Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Afgelopen maandag heb ik alle huisgenoten naar de oranje markt gestuurd, zodat ik weer wat tijd had om te bouwen! In de weken daarvoor ook wel tijd gehad, maar het vliegweer trok zo dat er ook gevlogen is. Vliegen geeft alleen brokken......

Na al het freesmachine geweld ben ik over gegaan op het edele handwerk. Ik ben begonnen met het beplanken van de motorgondels. Dit doe ik met 1mm balsa om het gewicht achter het zwaartepunt zo min mogelijk te houden. De foto's spreken voor zich:


PICT000111.JPG


PICT000211.JPG


PICT0001%7E5.JPG


normal_PICT0003%7E5.JPG


PICT0002%7E3.JPG


PICT0004%7E5.JPG


PICT00042.JPG


PICT0006%7E5.JPG


PICT00012.JPG


PICT0007%7E1.JPG


PICT0008%7E4.JPG


PICT0012%7E1.JPG


PICT0013%7E1.JPG




Groeten,
Bart
 
mooi :)
ik weet niet of het al gezegd of gevraagd is, maar waar gaje het model mee afwerken? oracover? glasvezel? papier en spanlak?
 
Ik wil het model afwerken met glasvezel (25gram/m2). Weet alleen nog niet of ik epoxy of PU100 ga gebruiken. Ik heb voor mijn andere modellen met epoxy gewerkt, maar vindt dat een lastige karwei. PU100 lijkt zoveel makkelijker, maar nu ik daar verhalen over hoor van krom trekken weet ik het niet meer. Ik heb al wat proefjes gedaan, en inderdaad geeft PU100 iets vervorming. Het werkt wel veel fijner dan epoxy. Misschien dat de romp PU100 wordt en de vleugels epoxy.

Groeten,
Bart
 
Ik heb tot nu toe niets gemerkt van kromtrekken bij PS 100, maar het zou kunnen (is logisch eigenlijk) dat door het uitharden het spul een beetje krimpt.
 
bgijsber zei:
Ik wil het model afwerken met glasvezel (25gram/m2). Weet alleen nog niet of ik epoxy of PU100 ga gebruiken. Ik heb voor mijn andere modellen met epoxy gewerkt, maar vindt dat een lastige karwei. PU100 lijkt zoveel makkelijker, maar nu ik daar verhalen over hoor van krom trekken weet ik het niet meer. Ik heb al wat proefjes gedaan, en inderdaad geeft PU100 iets vervorming. Het werkt wel veel fijner dan epoxy. Misschien dat de romp PU100 wordt en de vleugels epoxy.

Groeten,
Bart


Bart,

allereerst sta ik vol bewondering te kijken naar je oh zo fijn werk.

ik zou het haast jammer vinden dat je dit op zo'n kleine schaal aan het bouwen bent, groter is toch evenveel werk en makkelijker te hanteren ?

wat betreft het indekken, ik heb goede ervaring met het verdunnen van epoxy met methanol. Zo wordt hij heeel lopend en dus goed handelbaar.

Doe zo voort.
 
Gaaf man !!!

zeer netjes gebouwd :D

systeem van die flaps is echt gaaf :D
alleen de opening tussen die flap en de vleugel, word die ruimte als de flap openstaat nog opgevult ?


Hierbij ook een abbotje :wink: 8)
 
Hartelijkdank voor de aanmoedigingen.

3w_flyer: Die methanol tip ga ik uit proberen! Hoeveel moet je daarvan toevoegen? 10% 20%?

airbus: De kier tussen flap en vleugel zal er nauwelijks zijn. Aan de bovenkant loopt de beplanking heel ver door. In volledig uit positie zal de flap niet voorbij de beplanking komen. Aan de onderzijde zal er wel een grote opening zijn. Eerdaags wordt de vleugel beplankt, dan kan je het zien.

De bouw gaat langzaam maar gestaag door. Ik ben uitgebreid met de romp bezig. Om ervoor te zorgen dat het landinggestel er een beetje goed inkomt heb twee massieve verstevigings balken ingebouwd. Als intrekbare unit had ik er nog een paar liggen, deze zijn echter niet bestuurbaar. Een moest er dus worden omgebouwd tot bestuurbare. Omdat de retract servo, de stuurpoot zelf en besturing met kabels elkaar in de weg zitten heb ik een omkeer inrichting gemaakt voor de stuur servo met kabels. Misschien wat ingewikkeld gezegd, maar hoop dat de foto's voor zich spreken.

PICT0003%7E6.JPG


PICT0005%7E5.JPG


PICT0001%7E6.JPG


PICT0006%7E6.JPG


De oranje geleidings buizen zijn gewoon buiten buizen van teflon stuurstangen. Door ze met de fohn te verwarmen buigen ze mooi om het frame.

PICT0007%7E2.JPG


Sorry voor de slechte foto...

Groeten,
Bart
 
Goede vraag Jan! Bij de echte zit hij ook niet in het midden. Het boord kanon van de A10 is nogal lang en groot.

Danny: Gewicht blijft een probleem, maar de steunbalken welke je ziet zijn gewoon van balsa. Wel het stevigere type. Het landingsgestel met retract servo's zullen richting 200gram gaan toevoegen. Ik wil het in elk geval zo maken dat ik het er makkelijk uit kan halen. Omdat het veld waar ik vlieg geen asfaltbaan of perfect gras heeft zal het toch buik landen worden. Ik ga wel proef ondervindelijk kijken hoeveel die 200gram (10% van vlieggewicht) gaat uitmaken.

Groeten,
Bart
 
Chiq hoor!

Zelfs bij alleen het zien van de gefreesde spantjes begin ik al te kwijlen.
Ik ga er serieus over denken om ook zo'n freesapparaat te gaan maken als m'n nieuwe hobbyhok klaar is.
 
Lekker met de bouw van de romp bezig geweest. Nu aan het prutsen met de retract servo, maar dat zien jullie later.

PICT0001%7E7.JPG


PICT0003%7E7.JPG


PICT0004%7E6.JPG


PICT0005%7E6.JPG


PICT00012%7E0.JPG



Groeten,
Bart
 
mooi gebouwd
maar licht het aan mij of zijn die spanten in de romp zo dik
 
De spanten zijn 5mm dik. Het zijn twee 2.5 mm balsa planken op elkaar. De liggers zijn 5x5mm balsa. De liggers hadden denk ik ook wel 4x4mm gekund, maar ik had nog een berg 5x5 liggen. Ik ga het bekleden met 1.5 mm balsa.

Groeten,
Bart
 
Kleine update. Tussen het vliegdoor wordt er af en toe ook nog gebouwd. Ben veel tijd kwijt geweest met de correcte inbouw van de retract servo voor het neuswiel. Deze loopt nu wel prima.

Ik wil een 'pull - pull' kabel gebruiken voor de besturing van het neuswiel. Wie weet hoe ik die kabel het beste kan vast maken aan de trek stangen? Moet ik het messing buisje plat knijpen? Vol gieten met epoxy? Solderen? Hoe krijg ik de kabels precies op dezelfde lengte? Moet ik de kabel een of twee maal door de messing buis halen? Elke tip is welkom, gezien dit de eerst pull pull voor mij wordt.


PICT0001%7E8.JPG


PICT0002%7E5.JPG


PICT0004%7E7.JPG


PICT00016.JPG


PICT00031.JPG


PICT00171.JPG


PICT00101.JPG


PICT00051%7E0.JPG


PICT00061.JPG


Groeten,
Bart
 
dit gaat lekker, de lijnen zijn al duidelijk zichtbaar.
die motorgondels zijn echt prachtig, net zoals de rest trouwens :wink:
 
Back
Top