Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Wat ik nog nooit eerder in een verslag heb gedaan ga ik zo meteen wel doen. Ik ga een aantal berichten verwijderen die niets met de bouw van mijn Boxer te maken hebben. Dat gezegd hebbende, hierbij weer een verslag van de voortgang.
    Het was gister feest op de werf. Elroy kwam de romp brengen. Gelijk alle 4 de rompjes meegenomen plus zijn eigen Manta. Gelukkig was het droog en konden we een mooie foto maken van de BOKA vloot.

    P1000184.JPG

    Toch wel een stukje kleiner dan de Sovereign en de Manta.

    P1000186.JPG

    En dan de romp die ik heb uitgekozen. Elroy heeft er best veel werk aan gehad waarvoor mijn dank. De plug maken is één ding, een mal maken en vervolgens 4 rompen er uit halen is toch een ander verhaaltje. Ik ben er erg blij mee en hoop met een jaar of 2 een mooie Union Boxer te kunnen laten zien. Ook de collegabouwers die een romp gaan krijgen wens ik veel bouwplezier.
    Onderstaand een aantal foto's van mijn romp.

    P1000190.JPG

    P1000191.JPG

    P1000192.JPG

    P1000193.JPG

    P1000194.JPG

    P1000195.JPG

    P1000196.JPG

    En ja, dan ook gelijk maar los. De kiel of skeg had ik al gemaakt toen ik de plug gereed had. De skeg is gemaakt van 4 lagen styreen op elkaar, totaal 8mm dik. Hierin pennen geboord van 2 mm dik die weer in gaten passen die ik in de romp geboord heb. Gelijmd met epoxy en geklemd met spanbanden. Vervolgens de gaten afgetekend voor de thrusters en de gaten geboord. Passen van de thrusters an pas als de spanbanden er af gaan. Voor de volgende keer denk ik.
    Ook heb ik het gat in de achtersteven afgetekend voor de hekrol. Deze zal ook de volgende keer te zien zijn.

    P1000197.JPG

    Tot de volgende keer.
     
    Dunsz, Herm, MikRo en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Froombosch
    Fraai! Rompen zien er goed uit, complimenten.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Solex, kunnen in ieder geval weer verder.
     
  4. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Ziet er goed uit , enkel nog wel wat plamuurwerk zo te zien .
    Groetjes
    Ronny
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Ronny,
    Ben er zelf ook heel blij mee. Uiteraard zit er nog wat plamuurwerk aan, maar dat is geen punt. Moet ook nog heel veel aan de buitenkant doen, dus dan moet er toch ook geplamuurd en geschuurd worden. Komt helemaal goed.
     
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.499
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat is geen korte termijn denken.
    Varen in 2020?
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Stoompomp,
    Klopt, maar is ook geen bouwdoos met een bouwbeschrijving. Mijn laatste model van de Union Sovereign was ook scratchbouw vanaf tekeningen, hieraan heb ik ongeveer 3 jaar gewerkt. Aangezien de Boxer iets kleiner is, verwacht ik er een jaar of 2 over te doen. Maar kan ook zomaar korter of langer duren. Varen in 2020 lijkt me reëel.
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,

    En dan toch eerst de thrusters er eens inhangen. Deze had ik ook al van te voren gemaakt. Toch weer een spannend stukje maar ziet er goed uit.
    P1000198.JPG

    Ook ruim voldoende speling aan de binnenkant. Pim had dit al voor me uitgetekend en kwam ook zo uit. Ruim 12 mm ruimte tot onderkant dek.
    P1000199.JPG

    Zo zie je nog even duidelijker dat er voldoende ruimte is tussen bovenkant motor en onderkant dek. Blij mee.
    P1000200.JPG

    Daarna eerst de verstevigingen in de romp aangebracht. Aluminium hoeklijn 20x20x2 op maat gemaakt en gelijmd met Epoxy. Voldoende klemmen erop en een nachtje laten staan.
    P1000201.JPG

    En de volgende dag de klemmen verwijderd. In de voorkant een breedtelat geklemd. Tegen de tijd dat ik exact weet waar een breedteverbinding kan komen, komt er een definitieve versteviging in.
    P1000202.JPG

    Vervolgens het "0"spant afgetekend , alsmede de hartlijn. Dit zijn de belangrijkste maatlijnen voor mij. Van daaruit worden alle maten uitgezet.
    P1000203.JPG

    Achterkant gereed gemaakt voor de hekrol.
    P1000204.JPG

    Qua foto's een stukje overgeslagen. Gewoon vergeten dus. Gebruik voor het eerst printplaat voor het dek. De constructie waar de hekrol in zit dus ook van printplaat gemaakt. In plaats van lijmen, alles solderen. Dus even schuiven is er niet bij.:( Het voordeel is dan wel dat je niet hoeft te wachten tot de lijm droog is.
    P1000205.JPG

    En zo is dit klusje ook weer geklaard. Moet alleen de montage punten van de hekrol hier nog inmaken.
    P1000206.JPG

    En met de hekrol er in. Hekrol is gemaakt van kunststof. Waarom? Wel om alles te passen veel handelbaarder. Ook heb ik nog niet echt een idee van de gewichts verdeling. Ik houd er dus rekening mee dat ik uiteindelijk de rol ga verwisselen voor een stalen exemplaar, al dan niet uitgeboord.
    P1000207.JPG

    Ik wil nu eerst zoveel mogelijk aan de buitenkant doen. De volgende update zal ik hier het één en ander van laten zien.
    Tot de volgende keer
     
    Herm vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.006
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sloerd, Krijg jegeen last van corrosie met het koperen dek op de aluminium lijsten? Of gaat er iets tussen om direct contact te vermijden? Gr. Klaas.
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas,
    Geen idee en om je de waarheid te zeggen, nooit aan gedacht ook. Uiteraard komt er wel een laagje epoxy tussen, de lijm, maar verder zal ik het af moeten wachten. Nooit gehoord ook dat dit in het verleden is gebeurd. En er zijn heel wat collega's die dit al vaker hebben toegepast.
     
  11. Jan Huijser

    Jan Huijser

    Lid geworden:
    7 jan 2009
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedenavond,

    Ziet er prachtig uit!
    Ben zelf 3 jaar superintendent geweest van de boxer en haar 3 zusjes.
    Heb nu andere schepen maar soms heb ik er nog mee te maken als ik waarneem voor mijn collega.

    Groet,
    Jan
     
  12. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Hey Sjoerd, mooi begin weer!
    Die printplaat, ik heb het al vaker voorbij zien komen als bouwmateriaal, hoe soldeer je het ? met een flinke bout of een brandertje ?
     
  13. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Mijn vraag is , waar kan je zulke printplaat nog kopen tegenwoordig ???
    Groetjes
    Ronny
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas,
    Om nog even terug te komen op je opmerking betreffende corrosie. Eigenlijk heel simpel op te lossen, daar waar het koper het aluminium zou raken, schuur ik gewoon het koper weg. Dit gaat redelijk simpel.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.006
    Locatie:
    Oostvoorne
    Sjoerd, Als alles goed ingebed is met epoxy zal het wel meevallen. Kan er geen vocht bij. Gr. Klaas.
     
  16. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    737
    Locatie:
    Froombosch
    Volgens mij is de plaat onder de koperlaag ook een epoxyplaat........

    Edit : besef net dat het hier om de combi alu en koper gaat..
     
  17. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Bij Okaphone in Groningen bijvoorbeeld.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Jan. Je kunt je voorstellen dat ik dit als bouwer erg interessant vind. Ik heb je een PB gestuurd.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Tinus,
    De printplaat die ik nu gebruikt heb heeft tweezijdig 70 Micron koper. Dit is nog steeds goed te solderen met mijn normale soldeerbout. Wel de vlakken goed schoonmaken en ontvetten. Vervolgens gebruik ik soldeervloeistof van HBM. Ideaal spul. Bij een langere las kan het voorkomen dat een las niet helemaal gevloeid is. In dat geval pak ik mijn mini brandertje en ga daarmee heel voorzichtig langs de soldeernaad. In no-time vloeit de las dan wel mooi dicht.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Klopt helemaal Solex. Vandaar ook de optie om daar waar het koper het aluminium zou raken, hier het koper te verwijderen. Dan heb ik epoxy op aluminium.
     

Deel Deze Pagina