Bouwverslag VIIC 1:35

Hoi Ronald,

Dank je voor het compliment, werkend maken? mja is een overweging waard:hammer:
Mooie sight trouwens heb meteen wat afbeeldingen geript van een tweeling schaal 1:20 ziet er gelikt uit.
Wat de draaibank betrefd, de basis geleerd op de MTS, heb nog een unimat uit het jaar kruik doet het nog steeds goed, tips kan ik altijd geven maar je leert het slechts door veel te doen met vallen en opstaan, er is bijna geen onderdeel van de boot onstaan met menige krachtterm.
De tweelingen worden slechts opgebouwd met de figuurzaag en schaar, ik gebruik 0.3 mm latoenkoper en kant en klaar buisjes van de hobbyshop.
Ben bijna klaar met het prepareren van de goede set kanonnen, foto's komen er aan.

thum_1433449451b2395f4b.jpg
thum_1433449451b22e1615.jpg

Dit ziet er dan een stuk beter uit met de complete kanonnen erop, zit alleen nog te twijfelen over de lopen, heb mooie gezien van koper bij dreamarts, iemand ervaring?

Laatst bewerkt:
thum_143344946b994cd1c8.jpg
thum_143344946b99193d08.jpg

Vandaag de ruwe versies opgezet voor het contragewicht en de swingarm waarin de houder van de kanonnen moet gaan passen,
de afgewerkte versie komt eraan.

Laatst bewerkt:
thum_143344946b9c674388.jpg
thum_143344946b99254d69.jpg

Na wat dremelen krijg je dan deze uitvoeringen, bij het contragewicht al de as aangebracht die in en uit moet kunnen schuiven, de swing arm is nog wat aan de lange kant, maar dit heb ik expres gedaan omdat hij op maat moet worden gemaakt met inpassen van de houder met kanonnen, wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
hallo

en die doot dat gewoon effetjes als het gewoon niets is he
zo maar hop een tweeling flakje maken uit wat latoenkoper en buisjes

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ik wreet me op aan die mooie zaken die manfred daar aan het maken is
hahahaha
nee niet echt maar ik vind het schitterend werk
groetjes raf

thum_143344947ff7b0fe00.jpg
thum_143344947ff7a229ed.jpg

Joris, bouwpakket, meer soldeerseltje

Raf, dat effe kost wel een paar verhitte vingers

Bovenstaande foto's zijn de algemene onderdelen voor het maken van een complete tweeling, jullie mogen zelf nog even fantaseren hoe het eruit gaat zien na het dremelen, wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
hallo

het probleem sleep haak
daar heb ik eens zitten over an denken
als je nu een M4 (messing)boutje neemt met een lengte van ongeveer 6 cm
daaroverheen schuif je een stukje rubbere darm
dan een rondelletje met een moertje en dan een oogje solderen aan het uitstekende stukje messing schroef
als je dan die rubber zo klemt met dat moetje dat het spannend in het buisje dat in je dek zit klemt dan kan je zo ook zonder veel extra werk je model laten slepen
de sleep haak komt dan aan dat oogje te zitten en gaat zo naar de sleepboot

zo maar een idee hoor maar het spaart wel een hele boel werk

groetjes raf

thum_14334494a6a2250498.jpg
thum_14334494a6a21211a6.jpg

Gisteravond even een proefpassing gedaan voor de swingarm, zoals verwacht is hij te lang, ga vanavond het hele zaakje aanpassen naar de goede lengte, hoop ook nog toe te komen aan de standaard waarop het geheel is bevestigd.

Raf, ik heb het meer traditioneel opgelost met een schotje gelijmd in de neus van de boot, de sleephaak zit gesoldeerd op een stukje M2 en is eraf te halen door de moertjes te verwijderen.
De sleephaak zit er bij mij echter voor het zicht in, functioneel maken betekend groffer en groter wat niet bij de schaal past.

Laatst bewerkt:
hallo manfred

mijn idee was dan ook voor de boten die wel het gat hebben maar niet de sleephaak hebben zitten
en voor de nog te bouwen boten als die dezelfde maat aan houden wat het buisje betreft
dan is de sleephaak een beetje universeel
of iedereen moet (als je wil )voor zich zelf zo een sleephaakje maken dan kan er steeds ingeval van nood gesleept worden
het hoeft niet met een andere boot te gebeuren maar als het model midden in een plas stil valt en de resque boot moet een half onder gedoken duikboot naar binnen halen dan is dat niet zo een eenvoudige klus en ook de beschadigingen die er kunnen uit voortkomen
dan is een sleepleintje voor in de boeg een ideale oplossing om de boot aan de wal te krijgen waarna hij er makkelijker uit het water kan gehaalt worden

groetjes raf

thum_14334494aaca223f89.jpg
thum_14334494aaca169cbd.jpg

De vingers effe af laten koelen, maar de eerste tweeling is in de basis in elkaar gezet, als vergelijk hem op de toren gezet naast de set waar ik eerst mee voer.
Het bleek overgens ook dat de voet waarop hij staat opnieuw gemaakt moet worden, deze is veel te iel in verhouding tot het geheel.
Zal morgen even op mijn gemak wat close up foto's maken als hij op de werkbank staat.

Raf, dat is op zich niet zo'n slecht idee, een universele trekhaak als het ware, het is inderdaad bij het bergen van een defecte duikboot een goede optie

Laatst bewerkt:
thum_14334494bf94f8d6a4.jpg
thum_14334494bf94e992fe.jpg

Allemaal bedankt voor de complimenten, maar dit is er EEN dus moet nummer twee er ook maar komen, het voordeel is wel dat ik nu weet wat ik wel en niet moet doen, dus de tweede zal wat rapper gaan.
Even wat leuke detailopnames, heb op mijn gemak zitten genieten van het resultaat, ben nu mijn tanden aan het stukbijten op een leuke kleine toevoeging, gaat even duren maar komt eraan.

Laatst bewerkt:
ziet er prachtig uit manfred, :worship:
het is bijna zonde om ze te verven :p al dat bling bling.
zeg het maar als we kunnen bestellen.

manfred bv: voor al uw modelbeslag.

gr:edwin :x-mas:

thum_14334494d29df1fcd8.jpg
thum_14334494d29de659c0.jpg

Edwin, manfred bv voor al uw bouwbeslag zal het denk ik niet worden, er gaat te veel tijd in al die kleine frutsels zitten, heb wel wat anders in elkaar gefrommeld, de rest volgt

Laatst bewerkt:
thum_14334494d2a65e37ad.jpg
thum_14334494d29e039317.jpg

Rechts de ruwe versie, links de afgewerkte zoals hij moet zijn met stootrand zodat de magazijnen er niet uitvallen.

Laatst bewerkt:
thum_14334494d2a670d730.jpg
thum_14334494d2aa06d6a5.jpg

Vandaag aardig kunnen doorsolderen, de componenten had ik in ruwe vorm al erbij gemaakt, was meer een kwestie van dremelen en in elkaar zetten, aldus zijn ze dus nu met zijn tweeen.
Tweede munitiehouder is al in de maak, tevens de tweede aangepast met bevestiging voor het draaiwieltje

Laatst bewerkt:
Hoi Manfred,

Nu volg ik dit project al stiekem wat langer maar de verbazing wordt alleen maar groter :p:p

Duikboot modelbouw echt wel de "Koningsklasse" met dit soort bouw draadjes.:worship::worship:

We moeten inderdaad niet arrogant gaan worden maar het is in ieder geval een vak apart.

Grote klasse en dat met wat koper plaat en buisjes.

Greetings,

Jan.

Laatst bewerkt:
Hoi Jan,

Bedankt voor het compliment, ik heb het geluk dat mijn kanonnen relatief makkelijk zijn na te bouwen met wat latoenkoper en buisjes.
De uitvoeringen die jij op je boot heb staan zijn volgens mij bijna niet na te bouwen op de manier zoals ik het doe.
Wat de koningsklasse betrefd, ik zie het zo, ieder bouwt naar zijn eigen kunnen, en als ik zo in het duikboothoekje rond kijk zijn er vele op een hele mooie manier aan het bouwen.
Het idee van mijn draadje is eigenlijk dat je kan zien wat er mogelijk is en hoe je het zelf kan bouwen, en daar leent dit forum zich uitermate voor.
Hoe jij zelf bezig bent, daar kan ik met genoegen naar kijken en daar doe ik ook weer ideeen van op hoe het anders kan.

Back