Inmiddels zijn de Towingpins en Karmforks ook zover gereed. Heb hier aardig wat uren in moeten steken en was ook niet in 1 keer naar mijn zin. Ook kwam ik er achter dat het geheel te hoog was

, eigen schuld uiteraard. Dus het geheel weer uit elkaar en opnieuw delen maken zodat ik wel met de hoogte uitkwam. Tja, soms zit het even tegen. Maar is weer gelukt

. Het principe is redelijk simpel. Zoals te zien zijn er 4 elementen. 2 stuks Karmforks( hier met deksel) en 2 Towingpins. Deze zijn normaliter in het dek verzonken. Bij gebruik worden ze hydraulisch omhoog geperst. Alle 4 de elementen kunnen onafhankelijk van elkaar omhoog of omlaag. In mijn systeem is dat niet anders, zij het dat ik dit met motortjes doe. Zowel de opgaande als neergaande beweging worden gegrensd middels microswitches. De uiteindelijke besturing wordt middels een 8-voudige ompoolmodule met de zender gedaan.
Hier is te zien hoe de beweging van de motoren wordt overgebracht naar de draadstangetjes die in de verticale kokers de pennen op en neer bewegen.
De 2 Karmforks gaan recht omhoog. De pennen bewegen in de kokers op en neer door een draadstang die aangedreven wordt door de motoren. In de buitenkoker is een gleuf gefreesd en in de pen zit een gat geboord onderin. Om de buitenkoker is een schuivende ring gemonteerd, die middels een inbusboutje door de gleuf in het gaatje van de pen wordt geschroefd. Met de nodige precisie kan de pen nu om hoog en weer naar beneden worden gedraaid door het draadstangetje. Onderin de pen is namelijk een M3 draadgat gemaakt. De ring gaat nu mee, omhoog of omlaag. Op weg naar boven raakt hij op een gegeven moment de microswitch die er voor zorgt dat de stroom wordt afgesloten waardoor de motor stilvalt. Door het verstellen van de microswitch kan het exacte moment van schakelen worden bepaald. Door nu de stroom om te polen kan de motor weer worden gestart, echter draait deze nu de andere kant op. Het gevolg is dat de draadstang ook de andere kant op draait en de pen dus weer naar beneden trekt. De ring gaat ook mee naar beneden totdat de onderste microswitch wordt geactiveerd, de motor zal weer stoppen en de pen is volledig naar beneden getrokken. Hoop dat dit een beetje duidelijk is verwoord.
De pennen die op deze foto omhoog staan, zijn de Towing pins. Boven op zitten twee draadgaten. Hierop wordt een plaat geschroefd die naar één kant uitsteekt. Buiten het feit dat deze omhoog en naar beneden kunnen, maken deze ook nog een radiale slag van 128 graden. Vanuit ruststand komen ze omhoog en tijdens het omhoog gaan draaien ze naar elkaar toe. Op het hoogste punt komen de platen die er op zitten tegen elkaar aan waardoor een soort tunnel ontstaat waar de sleepkabel of ankeretting tussen door loopt. Op deze manier blijft de kabel gevangen en kan niet dwars over het dek komen te lopen. Het draaien wordt bewerkstelligd door de groef in de koker niet recht, maar met een vloeiende kromming te fezen. De pen wordt dus door de ring met inbus gedwongen om deze kromming te volgen.
Ik heb er een filmpje van gemaakt. Zal proberen om deze ook in het verslag te laten zien. Hoop dat het bestand niet te groot is.
Tot de volgende keer.