Bouwverslag VIIC 1:35

thum_14334494e686fb9e48.jpg
thum_14334494e686e5e57f.jpg

De tweede munitiehouder is ook klaar, tevens de richtmiddelen erop en de beugels waarin de schutter stond, de stang van het trekkermechaniek zit al op zijn plek, moet nog eens goed kijken hoe dat in zijn werk gaat.
De zuilen ga ik opnieuw draaien, het formaat klopt niet, de basis is te smal en de hoek omhoog te steil, het geheel wordt vastgezet met boutjes, waarschijnlijk 2 functioneel en de rest voor het gezicht.

Laatst bewerkt:
beste Manfred,

Ik hoop dat ik nu NIET je weekend verziek.

Die munitiekistten werden in het begin van 1940 op alle boten weggehaald,
ik heb dit ook niet toegepast op mijn U-201.

Dit is effe gwoon voorbeeld van de U-47 toren,zie D-2.

Ik hoop dat we nog vriendjes zijn,

groetjes,
Ron.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrgggggggggggggghhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
zeg dat het niet waar is.
geintje, wist ik, maar ik kan ze verwijderen, ze zitten vast met een klein 1mm pennetje aan een schanierend gedeelte.
Ik wil ze gebruiken in displaystand, ze zijn wel niet juist voor de periode maar ik kon de verleiding niet weerstaan ze te maken.
We zijn nog steeds vriendjes hoor, ben er een beetje gek iemand met het grootste U-bootarchief daar kan je toch niet boos op zijn?

ik ben twee weken in noorwegen dus kan ik het nu niet laten zien.
maar ik heb foto"s van de U-333 met munitiehouders hoor!!!!!!!
maar dat het zeldzaam was,dat klopt.

gr:edwin :xmas:

hallo

ha der zijn der nog die flippen op mooie foto's hahahahaha
en het blijft mooi werk
ik zit nu twee weken op verlof dus kan niet verder werken grrrrrrrrr
maar na nieuwjaar heb ik nog tot 12-1 om aan mijn boten verder te werken
en het fabriek houd rekening met mijn noden want we moeten maar 4 dagen per week niet meer werken dus lekker tijd om te klussen

groetjes raf

thum_1433449534e0eca4c5.jpg
thum_1433449534e0da4b90.jpg

Begonnen met de nieuwe zuilen voor de tweelingen, heb hiervoor dat rare plastick gebruikt wat ik ook nam voor mijn torpedo's.
Gisteren een vrije dag dus alle tijd van de wereld om dat op mijn gemak te doen

Laatst bewerkt:
thum_1433449534e1003ea9.jpg
thum_1433449534e939b811.jpg

Het conisch afdraaien van de zuil en het vergelijk met de oude uitvoering, in de flens rond om de zuil moeten nog gaatjes geboort worden voor de boutjes

Laatst bewerkt:
thum_1433449534e9497856.jpg
thum_1433449534e9550fcf.jpg

Een paar foto's hoe het nu staat onder de tweelingen, de verhouding klopt volgens mij nu veel beter, het ziet er niet zo iel meer uit.
Uitgaande van de afbeeldingen die ik heb moet ik nog een aantal dingen toevoegen aan de zuilen, gezien de schaal zal dat wel een heel gepriegel gaan worden, ga eerst eens kijken of dat allemaal wel de moeite waard is door een proefstukje te maken.
Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
thum_143344953860849b36.jpg
thum_14334495386090bb07.jpg

De eerste stap in het aanbrengen van verstevigingen aan de basis van de zuil, strookjes geknipt van 1,5 bij 5 mm, ze worden vast gelijmd met ca lijm aan de zuil

thum_14334495386651790e.jpg
thum_1433449538665ef653.jpg

Beide zuilen voorzien van de strookjes, tevens de houder gemaakt waarmee het kanon kan worden vastgezet in positie tijdens de onderwatervaart

hallo manfred

en waneer krijgen we de opsmuk van de periscoop voeten te zien hahahahaha
man je levert mooi werk al zeg ik het zelf
en de details wat een varend modelbetreft ze zeggen wel op 2 meter afstand zie je ze niet wat waar is
maar als je model dan aan de kant op een tafel staat dan zie je wel degelijk het verschil
ik hoop alleen dat die ca niet gaat loskomen want dat zaakje lost op door water

groetjes raf

Hoi Raf,

Dank je voor het compliment, ik vind het gewoon leuk om al die details toe te voegen, de schaal leent zich er ook voor.
Ben nog met wat anders bezig, daar krijg ik zelfs de kriebels van, maar als het lukt dan heb ik weer een mooi functionerend detail erbij.
De peroscoopvoet is inderdaad het volgende project, weet jij toevallig hoe dat zit met de draden die rondom de peroscoop zijn gemaakt, ik weet dat ze zijn tegen trillingen van de peroscoop zelf.
Heb jij daar toevallig een goede close up foto van?
Ik heb al aardig wat vastgezet met secondenlijm en daarna geverfd, het is nog niet losgekomen, maar het betrefd wel delen die mechanisch niet belast worden

Laatst bewerkt:
thum_1433449552ff2decea.jpg
thum_1433449552ff3a7754.jpg

Het kostte aardig wat stukjes 2 mm buis en gedremel, echt wel een tenenkrommend werkje, maar het is gelukt.
Links in vergrendelde toestand, rechts los klaar voor gebruik
Heb ook nog een filmpje gemaakt hoe je een setje bouwt met alle onderdelen [media=youtube]VJD__-iivmc[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo manfred

dat aan de boven kant draden zitten weet ik
maar ik zal morgen eens kijken in mijn boek wat ze der over schrijven
ik dacht dat ze inderdaad bij vol uitgeschoven periscoop trillingen tegen gaan
maar dat ze ook iets met het spoor dat ze anders trekt op het water te maken heeft

groetjes raf

hallo

dus ikke gelijk wat het water verstoren betreft
toch plezant dat ron steeds met foto's ons kan verder helpen
en als je de foto goed bekijkt manfred dan is het maar niet gewoon draden rond de periscoop wentelen maar er zullen weer speciale stukjes gemaakt moeten worden
zoals dat pieterig kleintje aan de bovenkant waar de draden beginnen
en dat midden stukje
maar weer een heel mooie uitdaging

ps wat de stand van de achterste antenne houders betreft
ik wilde een revell doos kopen en natuurlijk die ik moet hebben was er weer niet maar na het bekijken van de dozen viel me het verschil op
ik denk dat bij de torens met de vergrote wintergarden de draden te dicht bij elkaar kwamen om de houders op de oude manier te plaatsen en ze dus daarom de midden poot buiten het dek aan de zijkant hebben vast gemaakt om zo de draden verder uitelkaar te krijgen
het betreft type VIIC/41 type boten
en die hebben geen klinknagels die waren helemaal gelast

groetjes raf

Raf,
Kijk hebben we weer wat geleerd, ik heb wat afbeeldingen van ron gekopieerd zal eens op mijn gemak kijken hoe we dat weer in elkaar kunnen frobelen.
Gezien de schaal wordt het een aardig gefriemel, vraag mij alleen op dat bovenste opzetstukje zo klein wel te maken is.
De tweelingen schieten op alleen nog iets doen aan het trekkermechaniek, dan overtollig soldeer verwijderen en uiteraard schilderen.
Wat de antennehouders betrefd, daar kan je wel eens gelijk in hebben.

Laatst bewerkt:
hallo manfred

het maken zal geen probleem geven denk ik
maar je kan het niet monteren als de periscoop kop er reeds opstaat
daar de kop dikker is dan de diameter van dit stukje
de beschrijving van de omwikkelingen die de draden maken staat bij de foto dat maakt het wel makkelijker

maar opdeze schaal dat losse kopje er terug mooi opkrijgen hahahaha
geen probleem want ik heb dat reeds gedaan bij de u47
de reden is dat ik daar een lampje in heb zitten
duikboten hadden ook een toplicht maar dat werdt binnen aan de periscoop vast gemaakt en scheen zo met de spiegels boven uit de periscoop lens
de reden dat ze dat zo deden was dat er dan gaan kabel naar buiten moest worden geleid door het toren deksel
want bij een nood duik zou eerst die lamp naar binnen moeten gehaalt worden en dat koste kostbare tijd
ooit voeren duikboten ook niet onder oorlogs condities en dan moesten ze de oficieele verlichting dragen

groetjes raf

Manfred, als je wat rvs draad nodig hebt voor de periscoop, laat het weten en ik stuur je wat op.
Kan wel een stukje missen... :-)

Back