Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Prachtig schip.
En ga vooral door met het posten van foto's hoor.[emoji1787][emoji1787]

Dank je wel Norwin. Het bouwen als zodanig loopt op het einde. Er zijn nog een paar dingetjes die ik wil laten zien. Daarna zal het stil worden. Volgend jaar zullen er dan nog wat vaarfoto's volgen.
 
Halo allemaal,
Zoals gezegd zijn er nog een paar dingen die, wat betreft de buitenkant nog gedaan moesten worden. Wel ik heb er weer een paar af kunnen vinken.

De kraan heb ik destijds gekocht. Mooi ding voor weinig geld, maar niet de juiste kleur. Heb er wel tegen aan lopen hikken, maar toch de stoute schoenen maar aangetrokken en de kraan gedemonteerd zoals op deze foto te zien. Best wel beetje spannend maar goed gelukt.
P1000917.JPG


Hier de delen geschuurd, ontvet en in de primer gespoten.
P1000918.JPG


Vervolgens de juiste gele kleur er op gespoten.
P1000920.JPG


Na de montage de voor mij gemaakte decals geplaatst. Blij mee.
P1000921.JPG


Ook nog een dingetje wat gedaan moest worden. Er moesten nog roosters komen op de verhoging voor bij de boeg. Als de lier is aangesloten wil ik de draad nog een kleurtje geven. Nog een punt van kritiek zou kunnen zijn dat de gemaakte lus niet echt aan doet. Ik ben het daar mee eens ,maar een oog splitsen, ik heb het geprobeerd, lukt bij deze draad niet.:(
P1000919.JPG


En dan nog maar weer een plaatje van het geheel.
P1000922.JPG


Volgende klus zal het maken van de Towingpins en karmforks zijn, achterop het schip. Tot de volgende keer.
 
Sjoerd, Probeer aan die nylon tros eens een punt te smelten. Voorzichtig warm stoken en uitrekken. Dan een lus vormen en het aangepunte deel in het hart van de tros steken. Daartoe de tros iets opstuiken. In de lengte in elkaar schuiven. Met een beetje mazzel lukt het. Een echte splits wordt het niet, maar het toont beter. Gr. Klaas.

20191125_220932.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt weer Klaas. Puntje er aan smelten heb ik ook gedaan. Ik ga proberen of ik deze in de klangsrichting weer in de kabel kan krijgen. Had al een keer de draad uit elkaar gerafeld om te zien of deze te splitsen was. Niet dus. Hoop dat ik jou manier kan toepassen. Zo op het oog gebruik je dezelfde draad als mij.
 
Ik ga proberen of ik deze in de klangsrichting weer in de kabel kan krijgen

Bedoel je misschien "kruisslag"? Deze kabelslag soort wordt gebruikt voor "lopend" werk en stroppen.
Langsslag (Lang's lay) wordt gebruikt voor staand want. Door de constructie kan men door torderen de kabel zo stijf maken, dat deze afgesloten was voor binnentredend water.
 
Dit is gevlochten nylon Henk. In principe zou je dat moeten kunnen splitsen, maar die techniek beheers ik niet. De latere soorten kunststof met een gevlochten mantel om een geslagen kern zijn ook te "splitsen", maar daar heb je speciaal gereedschap voor. Kabelslag touw of kunststof kun je gewoon splitsen als geslagen touwwerk en tot een dikte van 1 mm lukt me dat ook nog. Lang geslagen staaldraad wordt gebruikt voor sleepdraden en staand want. Bestaat normaal uit 6 tieren met een kern en is ook goed te splitsen. Maar daarmee werk je heel anders dan met touw. Bij touw steek je tegen de draad in en met staaldraad met de draad mee. Hoe stijf je draad ook tordeert, er blijft altijd vocht in achter. Jaren heeft men dat trachten te voorkomen bij staand want om het te lapzalven. Het lek kwam pas boven met het gebruik van RVS verstaging. Daar zijn weer variaties in die zich niet laten splitsen. Dan werd er aan het eind een terminal aan gewalst. Norseman heeft een terminal die je eraan kunt schroeven. Indien je meer info wilt, kijk dan hier eens. Gr. Klaas.
https://www.lijnenspecialist.nl/splitsen/instructiefilms-splitsen

https://www.lvbhb.nl/ambachten/staaldraad-splitsen/
 
Om lussen te maken in gevlochten nylon heb ik een grove stopnaald gebruikt om het uiteinde terug te steken in de kern. Daarna met een heel klein drupje seconden lijm geborgd.
 
Inmiddels zijn de Towingpins en Karmforks ook zover gereed. Heb hier aardig wat uren in moeten steken en was ook niet in 1 keer naar mijn zin. Ook kwam ik er achter dat het geheel te hoog was:oops:, eigen schuld uiteraard. Dus het geheel weer uit elkaar en opnieuw delen maken zodat ik wel met de hoogte uitkwam. Tja, soms zit het even tegen. Maar is weer gelukt:). Het principe is redelijk simpel. Zoals te zien zijn er 4 elementen. 2 stuks Karmforks( hier met deksel) en 2 Towingpins. Deze zijn normaliter in het dek verzonken. Bij gebruik worden ze hydraulisch omhoog geperst. Alle 4 de elementen kunnen onafhankelijk van elkaar omhoog of omlaag. In mijn systeem is dat niet anders, zij het dat ik dit met motortjes doe. Zowel de opgaande als neergaande beweging worden gegrensd middels microswitches. De uiteindelijke besturing wordt middels een 8-voudige ompoolmodule met de zender gedaan.

Towingpins IMG_20191120_092716209.jpg


Hier is te zien hoe de beweging van de motoren wordt overgebracht naar de draadstangetjes die in de verticale kokers de pennen op en neer bewegen.
Towingpins IMG_20191120_092730437.jpg


De 2 Karmforks gaan recht omhoog. De pennen bewegen in de kokers op en neer door een draadstang die aangedreven wordt door de motoren. In de buitenkoker is een gleuf gefreesd en in de pen zit een gat geboord onderin. Om de buitenkoker is een schuivende ring gemonteerd, die middels een inbusboutje door de gleuf in het gaatje van de pen wordt geschroefd. Met de nodige precisie kan de pen nu om hoog en weer naar beneden worden gedraaid door het draadstangetje. Onderin de pen is namelijk een M3 draadgat gemaakt. De ring gaat nu mee, omhoog of omlaag. Op weg naar boven raakt hij op een gegeven moment de microswitch die er voor zorgt dat de stroom wordt afgesloten waardoor de motor stilvalt. Door het verstellen van de microswitch kan het exacte moment van schakelen worden bepaald. Door nu de stroom om te polen kan de motor weer worden gestart, echter draait deze nu de andere kant op. Het gevolg is dat de draadstang ook de andere kant op draait en de pen dus weer naar beneden trekt. De ring gaat ook mee naar beneden totdat de onderste microswitch wordt geactiveerd, de motor zal weer stoppen en de pen is volledig naar beneden getrokken. Hoop dat dit een beetje duidelijk is verwoord.
Towingpins IMG_20191120_092750248.jpg


De pennen die op deze foto omhoog staan, zijn de Towing pins. Boven op zitten twee draadgaten. Hierop wordt een plaat geschroefd die naar één kant uitsteekt. Buiten het feit dat deze omhoog en naar beneden kunnen, maken deze ook nog een radiale slag van 128 graden. Vanuit ruststand komen ze omhoog en tijdens het omhoog gaan draaien ze naar elkaar toe. Op het hoogste punt komen de platen die er op zitten tegen elkaar aan waardoor een soort tunnel ontstaat waar de sleepkabel of ankeretting tussen door loopt. Op deze manier blijft de kabel gevangen en kan niet dwars over het dek komen te lopen. Het draaien wordt bewerkstelligd door de groef in de koker niet recht, maar met een vloeiende kromming te fezen. De pen wordt dus door de ring met inbus gedwongen om deze kromming te volgen.
Towingpins IMG_20191120_092655064.jpg


Ik heb er een filmpje van gemaakt. Zal proberen om deze ook in het verslag te laten zien. Hoop dat het bestand niet te groot is.
Tot de volgende keer.
 
Hallo,
Vooralsnog kan ik het filmpje niet uploaden. Te groot zegt het systeem. Geen idee hoe verder. Als goedmakertje nog maar 2 plaatjes.
Bij oplevering van de Boxer heeft de werf 2 silhouetten van Boxers op de Crucifix geplaatst. Is natuurlijk een uniek item wat niet mag ontbreken. Deze zijn voor mij gefreesd ( bedankt Jan) en uiteraard direct op de Crucifix geplaatst. Hoop de volgende keer de Boxers te hebben aangekleed.

P1000924.JPG


In de vorige Up-Date had ik het over een 8 voudige ompool module. Deze is nodig om middels de zender de motoren van de Towingpins en Karmforks links of rechtsom te laten draaien. Welnu, die ziet er zo uit. Links onder zie je de draden die vanaf de Karmforks en Towingpins komen. 8 stuks in totaal. Deze worden aangesloten op de nog vrije aansluiting van de 8 relais. De andere twee uitgangen van het relais zijn resp. de + en de - .Aan de andere kant is een kabel aan de module bevestigd die naar voren loopt waar de decoder komt te zitten. Deze is nodig om de commando's van de zender om te zetten naar de ompoolmodule. De gehele module heb ik zo gemaakt dat deze er simpel uitgehaald kan worden.
P1000925.JPG


Dit was het weer voor nu, tot de volgende keer.
 
Om lussen te maken in gevlochten nylon heb ik een grove stopnaald gebruikt om het uiteinde terug te steken in de kern. Daarna met een heel klein drupje seconden lijm geborgd.

Bedankt Jan, dat lijkt me een hel goede tip. Ga ik morgen proberen, top.:thumbsup:
 
Hallo allemaal,
Toch nog een tweetal foto's. De kleuren zijn op de Boxers aangebracht. Leuk detail.

P1000941.JPG


Ook de Karmforks en de Towingpins zijn nu goed afgesteld en de bovenkanten hebben een kleurtje gekregen.
P1000942.JPG


P1000937.JPG


Dit zullen voorlopig de laatste foto's zijn. Ook het verslag zal voorlopig niet vervolgd worden. Er wordt aan de buitenkant niets meer toegevoegd. Mogelijk nog wat attributen op het dek. Wat nog gedaan moet worden zit aan de binnenkant. Het aansluiten van de diverse kabels op de ontvanger, komt waarschijnlijk nog een tweede ontvanger bij. Er moet ook nog een module gemaakt en geplaatst worden om de diverse verlichting te laten werken. Ook de ompoolmodule voor de Karmforks en de Towingpins moet nog aangesloten worden op deze module. Dus nog niet gereed maar voor het verslag verder niet zo zinvol. Uiteraard komen er tzt nog wel een aantal vaarfoto's van de Boxer. Tot dan.
 
Ik heb genoten van je bouwverslag en kijk met interesse uit naar de vaarfoto's.
Bedankt voor je duidelijke verslag met mooie foto's

Groeten,

Arie
 
alvast een dikke proficiat voor de fysieke afronding van dit prachtige schip.
Het was zeker de moeite waard om dit verslag te kunnen volgen.
Nog veel succes met de hersenkrakers betreffende de elektronica.
Hopelijk tot een ontmoeting hier of daar te lande om het geheel nog eens live te kunnen aanschouwen.
vgr Marc
 
Hey Macrabbit , mooi verslag van de boxer .
Mag ik vragen waar je die relaiskaart (met acht relais) gekocht hebt ?
Ik ben op zoek naar zo'n kaarten maar ofwel is het met vier , zes of twaalf relais .
Groetjes
Ronny
 
Het is echt een prachtig model geworden Sjoerd. Gefeliciteerd met dit mooie resultaat.
Ben nog wel nieuwsgierig naar een filmpje van de towingpins en vorken.
 
Het aansluiten van de diverse kabels op de ontvanger, komt waarschijnlijk nog een tweede ontvanger bij. Er moet ook nog een module gemaakt en geplaatst worden om de diverse verlichting te laten werken. Ook de ompoolmodule voor de Karmforks en de Towingpins moet nog aangesloten worden op deze module.

Alleen al in deze drie zinnen worden aanvullingen, toepassingen genoemd, die voor collega modelbouwer interessant of leerzaam kunnen zijn.
Vaak is een oplossing bedacht door de ene bouwer een oplossing voor een soortgelijk probleem van een ander.
Ik hoop, dat je ons van informatie blijft voorzien.
 
alvast een dikke proficiat voor de fysieke afronding van dit prachtige schip.
Het was zeker de moeite waard om dit verslag te kunnen volgen.
Nog veel succes met de hersenkrakers betreffende de elektronica.
Hopelijk tot een ontmoeting hier of daar te lande om het geheel nog eens live te kunnen aanschouwen.
vgr Marc

Bedankt weer voor je reactie Marc. De elektronica gaat inderdaad nog een puntje worden. Was met de vorige zender(s) gewend om een decoder in de boot te gebruiken. Dat gaat nu echter m
niet, althans niet in dezelfde vorm. Gelukkig wordt ik hierbij geholpen en de laatste berichten waren dat de oplossing is gevonden. Ben zelf ook erg benieuwd.
 
Hey Macrabbit , mooi verslag van de boxer .
Mag ik vragen waar je die relaiskaart (met acht relais) gekocht hebt ?
Ik ben op zoek naar zo'n kaarten maar ofwel is het met vier , zes of twaalf relais .
Groetjes
Ronny
Dank voor je reactie Ronny. De gebruikte ompoolmodule komt van Ali. Als je in de betreffende winkel bent zal je zien dat ze deze in verschillende uitvoeringen hebben. Is Arduino gerelateerd maar heel goed bruikbaar zonder Arduino. Succes.
8-way-Relay-Module-5V-12V-24V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR.jpg


  • 8-way-Relay-Module-5V-12V-24V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR.jpg_50x50.jpg
  • 8-way-Relay-Module-5V-12V-24V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR.jpg_50x50.jpg
  • 8-way-Relay-Module-5V-12V-24V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR.jpg_50x50.jpg
  • 8-way-Relay-Module-5V-12V-24V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR.jpg_50x50.jpg
  • 8-way-Relay-Module-5V-12V-24V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR.jpg_50x50.jpg
  • 8-way-Relay-Module-5V-12V-24V-8-Channel-Relay-Module-Board-for-Arduino-PIC-AVR.jpg_50x50.jpg
8 way Relay Module 5V 12V 24V 8 Channel Relay Module Board for Arduino PIC AVR MCU DSP ARM Electronic 8-Channel Relay Module
 
Back
Top