Met het mooie rustige vliegweer van de afgelopen maand is het over, dus het bouwen kan weer verdergaan. Zoals je ziet zijn de staarten inmiddels bijna helemaal klaar.
De staarten bouw ik op gelijke manier als het stabilo. Dus eerst helemaal indekken met balsa en dan het roer eruit snijden.
Om schaalafwerkings vaardigheden aan te leren ben ik mijn 7 jaar oude F15 EDF model aan het afwerken. Ik heb hem ooit tot aan glassen en vliegen gekregen, maar nooit verder afgewerkt. Hierop kan ik oefenen zonderdat de fouten aan terug komen in mijn A10.
De richtingsroerer servo's bouw ik volledig in. Ik weet dat dit dom is vanwege onderhoud, maar zie niet goed hoe ik hier een klepje kan maken en het gewicht heel laag houden.
Het servo horntje draai ik 90 graden zodat de staart aan twee zijden bekleed kan worden. Pas na het 'glassen' ga ik gaten maken voor aansturing en kabel doorvoer.
Ik heb een malletje/ondersteuning gemaakt om de andere zijde te kunnen bekleden. Met deze ondersteuning kan ik gewoon op een rechte plank de bekleding aandrukken zonder dat ik kromme staarten krijg.
De kloppeling tussen stabilo en staart versterk ik met twee latjes van triplex. De staart en stabilo worden gewoon op elkaar gelijmd na het glassen.
Alles van de staarten moet maal twee
Groeten,
Bart