Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Dank je wel voor de tip Huib. Dit is precies het probleem wat ik heb met vijlen van aluminium. Het vijlsel blijft 'plakken' in de vijl en geeft dan diepe groeven in het materiaal. Indien ik mijn vijl vul met krijt, krijg je dat er dan weer uit? Of is die vijl daarna alleen nog maar voor aluminium.

Groeten,
Bart

Ziet er netjes uit Bart 8O

Als je je vijzels bewaard en dit door de lijm heen mengt dan wordt de lijm nog dikker en kun je plaatsen waar ruimte zit opvullen.
Om de lijm volledig te ontdoen zul je moeten gaan lassen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groetjes Rob.

bgijsber zei:
Indien ik mijn vijl vul met krijt, krijg je dat er dan weer uit? Of is die vijl daarna alleen nog maar voor aluminium.

Groeten,
Bart

Geen angst Bart. Gewoon met een staalborstel of vijlborstel er weer uit borstelen. De truuk wordt overigens ook bij het "opzoeten" van stalen werkstukken gebruikt. Bij alu voorkom je met een gewone zoetvijl niet alle krassen, maar het wordt wel minder (eerst je vijl echt schoon pulken). Je zou het na kunnen bewerken door een reep schuurlinnen om je vijl te trekken en daarmee te "vijlen".

Groet Huib

Bedankt voor de alu adviesen, ik ga ze zeker gebruiken om de onderdelen glad af te werken.

Heb maar een kleine update. Ben begonnen met de twee flaps aan de buitenzijde van de vleugel. Hier kan je zien hoe ik van tekening na het freeswerk heel makkelijk de flap kan maken. Het blijft heerlijk om precies pas onderdlen zelf te kunnen maken!

flap%20tekening.JPG

Ik teken altijd in turbocad. De profielen heb ik met profili2 gemaakt, en daarna geimporteerd.

PICT0003%7E0.JPG

PICT0006%7E1.JPG

PICT0007.JPG

Een poging om het een beetje haaks te krijgen.

PICT0030.JPG

Laatste details perfect schuren.

PICT0023.JPG

Het wordt met 1mm balsa beplankt.

PICT0026.JPG

De 'trailing edge' schuren voordat er geplakt wordt.

PICT0029.JPG

Gewoon plakken met witte houtlijm, tijdschriften als flexibele ballast.

PICT0034.JPG

Na de versteviging blokjes voor de gelijdings pennen kan de onderkant erop. De 'trailing edge' lijm ik overigens niet vast in een keer. Ik plak het eerst op de ribben. Daarna laat ik dunne CA in de trailing edge lopen. Dit geeft een harde achterlijst welke minder kwetsbaar is.

Groeten,
Bart

bgijsber zei:
Daarna laat ik dunne CA in de trailing edge lopen. Dit geeft een harde achterlijst welke minder kwetsbaar is.

Strookje 0,4mm ply er tussen werkt nog beter!

Ziet er wederom goed uit 8)
Ben erg benieuwd naar je oplossing mbt de 'splitting' ailerons.

Welke apparaten/machines gebruik je eigenlijk voor het maken van het landingsgestel?

Dank voor de ply tip! Daar was ik nog niet opgekomen. De onderdelen voor de spilt flap zijn bijna klaar. Ik verwacht zeker deze komend weekend in elkaar te hebben, om te kijken of mijn idee gaat werken.

Voor het bewerken van het alu gebruik ik maar weinig gereedschap. Een zaag, vijl, freesmachine voor dun materiaal en onderstaande:

DSC_0127.JPG

Deze freesbank is wat grof, maar je kan er prima sleuven mee maken.

DSC_0128.JPG

Mocht iemand ooit een boorkolom willen kopen (wat ik zeker aan kan raden) zorg er dan voor dat je er eentje hebt waarvan de kop niet slingerd (vraag me niet hoe ik dat weet :evil: :evil: :evil: )

Groeten,
Bart

Hi Bart,

Ik heb het hel draadje gelezen en ben onder de indruk.
Veel handwerk en een heel mooi resultaat. :D
Ik ga het volgen en wens je heel veel succes.

Groeten,

Bert

@Bert
Bedankt voor de aanmoedigingen!

Hoe gaan de spilting rolroeren/remkleppen worden? Dit is waar ik heel lang over heb nagedacht. In eerste instantie wou ik dit helmaal niet doen. Ik ga er van uit dat het helemaal niets toevoegd aan het vlieggedrag. Ik denk zelf dat het vlieg gedrag er slechter door wordt, met kans op flutter van de rolroer/remklep. Echter... het staat gewoon onvoorstelbaar gaaf om flaps en remkleppen te zien werken, al was het maar alleen op de grond. Dus toen ik eenmaal het idee kreeg hoe ik het kon doen ben ik steeds enthousiaster geworden.

Er waren een paar uitdagingen te nemen. Hoe bouw ik het zodat het niet zichtbaar is? (geen hevels boven op de vleugel ed) Hoe voorkom ik dat rolroer uitslagen niet resulteren in remklep uitslagen? Hoe blijft het rolroer werken als de remklep uit is? Eerst had ik gedacht iets met slim mixen te maken, maar heb gelukkig een mechanische oplossing gevonden. De truuk is om het scharnierpunt van het rolroer gelijkt te maken aan het draaipunt van de remkleppen.

Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

PICT00011.JPG

PICT00041.JPG

PICT0010.JPG

PICT0008%7E1.JPG

PICT0016%7E0.JPG

PICT0018%7E0.JPG

PICT0001%7E2.JPG

PICT0003%7E1.JPG

PICT0004%7E2.JPG

Groeten,
Bart

Ik ben diep onder de indruk. :worship:
Ga er serieus over nadenken om dit systeem ook in mijn Bugatti 100P in te bouwen. 8)

't Ziet er wel fragiel uit. Ik hoop dat het allemaal een beetje recht blijft. Misschien is het een idee om de aileron-remkleppen aan beide zijden te lamineren met glasmat (koolstof) en epoxy.

Succes!

Ik zie hem nu pas :oops: maar wat een goed systeem dit. vanaf nu ga ik dit draadje volgen.
je hebt mensen die schaal bouwen en je hebt bgijsber.

Back