Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Hans, Teunis,

Plug is een nieuwe "F". Ik zal m voor de zekerheid nakijken. Nokkenas zou heel goed kunnen. Ik zal de handleiding er eens op na slaan en de motor eens open schroeven.
thanx

Arthur
 
De laatste lootjes

Afgelopen week heb ik de OS91 Surpass nog maar eens uit elkaar gehaald om alles na te lopen voordat hij de kist in gaat. De plug ziet er normaal uit, al kan er dan nog van alles mis mee zijn, maar daar ga ik niet van uit.

Daarna de kleptiming gecontroleerd. Of deze verkeerd stond weet ik niet, maar dat het nu wel goed staat, dat weet ik wel!. Als laatste heb ik toch de carburateur open gemaakt en alles schoongemaakt. Tot mijn verrassing zat er een stofje aan de high speed needle! Dit zou best wel eens verklaren waarom de motor niet op toeren kwam.

Alles weer in elkaar en vanmiddag op de testbank nog een halve liter laten lopen. De motor loopt op piek 9700 toeren en iets teruggenomen 9120 toeren. Is nog niet helemaal genoeg, maar voldoende om in het vliegtuig in te bouwen. Vanavond dus de kist helemaal in elkaar gezet, motor er in, alles goed vast gedraaid, dus binnenkort kistje laten keuren, dan kan de maiden gebeuren.

de laatste plaatjes:
417F5FD4-E171-4DD2-8283-A67C71CE62B7-1840-000000E766994AE4_zps8ae6c2b7.jpg


126522E2-8A65-4045-B624-D5CA46C8D3FE-1840-000000E781B2A418_zps1193747c-1.jpg


F1FF19A3-82C4-47F5-805E-A56F90E2A6B6-1840-000000E748B5E21F_zpsfc604703.jpg
 
gewicht

Pfff, nog even de kist op de weegschaal gehad en dat valt erg tegen.
3,8 kg zonder brandstof,...

Wordt een lange aanloop voor de eerste vlucht...
 
Denkt dat wel meevalt.
Die Surpass scheurt haar wel omhoog.
Veel succes met je maiden/ eerste vlucht.
 
motor

Tuur,

Ik vlieg met een OS 91 Surpass eerste generatie ( dus niet de krachtigste!) met een APC 14x8, OS F plug, brandstof eigen brouwsel met 16% Carbulin olie en 10% nitro. 15% werkt ook, minder dan 5% is niet goed voor stationairloop en acceleratie. Ik kan je geen exact toerental geven, maar ik kan je zeggen dat 3,8 kg geen probleem zou mogen zijn als je genoeg vleugeloppervlak hebt.

Ik zou schatten een 9000 tpm? Als je maar 7000 haalt, scheelt er inderdaad iets.

Met 10 of 15% nitro gaat het verbruik goed de hoogte in ( naald veel verder opengedraaid ook).

Beste groeten,

Kris
 
Afgelopen zaterdag gespot op ons veld.
Weegt 3,4kg met Evolution 10cc motor.
Toestel moet z'n maiden nog krijgen, de motor moet nog inlopen.
Mooi gebouwd en strak in de folie gezet. Mooi kleurpatroon, cheeck cowls:
full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
mooi ding..

En dat is ook de venture 60?
verder geheel gebouwd volgens tekening?

Die van Arthur heeft her en der wat verzwarende mods tov origineel, maar of dat ook die resterende 400 gram is?
 
Denkt dat wel meevalt.
Die Surpass scheurt haar wel omhoog.
Veel succes met je maiden/ eerste vlucht.
Dank! Ik laat weten hoe het vergaat.

Tuur,

Ik vlieg met een OS 91 Surpass eerste generatie ( dus niet de krachtigste!)
Dan hebben we precies het zelfde model!
met een APC 14x8, OS F plug, brandstof eigen brouwsel met 16% Carbulin olie en 10% nitro. 15% werkt ook, minder dan 5% is niet goed voor stationairloop en acceleratie.
OK, goede info!. Ik heb er nu een 14x7 APC op zitten en wil gaan vliegen met 5%. Omdat ik met mijn heli 15% vlieg (wat ik te veel vind) denk ik er aan om de bijde brandstoffen te mengen tot gem 10% (totdat het op is, daarna 10% kopen). Dan heb ik ook een makkelijkere startkist (met twee verschillende brandstoffen en kraantjes e.d. heeft een hele hoge fuckup-rate).
Ik kan je geen exact toerental geven, maar ik kan je zeggen dat 3,8 kg geen probleem zou mogen zijn als je genoeg vleugeloppervlak hebt.

Ik zou schatten een 9000 tpm? Als je maar 7000 haalt, scheelt er inderdaad iets.
Ik HAD op volgas 7000 toeren, nu is dat dik 9000.

Met 10 of 15% nitro gaat het verbruik goed de hoogte in ( naald veel verder opengedraaid ook).

Beste groeten,

Kris
Mijn tank is groot genoeg (hoop ik....). Bedankt kris voor de info!

Afgelopen zaterdag gespot op ons veld.
Weegt 3,4kg met Evolution 10cc motor.
Toestel moet z'n maiden nog krijgen, de motor moet nog inlopen.
Mooi gebouwd en strak in de folie gezet. Mooi kleurpatroon, cheeck cowls:
Mooi! Als ik dit zo zie ben ik wel blij dat ik de cowling gemaakt heb, want dat maakt hem wel erg af. Mijn 15cc 4-takt weegt natuurlijk ook een aardig stukje meer dan deze 10 cc 2-takt

Die van Arthur heeft her en der wat verzwarende mods tov origineel, maar of dat ook die resterende 400 gram is?
Nee, dat zal niet de 400 gram zijn... Vermoedelijk doet de zwaardere motor een aardige duit in het zakje... Voor de rest is het koffiedik kijken.



Allen, Bedankt voor de info. Ik denk dat het met een beetje extra nitro, geen enkel probleem moet zijn!

Arthur
 
mooi ding..

En dat is ook de venture 60?
verder geheel gebouwd volgens tekening?

Die van Arthur heeft her en der wat verzwarende mods tov origineel, maar of dat ook die resterende 400 gram is?

Yep, een Venture 60.
Origineel gebouwd van originele tekening.
Wel met beplanking op de vleugels en twee leuke hamsterwangetjes op de bolle toet.

Wellicht krijgt ie pas in het weekend van 16 maart zijn luchtdoop.

Grtzz Frank
 
Dat is een beter toerental Arthur!

Meer zal je er met een 14x7 prop niet uit kunnen halen!

Met een 13x8 zal het toerental iets hoger worden maar niet veel meer!

Prima toerental dus en vergelijk deze motor niet met de moderne motoren die sterker zijn!
Daar kan je dit type motor niet mee vergelijken en hetzelfde toerental mee uithalen!
Nadeel van een te hoog toerental is ook dat het motortje last kan gaan krijgen van zwevende kleppen wat hem kapot maakt!

Waar je je ook niet moet in vergissen is dat als je een beetje aanduikt het toerental al gauw naar de kleine 11000 rpm gaat

Mvgr Hans
 
Maiden

Het was een fantastische vliegdag vandaag en tijd voor de maiden.

Het is nog een beetje oefenen met het starten van de motor omdat ik niet goed bij de carburateur kan om te primen, maar als die loopt, dan is het een genot! Wat een vermogen!

De snelheid is gigantisch. Inderdaad is de kist een beetje over powered met de OS fs91 surpass, maar hij kan het prima hebben. Misschien dat ik eens kan proberen een prop te draaien met wat minder spoed (er zit nu een 14x7 op), maar dat is voor later.

Uiteraard heeft onze huis-fotograaf Ronald Spijkers het e.e.a op de gevoelige plaat gezet.


grt Arthur
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ha! Gefeliciteerd! Wat mooi. Lijkt te vliegen als een droom! Strak!
Wel hobbelig veld... dat merk je met kleinere wieltjes. Snelheid went!
Weer was het beste weer van de wereld. Prima!

Zeg... dat riviertje in de verte... hoei, werkt toch niet als een magneet... mag ik hopen?

Gr Bas
 
Gefeliciteert arthur!
Goed bezig :mrgreen:


Riviertje? Oude maas!
Gelukkig valt die mee, maar aan de achterkant van het veld hebben we ook nog een meertje, omgeven met bosjes, bomen en riet.
Die trekt wel vliegtuigen aan...
 
Ha! Gefeliciteerd! Wat mooi. Lijkt te vliegen als een droom! Strak!
Thanx Bas!
RETESTRAK vlieg ze! Ze vliegt echt super! Ik heb nu de uitslagen op ongeveer 50% van de max staan en heb ongeveer 60% gas gevlogen. Ze is zo erg goed stuurbaar en vliegt mooi stabiel. Wel is de aanvlieg/landingssnelheid hoog, maar daar moet ik nog een beetje mee leren omgaan.
Wel hobbelig veld... dat merk je met kleinere wieltjes.
Tja, het was vorig jaar goed, maar de mollen hebben deze winter flink huisgehouden. We hopen in de loop van de week een beetje de boel glad te trekken, maar ik verwacht daar niet veel van.

Snelheid went!
Ja, laten we het hopen. Het is wel kikken dat hij zo door de lucht suist als een dartpijl!

Zeg... dat riviertje in de verte... hoei, werkt toch niet als een magneet... mag ik hopen?
Zoals teunis(student) al meld, dat is de Oude Maas. daar hebben we niet echt veel last van, al zijn er wel eens kisten in beland die dan door aangezwaaide plezier jachten naar de kant worden gebracht... Verhoogt alleen de feestvreugde...
 
Verhoogt alleen de feestvreugde...
:mrgreen:

Oude Mazen zijn diep en nat... voor elektronica... moet er niet aan denken... servo's uitwringen... lipo's aan de waslijn...

Niet veel te vliegen op het moment. Veld ligt grondig overhoop (nieuw gras) en de opvang is voor mij net even te ver weg... ik mik het dus even op wat bootjes... staan ook al weer zo een tijd :)
Van de zomer verwacht ik een biljartlaken...

www-flyolc-nl
 
dan moet je eens heli gaan vliegen :mrgreen:

Als je zelf kunt staan, kun je ook vliegen...
alleen niet op je tenen landen, die dingen slaan een beetje om zich heen
 
Nog wat video's

Afgelopen zondag heerlijk gevlogen in windkracht 4! Lekker om een beetje vermogen over te hebben...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vanwege die "prop aan de grond" heb ik mn landingsgestel verhoogd..

Maar mooi gevlogen! Ook prettig dat het motortje nu mooi blijft lopen
 
Back
Top