Bouwverslag Venture 60 (Scratchbuild)

Staartwieltje

Nadat alle scharnieren van het richtingsroer op z'n plek zijn gezet en de definitieve hoogte van de roeren bekend is heb ik het stuurbare staartwieltje gemaakt.

Nu zijn er natuurlijk vele standaard wieltjes te koop, maar ik wil het graag zelf maken. Bij mijn tekeningen heb ik ook een voor gebogen staaldraad gekregen (2,4 mm, ofwel 3/32 inch).

Maar hoe plak ik e.e.a. aan elkaar?

Als eerste heb ik een sleuf gezaagd in de staart:

Sleuf in romp by flying-rcmodels.com

Vervolgens van aluminium een plaatje gemaakt met een gaatje voor de as.

Plaatje 1 by flying-rcmodels.com

Dit plaatje past in eerder gemaakte sleuf. Als alles in de folie zit zal ik deze in lijmen met epoxy.

Plaatje in sleuf by flying-rcmodels.com

Vervolgens een tweede plaatje gemaakt wat tegen de bodem moet komen en waar ook de as door heen komt.

Plaatje 2 by flying-rcmodels.com

Vervolgens alles in elkaar geschoven.

Spul gekombineerd by flying-rcmodels.com

Gaatje geboord in het richtingsroer en wiel-asje gebogen en in het richtingsroer gestopt. Het onderste plaatje ga ik schroeven in de bodem, met een triplex plaatje aan de binnen kant als versterking.

Sturend staartwiel by flying-rcmodels.com
(3795)

Laatst bewerkt:
wat je (iig bij de 40) regelmatig voorbij ziet komen, is dat men de aansturing van het staartwiel via een omweg van het roer afhalen

De reden zou zijn dat men het een te grote belasting op het roer vind (waar ik op zich nog best in kan komen)

Wat ze doen: Ze maken ongeveer jouw staartwiel, alleen het deel wat bij jou het roer in gaat laten ze aan de zijkant uitsteken.
Daar zetten ze dan via een roerhoorn met een veertje ertussen de besturing op het wiel over

Zelf zit ik nog te verzinnen wat ik doe..
Eerst mn vleugel weer even gelijk maken, blijkbaar kan papier nog best aardig uitrekken (zelfde tekening, maar mn tweede vleugelhelft is net een tik langer dan de eerste, terwijl alles echt prachtig erop zat)

Ziet er weer netjes uit (val in herhaling...). Is een aansturing zoals het ook op m'n PT19 zit, bewezen principe.
Stangetje gaat daar dan door een simpel messing buisje dat koud met epoxy op de achterlijst is verlijmd. Het beugeltje van jou is nifty, weer erg netjes uitgewerkt. Sterke 3 kg MG servo zou ik er wel in zetten, daar het niet verend is.
Absorbsie van geklapper gebeurt deels via het balsa, de hevel en de bowdenkabel. Voordat je definitief monteert, zou je nog een extra veer krul in het staal kunnen buigen. Denk dat het zo wel werkt.
Beugeltjes zijn beresterk... zoveel krachten komen er nu ook weer niet op. Mooi werk.

Mwaah...Als je straks gaat plakken met epoxy, plak het rond de sleuf af met schilderstape. Krijg je geen smeerboel op den maagdelijken balsa :)

Laatst bewerkt:
Eerst mn vleugel weer even gelijk maken, blijkbaar kan papier nog best aardig uitrekken (zelfde tekening, maar mn tweede vleugelhelft is net een tik langer dan de eerste, terwijl alles echt prachtig erop zat)

Teunis,...

Er zijn een paar technieken die toe te passen zijn om te waarborgen dat de vleugels gelijk zijn. Behalve het bouwen op de tekening gebruik ik het volgende:

Schrijfbord by flying-rcmodels.com

Yep, een whiteboardje van de Ikea on de schuur. Daar staat de lengte van de vleugel delen op, maatjes van de shearwebs en maak ik schetsjes.

Daarnaast is er High-tech spul op de markt de kan garanderen dat de juiste maten worden vertaald naar het bouwsel. Ik gebruik de volgende:

Meet gereedschap by flying-rcmodels.com

Dit alles is samen te vatten met: Meten is weten!

(Beetje flauw, maar ik vertrouw dus ook niet op alleen de tekening, maar de liggers meet ik allemaal af. Zeker omdat ik de laatste rib niet bouw.)

Succes met je vleugel. Is het veel? mm of cm?

Ps. Op de laatste foto is te zien dat de bouw van de tweede vleugel ondertussen ook gestart is.

Ziet er weer netjes uit (val in herhaling...).
Haha, dank. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden! Goed voor de motivatie en het Ego'tje :cool:

Sterke 3 kg MG servo zou ik er wel in zetten, daar het niet verend is.
Absorbsie van geklapper gebeurt deels via het balsa, de hevel en de bowdenkabel.
Er gaat op de Hoogte en op Richting roer 5kg Graupner servos op. Moet lukken denk ik.

Voordat je definitief monteert, zou je nog een extra veer krul in het staal kunnen buigen.
Tja, daar heb ik ook eens aan gedacht, maar vrees dat dit stangetje daar te kort voor is.

Denk dat het zo wel werkt.
Goed om te horen. Is een bevestiging van mijn gedachten en daarnaast wordt dit door Bruce Tharpe zo in de Kit verkoch,t al sinds te tijd van de Batadrieën (is nog vóór de Batavieren...) dus dat zegt ook wel iets.

Mwaah...Als je straks gaat plakken met epoxy, plak het rond de sleuf af met schilderstape. Krijg je geen smeerboel op den maagdelijken balsa :)
Goede tip. Ik denk er over om eerst een klein stukje folie over de staart te plakken, dan vast de scharnieren en staartwiel in te lijmen (en dus de alu beugeltjes) en dan later de rest af te folieen. Dan verdwijnen de alu strips achter de folie en eventuele lijm vlekken verdwijne dan ook achter de folie.

Groet,
Arthur

Ondanks verschillende meningen, wat normaal is.
Blijf je goed bezig, en ben ik er van overtuigd dat je een mooi toestel gaat hebben.
Blijf het dan ook in volle belangstelling volgen.

Johan.

Ik denk er over om eerst een klein stukje folie over de staart te plakken, dan vast de scharnieren en staartwiel in te lijmen (en dus de alu beugeltjes) en dan later de rest af te folieen. Dan verdwijnen de alu strips achter de folie en eventuele lijm vlekken verdwijnen dan ook achter de folie.

Ja zoiets! Zou dan eerst even bovenste onderstel scharnier lijmen.
Hmmm... Dat scharnierstuk is nog best behoorlijk zwaar. Je lijmt alleen op de balsapanelen. Scharnier is overbemeten sterk en zal daar nimmer falen (zit ook best een massa op de bok straks. Kan dus functionele massa zijn!) Je kan er over denken dat nog uit te boren, of een v-shape er in zagen. Scheelt weer iets.
Het onderste deel van het scharnier wil je straks gaan plakken? Schat dat die plaat nog zelfs de helft kleiner kan.

Vaak zit op die plek een stukje multiplex 2 tot 3 mm, daar schroef je het scharnierdeel, poothouder etc dan op. Aluminium laat zich lijmen, maar het kan dan loslaten op het balsa. Bij niet goed aansluiten folie kruipt er dan weer vettigheid tussen...
Twee parkertjes door multiplex geven goed verband bij minder gewicht, schroef je door de folie. Blijft het ook daar goed ingepakt.
Ik zal wat plaatjes plaatsen zodat je kan refereren. Hoe het op de Rascal zat, op een Cloud Dancer. (Fred Reese)
Dat zijn dan wel prefab staartwielconstructies. Wat Jo al schrijft... zoveel oplossingen... edoch... als je je ei er maar in kwijt kan!
Zo even wat plaatjes sprokkelen!

Tevoren infolieen. Maak meestal ronde Oracover stickers rond een stevig doppie of deksel van geschikt formaat. Bron is het cosmeti-scala van mijn vrouw. Stevige plastic en alu deksels zijn niet meer heilig! Snijmallen voor de folie... gaan linea-recta richting knutselhoek...
De sticker maak ik uit dezelfde foliekleur of snij ze uit kleurloos transparante Oracover. Zet ik soms extra vast met Oracover Heissiegelkleber rond het scharnier als seal. Dat Heissiegelspul is transparante vloeibare folielijm. Handig! ook bij ietwat vet geslagen balsa.
Prime je tamponerend met een kwassie op het balsa. Droog blazen, folieen maar etc. Ook geschikt om los hangende folienaden weer te herstellen, te sealen...

Hoop dat je het een beetje kan ontdekken. Transparante Oracover stickers rond de scharnieren...
Door de lage resolutie slecht te ontdekken

full

Stickertjes...Hier zie je ze ook zitten... vagelijk?!
Zie verder ook staartwielophanging... Prachtig om te zien... maar sturen?
Nogal indirect met jojoveren.. mooi in theorie... onder het richtingsroer zit een T-heveltje geschroefd.
Daar hangen de veertjes aan. Op het scharnier eveneens een heveltje. Pull-pull systeem.
Veertjes eigenlijk te slap. Dat ga ik bij m'n herziene Rascal 40 verbeteren.
Sturen op de grond zal bij jouw constructie stukken beter gaan...

full

Hier nog even een kant en klaar staartwieltje. Zit op een RCM Cloud Dancer (Fred Reese).
Door het messing oogje wordt nog een dun stukje verenstaal, Ø ±0,3 mm gestoken en gesoldeerd.
Andere eind haaks omgezet, in het balsa gestoken en geborgd met een foliestickertje of tape.
Meen dat dit een Great Planes setje was...
Na ja, zo lamenteert het wiel gevoegelijk een beetje politiek mee de hoek om...

full

Struin je nog wat rond via Google... vind je weer oneindig veel meer voorbeeldjes. Ach ja!
Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is dat kant en klaar staartwiel een setje van Sullivan.

Leuk bouwverslag trouwens.
Weer eens een echt bouwverslag en niet weer een verslag van het samenstellen van een ARF Yak oid.:D

Succes met de verdere bouw.

Ja zoiets! Zou dan eerst even bovenste onderstel scharnier lijmen.
Dat snap ik niet. Wat bedoel je met " bovenste onderstel scharnier"?

Hmmm... Dat scharnierstuk is nog best behoorlijk zwaar. Je lijmt alleen op de balsapanelen.
De romp is van 3mm triplex, dus als drager voor die scharnieren sterk genoeg. Hoogteroer en richtingsroer is wel geheel van balsa.

... (zit ook best een massa op de bok straks. Kan dus functionele massa zijn!)
Dit snap ik ook niet helemaal. Kan je dit voor me uitleggen?

Je kan er over denken dat nog uit te boren, of een v-shape er in zagen. Scheelt weer iets.
De reden dat ik niet zo kritisch ben met gewichten is omdat de motor aan de zware kant is en ook nog ver voor uit staat ivm trillingsdempers. Dit compenseer ik liever met sterke constructieve dingen dan dat ik straks veel lood moet plakken

Het onderste deel van het scharnier wil je straks gaan plakken?
De onderste plaat wordt geschroeft, in het kader van: Van Dik Hout Zaagt men planken. 1 schroef (netjes verzonken in het alu) zit in een slagmoer aan de binnenkant van de kist, in een extra verdikking in de vloer. De ander, meest achterste zit in een soort verlijmde helicoil, want aan de binnenkant is de romp zo smal dat er geen slagmoerje M3 meer in paste.

Staartwiel bevestiging by flying-rcmodels.com

Dat zijn dan wel prefab staartwielconstructies. Wat Jo al schrijft... zoveel oplossingen... edoch... als je je ei er maar in kwijt kan!
Haha, precies! Ik verlies zo dagelijks mijn ei...

Zet ik soms extra vast met Oracover Heissiegelkleber rond het scharnier als seal. Dat Heissiegelspul is transparante vloeibare folielijm. Handig! ook bij ietwat vet geslagen balsa.
Kijk, dat spul ken ik dus niet.Ik zal eens kijken. Waar is dat o.a. te verkrijgen?
Zie verder ook staartwielophanging... Prachtig om te zien... maar sturen?
Nogal indirect met jojoveren.. mooi in theorie... onder het richtingsroer zit een T-heveltje geschroefd.
Daar hangen de veertjes aan. Op het scharnier eveneens een heveltje. Pull-pull systeem.
Veertjes eigenlijk te slap. Dat ga ik bij m'n herziene Rascal 40 verbeteren.
Sturen op de grond zal bij jouw constructie stukken beter gaan...

full
Dit ziet er inderdaad erg mooi uit, maar op het, ietwat grove grasveld waarop wij vliegen zie ik dit wat minder zitten. Wel mooi als je op steen of asfalt kan starten/landen!

Hier nog even een kant en klaar staartwieltje. Zit op een RCM Cloud Dancer (Fred Reese).

full
Deze heb ik op mijn Trainer 1600 zitten. Werkt ook prima, maar omdat de scharnierlijn niet haaks staat t.o.v. het grondvlak en dus niet in lijn staat met het draaipunt van dit staartwieltje moet er weer een veertje o.i.d. tussen en dat vind ik niet zo handig (ik kan me voorstellen dat helemaal niet dit laatste begrijpt,... :confused:)

Bas, Weer bedankt voor je input!

groet,
Arthur

Laatst bewerkt door een moderator:
Doordat je er een meetlatje bij houdt... krijg je weer wat gevoel bij grootte/omvang. Prachtige zo! Niets meer aan veranderen! Top!

Jaaah... Sullivan pootje!... En de Rascal? Die stuurt daar niet mee... harkt een beetje in de rondte... form not always follows function...

Zeg...
Ik zit van jou alle " uitdagingen" mee te jatten in mijn vliegtuig...
Gaat nu toch niet gebeuren dat ik straks de rest zelf uit moet zoeken :mrgreen:

Mooie constructie:
8120117505_aa98a01742_z.jpg

Gezien de dikte van de as van het achterwiel ten opzichte van het roer, ben je niet bang dat het bij een ruige landing door het stuurvlak breekt? De wandjes zien er eng dun uit, misschien een laagje glas of 0.8 mm berkentriplex plaatsen?

Het balsa zal met de loop der tijd allicht uitlubberen, of had je al plannen om dit te voorkomen :)

Bronaanpak: gewoon niet gaan vliegen :mrgreen:

Zelf, voor mijn Fs 40 zit ik te kijken naar een stuurbaar wiel, waarbij de aansturing via een veer loopt.
http://www.rcparts-venray.nl/joomla...ge/product/Draaibaar_achter_4c444e510f595.jpg

http://www.quartel.nl/productimages/g/gr3334.jpg

Ik ben nl zelf een beetje angstig, dat bij 1 landing meteen de halve staart eraf ligt bij een directe link tussen wiel en roer..

Nu kom ik achter nog een groot verschil tussen de helimensen en vliegtuigmensen..
Voor de heli is alles op internet te vinden, onderdelen, foto's en kennis.
van vliegtuigen is dit toch wat beperkt.
Onderdelen zijn toch verdraait lastig te vinden, vind ik persoonlijk

Zijn er dan nog zo weinig shops die nog op de echte bouwer zijn ingericht?

Gezien de dikte van de as van het achterwiel ten opzichte van het roer, ben je niet bang dat het bij een ruige landing door het stuurvlak breekt?
Jawel, inderdaad is het dunnetjes. Het hout is 6mm balsa en het asje iets van 2,4mm. Volgens tekening moet het onderste deel van de staart, waar het asje in gaat EN waar het stuur heveltje op komt in de glasvezeltape komen. Ik ga hier 25gram of 50 gram glasmatje voor gebruiken met wat epoxy.

Het balsa zal met de loop der tijd allicht uitlubberen, of had je al plannen om dit te voorkomen :)
Ik twijfel of ik niet het gat moet bewerken met CA-lijm om zo te voorkomen dat het gaat uit lubberen, of dat ik met epoxy het geheel (as en roer) moet vastlijmen. Voordeel van vastlijmen is dat het sterk is. Nadeel, dat het niet meer te demonteren is...

Ideeën iemand?

Ik ben nl zelf een beetje angstig, dat bij 1 landing meteen de halve staart eraf ligt bij een directe link tussen wiel en roer..
Mijn trainer heeft zo'n standaard sulivan staartwieltje die stuurt met een link met richtingsroer en is geen enkel probleem. Ik ga zeker niet met veertjes werken. Dat lijkt me op ons veld niet geschikt.

Nu kom ik achter nog een groot verschil tussen de helimensen en vliegtuigmensen..
Voor de heli is alles op internet te vinden, onderdelen, foto's en kennis.
van vliegtuigen is dit toch wat beperkt.
Onderdelen zijn toch verdraait lastig te vinden, vind ik persoonlijk
Oei Teunis, hier ben ik het niet met je eens. Je moet wel even weten waar je moet zoeken, maar dan is er heeeeeel veel vliegtuig spul te vinden. Hangar modelbouw heeft heel veel bruikbaar spul, Lindinger.at heeft erg veel, en hier op het modelbouwforum zijn erug veel gasten die met liefde de schuur in lopen om een foto te maken van hun oplossingen (zie ook hierboven in dit draadje).

Succes!

Back