Over de kleuren wil ik toch nog een duit in het zakje doen.
Persoonlijk zou ik mij hier niet te druk over maken.
Ik heb ooit een stukje schrijven gehad van iemand die hier uitvoerig onderzoek naar had gedaan, helaas ben ik het schrijven en de naam kwijt.
Maar de inhoud weet ik nog wel.
Dit stukje ging weliswaar over Amerikaanse voertuigen maar ik denk dat je gerust aan kan nemen dat dit voor alles geld uit die periode.
Aan het begin van de oorlog werd er overal nog netjes aan de voorgeschreven regeltjes gehouden, immers alles was er nog in overvloed.
Echter in de loop van de oorlog werd de productie enorm opgevoerd en grondstoffen werden schaarser.
In die tijd kon je nu eenmaal niet op je fietsje even naar de DHZ zaak gaan om een paar blikken verf netjes op kleur gemengd te gaan halen.
Fabrikanten kregen voorgeschreven formules om zelf de verf te mengen, en dit was toch vaak natte vinger werk, immers de productie ging in hoog tempo door.
Het schijnt dat er zelfs tegen het eind van de oorlog Sherman tanks de fabriek uit rolden die bijna mat zwart waren en waar de verf al van af viel omdat ze niet geweldig ontvet waren.
En dan waren er nog de fabrikanten die er een eigen stempel op drukten.
Uiteraard waren er ook verf fabrikanten, echter ook hier het zelfde verhaal.
Er is verf nodig, veel en het liefst gister, en ook hier een gebrek aan grondstoffen.
Als voorbeeld een quote uit de geschiedenis van Amerikaanse sub camouflage.
Despite Bureau instructions there were always cases where patterns or colors were applied outside the range specified. Sometimes this was caused by a particular color not being available at the time the boat was painted. In other cases, the commander of the boat decided to make a change. One example of this behavior was
Harder (SS-257). Her
Measure 9 was replaced with a
'light grey job' in December, 1943. But her skipper became convinced that a touch of red would induce Purkinje effect and make his boat harder to see. When she left Australia in early 1944 her light grey was reported to have a decidedly pink appearance.
Voor de geïnteresseerden, het hele artikel staat hier:
http://www.navsource.org/archives/08/08492.htm
En het zal bij de Duitsers niet anders geweest zijn.
In de loop van de oorlog kregen ze ook te maken met grote tekorten.
Het is dan ook goed mogelijk dat de officiële kleur voor de motor grijs groen is, zoals in dit bijzonder mooie model.
Echter het is ook heel goed mogelijk dat door de tekorten motoren grijs werden geschilderd zoals op de foto.
Beter verkeerde verf dan helemaal geen verf.
Kortom naar mijn mening is beide niet fout of verkeerd.
Dus blijf zo door bouwen, zoals JaFa al zegt: het is een meesterwerk.
En blijf verslagen schrijven, ik vind het altijd geweldig om te zien hoe creatief anderen zijn.
Het komt inderdaad helaas steeds minder voor.