor.
 
Back
Top