Hi Scalefans,
Het wordt tijd weer een stapje verder te gaan met het bouwverslag, anders zakt het van de eerste pagina af. Maar ja, ik had al gezegd dat ik het druk had en ik verkeer ook niet in de omstandigheid om tijdens mijn werk iets voor het bouwverslag te fabriceren.
De PH-RVH met geplaatste cabane.
De volgende stap is de cabane-constructie die ook weer volgens het concept van het originele ontwerp werd gebouwd.
Hier een blik in de cockpit met de bevestiging van de achterste cabanestruts.
Eerst werden de metalen bevestigingen gemaakt en in de cockpit pasgemaakt zoals op bovenstaande foto is te zien. Tussen de horizontaal geplaatste metalen strips komt straks nog een spanner, die in de tweedekker uitvoering weinig functioneel is. Bij de laagdekker is het de spanner voor de landingsdraden. Bij de tweedekker zijn die aan de cabane bevestigd en is de spanner meer een afstandshouder.
Cabane bevestiging aan de stuurboordzijde.
De metalen bevestigingen is nogal wat gepriegel omdat de, ik zal ze maar vulplaatjes noemen, op schaal redelijk iel zijn terwijl er ook nog gaten voor de boutje door moeten. Eerlijk gezegd heb ik er wel een paar meer gemaakt eer ze naar mijn zin waren.
Voorste bovenbevestiging van de cabane.
De bovenbevestigingen moesten ook strak op de maatvoering worden gemaakt omdat daar ook de vleugelbevestigingen en de cabane spandraden aan worden vastgemaakt. Al met al vormt dit in gedachten nog steeds een toekomstig probleem voor het in- en uit-elkaar halen van het vliegtuig. Mijn inschatting is, dat als ik hier 100% schaal blijf werken er ongeveer een uur bouwtijd op het veld zal zijn. Die gedachte vind ik eigenlijk geen reële optie, zodat ik mijn gedachten nog maar eens moet pijnigen naar een adequate oplossing.
Bovenvleugel bevestigingsplaten, waar straks een lange bout door moet.
De bouten die de vleugels vastzetten is niet het probleem, maar de vlieg- en landingsdraden zullen de nodige opbouwtijd vergen.
Eén mogelijkheid die ik zeker moet onderzoeken is de vliegdraden met een soort van U-bocht constructie op de vleugel te bevestigen in plaats van aan de cabane. In dat geval blijven de vliegdraden in elk geval zitten. De landingsdraden moeten aan de romp of bij de vleugelstruts los- en vastgemaakt kunnen worden.
Vleugelbevestiging aan de voorzijde van de cabane.
Uitmeten instelhoek van de cabane met waterpas in de romp.
Het uiteindelijke plaatsen van de cabane heb ik zonder mallen gedaan, omdat de spandraden de hele handel moeten richten en er geen vaste punten inzitten. Dat betekent straks dat de turnbuckles na afstellen goed geborgd moeten worden zodat de cabane niet scheef gaat zitten of de instelhoek zal gaan veranderen.
De meester bekijkt het resultaat.
De afstelling heb ik gedaan met een in de romp geplaatst waterpas en daarna met behulp van de instelhoekmeter voor zowel de instelhoek als de breedte-instelling, die uiteraard waterpas moet zijn.
Geplaatste instelhoekmeter hier voor de instelhoek.
De cabane werd tijdelijk met ijzerdraad opgespannen, zodat ik de precieze lengte van de spandraden weet. Het geheel is zeer stijf nadat de draden gespannen zijn.
’t Wordt steeds completer. (Zie ook vleugels op achtergrond).
Totaalplaatje van de romp tot nu toe.
Zo weer een episode aan deze reeks toegevoegd. We komen nu steeds meer in de richting van het liveverslag, maar m’n tussendoortje zit nog niet in de verf. Het weer werkt momenteel niet erg mee en sinds onze vloer in huis allerlei “vreemde” kleuren heeft gehad is binnenshuis spuiten niet meer aan de orde, dat snappen jullie zeker wel.
Groeten,
Bert