Bouwverslag van een EVO 4 met enkele opties (FG)

• Topicstarter Topicstarter hsleurink
  • Startdatum Startdatum
Rene K. zei:
woodcutter zei:
dat bedoel ik er zijn al teveel mensen ziek geworden van asbest en ik zou er geen enkel risico mee nemen

Hahaha..... Jij rookt toch Woodcutter??? Daar zijn nog veel meer mensen ziek van geworden..........
dat zie je verkeerd :bye:zwemmen in water waar veel haaien zwemmen is ook niet gezond

wacht ik Pascal ff af, die carbon schijven zien er wel heel mooi uit, maar ik ga voor wat het beste remt.

Ik had nog een beetje gehoopt dat er na het bouwverslag een interesante discussie zou komen over bepaalde delen van de auto. Zo heb ik tijdens het verslag aangegeven waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt, maar er zullen vast mensen zijn die daar weer een andere mening over hebben.

Laat maar horen zou ik zeggen...

nou ik was nieuwschierg over de dempers je zou hier een aparte topic over openen had ik begrepen.

Kom op mensen, geef je reacties op de topics remmen en schokdempers. Laat je ervaringen maar weten, daar heeft iedereen wat aan.

En als het voor iedereen al duidelijk is, geef het dan aub ook aan, en zeg hoe het moet. Nogmaals: er zijn rijders die het niet goed weten of in twijfel staan als er een beslissing over materiaal genomen moet worden.

Bij voorbaat dank,

Hendrik

Hoe stel je achter de toe-in in want het lijkt zo alsof het gewoon een passend systeem is waar niets aan testellen is.

Dat zou wat zijn als dat niet zou kunnen,

Kijk maar in dit bouwverslag: stap 4 t/m 7

Het zit in de overgang van de onderdraagarm naar de fusee.

Duidelijk? anders maak ik er een extra foto van hoor.

jah neej idd dat had ik wel gezien.
Maar het zit met 1 boutje vast ofzo in het midden.
en dan kan je het stellen via een boutje aan de buitenkant. Maar als ik zo kijk lijkt het of de instelling minimaal is. dus of je maar 1 a 2graad zou kunnen gegeven.

nee Patrick, dat kun je zo niet zien op de foto, maar de twee vlakken die elkaar raken zijn allebij rond. Daardoor kunnen ze wel ver genoeg toespoer krijgen. Meer dan ver genoeg zelfs. Ik heb nu even het fototoestel niet, maar ik ze het van de week evn goed laten zien. Het is best een goed systeem.

Ik ben niet zo van het 1:5 gebeuren, maar ik wilde even zeggen dat ik erg blij ben met mensen die dit soort mooie verslagen voor het forum maken. Dank daarvoor (Zeg ik als moderator uiteraard :wink: )

mooi verslag en een schitterende wagen!!!!!

wat ik alleen niet snap, maar dat kan aan mij liggen, zijn de carbon ribben op het chassis. het is al een 8mm chassis, daar zit nog wel flex in, maar geven die strippen dan zoveel meer stijfheid?
bij een 4 mm chassis kan ik me er iets bij voorstellen, maar dan zou ik eerder gaan denken aan van die soort rooster achtige dingen net als op de lauterbacher L3 evo 2000, of een soort sandwich konstruktie. Of wordt het geheel dan weer te stijf? is een bepaalde mate van flex juist wenselijk?

op de lauterbacher heet een ladder chassis..
maar het is idd,, testijf maakt lijkt mij niet uit.. groten deels is het ook voor het krom trekken bij een crash.
het flexibele onderplaat auto.. is juist heel bagger.. daarom moet je ook goed kijken dat het ladder chassis niet krom is.. die kan de hele auto krom trekken.

Het standaard 8mm chassis heeft nog behoorlijk wat flex erin zitten. Het Collari chassis wat minder, omdat deze gehard is. (geannodiseerd, vandaar de kleur)
De Carbon strippen maken heel veel uit, dat is een ding wat zeker is. Nemen een behoorlijk 'stuk flex' uit je auto weg.

Voordeel van de ladderchassis' zoals HARM en Lauterbacher(en in mindere mate Technokit) die gebruiken, is dat het geheel lekker stijf is. Nadeel is dat bij een crash er meestal vrij veel schade is, omdat de auto een star geheel is, daar waar de FG nog wat botsenergie kan verliezen aan de flex in het chassis....

Overigens, die flex is voor een gewoon recreatierijder alleen maar wenselijk naar mijn mening. Het zorgt ervoor dat de setup van de auto niet zo nauw luistert. Iets wat op een parking toch wat lastig is.
Darnaast is het stuurkarakter een stuk anders.

P@trick zei:
Hoe stel je achter de toe-in in want het lijkt zo alsof het gewoon een passend systeem is waar niets aan testellen is.

Ik zal donderdagavond een foto erbij zetten P@trick, maar ik heb net eens gemeten: je kunt hem 8 graden toespoor geven. Lijkt me genoeg he,
als je daar mee gaat rijden, vliegen de banden in de fik :D

:D Klinkt goed.

Ik ga denk ik een evo4 achterkant op me evo3 bouwen. Vandaar mijn intresse hier in.

Je zal het van de week wel zien: het is super makkelijk in te stellen. Gewoon 1 schroefje, met 2 contra moertjes.

hsleurink zei:
P@trick zei:

Ik zal donderdagavond een foto erbij zetten P@trick, maar ik heb net eens gemeten: je kunt hem 8 graden toespoor geven. Lijkt me genoeg he,
als je daar mee gaat rijden, vliegen de banden in de fik :D

Hier 2 foto's. De bovenste foto is de ene uiterste stand (0 tot 1 graad uitspoor) op de 2e foto is de andere uiterste te zien: 8 graden toespoor)

afb17069.jpg

afb17068.jpg

Even een vraag:

Wie lijmt er tegenwoordig nog zelf zijn banden? Zijn dat er een paar, of zijn dat de meeste nog?

Ben ik benieuwd naar.

En welke merk lijm wordt daar voor gebruikt?

Back