Het afgelopen jaar heb ik met de Thermy de F5J wedstrijden gevlogen. Dat was, om het voorzichtig uit te drukken, niet echt een succes. Dus maar besloten iets nieuws te maken. En met een voor mij volledig nieuwe techniek. Geen hout maar foam, glasdoek, koolstof en epoxy.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Supra, of beter gezegd de eSupra. Zie voor de leidraad die ik wil volgen My ALES eSupra Build (Red Merle ALES) - RC Groups.
Het verschil tussen de opbouw van Supra en de eSupra zit vooral in de constructie van het vleugel middendeel. De Supra heeft een ligger geschikt voor F3J, de eSupra is daar zeker niet geschikt voor. Maar zo op het oog wel simpeler en lichter te bouwen.
Overigens: gaande de bouw zal er vast van alles aangepast worden.
Ik heb, vooruitlopend op de bouw, het afgelopen jaar de nodige spullen verzameld om te bouwen en wat dingen geprobeerd. Waar ik met name beren zag is in het maken van de romp met staartboom. Dat dus maar als eerste aangepakt. De voorbereidingen getroffen om zelf een staartboom te wikkelen en toen zag ik in dit forum (dank FransK) deze link Fuselage Sets. Besloten om voorlopig uit te gaan van de aankoop van een van deze sets en de bouw van staartboom en romp naar achteren te schuiven en eerst maar eens een stabilo en of kielvlak te maken. Mocht er begin volgend jaar voor het vliegseizoen nog tijd over zijn kan ik altijd nog een poging tot zelfbouw wagen.
De afgelopen weken de kernen voor drie test stabilo's en twee test kielvlakken gesneden. Niet allemaal perfect, maar wel bruikbaar denk ik. In ieder geval om het glassen eens te proberen.
De afgelopen week heb ik me gestort op een vacuüminstallatie. Gebaseerd op een koelkastpomp en een buffertank. Regeling wil ik maken met een Arduino en een druksensor.
De "mechanische" proefopstelling gemaakt. En toen liep het project tegen de volgende uitdaging aan: het systeem blijft onvoldoende lang onder druk.
De terugslagklep die ik gebruik komt van eBay en werkt met een veermechanisme. Probleem: hij lijkt te lekken het drukverschil om hem te openen is te hoog (0.3 bar). Veerdruk verlagen: openingsdruk wordt 0.1 bar, maar lekkage veel groter. Veerdruk verhogen:lekkage wordt minder.
Maar ervaring heb ik hier niet mee. Ik denk dat ik een onderdruk van 0.5-0.8 bar moet hebben die redelijk constant is. Of is een lagere druk bruikbaar?
Heeft iemand een tip waar een bruikbare terugslagklep te koop is? Bij voorkeur een waar 6 mm slangen op passen.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Supra, of beter gezegd de eSupra. Zie voor de leidraad die ik wil volgen My ALES eSupra Build (Red Merle ALES) - RC Groups.
Het verschil tussen de opbouw van Supra en de eSupra zit vooral in de constructie van het vleugel middendeel. De Supra heeft een ligger geschikt voor F3J, de eSupra is daar zeker niet geschikt voor. Maar zo op het oog wel simpeler en lichter te bouwen.
Overigens: gaande de bouw zal er vast van alles aangepast worden.
Ik heb, vooruitlopend op de bouw, het afgelopen jaar de nodige spullen verzameld om te bouwen en wat dingen geprobeerd. Waar ik met name beren zag is in het maken van de romp met staartboom. Dat dus maar als eerste aangepakt. De voorbereidingen getroffen om zelf een staartboom te wikkelen en toen zag ik in dit forum (dank FransK) deze link Fuselage Sets. Besloten om voorlopig uit te gaan van de aankoop van een van deze sets en de bouw van staartboom en romp naar achteren te schuiven en eerst maar eens een stabilo en of kielvlak te maken. Mocht er begin volgend jaar voor het vliegseizoen nog tijd over zijn kan ik altijd nog een poging tot zelfbouw wagen.
De afgelopen weken de kernen voor drie test stabilo's en twee test kielvlakken gesneden. Niet allemaal perfect, maar wel bruikbaar denk ik. In ieder geval om het glassen eens te proberen.
De afgelopen week heb ik me gestort op een vacuüminstallatie. Gebaseerd op een koelkastpomp en een buffertank. Regeling wil ik maken met een Arduino en een druksensor.
De "mechanische" proefopstelling gemaakt. En toen liep het project tegen de volgende uitdaging aan: het systeem blijft onvoldoende lang onder druk.
De terugslagklep die ik gebruik komt van eBay en werkt met een veermechanisme. Probleem: hij lijkt te lekken het drukverschil om hem te openen is te hoog (0.3 bar). Veerdruk verlagen: openingsdruk wordt 0.1 bar, maar lekkage veel groter. Veerdruk verhogen:lekkage wordt minder.
Maar ervaring heb ik hier niet mee. Ik denk dat ik een onderdruk van 0.5-0.8 bar moet hebben die redelijk constant is. Of is een lagere druk bruikbaar?
Heeft iemand een tip waar een bruikbare terugslagklep te koop is? Bij voorkeur een waar 6 mm slangen op passen.