Hallo allemaal,
Had even tijd nodig uiteraard, maar heb de plug eind vorige maand naar mijn collega gebracht, die de mal gaat maken en vervolgens de rompen er uit gaat trekken. Heb daar nog geen goede foto's van, maar zal mijn collega vragen nog wat foto's te sturen, zodat ik deze nog even in het verslag kan zetten. Inmiddels zijn de eerste rompen uit de mal gekomen. Ben uiteraard zelf ook zeer benieuwd hoe dit er uit ziet. Zodra de romp op de werf is aangekomen gaat deze op de tafel uiteraard.
Om de tijd tussen de plug en de uiteindelijke romp, te overbruggen heb ik vast een begin gemaakt met de aandrijving. Zoals eerder aangegeven, worden er 3 rompen uit de mal getrokken. Betekent dus ook 3 sets aandrijvingen. De aandrijving bestaat uit Azimuth Thrusters.
Wel, de aandrijving zoals ik die maak, bestaat uit geprinte delen, messing delen en Rvs as. De geprinte delen komen uit de pen van Pim Hoogenraad. Hij heeft deze ( en vele andere soorten thrusters) helemaal uitgewerkt zodat deze geschikt zijn voor aandrijving in de modelbouw. Bestanden van de printdelen worden opgestuurd naar Shapeways en vervolgens aan huis afgeleverd. Ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van dit printwerk. Het messing Draai en Freeswerk is ook uitgewerkt door Pim. Dit messingwerk en de samenstelling van het geheel neem ik dan ook steeds voor mijn rekening als Pim weer een setje heeft verkocht. Op onderstaande foto een ( gedeelte) van de onderdelen waar een Thruster uit is opgebouwd. Bij de bovenste thrusters is te zien dat de motor voor de aandrijving rechtstreeks op de verticale aandrijfas is gemonteerd. Tussen motor en aandrijfas zit nog wel een (geprinte ) koppeling. Tussen motor en messing fundatie ring zit een tandwiel die gefixeerd zit op de verticale messing buis. Dit tandwiel wordt aangedreven door een tandwiel die op een servo is gemonteerd, die weer gemonteerd is op de houder die te zien is achter de motor.
De servo zorgt dus voor de draaiing, en daarmee de besturing van het schip. In een later stadium komt er nog wel een foto, waarop te zien is hoe de servo is gemonteerd.
De oplettende kijker ziet op de bovenste thrusters witte ( geprinte ) schroeven zitten. Op de onderste twee thrusters zitten zelfgemaakte Messing schroeven. Testen zullen uiteindelijk uitwijzen of er wezenlijke verschillen zijn. Uiteindelijk zijn de thrusters met de messingschroeven 30 gram per thruster zwaarder.
En hier dus 2 van de 3 setjes thrusters. Nog een weekje wachten, dan hoop ik de romp binnen te hebben.
Wel dit allemaal gezegd hebbende, hoop ik in de tweede helft van Maart toch weer een update te kunnen plaatsen waarop de romp ook te zien is. Tot dan.