Bouwverslag van een eSupra

Het afgelopen jaar heb ik met de Thermy de F5J wedstrijden gevlogen. Dat was, om het voorzichtig uit te drukken, niet echt een succes. Dus maar besloten iets nieuws te maken. En met een voor mij volledig nieuwe techniek. Geen hout maar foam, glasdoek, koolstof en epoxy.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Supra, of beter gezegd de eSupra. Zie voor de leidraad die ik wil volgen My ALES eSupra Build (Red Merle ALES) - RC Groups.
Het verschil tussen de opbouw van Supra en de eSupra zit vooral in de constructie van het vleugel middendeel. De Supra heeft een ligger geschikt voor F3J, de eSupra is daar zeker niet geschikt voor. Maar zo op het oog wel simpeler en lichter te bouwen.

Overigens: gaande de bouw zal er vast van alles aangepast worden.

Ik heb, vooruitlopend op de bouw, het afgelopen jaar de nodige spullen verzameld om te bouwen en wat dingen geprobeerd. Waar ik met name beren zag is in het maken van de romp met staartboom. Dat dus maar als eerste aangepakt. De voorbereidingen getroffen om zelf een staartboom te wikkelen en toen zag ik in dit forum (dank FransK) deze link Fuselage Sets. Besloten om voorlopig uit te gaan van de aankoop van een van deze sets en de bouw van staartboom en romp naar achteren te schuiven en eerst maar eens een stabilo en of kielvlak te maken. Mocht er begin volgend jaar voor het vliegseizoen nog tijd over zijn kan ik altijd nog een poging tot zelfbouw wagen.

De afgelopen weken de kernen voor drie test stabilo's en twee test kielvlakken gesneden. Niet allemaal perfect, maar wel bruikbaar denk ik. In ieder geval om het glassen eens te proberen.

De afgelopen week heb ik me gestort op een vacuüminstallatie. Gebaseerd op een koelkastpomp en een buffertank. Regeling wil ik maken met een Arduino en een druksensor.
De "mechanische" proefopstelling gemaakt. En toen liep het project tegen de volgende uitdaging aan: het systeem blijft onvoldoende lang onder druk.

De terugslagklep die ik gebruik komt van eBay en werkt met een veermechanisme. Probleem: hij lijkt te lekken het drukverschil om hem te openen is te hoog (0.3 bar). Veerdruk verlagen: openingsdruk wordt 0.1 bar, maar lekkage veel groter. Veerdruk verhogen:lekkage wordt minder.

Maar ervaring heb ik hier niet mee. Ik denk dat ik een onderdruk van 0.5-0.8 bar moet hebben die redelijk constant is. Of is een lagere druk bruikbaar?

Heeft iemand een tip waar een bruikbare terugslagklep te koop is? Bij voorkeur een waar 6 mm slangen op passen.

Ik ken het probleem. Het was dan ook niet als verwijt bedoeld. Ik heb ook wat bouwverslagen op het MBF gezet de afgelopen jaren. Met veel foto's. De foto's zijn gelinkt naar m'n oude website. Je doet een update van de website en alle foto's zijn weg. En op dat allemaal te repareren is wel erg veel werk.

De afgelopen weken de spullen voor de vacuümcompressor bij elkaar gescharreld. Hieronder de testopstelling. Een oude koelkastpomp als compressor en een buffervat. Voor de regeling gebruik ik een Arduino met een druksensor, een relais en een LCD display.

141219-eSupra-004.jpg

Op het display staat op de bovenste regel de status van het relais (on/off) en de laatste aan- en uittijd. Op de onderste regel de momentane druk, het setpoint en de hysterese in hPa. Setpoint en druk kunnen via een terminalprogramma ingesteld worden.

141219-eSupra-005.jpg

Na wat testen en proberen is dit de (voorlopig) definitieve opstelling.

141224-eSupra-002.jpg

Veel tijd is gaan zitten in het luchtdicht krijgen van het e.e.a. Maar met een instelling van 250 hPa en een hysterese van 100 hPa slaat de compressor na een kleine 20 minuten weer aan. De druk loopt dan dus op van 200 naar 300 hPa. In ca. 30 seconden is dan weer de 200 hPa bereikt.

141224-eSupra-001.jpg

Ik heb geen idee of dit goed genoeg is. Maar de eerste proefstukjes wilde ik maar eens met deze instelling maken.

Of heeft iemand hier nog een goed advies voor? Wordt in dank aanvaard!!!

Prettige feestdagen allen.

Willy

Is die 200-300 hPa absoluut of relatief? Ik denk absoluut.

Dan zijn deze waarden prima. Mag iets meer, zoals 150 hPa, en dan een hysterese van 50hPa. (100-200hPa) Maar wat je hebt is prima genoeg!

De 200-300 hPa is de absolute druk.

Dank voor het advies. Ik zal morgen de 150-200 range eens proberen. En eens kijken waar de ondergrens nu zit.

200-300 hPa lijkt mij wat weinig. Op mijn vacuüm drukmeter krijg ik de boel tot -0,95 atm. (-950 hPa). Als ik iets bouw ga ik meestal tot -0,8 (bij licht polystyreen tot -0,4).

Wat is het nou: een systeem om druk te verhogen (compressor) of om lagere druk te maken (vacuüm)?

Uit Wikipedia: Vacuümpomp

Met een vacuümpomp kan vacuüm worden gegenereerd. De werking is dezelfde als een compressor, de toepassing is echter niet aan de perszijde, maar aan de aanzuigzijde. Het doel van de vacuümpomp is de lucht of een ander gas uit een ruimte te trekken teneinde de druk ervan te verlagen. Het begrip "vacuümpomp" is dus eigenlijk foutief: het gaat hier om een compressor in plaats van een pomp.

En tsja, wat maken we er dan van :-)?

Ik ben de afgelopen dagen wel tegen een neveneffect aangelopen. Afgelopen dinsdag veel testen uitgevoerd. Daardoor is hier lokaal de luchtdruk gestegen. Het weer is een stuk opgeknapt. Schitterend weer momenteel!!!

Gisteren nog even wat tests gedaan. de range van 150 tot 200 hPa absoluut werkt ook. 40 seconden aan, 400 seconden uit.

Als ik de regeling op 50 hPa ondergrens zet haalt de installatie maximaal (of minimaal?)75 hPa.

Ergo: de eerste teststukjes ga ik conform de instellingen van Berrie en Dirk maken -> 150-200 hPa.

Is trouwens iets te doen aan de stank van de olie uit de compressor? Of moet ik daar gewoon mee leven.

Ik was al bang voor dit antwoord. Betekent dat de compressor uit elkaar moet denk ik. Is niet mijn sterkste punt. Ik ben als de dood dat de compressor kapot gaat als ik er aan ga sleutelen.

Mezelf inschattend: ik kan er beter afblijven.
Hij doet het nu.

Dan maar met de stank leven.

Via een pb heb ik het verzoek gekregen iets meer info te geven over de regeling.

Het idee voor de regeling heb ik geleend van [post60]. Dus dezelfde druksensor, een MPX5100DP.
De opamp uit de schakeling heb ik vervangen door een Arduino Pro Mini. Het signaal van de druksensor is aan een Analoge ingang van de Arduino, de uitgang van de regeling gaat via een Digitale uitgang naar een 5V relaisschakeling.

Om de regeling te kunnen volgen is er een 2x16 karakter display gebaseerd op een hd44780 aan aangesloten.

Als ik dit in elkaar soldeer, verbind ik de diverse componenten op de meest recht toe recht aan wijze, er voor zorgend dat digitale signalen op de DI/DO's komen een de analoge op de AI's. Als het gesoldeerd is, pas ik de pinnen waar het op gesoldeerd is in de software aan.

Voor de relais schakeling gebruik ik een relais module.

Arduino Pro Mini, relais en display gekocht via eBay. Totale kosten ca 6 dollar.
De MPX5100DP komt ook van eBay, maar is nogal prijzig, zo'n 25 dollar.

De software die ik gebruik is te downloaden op Diverse downloads | Propa.

Ik heb naar aanleiding van de discussie hierboven het e.e.a. aangepast. Aangezien de druksensor een drukverschilsensor is die het verschil tussen de onderdruk en de omgevingsdruk meet, stel ik dat nu ook in. Dus ik test nu op -800 tot -750 hPa t.o.v. de omgevingsdruk. Dus geen absolute maar relatieve druk.

Ik heb de afgelopen week alle benodigde spullen binnen gekregen dus ik denk van de week het eerste proefstuk te kunnen maken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankjewel voor de uitleg en arduino programma. Druksensor en relais zijn besteld, rest heb ik al binnen. Dit gaat heel mooi worden en een hele verbetering ten opzichte van mijn oude mechanische regeling. Deze blijft verlopen en hysterese is niet instelbaar. Bovendien meet ik het vacuüm met een kwikbuis en die kan met de nieuwe regeling ook weg.

Ton

Voor de goede orde: ik heb (nog) geen enkele ervaring met het werken met een vacuüminstallatie. Momenteel moet je in de software setpoint en hysterese instellen via een terminal programma. Ik ga/ging er van uit dat als dat eenmaal is ingesteld dat wel afdoende is. Mocht dat toch niet zo blijken te zijn dan is een optie om twee potmeters aan een AI van de Arduino te hangen. De een voor b.v. het instellen van een setpoint van 0-1000, de ander voor een hysterese van 0-100.

Ik heb wel wat vacuüm ervaring en je wilt het vacuüm en hysterese instelbaar hebben. Veel schuimsoorten kunnen niet zoveel vacuüm hebben en drukken dan samen bijvoorbeeld PS en EPP zijn niet drukvast. XPS kan wat meer hebben en voor harde materialen zoals rompmallen kan je maximaal gaan.
Zelf dacht ik aan drukknoppen om setpoint en hysterese in te stellen. De display geeft de gewenste waarde mooi aan dus dan weet je exact wat je doet. Je progje draait nu in een proefopstelling en via de terminal instellen lukt ook met de arduin via USB.
Mijn programmeer kennis is gering en ik heb nog geen idee hoe de drukknoppen geprogrammeerd moeten worden maar ik wil wel kunnen instellen zonder gebruik van de PC.

Ton

Er is al een tijdje een analoog ontwerp voor een electronische beschikbaar vacuümdrukregeling incl. hysterese-instelling beschikbaar.

Gewoon combineren met een mechanische (onder)drukmeter (zo'n klokje).

Back