Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
bouwverslag van het Zweedse Jacht 'Amphion' uit 1778
Details gemaakt voor de kuil; 4 trapjes/ladders, twee houders voor de emmers beide met 2 emmertjes, de pomp en de kokers voor de anker trossen zijn geschilderd,
Vanmiddag de 1e van 2 mastvissings gemaakt, die voor de fokkenmast. De bouwbeschrijving maakt de vissing uit latten van 2 x 5 mm, maar dat vond ik een tikkie te grof en heb de vissing daarom gemaakt uit een triplex plaatje van 1,5 mm dik. De omlijsting is uit deklatjes gesneden en in verstek gezaagd;
Met het rondhout voor de mast van 8 mm dik;
Om de mast en de vissing word later een nagelbank gebouwd met 4 knechten en 3 belegbalken aan de voor- en beide zijkanten met in totaal 14 korvijnnagels.
Vandaag de mast vissing voor de grote mast gemaakt en de nagelbank voor de fokke mast.
De vissing voor de grote mast is op de zelfde manier gemaakt als die van de fokke mast,
De nagelbank maakt de bouwbeschrijving met knechten van 4 x4 mm en de belegbalken van 2 x 5 mm, dat vond ik iets aan de forse kant, dus ik heb 3 x 3 mm gebruikt voor de knechten en 1,5 x 4 mm voor de belegbalken. Ook zijn de knechten 5 mm korter dan de tekening laat zien en in totaal zitten er 4 korvijnnagels minder op omdat die anders te dicht op elkaar zouden staan. Ik vond het geen makkelijke opgaaf om de nagelbank te maken en heb er de hele middag aan besteed... (nog dry-fit op het dek),
De volgende foto heeft wat onscherpte, maar het dekt de lading...
De 2e nagelbank, rond de voet van de grote mast is ook gereed;
He boegstukje met de kluisgaten voor de ankertrossen bestaat uit 2 delen en is uit een triplexplaatje gezaagd, na het in vorm buigen was de binnenkant licht beschadigd, dus die heb ik bekleed met linden fineer,
en in walnoot geschilderd evenals het potdek, (binnenkant);
De beide kraanbalken met knechten zijn gemaakt uit 4 x 4 mm beuk en voorzien van een messing schijf van 3 mm, de assen voor de schijfjes zijn van 0,8 mm dik rond messing gemaakt,
Op de bak komen 8 verschansing bolders en vanmiddag heb ik de 1e vier gemaakt en geplaatst aan bakboord. De bolders zijn gemaakt van 4 x 4 mm beuk en 12 mm lang.
Er is een gleuf in de bolders gevijld zodat het potdek er een klein stukje in valt,
Ze lijken naar achteren toe iets langer te worden, maar dat komt omdat het potdek/verschansing naar achteren afloopt, ze zijn allemaal even lang,