Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

echt man respect. hoe lang dit ook gaat duren (niet negatief bedoelt) ik blijf het volgen en wie weet probeer ik het volgende vakantie ook wel eens

keep it up

grz
rodney

respect. echt super! Updates? En hoe plaats je je motoren/fans?
Eric

Hartelijkdank voor alle aanmoedigingen!

Hieronder een paar foto's om te verduidelijken hoe ik de hoogte roeren uit stabilo heb gehaald. Na het beplanken van het stabilo heb ik (op de juiste plek) de beplanking doorgesneden. De beplanking heb ik op die plaats dus ook niet vastgelijmd. Hierdoor heb ik een kleine 'overhang' gekregen. Door de roeren een ronding te geven past dit precies in de uitsparing. Dit is de eerste keer dat ik het zo doe, en het lijkt goed te gaan lukken. het draaipunt van de scharnieren moet precies in het hard van de 'cirkel' van de voorlijst komen. Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

PICT0002%7E7.JPG

Het gat is voor de ophanging van een staart!

PICT0003%7E9.JPG

De gaten in de voorlijst voor twee 4mm carbon pennen om het stabilo op te hangen in de romp.

PICT0004%7E9.JPG

Hoe de motor gondel komt te zitten? Ik denk dat de foto hieronder alles uitlegd. Uitteraard worden de twee schroeven netjes twee stukjes 4mm carbon. De twee achterste borgpennen zijn om het geheel uit te lijnen. Middels een schroef (gat moet ik nog maken) wordt het geheel vastgezet.

PICT00021%7E1.JPG

Groeten,
Bart

Dat ziet er weer echt perfect uit Bart.

We hebben nu vier grote bouwers / ontwerpers; Han de bouwer, Bart de bouwer, Ton de bouwer en Bob de bouwer. Alle met schitterende kisten.

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat Bart. Als je afwerking is als het bouwen dan staan onze ogen nog vaak wagenwijd open van verbazing :lol:.

Groetjes Rob.
ps: optie om als kit uit te brengen :?:

Helemaal mee eens! Er zijn hier vele super bouwers. En ik denk dat er nog veel meer zijn die meekijken :D

Wacht trouwens maar tot ik aan de afwerking ga beginnen :roll: :roll: Dan ga ik van Bart de Bouwer naar Bart de prutser :? :?

Wouter je hebt natuurlijk gelijk. Ik doe hier meer bouwers te kort mee. Maar deze jongens vallen nu erg op in het bouwen van mooie toestellen.
Bart met zijn eigen gemaakte freesbank.
Han met zijn Beach kompleet hand gemaakt.
Ton met zijn eigen gemaakte tekeningen.
En Bob met z'n perfecte afwerking van z'n Zlin.
Maar Frank, Wouter, Teus, Jan, Gerald etc., etc. kunnen zeker we niet vergeten.

En Bart dat afwerken gaat echt wel lukken. Maar het neemt veeeeeel tijd in beslag. Vooral als je alle puntjes op de i wilt zetten.

Groetjes Rob.

Met het mooie rustige vliegweer van de afgelopen maand is het over, dus het bouwen kan weer verdergaan. Zoals je ziet zijn de staarten inmiddels bijna helemaal klaar.

De staarten bouw ik op gelijke manier als het stabilo. Dus eerst helemaal indekken met balsa en dan het roer eruit snijden.

Om schaalafwerkings vaardigheden aan te leren ben ik mijn 7 jaar oude F15 EDF model aan het afwerken. Ik heb hem ooit tot aan glassen en vliegen gekregen, maar nooit verder afgewerkt. Hierop kan ik oefenen zonderdat de fouten aan terug komen in mijn A10.

PICT0001%7E10.JPG

PICT0005%7E7.JPG

PICT0003%7E10.JPG

PICT00011%7E3.JPG

PICT00041%7E1.JPG

normal_PICT00051%7E1.JPG

PICT00061%7E0.JPG

De richtingsroerer servo's bouw ik volledig in. Ik weet dat dit dom is vanwege onderhoud, maar zie niet goed hoe ik hier een klepje kan maken en het gewicht heel laag houden.

PICT0001111.JPG

Het servo horntje draai ik 90 graden zodat de staart aan twee zijden bekleed kan worden. Pas na het 'glassen' ga ik gaten maken voor aansturing en kabel doorvoer.

PICT00031%7E1.JPG

Ik heb een malletje/ondersteuning gemaakt om de andere zijde te kunnen bekleden. Met deze ondersteuning kan ik gewoon op een rechte plank de bekleding aandrukken zonder dat ik kromme staarten krijg.

PICT000111%7E0.JPG

De kloppeling tussen stabilo en staart versterk ik met twee latjes van triplex. De staart en stabilo worden gewoon op elkaar gelijmd na het glassen.

PICT0111.JPG

PICT0013%7E2.JPG

Alles van de staarten moet maal twee :-)

Groeten,
Bart

Leuk ! We gaan weer verder :)

Ziet er weer erg netjes uit Bart !
Wat betreft het servootje.....klepje maken is niet zo moeilijk......kleine stukjes grenen tegen de ribjes lijmen (als een soort van paaltjes) om daar later je mini-schroefjes in te draaien.
Je hebt het helemaal ingedekt, maar je kan het nog steeds achteraf maken.

Belangrijker is denk ik om te bedenken dat je servo-snoertjes makkelijk uit het casco te halen zijn....en natuurlijk weer makkelijk aan te sluiten zijn op je verlengsnoetjes. Als je dat in de gaten houdt, hoef je niet de hele staart open te zagen om een servootje te vervangen. ;)

Mooi werk !

Groet,

Bob

Na de goede adviesen van Bob ben ik aan de slag gegaan met servo luikjes maken. Het resultaat is te zien op de foto's. Het raampje lijm ik op de beplanking (aan de binnenkant!) van de onderzijde van de vleugel. Na het glassen zal ik de beplanking op de goede plaats wegsnijden. De luikjes zouden er dan in moeten passen.

Voor verlenging van servo kabel gebruik ik nooit meer verlengkabels, ze zijn duur, zwaar, en heb er nogal slecht ervaringen mee. Ze zijn lastig door de vleugel te krijgen. Liever verleng ik de kabels gewoon door er een stuk kabel tussen te solderen. Dan kan ik ze ook precies op de lengte maken welke ik wil.

PICT0021%7E0.JPG

PICT0022.JPG

PICT0023%7E0.JPG

Voor de flaps hoor ik graag jullie advies. Zoals op onderstaande foto is te zien zit er een verspringing in van de dikte van de beplanking (1.5mm). Bij een echt vliegtuig is dit geen probleem, maar bij deze schaal is toch een vrij grote verstoring.

PICT0050.JPG

Nu kan ik de flaps ophogen, waardoor en in ingeklapte toestand geen hobbel is.

PICT0051.JPG

In uitgeklapte toestand is echter dan een hobbel te zien (uitteraard is dit maar een afval strookje om het idee te laten zien. Als ik het op deze manier maak, dan schuur ik het af tot het einde van de flap).

PICT0052.JPG

Wat te doen?

Groeten,
Bart

Bart,

Je zou kunnen overwegen om de achterkant van de beplanking over een breedte van b.v. 20 mm van dun (1,5 mm) triplex te maken en af te schuinen.

Groet Huib

Hoi Bart, ik zou in geen geval de flap zelf ophogen zodat er idd een rand ontstaat bij flaps uitschuiven, de flap voorkant moet je zo smooth mogelijk houden omdat enige verstoring daar het meest slechte effect heefd. Om de achterlijst van de vleugel flap kast dun te houden zou je de laatste 2cm kunnen vervangen door 0.4mm triplex. Is vrij licht en sterk genoeg. Aan de voorzijde van de strip een balsa latje plakken zodat je weer vlees genoeg hebt om dit tegen de rest van de vleugel constructie te plakken. Als de flap bij intrekken nu hier tegenaan komt sluit deze vrij mooi af.

Groetjes,
Gerald

Back