Bouwverslag van de Fly Baby

Wat vindt u van dit bouwverslag?

  • Kan beter; geef een reactie........

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    31
  • Poll closed .
Hoi nogmaals met mij (Joost Hendriksen) Ik heb mijn foto's van de Fly Baby in mijn foto album staan ( diverse model vliegtuigen van Joost) Ik doe wat in jouw bericht staat (URL kopieeren en plakken) maar ik kom niet verder dan een rood vierkantje in het bericht. Kijk in mijn album, daar staan de gegevens. Als je meer wilt weten mail of bel mij.
Joost
 
Ik dacht dat Joost deze bedoelde:

Picture_004a.jpg


Frank
 
Hee Joost,

als je foto`s vanuit je album hier wilt plaatsen moet je het volgende doen (misschien is er een makkelijker manier maar ik gebruik het foto forum nooit).

- ga naar je album, en klik op de foto die je wilt plaatsen,
- dan kun je er nog een keer op klikken voor de grote foto,
- ga dan op de foto staan en klik op je rechtermuis knop (of als je links bent op de linker ;-) ),
- klik dan op eigenschappen,
- nu opent er een schermpje waar je het adres (URL) van de fot kan vinden,
- selecteer dit en klik op kopieren,
- zet nu die link tusen de
tags in je bericht,
- en voila als het goed is krijg je dit:
Fly_Baby_2.jpg
 
@ Joost,

klopt en als je dat dan tussen de tags zet dan moet het werken (wel even http erbij :-) )
 
Hoi Joost,

Ik heb nu wat foto's gezien en ik hoop dat die kist die van jouw is.
Hou vol met het proberen foto's te plaatsen; als het eenmaal lukt dan stop je er nooit meer mee. :grin:

Wel wil ik graag nog wat gegevens van je, zoals spanwijdte, gewicht en voor mij het allerbelangrijkste:
Waar heb je het balanspunt, want die van jou vliegt en hoewel ik nog wel even bezig ben is dat wel van belang.
Vooralsnog ben ik van plan om het balanspunt (zwaartepunt) uit het originele bouwboek over te nemen.
Zijn grote broer vliegt immers ook. :wink:

Bert :x-mas:
 
Hi scalefans,

We gaan verder met de spandraden van het landingsgestel.
Hier zijn de draden dubbel uitgevoerd met de turnbuckles aan de boven zijde en een
ankerplaat op het midden van de as.

Noudemotornog-1.jpg

Zicht op het landingsgestel.

Alles wordt weer zo schaal getrouw mogelijk nagemaakt. De spandraden zullen waarschijnlijk steeds sneller gaan vanwege de opgedane ervaring. Het is maar dat jullie het weten. :mad:

SIMG0615-1.jpg

De bevestiging aan de bovenzijde met de turnbuckles.

Alles uitlijnen is het belangrijkste. Voor de bevestigingspunten is 1 millimeter staalplaat gebruikt, afkomstig van een kokerbalk van een auto. Lekker sheep, want die had ik nog liggen.

Landingsgestel_3-1.jpg

De bevestiging aan het model met nog wat uitstekende delen.

De plaat waaraan de turenbuckles bevestigd zijn steekt nu nog opvallend uit, maar wordt straks (wat heet straks) door de bekleding voor een groot deel afgedekt.

IMG_0005-1.jpg

Van opzij gezien met de dubbele spandraden.

Eerst moet alles stukje bij beetje worden gepast en in elkaar gezet, terwijl later alles moet worden gedemonteerd en geschilderd. Dubbel werk, nietwaar?

Landingsgestel_2-1.jpg

De ankerplaat in het midden van de rvs as.

Na de bevestiging en het aandraaien van de turnbuckles is er weer een stevig geheel.

Wielas_1-1.jpg

De bevestigingsplaat voor de rembevestiging.

Bij de één op één versie werden aanvankelijk een soort van remmen (ik weet de juiste benaming niet) toegepast die op de omtrek van een schijf strak werden getrokken. De werking hiervan voldeed niet en werden vervangen door schijfremmen, die ik ook wil namaken. Overigens niet werkend, je moet een keertje ophouden, toch? :confused:

Landingsgestel_1.jpg

Totaal overzicht van het hoofdlandingsgestel.

Hier doen we het eerst maar weer voor.

Wordt vervolgd. :x-mas:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bert.
De foto's op het forum zijn inderdaad mijn vliegende Fly Baby.
Hier enige gegevens.
Hij is uit houtbouw van een tekening van Harald Loman, Wagnerstrasse 5 3037 Neustadt (duitsland)Ik heb de tekening nog (hoewel in delen0 geheel compleet)
In afwijking van de tekening heb ik de vleugels gedeeld en de spandraden zijn daardoor functioneel geworden.
De motorisering was aanvankelijk een Quadra(!!!) en is nu een MVVS 58 wat een overschot aan power oplevert wat makkelijk is met slepen!
De spanwijdte bedraagt 225cm de romplengte is 190 cm en het zwaartepunt ligt 12 cm achter de voorligger van de bovenste vleugel, wat betekende dat ik lood AAN DE STAART moest bevestigen!! Het gewicht is ongeveer 8 kg. Hij vliegt en landt bijzonder stabiel maar is wel wat lui op de rolroeren (als je vliegt zonder rudder bij te mixen)Dit betekent dat het zwaartepunt nog wel iets naar achteren zou kunnen maar ik vlieg er zo al 20 jaar mee.Landen met crosswind is echt handen en voeten werk.De achterkant(rudder en hoogteroer) zijn in twee uitvoeringen op de tekening verwerkt, je kunt hem namelijk ook bouwen met een "antiek look "d.w.z. gekarteld hoogteroer en rudder (zoals je bij oude vliegtuigen zoals de Taube wel zag).
Als je nog meer weten wil hoor ik het wel.
Groeten Joost
 
Hoi Bert.
De foto's op het forum zijn inderdaad mijn vliegende Fly Baby.
Hier enige gegevens.
Hij is uit houtbouw van een tekening van Harald Loman, Wagnerstrasse 5 3037 Neustadt (duitsland)

Tekening moet je al lang hebben.:mrgreen:

Postcode is van Neustadt am Rübenberg 31535 (sinds 1990)

Mvg Johan

Ps: wisten jullie dat Harald wereld kampioen modelbouw is.
En heeft een eigen Museum in Fürstenwalde voor zijn projekten.
 
Dag Han en Steven,

Bedankt voor de reacties, dat motiveert! :cool:

Natuurlijk moet ie zo mooi mogelijk, want ik wil ermee naar de WK en niet onderaan eindigen als het even kan.
Eerlijk is eerlijk: ik heb nu al dingen gemaakt die nog beter kunnen, maar probeer eerst een eindresultaat te bereiken
en van daar uit kijken wat nog verbeterd kan worden. Want een schaalmodel is nooit af, toch....? :grin:

Bert
 
Hi scalefans,

Even een tussendoortje: …….. het staartwiel.
Hoewel jullie nog niets van hebben gezien van de vleugelbevestiging (komt nog) bezorgt dat mij de nodige hoofdbrekers.
Het probleem ligt vooral in een redelijke tijd opbouwen en afbreken op het vliegveld, zoals ik al eerder aangaf. Intussen heb ik dat opgelost naar mijn tevredenheid gelukkig. Maar in de tijd dat ik daar mee bezig was had ik gewoon even zin in wat anders.

Voor de bouwbeschrijving ben ik even kort, maar daarvoor wel meer foto’s.

Kopie2vanSIMG0577.jpg

Het staart landingsgestel van de PH-CVH met “doorgedraaid” wiel.

Kopie2vanSIMG0584.jpg

De veren waren een kort studieobject.


Hoe maak je van drukveren trekveren. Dit is snel op te lossen als je genoeg foto’s hebt.

Kopie2vanSIMG0586.jpg

Wielpootje met massief rubberen wiel.

KopievanIMG_0002.jpg

Het begin bestaat uit losse delen van staaldraad.

KopievanIMG_0003.jpg

Hardgesoldeerde delen klaar voor de volgende bewerking.

KopievanIMG_0011.jpg

Samengesteld pootje met rubber wiel.


KopievanIMG_0022.jpg

De drukveer die trekveer wordt.

Van een verenstalen draad 0,8 millimeter heb ik eerst veren gemaakt rond een messing staaf. De omtrek moet bij nader inzien nog iets kleiner, maar dan moet ik een stalen staafje, b.v. een boortje gebruiken.

KopievanIMG_0021.jpg

Uit messing samengestelde harpjes, de voorste afgewerkt.

Harpjes werden gemaakt van een dikwandig messing buisje en daarop de verbindingsbeugel hardgesoldeerd.
Daarna werd het tussendeel (links op de foto) er tussenuit gezaagd.

KopievanIMG_0023.jpg

Samenstelling van de veer met harpjes.

IMG_0025.jpg

Het staart landingsgestel gemonteerd.

KopievanIMG_0026.jpg

Zijaanzicht, let op de gemaakte kroonmoer met splitpen.

Al met al weer een paar dagen mee bezig geweest. Eerst moet je uitzoeken en uitproberen en dan pas is het compleet.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Verschrikkelijk mooi en knap gedaan. Is toch heel iets anders dan maar naar de winkel rennen en een of ander 'semi-schaal' staartwieltje te kopen.. respect hoor!

Enige mogelijke punt van kritiek, is dat je wieltje verkeerdom staat, althans, zo lijkt het..

ik bedoel deze foto:
IMG_0025.jpg


Hier gaat de arm van het wiel op 'de echte' rechts om het wiel, bij jou links..
 
Het klopt wel Henri.

Het verschil is dat op de foto het wiel door het naar achter duwen van de kist 180 graden verdraaid is.

Op het mode staat het weil wel in de "normale" stand.

Het stuurbaar staartwiel is van dusdanige construcitie dat het wiel met eneige kracht volledig rond kan draaien (gaat door middel van kogels welke in een groed lopen en dan in een gat vallen).
Je hebt dus 2 "vaste" posities, de normale en de 180 graden verdraaide.
Daartussen kan het staartwiel vrij draaien.

In de normale positie zit het staartwiel dus "gelockt" waardoor het stuurbaar wordt (althans dit is de Cub/Husky constructie en dit lijkt exact hetzelfde).
 
Ah ik zie wat je bedoelt.. had ook wel kunnen raden dat het wel zou kloppen natuurlijk ;)
 
Back
Top