Weer mooi houtwerk en schuurwerk Arthur!
Foliescharnieren? Zou ik niet zo snel op zo een kist zetten. (Net zo min als siliconenscharnier). Meer iets voor zwevers.
De resonanties van de viertakt gaan van voor tot achter door de kist. De folie werkt zich los. CA scharnier kan ook...
Vroeger werden er wel touwscharnieren kruislings getakeld. (jaren +60). Daarvoor gebruik je dan een sterk garen (ijzergaren). Werden er een serie gaatjes naast elkaar geboord in het basa. Ik heb ze nog staan op een oude tekening van een Kwik-Fly... staat er nog een beschrijving in een van de MAN-plan boekjes.
Modellen werden toen nog in de spanlak en zijde gezet.
Beter is er Kavan scharnieren in te zetten,een vlak kunstof scharnier met een pennetje. Of de Robart Pen scharieren. Een scharnierend staafje. Dan werk je met boorgaatjes. Werkt bij mij zeer prettig.
Je bereidt alles voor in houtbouwfase. Dat alles goed centreert en past en haaks scharniert. Daar moet je wel netjes bij werken. Leg het meestal af langs de scherpe rand van mijn werktafel en wat geodriehoeken en winkelhaakjes erbij. Voorboren doe ik soms eerst even met een heet gestookte draad... goed mikken... boor ik het daarna verder op.
Alles pas? Vervolgens gaat de zaak in de folie. Prik je de scharniergaatjes weer door. Verlijm je met "Hinge Glue" of 30 minuten epoxy... of 5 minuten als je dat aandurft.
Ik zie dat je het stabilo al hebt ingbouwd. In mijn geval zitten de scharnieren er al in voor dat het op de kist is gemonteerd. Als laatste komen dan de gefoliede stuurorganen er aan.
Lijmresten dierect weghalen met aceton. Afplakken met tape voor het verlijmen helpt ook bij netjes werken. Stukje tape, ponsgatentang erbij met passend gaatje, over het scharniertie schuiven... na verlijmen weer weg nemen...
Voordeel penscharnier. Sterk scharnier, kleine opening in de folie beter te sealen met lijm, waardoor er minder kans bestaat tot indringen van vet in het balsa.
Voor je de penscharnieren gaat verlijmen, vet je het scharnierpunt in met dunne olie. Tippen met een dun penseeltje. Snel nog even aceton schoonwissen aan de steeltjes. Insmeren en wat in het boorgaatje peuren... Hopa!
Foliescharnieren? Zou ik niet zo snel op zo een kist zetten. (Net zo min als siliconenscharnier). Meer iets voor zwevers.
De resonanties van de viertakt gaan van voor tot achter door de kist. De folie werkt zich los. CA scharnier kan ook...
Vroeger werden er wel touwscharnieren kruislings getakeld. (jaren +60). Daarvoor gebruik je dan een sterk garen (ijzergaren). Werden er een serie gaatjes naast elkaar geboord in het basa. Ik heb ze nog staan op een oude tekening van een Kwik-Fly... staat er nog een beschrijving in een van de MAN-plan boekjes.
Modellen werden toen nog in de spanlak en zijde gezet.
Beter is er Kavan scharnieren in te zetten,een vlak kunstof scharnier met een pennetje. Of de Robart Pen scharieren. Een scharnierend staafje. Dan werk je met boorgaatjes. Werkt bij mij zeer prettig.
Je bereidt alles voor in houtbouwfase. Dat alles goed centreert en past en haaks scharniert. Daar moet je wel netjes bij werken. Leg het meestal af langs de scherpe rand van mijn werktafel en wat geodriehoeken en winkelhaakjes erbij. Voorboren doe ik soms eerst even met een heet gestookte draad... goed mikken... boor ik het daarna verder op.
Alles pas? Vervolgens gaat de zaak in de folie. Prik je de scharniergaatjes weer door. Verlijm je met "Hinge Glue" of 30 minuten epoxy... of 5 minuten als je dat aandurft.
Ik zie dat je het stabilo al hebt ingbouwd. In mijn geval zitten de scharnieren er al in voor dat het op de kist is gemonteerd. Als laatste komen dan de gefoliede stuurorganen er aan.
Lijmresten dierect weghalen met aceton. Afplakken met tape voor het verlijmen helpt ook bij netjes werken. Stukje tape, ponsgatentang erbij met passend gaatje, over het scharniertie schuiven... na verlijmen weer weg nemen...
Voordeel penscharnier. Sterk scharnier, kleine opening in de folie beter te sealen met lijm, waardoor er minder kans bestaat tot indringen van vet in het balsa.
Voor je de penscharnieren gaat verlijmen, vet je het scharnierpunt in met dunne olie. Tippen met een dun penseeltje. Snel nog even aceton schoonwissen aan de steeltjes. Insmeren en wat in het boorgaatje peuren... Hopa!